De eerste 2 boeken van Patrick Rothfuss aan 1 euro op Amazon. Afin, de eboeken.
Gekocht, maar zal waarschijnlijk jaren duren eer ik er aan begin.
 
Brandon Sanderson's The Alloy of Law (deel 4 in de Mistborn reeks) valt gratis te downloaden als ebook via de website van Tor. Je moet inschrijven op hun nieuwsbrief en aanvinken dat je van de US of Canada bent en je krijgt een link voor het boek te downloaden.
Zowel in mobi als in epub formaat.

 
The Silmarillion van Tolkien is toch wel een ander beestje van The Lord of the Rings om te lezen. Ik had ooit gedacht dat het een vrij coherent verhaal was in de stijl van LOTR, maar het is eerder een samenraapsel van oudere teksten die wel wat herwerkt zijn, maar die niet altijd gemakkelijk te volgen zijn. Ik ben helemaal in de war met al die Elvennamen en de schrijfstijl is veel formeler en stroever. En toch loont het om door te zetten, want je kan niet anders dan respect hebben hoe Tolkien een heuse mythologie uit de grond heeft gestampt en zijn world-building is ronduit indrukwekkend. De dreiging van Melkor/Morgoth en zijn luitenant Sauron wordt in dit werk ook héél krachtig en overtuigend neergezet.

De kans is bestaande dat ik hierna nog eens begin aan LOTR. En dan mag 2 september wel héél snel komen.
 
LotR leest zowel nederlands als engels imo zeer vlot. The Silmarillion ben ik (20 jaar geleden) in het engels begonnen, maar dat was geen doen voor mij, dus in het nederlands gelezen. 2020 wou ik het nog eens in het engels proberen, maar na 50 pagina's toch gestopt 😅 Dan The Hobbit en LotR nog maar eens gelezen :D
 
LotR leest zowel nederlands als engels imo zeer vlot. The Silmarillion ben ik (20 jaar geleden) in het engels begonnen, maar dat was geen doen voor mij, dus in het nederlands gelezen. 2020 wou ik het nog eens in het engels proberen, maar na 50 pagina's toch gestopt 😅 Dan The Hobbit en LotR nog maar eens gelezen :D
De schrijfstijl van The Silmarillion is inderdaad heel anders dan LOTR en al zeker The Hobbit. Children of Hurin al gelezen?
 
Kvond LOTR echt vreselijk... Een van mijn eerste fantasyboeken en khad het genre bijna opgegeven. Gelukkig daarna op betere dingen gestoten :)
 
Kvond LOTR echt vreselijk... Een van mijn eerste fantasyboeken en khad het genre bijna opgegeven. Gelukkig daarna op betere dingen gestoten :)
Ik heb wat Feist gelezen en GRR Martin en hoewel die niet slecht zijn geschreven vind ik LOTR daarmee vergeleken een literair meesterwerk. Nu goed, ik heb eerst de films gezien toen ik 14 was en dat heeft wel een enorme indruk op mij gemaakt. Peter Jackson & Howard Shore vertekenen mijn beeld op Tolkien wel wat, maar de wereld, mythologie, geschiedenis, volkeren, taal, ... die hij tot leven heeft gebracht fascineert me wel.

LOTR is ook "maar" 1000+ pagina's, dat is nog doenbaar in één leesbeurt maar WoT met 14 boeken is iets waar ik me liever niet aan wil wagen tenzij ik héél veel tijd heb zodat ik ze kan verslinden en helemaal kan opgaan in de verhaallijn. En dat is nu niet het geval.
 
Ik vind de wereld die Tolkien geschapen heeft fantastisch, heb LOTR in tweevoud (waaronder ook de meesterlijk geïllustreerde versie door Alan Lee), heb de meeste van zijn andere verhalen gelezen, heb de Evenstar halsketting liggen en ook dagen doorgebracht op de Encyclopedia of Arda ... maar tegelijk is LOTR ook zowat het enige fantasyboek waarbij ik er nooit ben in geslaagd om dat meer dan 1x uit te lezen :unsure:. Ook weinig behoefte aan, vreemd genoeg.
 
The Silmarillion van Tolkien is toch wel een ander beestje van The Lord of the Rings om te lezen. Ik had ooit gedacht dat het een vrij coherent verhaal was in de stijl van LOTR, maar het is eerder een samenraapsel van oudere teksten die wel wat herwerkt zijn, maar die niet altijd gemakkelijk te volgen zijn. Ik ben helemaal in de war met al die Elvennamen en de schrijfstijl is veel formeler en stroever. En toch loont het om door te zetten, want je kan niet anders dan respect hebben hoe Tolkien een heuse mythologie uit de grond heeft gestampt en zijn world-building is ronduit indrukwekkend. De dreiging van Melkor/Morgoth en zijn luitenant Sauron wordt in dit werk ook héél krachtig en overtuigend neergezet.

De kans is bestaande dat ik hierna nog eens begin aan LOTR. En dan mag 2 september wel héél snel komen.
Ik heb The Silmarillion meer herlezen dan The Lord of the Rings, vooral omdat ik Children of Hurin een top boek vond en meer over de 1st Era wou weten. Het leest inderdaad meer als een naslagwerk van mythes dan een samenhangend boek, maar als je het herleest en combineert met lezen in het Legendarium, Nagelaten Vertellingen etc vormt het zich wel als een mooi geheel in je gedachten. Voor mij is de Silmarillion in mijn brein nu wel een samenhangend boek en weet ik goed wat wanneer en door wie gebeurt. Maar dat komt enkel door het zo vaak te lezen en er over te lezen.
Een aanrader is ook de Prancing Pony Podcast, waar 2 uber Tolkien nerds oa The Silmarillion Chapter per Chapter lezen en het er over hebben.
 
Volgorde dat ze uitgekomen zijn.

Naast de 14 "hoofdboeken" van WoT heb je ook nog een prequel, New Sping. Absoluut een aanrader, maar die lees je best pas na boek 10 (of na boek 14).
 
Die prequel is het enige WoT boek dat ik niet heb en ook maar een keer gelezen heb. Jammer dat die nooit afgeschreven zijn.
 
Ik heb wat Feist gelezen en GRR Martin en hoewel die niet slecht zijn geschreven vind ik LOTR daarmee vergeleken een literair meesterwerk. Nu goed, ik heb eerst de films gezien toen ik 14 was en dat heeft wel een enorme indruk op mij gemaakt. Peter Jackson & Howard Shore vertekenen mijn beeld op Tolkien wel wat, maar de wereld, mythologie, geschiedenis, volkeren, taal, ... die hij tot leven heeft gebracht fascineert me wel.

LOTR is ook "maar" 1000+ pagina's, dat is nog doenbaar in één leesbeurt maar WoT met 14 boeken is iets waar ik me liever niet aan wil wagen tenzij ik héél veel tijd heb zodat ik ze kan verslinden en helemaal kan opgaan in de verhaallijn. En dat is nu niet het geval.
Onlangs nog over aan het nadenken en ben net begonnen met mijn 3de re-read van A song of fire and ice terwijl ik bij LOTR geen zin heb om een 2de keer aan te beginnen. Heel het worldbuilden vind ik vaak niet zo boeiend en merk gewoon dat het mijn stijl niet direct is. Ik vind het conflict en de interacties in a song of ice and fire gewoon zo boeiend en leuk dat het mij blijft aanspreken.
 
Onlangs nog over aan het nadenken en ben net begonnen met mijn 3de re-read van A song of fire and ice terwijl ik bij LOTR geen zin heb om een 2de keer aan te beginnen. Heel het worldbuilden vind ik vaak niet zo boeiend en merk gewoon dat het mijn stijl niet direct is. Ik vind het conflict en de interacties in a song of ice and fire gewoon zo boeiend en leuk dat het mij blijft aanspreken.
Ik heb enkel het eerste boek van ASOIAF gelezen en ik vond die zeker goed geschreven, duidelijk een andere stijl dan Tolkien maar dat is oké. Het enige wat me weerhoudt om de rest te lezen is dat de serie niet is afgewerkt. Als ik er aan wil beginnen heb ik graag dat de reeks helemaal af is. Ik herlees vaak boeken, maar dat zijn meestal standalone boeken zodat ik sneller kan afwisselen.
 
Terug
Bovenaan