FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
In het nieuws zei Sophie Kumpen (zijn moeder) dat 'm tot zijn 16de in Maaseik heeft gewoond. Daarna bij zijn vader wsl in NL. Maar toen was 'm al half de wereld aan het rondreizen want hij zat toen al bij STR.
Heeft nu wsl wel een domicil in Monaco ook zeker. En tegenwoordig bij zijn vriendinneke wsl. Denk niet dat ie nog veel in NL/BE vertoeft
Hij woonde volgens mij in Hasselt, tegen het Albertkanaal tussen Hasselt aan Lummen op de rechteroever. Daarna is zijn vader naar Maaseik verhuist maar ik dacht niet dat hij toen nog bij zijn vader woonde. Kan zijn dat ik mis ben hé. In elk geval was dat vlak bij de Pater Sangersbrug.

Een tijdje geleden was er een kleine discussie in Nederland of Max daar sportman van het jaar kon/mocht zijn. Daar was redelijk veel tegenkanting want Max heeft nooit 1 eurocent belasting betaald in Nederland. Niet moeilijk. Hij heeft er nooit gewoond. Dat hij voor de Nederlandse licentie heeft gekozen is niet moeilijk. Financieel, that's it. Maar eigenlijk is het een kaakslag voor de RACB in mijn ogen. Max heeft nu eenmaal leren racen in België.

Allez, het is beslist, Max blijft WK. Logisch ook want de FIA kon zich niet nog belachelijker maken door nog eens terug te komen op hun rare kronkels.

Ik ga weer geruime tijd niet kijken naar dit debacle van een sport. Al goed dat het achter een Paywall zit voor de zelfbescherming😅.
Afwachten of Mercedes zich er bij neerlegt of beslist om het in beroep te trekken. Ik hoop van niet. Het is goed geweest. Ik had liever Lewis kampioen zien worden maar ik zit echt niet te wachten op een uitspraak aan de groene tafel.

Dat hier zelfs maar wordt gediscussieerd over dat de auto van latifi onder vsc had kunnen weggesleept worden 😂.
Zodra er mensen op de baan moeten is dat toch altijd een SC.
Vergeten wat er met bianchi gebeurd is zeker?

Eigenlijk wel het perfecte einde van een seizoen vol wazige beslissingen van de stewards en FIA zelf, gaan ze het zelf super wazig beslissen…

Hopelijk volgend jaar minder van dit gedoe..

Vraag me wel af wat Mercedes wilt bereiken met het beroep. Wat willen ze? De uitslag laten terugdraaien tot de 57ste lap?
Je kan toch onmogelijk gaan schatten wat er überhaupt was gebeurd zonder dat die 5 auto’s er tussen uit waren?

Uiteindelijk hebben Red Bull en Max er nu niets mee te maken in mijn ogen.. deze keer is het de FIA zelf.
En moest Mercedes gelijk halen in beroep, kan Red Bull dat dan aanvechten?

Dat hier zelfs maar wordt gediscussieerd over dat de auto van latifi onder vsc had kunnen weggesleept worden 😂.
Zodra er mensen op de baan moeten is dat toch altijd een SC.
Vergeten wat er met bianchi gebeurd is zeker?
In het geval van Bianchi was er wel geen VSC actief hé..

Deze discussie is trouwens helemaal niet nieuw. Sinds de VSC er is wordt het gebruik van een SC wel vaker in vraag gesteld. Alles kan perfect opgelost worden onder VSC. Je zou zelfs de time delta kunnen verlagen zodat de wagens nog langzamer moeten rondrijden indien het te gevaarlijk zou zijn.

Ter verduidelijking wil ik er wel bij zeggen dat het inroepen van een SC hier helemaal correct was. De SC is er nog steeds dus maak je er gebruik van in dit geval. Maar de vraag is, en die is niet nieuw, of die SC er eigenlijk nog wel moet zijn.

Ik verschiet er niet meer van dat ze het nu zo op de spits gaan drijven. Het is al het hele seizoen zo dat er minstens evenveel strijd naast de piste is dan erop. Geen wonder dat dit voor de groene tafel zal verder uitgevochten worden. Zowel van Red Bull als Mercedes. Is het geen voorvleugel dan was het een achtervleugel of een aanpassing van de pitstops of gedoe met motoren. En de Fia doet er nog een schepje bovenop met al hun beslissingen die tegen mekaar ingaan.

Vraag me wel af wat Mercedes wilt bereiken met het beroep. Wat willen ze? De uitslag laten terugdraaien tot de 57ste lap?
Je kan toch onmogelijk gaan schatten wat er überhaupt was gebeurd zonder dat die 5 auto’s er tussen uit waren?

Uiteindelijk hebben Red Bull en Max er nu niets mee te maken in mijn ogen.. deze keer is het de FIA zelf.
En moest Mercedes gelijk halen in beroep, kan Red Bull dat dan aanvechten?
Ik denk dat het inderdaad dat is wat Mercedes wil. De uitslag terug draaien tot de 57 ste ronde. Alles wat er nadien gebeurd is, is niet volgens de reglementen gebeurd.

Het is logisch dat de FIA dit verwerpt. Indien ze dit zouden aanvaarden zouden ze hun eigen fouten toegeven. Dat ze dit niet zouden aannemen kon je op voorhand al weten. Maar Mercedes moest dit eerst wel aanvechten bij de FIA om nadien verder te kunnen gaan.

En inderdaad, hier kunnen Max of Red Bull niks aan doen. Maar ook Mercedes kan er niks aan doen dat de FIA hun eigen regeltjes overtreedt.

Het enige correcte zou geweest zijn indien Masi had vast gehouden aan zijn 1ste call, namelijk dat de gedubbelden zich niet mochten ontdubbelen. Dan was er nu geen discussie. En waarschijnlijk een andere wereldkampioen.

Eigenlijk wel het perfecte einde van een seizoen vol wazige beslissingen van de stewards en FIA zelf, gaan ze het zelf super wazig beslissen…
Ja, heel het seizoen lang zijn er enorm veel vreemde beslissingen geweest. Beide teams hebben er soms van geprofiteerd en soms pijn van gehad.

Deze laatste beslissing heeft niet zwaarder doorgewogen dan al die andere beslissingen. Maar het valt gewoon harder op zo helemaal aan het staartje van het kampioenschap.

Het enige correcte zou geweest zijn indien Masi had vast gehouden aan zijn 1ste call, namelijk dat de gedubbelden zich niet mochten ontdubbelen. Dan was er nu geen discussie. En waarschijnlijk een andere wereldkampioen.

Dan had er sowieso ook discussie geweest, want iedereen vroeg zich op de moment al af waarom die beslissing er kwam geen gedubbelden te laten passeren. Ook de commentatoren begrepen het niet goed. Enige reden kon zijn om zo een restart te garanderen, aangezien de klok tikte.
Dan had RBR mogelijks ook na de race geprotesteerd en zaten we in dezelfde situatie als nu. Maar met een andere winnaar.

blijkbaar redeneert de FIA dat regel 48.13 regel 48.12 over-rulet. die zegt dat als het signaal gegeven wordt dat de SC binnen moet komen, dat niet kan ingetrokken worden.
maar dat signaal werd dan gegeven, met de procedure om de gedubbelde wagens op hun plaats te laten. ze hebben daarnà die procedure dus aangepast. en dan regel 15.2 zou dan stellen dat de Clerk of the Course finaal beslissingsrecht heeft.

dan mag regel 48.12 finaal de vuilbak in.

]
Conclusions of the Stewards:

The Stewards consider that the protest is admissible.

Having considered the various statements made by the parties the Stewards determine the following:

That Article 15.3 allows the Race Director to control the use of the safety car, which in our determination includes its deployment and withdrawal.

That although Article 48.12 may not have been applied fully, in relation to the safety car returning
to the pits at the end of the following lap, Article 48.13 overrides that and once the message
"Safety Car in this lap" has been displayed, it is mandatory to withdraw the safety car at the end
of that lap.

That notwithstanding Mercedes' request that the Stewards remediate the matter by amending the
classification to reflect the positions at the end of the penultimate lap, this is a step that the
Stewards believe is effectively shortening the race retrospectively, and hence not appropriate.

Accordingly, the Protest is dismissed. The Protest Deposit is not refunded.

Competitors are reminded that they have the right to appeal certain decisions of the Stewards, in
accordance with Article 15 of the FIA International Sporting Code and Chapter 4 of the FIA Judicial
and Disciplinary Rules, within the applicable time limits.

Dan had er sowieso ook discussie geweest, want iedereen vroeg zich op de moment al af waarom die beslissing er kwam geen gedubbelden te laten passeren. Ook de commentatoren begrepen het niet goed. Enige reden kon zijn om zo een restart te garanderen, aangezien de klok tikte.
Dan had RBR mogelijks ook na de race geprotesteerd en zaten we in dezelfde situatie als nu. Maat met een andere winnaar.
maar dat had dus wél een reglementaire optie geweest. en dus had Red Bull minder reden gehad om te klagen dan Mercedes nu.
(en dan had ik Max nog 70-80% kans gegeven, tbh)

Dan had RBR mogelijks ook na de race geprotesteerd en zaten we in dezelfde situatie als nu. Maat met een andere winnaar.
Die hadden weinig te reclameren. Indien het doorlaten van de gedubbelden zou gebeurd zijn volgens de reglementen zou de race zijn afgevlagd net na het vallen van de groene vlag...

Weet iemand wat artikel 15.3 precies zegt ? Op basis daarvan zegt de FIA dat Masi gelijk had.

Omdat er anders geen restart kon zijn.

Want ze moeten een ronde wachten nadat de achterliggers de SC voorbij zijn alvorens de race mag herstarten.

Maar die laatste regel hebben ze nu aan hun botten gelapt om een Hollywood finish te orchestreren.
Zo zijn er veel Hollywood beslissingen geweest dit seizoen. Welke beslissing maakt het seizoen het meest spannend? Dat gaan we doen.

Die hadden weinig te reclameren. Indien het doorlaten van de gedubbelden zou gebeurd zijn volgens de reglementen zou de race zijn afgevlagd net na het vallen van de groene vlag...

Weet iemand wat artikel 15.3 precies zegt ? Op basis daarvan zegt de FIA dat Masi gelijk had.
15.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:

a) The control of practice, sprint qualifying session and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations.

b) The stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations.

c) The stopping of practice, suspension of a sprint qualifying session or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out.

d) The starting procedure.

e) The use of the safety car.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan