FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben eens benieuwd naar hoe het gedrag van Max gaat veranderen.
Als hij nu nog agressiever gaat rijden, gaat dat volgens mij alleen in zijn nadeel spelen. Dan heeft hij eigenlijk niets geleerd uit dit incident.

Buxton en Barretto komen ongeveer tot dezelfde conclusie als Chandhok (racing incident).
Max is al het hele seizoen (en ook de start van deze race) zeer agressief. Wel meestal vrij correct en Lewis heeft al een paar keer moeten inhouden maar dit zat er wel eens aan te komen.

Ze hadden beiden het incident kunnen vermijden imo. Als we toch de schuld moeten geven eerder 60/40 Lewis zijn fout maar ik neig meer naar racing incident.

De vraag is ook, moet dit incident anders bekeken worden omdat het Max en Lewis zijn? In principe sowieso niet.
Als dit in het middenveld gebeurd was voor P9-P10 dan zouden ze dit volgens mij meestal als racing incident classeren. Een 10s penalty zou in dat geval zeer streng zijn en een stop&go totaal overdreven.

De 10s die ze Lewis nu gaven vond ik wel nog een goede zet. Als ze geen straf geven is het drama alom en die 10s waren nu ook niet zo erg met nog een hele race te gaan.

:unsure: De vraag is ook, moet dit incident anders bekeken worden omdat het Max en Lewis zijn? In principe sowieso niet.
Als dit in het middenveld gebeurd was voor P9-P10 dan zouden ze dit volgens mij meestal als racing incident classeren. Een 10s penalty zou in dat geval zeer streng zijn en een stop&go totaal overdreven.
Je kan natuurlijk argumenteren dat Lewis meer reden heeft om het opzettelijk te doen dan iemand die voor plaats 9-10 vecht (ik zeg niet dat het zo was, maar het moet wel bekeken worden). Ook is de schade bij Max groter dan dat die bij iemand in het midfield zou zitten is (tenzij het Georges zou zijn die op weg was naar een punt ).

Wat Hamilton en Verstappen betreft vond ik persoonlijk niet dat dat een straf verdiende, maar ik vond zeker niet dat Max iets verkeerd deed. Hamilton had het kunnen vermijden door te remmen, maar ik vond niet dat hij dat moest doen daar. En dan houd ik daarbij rekening met dat het gevecht al een halve ronde bezig was. Het valt mij overigens op dat mekaar blokkeren, weinig plaats geven en intimideren prima is voor de FIA, tot er iemand van de baan vliegt. Dan is het opeens moord en brand en zal er iemand een straf moeten krijgen. Als je voor zo een relatief kleine fout (met wel heel zware gevolgen overigens) strafseconden moet uitdelen hadden Hamilton en Verstappen er in die eerste ronde al allebei 3x10 horen te krijgen.

Het is mij ook een compleet raadsel waarom Hamilton niet weer 10 seconden krijgt voor de move op Leclerc, want die was eigenlijk zowat identiek aan die op Verstappen (voor zover ik het mij kan herinneren van gisteren), alleen heeft Leclerc niet zo'n grote ballen dan Max en gaat ie dan maar liever wijd dan het risico te lopen om tegen 300 per uur in de banden te vliegen.

Verder een mooie race van Norris (zonder die slechte pitstop bleef ie waarschijnlijk voor Bottas en stond ie weer op het podium), een sublieme Leclerc, en zien we weer meer en meer de oude Alonso terug op het circuit :love2:. Zolang hij buiten het circuit ook weer niet de oude Alonso wordt vind ik het prima.

Race incident, allebei hadden ze dit kunnen voorkomen.

Max zijn verdedigen is van een ander niveau dan de rest van het pak. Extreem agressief maar hij blijft binnen de track limits ( al zie ik nergens duidelijke beelden van T1 ) , maar hij kan niet verwachten dat iedereen blijft inhouden.

Beiden hebben redenen om de bocht te halen maar Max had er meer om te liften..

Dure punten kwijt en als het kamp Verstappen echt blijft denken dat Hamilton hem er wou afrijden dan gaan ze nog punten kwijt spelen door veel te agressief te racen.

Denk dat ze slim genoeg zijn om te beseffen dat Lewis gewoon laat zien dat hij het ook 'vuil' kan spelen (het was altijd hij die zich moest inhouden om een crash te voorkomen) waardoor er nu 25 kostbare punten verloren zijn.

De rest er rond is gewoon PR talk.

Race incident, allebei hadden ze dit kunnen voorkomen.

Max zijn verdedigen is van een ander niveau dan de rest van het pak. Extreem agressief maar hij blijft binnen de track limits ( al zie ik nergens duidelijke beelden van T1 ) , maar hij kan niet verwachten dat iedereen blijft inhouden.

Beiden hebben redenen om de bocht te halen maar Max had er meer om te liften..

Dure punten kwijt en als het kamp Verstappen echt blijft denken dat Hamilton hem er wou afrijden dan gaan ze nog punten kwijt spelen door veel te agressief te racen.
Dat is imo compleet niet correct om te zeggen.
Hetzelfde maar dan anders verwoord is "als je hard verdedigt, moet je er van uit gaan dat ze u van de baan rijden"...

Net nog even de beelden bekeken.

Lewis zit volgens mij op geen enkel moment volledig naast Max. Wil dit zeggen dat Max hem zomaar mag cutten? Nee, maar er was voor Lewis nog meer dan voldoende plaats aan de binnenkant. Dwz dat Max wel gewoon zijn bocht en lijn mag kiezen.

Dus Lewis voor mij duidelijk in fout, ik zie echt niet hoe dit Max zijn fout zou zijn. Als dit in een scherpere, tragere bocht zou zijn en Lewis probeert de inside maar zit er niet naast, dan zegt iedereen wellicht dat hij maar moet remmen en Max de bocht heeft en hij een Ricciardootje probeert te doen.

10sec vind ik dan eigenlijk nog braaf en zo een dwaas compromis. Ofwel is het racing incident en geven ze niks, ofwel is het forcing a driver of the track en tegen die snelheden weegt dat zwaarder door dan in trage bochten, dan hoort de straf zwaarder te zijn imo. Nu geven ze die 10sec alsof ze het geen racing incident durfden te noemen.

Ik vind het wel een ballsy move en het kan gebeuren, ik zou het dan ook gerust als racing incident durven te benoemen, maar als er iemand fout is dan zeker Lewis.

Ze hadden beiden veel slimmer moeten zijn. In die bocht effe de binnenkant nemen dan weet je dat je onderstuur ging krijgen.
Ook max die te agressief ging verdedigen.

In mijn ogen race incident.

De stewards hebben Ham een penalty gegeven. Klaar ermee!
Dit is F1 op het randje tand om tand racen! Dat willen de mensen toch zien toch?

Ik heb Max ook enorm vaak verwenst in die periode maar vind hem nu toch minder roekeloos rijden dan toen.
Nog altijd op't randje maar minder erover,toen ging hij er soms toch wel over.

Zou de slechte pitstop invloed gehad van Sainz invloed gehad hebben op het resultaat.
Was die voor Hamilton uitgekomen bij normale stop?
Dan had Leclerc mogelijk toch gewonnen.

Zou de slechte pitstop invloed gehad van Sainz invloed gehad hebben op het resultaat.
Was die voor Hamilton uitgekomen bij normale stop?
Dan had Leclerc mogelijk toch gewonnen.

De slechte pitstop van Norris was ook jammer. Daardoor kwam die achter Bottas en hij wilt natuurlijk zijn banden met nog 20+ laps te gaan niet riskeren.

PlanetF1 ? Is dat niet die site waarvan jij me ooit gezegd hebt dat die niks waard is ? Ik kan mis zijn hé.

PlanetF1 produceert veel bagger in hun eigen stukken, maar dit is gewoon de mening, in letterlijke quotes, van 2 personen wiens race-ervaring niet echt ter discussie staat. Waarom zou DAT op zich niets waard zijn?

Mannen... wees eerlijk. Copse is inderdaad niet de bocht waar je verwacht dat iemand probeert om iemand anders in te halen. Maar is dat dan verboden ? 1 van de mooiste momenten ooit in F1 was toen Webber op de Radillion buitenom Alonso ging. Dat is ook geen bocht waar je verwacht dat iemand je zal inhalen, en toch deed Webber het.

En dat is top. Dat was niet conventioneel, maar het was een faire move en er was respect aan beide kanten. Het is niet omdat Lewis gisteren iets "ongewoon" deed dat het fout was, het gebeurt daar immers niet vaak maar wel af en toe, het is omdat hij gewoon niet ver genoeg zat om er in Copse voor te gaan.

Ergens heb je geschreven dat het een heel domme actie was van Lewis vandaag. Komaan Eniac. Lewis gaat naar huis met 25 punten, Max met 0. Van wie was het dan een domme actie ? In elk geval niet van Lewis.

Dat vind ik ook een dooddoener he. In het verleden zijn er genoeg incidenten gebeurd waarbij iemand een domme actie doet maar hij er als betere uitkomt. Dat betekent niet dat het ineens een slimme actie wordt.
Tuurlijk, het resultaat is voor hem uitstekend, maar het was gewoon geen OK actie.

Pas op hé, ik geef Max helemaal niet de schuld van die crash van vandaag. Maar ook Lewis niet. Voor mij was dit 50/50. Gewoon een race-incident zoals er zo veel zijn. Maar Max trekt hier wel serieus aan het kortste eind. En daarom vind ik het dom van Max. Hij had zich gewonnen moeten geven in plaats van domweg in te sturen. Hij had kunnen verwachten dat Lewis daar nog ging zitten.

Er is niets 50/50 aan. Hij had zich niet gewonnen moeten geven - hij geeft Hamilton de plaats, en dat is exact wat hij hier moest doen.

Op de duur gaat men hier alles wat "niet uit de weg springen" is gelijkstellen aan "niet slim". Ik vind dat echt geen OK houding. Je kan met slim rijden ook niet elke mogelijke actie van je tegenstander gaan compenseren of anticiperen.

Ben eens benieuwd naar hoe het gedrag van Max gaat veranderen.
Als hij nu nog agressiever gaat rijden, gaat dat volgens mij alleen in zijn nadeel spelen. Dan heeft hij eigenlijk niets geleerd uit dit incident.

Wat moet Max in godsnaam leren uit het feit dat Hamilton een rookiefout maakt? "Mijn tegenstander kan een idioot zijn dus de volgende keer spring ik gewoon uit de weg van bij het minste teken dat die ergens aan de binnenkant zit en mogelijk te laat remt".

Kutmentaliteit hier. Max is te agressief: "boe Max hij moet zo agressief niet zijn". Hamilton zit op een plaats waar je fully alongside moet zijn om je move door te zetten, krijgt ruimte, en tikt knullig Max aan: "boe Max hij moet NOG meer plaats laten".

Christ 😂

Ah, en wie het over Leclerc heeft en dat Max zo slim had moeten zijn als Leclerc en meer plaats had moeten laten "zoals Leclerc", your argument is null and void:

i047IIa.png

Max laat minstens evenveel plaats. Het is Lewis die een andere lijn heeft.

Ik blijf erbij, rookie mistake en heeft alle geluk van de wereld dat hij er zichzelf ook niet afkletst met schade. Maar ja, "Max moet slimmer zijn". Herp-a-fucking-derp.

Ik lees net de uitleg waarom Lewis een straf gekregen heeft : https://www.fia.com/documents/seaso...onships/fia-formula-one-world-championship-14

De FIA heeft gezien dat Lewis binnenkant plaats liet. Logisch, want dat was zo. Geen 3 meter zoals sommigen hier beweren, maar er was wel degelijk plaats. Echter, toen wagen 33 instuurde probeerde wagen 44 niet om een botsing te vermijden. Daarom kreeg Lewis 10 seconden straf. Er staat nergens dat Lewis Max geen ruimte gaf. Er staat duidelijk dat het Max was die instuurde en dat Lewis niet probeerde om een botsing te vermijden.
We trekken dit even door naar de openbare weg. Ik rij rustig op de autosnelweg aan 110 km/h. Iemand haalt mij links in aan 120 km/h maar gaat te vroeg terug naar rechts om zich terug op het rechterrijvak te zetten. Hij rijdt domweg tegen mij op. Ben ik in fout ? Had ik naar rechts moeten gaan om een botsing te vermijden ? Ik denk het niet. Op de openbare weg doe je dat wel, om de eenvoudige reden dat het geen race is. Maar in een race zou ik ook niet aan de kant gaan. De andere piloot moet maar niet tegen mij oprijden. Ik blijf op mijn lijn.

Dit slaat toch echt nergens op. Er zijn eerst en vooral al geen rijvakken op een circuit. Max verspringt dan ook niet van vak, hij doet wat je op een circuit doet: de bocht volgen. Lewis zit op een traject dat niet richting apex gaat (dat is nu net redelijk cruciaal hier) terwijl hij ook niet de positie heeft ten opzichte van Max om de lijn te mogen dicteren.

En Max ging trouwens ook niet vol naar de apex, Max laat op alle ogenblikken genoeg ruimte voor Lewis om samen de bocht door te kunnen. Lewis verkloot het.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan