FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Raidillon en Kemmel droog. Blanchimont nat. interessante bandenkeuze.
en zelfs Pouhon kan gevaarlijk worden op de verkeerde banden, of de remzone voor de busstop.

Daarvoor dienen intermediates toch? Die worden constant gebruikt in situaties waar het ene stuk van de baan er al droger bij ligt dan het andere...

neen. intermediates zijn er als het niet nat genoeg is voor full wets.
wat hier bedoeld wordt, is dat je één stuk van de baan volledig droog blaast, en dat je de rest er net zo nat laat bij liggen als het was.
inters ga je op dat droge stuk gewoon kapot rijden, waardoor ze nutteloos worden in het natte stuk. en zelf daarvoor: als het dààr full wets vraagt, dan heb je evenzeer de gevaarlijke situaties.

je ziet dat bvb in de laatste GP in Turkije: ze zijn daar heel lang door gegaan op die inters, omdat de hele baan aan het opdrogen was, waardoor de inters ook langzaam aan het evolueren waren naar slicks. als je met zo'n banden op een full wet Pouhon afgaat, heb je een accident.

Ik volg uw mening.
De rijders moeten geen 300 rijden. Maar ze kiezen er toch zelf voor.

Op eiland Mann zijn er al 200+ verongelukt.
Hoor je niemand over, ook die kiezen er zelf voor.
Die hebben zelf ook die drang om mee te doen en hard te gaan.

Die zijn nu eenmaal sporten en voor sommige zelfs maar een hobby waarbij ze om het leven komen. Die mensen willen gewoon racen, koste wat kost.
Die vergelijking gaat toch helemaal niet op? IOM is een stratenrace voor motoren die gekend is vanwege het typische gevaar. En wij hebben het over een FIA race die in uitzonderlijke omstandigheden niet kan doorgaan, zoals bij extreme regen. Ja, racen is altijd gevaarlijk. Maar als een circuit niet te berijden valt moeten we het lot gewoon niet tarten? Als kijker heb je er ook helemaal niets aan.

Het is niet omdat iets inherent gevaarlijk is dat je daarom bijkomend gevaar zonder meer moet aanvaarden.

In wisselende weersomstandigheden rijden hoort nu ook eenmaal bij autosport, Pirelli zou beter deftige regenbanden afleveren, die full wets worden nooit gebruikt.

In wisselende weersomstandigheden rijden hoort nu ook eenmaal bij autosport, Pirelli zou beter deftige regenbanden afleveren, die full wets worden nooit gebruikt.
Er zijn nochtans nieuwe wet tyres (zonder bandenwarmers) die enkele races geleden werden geintroduceerd, en de teams waren er behoorlijk positief over.
De banden waren zelfs makkelijker op te warmen zonder de bandenwarmers dan de oude wets met bandenwarmers.
Voor volgend jaar zouden er ook intermediates komen zonder bandenwarmers. (en ook de gewone droogweer banden dacht ik)

ps. Stoffel gaat de AM testen op 1 en 2 augustus op Francorchamps tijdens de Pirelli bandentest:

edit: ah, kzie dat dit al op de vorige pagina stond

Spa, de pispot van België, doet zijn naam weer alle eer aan dit weekend. Hopelijk is maar wat druilerige regen en kunnen de sessies doorgaan op wets.

De reden dat ze niet gebruikt worden is niet omdat ze niet goed genoeg zijn, de reden is dat de baan vaak als te gevaarlijk wordt geschouwd wegens spray etc. wanneer het nat genoeg is om ze te gebruiken.

Zouden al die topingenieurs niet iets kunnen uitvinden om bij extreem regenweer de spray te verminderen?

Want als het zo erg is dat ze quasi niet kunnen rijden, ligt dat quasi steeds aan die spray én gaan de omstandigheden wellicht ook tijdens de race niet echt veranderen. Dus waarom niet iets monteren ergens achteraan of bovenop de wagen waardoor die spray beter gekanaliseerd wordt en de zichtbaarheid beter wordt? Zelfs al zorgt dat voor verlies in aerodynamica, in regenweer gaan ze toch al een pak minder snel waardoor elk detail uit de windtunnel minder belangrijk wordt.

Ik heb toch echt het gevoel dat dit vroeger minder was en de piloten minder snel kloegen over (extreem) regenweer.

De spray staat ook in directe verhouding tot de downforce die gegenereerd wordt. De huidige filosofie en regelgeving is niet bevorderlijk voor die spray.

Zouden al die topingenieurs niet iets kunnen uitvinden om bij extreem regenweer de spray te verminderen?

Want als het zo erg is dat ze quasi niet kunnen rijden, ligt dat quasi steeds aan die spray én gaan de omstandigheden wellicht ook tijdens de race niet echt veranderen. Dus waarom niet iets monteren ergens achteraan of bovenop de wagen waardoor die spray beter gekanaliseerd wordt en de zichtbaarheid beter wordt? Zelfs al zorgt dat voor verlies in aerodynamica, in regenweer gaan ze toch al een pak minder snel waardoor elk detail uit de windtunnel minder belangrijk wordt.

Ik heb toch echt het gevoel dat dit vroeger minder was en de piloten minder snel kloegen over (extreem) regenweer.

Net wat ik eigenlijk al de hele tijd aan het denken was. Is het echt niet mogelijk om, bij een "wet race", iets op de wagens te monteren om spray te verminderen ? Niet rijden omdat het regent is gewoon bullshit.
Ik zou al beginnen met spatborden. Die grote 18 inch wielen maken enorm veel spray. Als je die kan elimineren wordt volgens mij de zichtbaaheid al veel beter. Ik weet ook wel dat deze ground effect wagens veel meer spray maken dan de vorige generatie wagens. Je zal dus ook de spray die vanonder uit de wagens komt moeten proberen te verminderen. Hoe dat zou moeten gebeuren weet ik niet, maar ik ben dan ook geen ingenieur. Dat is niet voor mij om te bedenken.

Waarschijnlijk gaan de wagens inderdaad trager gaan met al die dingen die ze op de wagens zullen moeten monteren bij een wet race, maar in de regen rijden ze zowiezo trager. Trager rijden is in elk geval beter dan niet rijden. Met de weersvoorspelling ziet het er gezellig uit dit weekend in Spa. Ik hoop dat de mensen die een massa geld neergelegd hebben voor een ticketje een beetje waar voor hun geld krijgen.

Edit : Ik zie net die post van Shaddix. Interessant leesvoer :)

Een heel groot deel van die spray komt ook van de vloer/diffuser vandaan, en niet van de banden.
t'is niet dat ze dat water ergens kunnen opvangen. Dmv. spatborden kunnen ze mss wel spray afvoeren van de banden naar de zijkant en/of tegenhouden zodat het water niet opspat. Maar het moet ergens naartoe he. Dus als ze een effectieve manier vinden om de spray af te voeren, dan blijft er ook meer extra water op de baan/rijlijn staan waardoor het minder snel gaat opdrogen..

Een heel groot deel van die spray komt ook van de vloer/diffuser vandaan, en niet van de banden.
Dat weet ik. Heb ik ook geschreven ook.

Maar het moet ergens naartoe he. Dus als ze een effectieve manier vinden om de spray af te voeren, dan blijft er ook meer extra water op de baan/rijlijn staan waardoor het minder snel gaat opdrogen..
Daar zie ik geen probleem in. Ze zitten toch met regenbanden of intermediates te rijden. Het is een "wet race" dus dan blijft het gewoon wat langer nat. Alles is toch beter dan niet rijden.

Interessant, had ik gemist dat ze daar dus blijkbaar mee bezig zijn.

Hopelijk vinden ze toch snel iets.

Die Pirelli testen in Spa organiseren is ook niet het strakste plan.
Denk dat dat vooral uit noodzaak is door de kalender en het beperkt aantal circuits waar het mogelijk is. Denk vooral door de voorkeur van op Europese circuits en dan mag het nog een zijn waar ze het volgende weekend niet weer een race elders hebben. Dan zijn het aantal mogelijkheden beperkt: Barcelona, Silverstone, Spa, misschien volgende maand na Monza. En op het einde van het jaar na Abu Dhabi de young driver test.

Ik krijg medelijde met hen die tickets hebben gekocht. Veel meer dan de safety car gaan ze volgens mij nie te zien krijgen.
Meer nog, dit zou wel eens de doodsteek voor de Belgische GP kunnen worden.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan