FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik ben nog 10 jaar ouder en nu in betere conditie dan 10 jaar geleden. Ik doe er dan ook iets voor en in die tijd niet.

Ja, ik ben op mijn 40e ook fitter dan ik ooit geweest ben, maar dat komt inderdaad omdat ik er de laatste jaren wel veel voor doe en dat vroeger altijd verwaarloosd heb.
Maar dat gaat natuurlijk niet op voor F1-rijders he, die doen er al hun hele leven alles voor. Kijk naar de fitness regimes die zelfs de jongste rijders in de lagere klasses al voorgeschoteld krijgen. Dus een Alonso op zijn 41e gaat niet dezelfde fysieke toppen scheren als op zijn 25e.

Ik zeg niet dat het er daarom ver af ligt. Of dat het per sé een handicap is om de wagens te besturen. Misschien is hij een kwart procentje trager dan toen, maar maakt hij dat goed in race instinct en intelligentie. Misschien is hij zelfs exact even snel :)

Hij is nog maar 41 hoor. Je doet bijna alsof hij al met 1 been in het graf staat.

Om eerlijk te zijn lijkt het me fysiek niet zo zwaar om een moderne F1 wagen te besturen. Ik denk denk dat rijden met een gebroken hand een veel grotere handicap is dan 41 jaar oud te zijn.
F1 coureurs zijn niet het type atleet die een Iron man finishen zoals vele 41-plussers dit nog perfect doen, maar zij krijgen wel andere dingen te verduren. Ik weet evenmin zoals iedereen hier hoe het is om een F1 bolide te besturen. Ook ben ik nog maar een snotneus van 29 (ik zal jullie maar voor zijn zeker :D ), dus ik weet evenmin hoe een lichaam van een 41 jarige aanvoelt. Maar om te stellen dat het fysiek niet zo zwaar is om gedurende 50 tot 70 rondes meerdere malen per ronde 4 tot 6 laterale G-krachten te moeten weerstaan is nogal kort door de bocht (pun intended). Denk ook terug aan vorig seizoen met het porpoising effect. Hamilton kon op een gegeven moment (weet niet meer welker race) nog amper uit zijn wagen kruipen.

Uiteindelijk is mijn initiële post natuurlijk positief bedoeld, ook al begrijp ik dat sommigen zich hierdoor verkeerd aangesproken voelen. Maar als we het leeftijdsverschil bekijken met de rest van de groep is Alonso oa aan het racen tegen tegenstanders die meer dan 15 jaar jonger zijn. Uiteraard gecompenseerd door ervaring, maar dat maakt zijn prestaties er niet minder op.

Ik voelde me niet verkeerd aangesproken hoor :) . En ik begrijp 100% dat iemand van jouw leeftijd kan denken dat het enorm moet zijn om voor een 41 jarige nog zo een prestatie neer te zetten. Ik dacht er vroeger net hetzelfde over hoor. Maar wanneer je wat ouder wordt besef je dat de dingen wel wat anders zijn.
In elk geval ben ik van mening dat de leeftijd van 41 jaar geen enkel nadeel is voor een F1 piloot met de huidige wagens. Zijn reactievermogen zal misschien iets minder zijn maar zijn ervaring en race instinct maken dat nadeel volgens mij meer dan goed. Ik ben zelfs van mening dat Alonso's leeftijd eerder een voordeel is dan een nadeel, indien hij tenminste fit blijft.

In de jaren '80 waren de wagens gewoon veel moeilijker te besturen. Het was fysiek zeer zwaarder werk. Bovendien stond de technologie bijlange nog zo ver niet en werd gewoon van het begin tot het einde zo snel mogelijk gereden. Tegenwoordig staan ze veel verder met computerberekeningen en simulaties. Er zijn momenten in de race dat er gewoon rondjes gemaald worden en er zijn momenten dat er even aangevallen wordt. Heb je gezien hoe lang Norris daar vlak achter Hamilton en co bleef hangen. Hij hing een ronde achter en zijn wagen was een pak trager, en toch kon hij makkelijk volgen. Op dat moment waren Hamilton en co gewoonweg aan't rondcruisen. Materiaal aan't sparen, aan't wachten op het volgende moment om aan te vallen.

Ik denk dat het gewoon opvallend is omdat er echt heel weinig sporten zijn waar je op +40 nog iets kunt betekenen. "Meedoen", zoals in de iron man, is één ding, maar op een podium geraken is nog iets anders. Dat zien we in autosport dan eerder in endurance of Nascar.

Een Formule 1 race gaat ook meer om het managen van de banden, consistente laptijden rijden op 80% met een delta voor ogen. Daarbij is ervaring ook meer van groot belang.

Jeugdigheid en reactievermogen komt meer in Qualy naar voren. Iemand zei hier dat hij Alonso eens graag naast Verstappen zou willen zien. Verstappen in deze "Prime" en vorm van zijn leven, no chance. Alonso is trouwens ook nooit een echte goede qualifier geweest. (zie Ferrari tijdperk)

Ik heb wel genoten van Alonso zijn race instinct in duels maar uiteindelijk waren Sainz en beide Mercedessen vogels voor de kat met hun banden degradatie.

Leuk om Alonso zo euforisch te zien. Alleen die euforie kan rap omslaan in frustratie als Ferrari en Mercedes hun banden deg onder controle zullen hebben :LOL:

Een Formule 1 race gaat ook meer om het managen van de banden, consistente laptijden rijden op 80% met een delta voor ogen. Daarbij is ervaring ook meer van groot belang.

Jeugdigheid en reactievermogen komt meer in Qualy naar voren. Iemand zei hier dat hij Alonso eens graag naast Verstappen zou willen zien. Verstappen in deze "Prime" en vorm van zijn leven, no chance. Alonso is trouwens ook nooit een echte goede qualifier geweest. (zie Ferrari tijdperk)

Ik heb wel genoten van Alonso zijn race instinct in duels maar uiteindelijk waren Sainz en beide Mercedessen vogels voor de kat met hun banden degradatie.

Leuk om Alonso zo euforisch te zien. Alleen die euforie kan rap omslaan in frustratie als Ferrari en Mercedes hun banden deg onder controle zullen hebben :LOL:

Dat zal ik geweest zijn,geef Max ook wel streepje voor hoor,maar ben wel van mening dat Alonso het hem echt wel lastig kan maken puur op racecraft.
Wie weet als Max echt interne druk (teammaat dat hem het vuur aan de schenen legt) ervaart dat hij ook niet meer zo onaantastbaar is en gaat de teamleiding er ook eens over nadenken.

Ik droom hardop,never gonna happen offcourse.

Hij is nog maar 41 hoor. Je doet bijna alsof hij al met 1 been in het graf staat.

Om eerlijk te zijn lijkt het me fysiek niet zo zwaar om een moderne F1 wagen te besturen. Ik denk denk dat rijden met een gebroken hand een veel grotere handicap is dan 41 jaar oud te zijn.

Reed Logan Sargeant niet 3 race afstanden op 1 dag tijdens de tests vorige week ? In de jaren '80 was dat niet mogelijk volgens mij. Als je zag hoe die soms uit hun auto's kropen, of er zelfs uit gedragen moesten worden. Dat was toch een heel ander paar mouwen. Akkoord, in die tijd ware de piloten bijlange niet zo getraind als die van nu, maar toch. Ik heb toch de indruk dat het in die tijd toch heel wat harder werken was dan nu.

Dit dus. 41 jaar ben ik ook momenteel. In de fleur van men leven 😉😅
Maar idd, ik denk dat het vroeger veel meer een arbeid was in de f1.
Nu is het meer met het kopke werken als ik zo die helmcam's zie. Nie te geloven wat die allemaal prullen op hun stuur.
Fysiek van alle F1 rijders nu is beter dan de fysiek van gelijk welke rijder voor het Schumacher tijdperk. Beste vb daarvan is Nigel Mansel die na een race uitgeput was terwijl shumi er fris als een hoentje uitzag door zijn veel betere conditie. Als je op het einde van een race moe wordt maak je fouten. Dus elke rijder nu heeft de meer dan genoeg fysiek om de raceafstand "comfortabel" te volbrengen.

Een playboy chauffeur zoals een hunt bvb zou vandaag geen kans maken.

Waarom zou een playboy chauffeur zoals Hunt geen kans maken ? Omdat de huidige wagens fysiek meer van je vergen of omdat hij gewoonweg niet fit genoeg is om zich te meten met de rest van het veld ?
Persoonlijk denk ik het tweede. Ik twijfel zelfs of het eerste wel klopt. Vergt een moderne F1 wagen fysiek meer van je dan een wagen uit de jaren '80 ? Daar twijfel ik eerlijk gezegd aan. Volgens mij zou een piloot als Hunt makkelijk een race met een huidige F1 wagen kunnen uitrijden. Of hij competitief zal zijn is iets anders maar dan vooral omdat de andere piloten een pak fitter zijn.

Met Hunt sleep je er natuurlijk wel een heel speciaal geval bij hé. En OK, Nigel Mansell was ook niet de meest fitte persoon. Maar in Brazilië is Nelson Piquet ooit flauw gevallen op het podium, gewoon door uitputting. Zijn fysieke toestand zal ook wel niks vergeleken zijn met die van de huidige generatie piloten, maar ik denk nu ook niet dat Nelson er helemaal niks voor deed.
3 kg aan lichaamsgewicht verliezen tijdens een GP was in die tijd niet ongewoon. Dat zie ik tegenwoordig toch niet meer gebeuren.

De wagens waren vroeger veel moeilijker te besturen, dat zie je gewoon al wanneer je naar onboard filmpjes kijkt van de jaren 70 en 80. In dat opzicht was het dus toen fysiek lastiger.

Daartegenover staat dat ze nu veel meer grip hebben en dus een pak sneller gaan én er dus ook veel hogere G-krachten zijn, daar zitten ze echt op de limiet. Het fysieke aspect is dus gewoon anders, het is niet zozeer zwaar puur om die auto te besturen en het "werk" erin dan wel door de hoge G-krachten.

Ik denk dan ook dat daar het grote verschil zit in de fysieke paraatheid van de piloten nu en vroeger. Iemand die fysiek mss wat minder is kan wellicht wel anderhalf uur aan dat zware stuur draaien, zij het dan wel dat die ook best uitgeput zal zijn, maar die kan gewoon niet die G-krachten van vandaag aan. Daar moet je echt in topvorm en specifiek getraind voor zijn.

Waarom zou een playboy chauffeur zoals Hunt geen kans maken ? Omdat de huidige wagens fysiek meer van je vergen of omdat hij gewoonweg niet fit genoeg is om zich te meten met de rest van het veld ?
Persoonlijk denk ik het tweede. Ik twijfel zelfs of het eerste wel klopt. Vergt een moderne F1 wagen fysiek meer van je dan een wagen uit de jaren '80 ? Daar twijfel ik eerlijk gezegd aan. Volgens mij zou een piloot als Hunt makkelijk een race met een huidige F1 wagen kunnen uitrijden. Of hij competitief zal zijn is iets anders maar dan vooral omdat de andere piloten een pak fitter zijn.

Met Hunt sleep je er natuurlijk wel een heel speciaal geval bij hé. En OK, Nigel Mansell was ook niet de meest fitte persoon. Maar in Brazilië is Nelson Piquet ooit flauw gevallen op het podium, gewoon door uitputting. Zijn fysieke toestand zal ook wel niks vergeleken zijn met die van de huidige generatie piloten, maar ik denk nu ook niet dat Nelson er helemaal niks voor deed.
3 kg aan lichaamsgewicht verliezen tijdens een GP was in die tijd niet ongewoon. Dat zie ik tegenwoordig toch niet meer gebeuren.
Ik doelde puur op het fysieke aspect. Talent of kunnen vergelijken zeker over lange periodes is zo goed als onmogelijk.

Talent of kunnen vergelijken zeker over lange periodes is zo goed als onmogelijk.
Klopt helemaal. Dat doe ik ook niet :) . Ik heb geen flauw idee welke van de piloten het beste zou zijn. Interesseert mij ook niet. Ik ben er wel redelijk zeker van dat de nek van Hunt nooit sterk genoeg zou zijn om de G-krachten van een moderne F1 wagen te weerstaan. Als je ziet wat een gespierde nekken de huidige generatie F1 piloten hebben :oops:. Nen hele dikke nek... sommigen letterlijk en figuurlijk :biglaugh:. Maar voor de rest lijkt een F1 wagen uit de jaren '80 gewoon fysiek zwaarder om te besturen dan een huidige wagen. Als je gewoon de onboard beelden naast elkaar legt... dat is toch dag en nacht verschil hé.

Daar heb je ook wel een punt waar ik, toegegeven, geen rekening mee heb gehouden. Zelfs niet eens aan gedacht

Vorig jaar nog een vergelijking gezien tussen de pole lap van Verstappen op Suzuka en die van Senna in 1989 (of 1990, ben niet zeker). Het viel me toch op hoe 'comfortabel' die Red Bull eruit zag. En de camera's zijn er zeker op vooruit gegaan, maar Senna's McLaren was toch ook stabiel in beeld, terwijl zijn hoofd alle kanten op ging.
De hedendaagse G-krachten zullen inderdaad wel een pak hoger liggen (bij het remmen alleen al), maar ik denk dat we de G-krachten die de ground-effect wagens uit de jaren 70 genereerde niet mogen onderschatten.

Vorig jaar nog een vergelijking gezien tussen de pole lap van Verstappen op Suzuka en die van Senna in 1989 (of 1990, ben niet zeker). Het viel me toch op hoe 'comfortabel' die Red Bull eruit zag. En de camera's zijn er zeker op vooruit gegaan, maar Senna's McLaren was toch ook stabiel in beeld, terwijl zijn hoofd alle kanten op ging.
toen geen HANS, geen headrests, etc. ge stak ook gewoon met uw schouders boven de cockpit uit, nu komt ge nog amper met uw ogen erboven
vroeger moest je harder werken door minder grip etc, nu moet je harder werken omdat de circuits over 't algemeen veel technischer zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan