Intussen de Vierde Wet uit. Er komt wel veel terug boven. Karakterontwikkeling is er niet maar de actiescenes zijn wel goed geschreven en het leest vlot weg. In deze zomer is dat ook mooi meegenomen. Nu De Perzen aan het lezen. Daarna misschien Malazan 6 of de Vojfde Wet.
 
Na The Silmarillion begonnen aan The Hobbit. Ik zit weer even helemaal in de Tolkiensfeer. Nadien volgt naar alle waarschijnlijkheid The Lord of the Rings. En tegen dan zal die serie wel stilletjesaan beginnen zeker?
 
Warbreaker uit van Sanderson.
Ik was niet helemaal meegezogen met deze. Er is een uniek magiesysteem op basis van kleuren en adem. Zoals gewoonlijk bij Sanderson is het zeer uitgebreid uitgewerkt. De personages vond ik echter niet bepaald interessant. Het verhaal trok me dan ook niet mee en de waterval van actie op het einde vond ik maar zo zo. Na meer en meer fantasy te lezen, begin ik Robin Hobb haar eerste trilogie meer en meer te appreciëren. Toen ik die eerst las, was ik niet volledig overtuigd. Maar achteraf bekeken zitten er daar wel echt goeie dialogen en personages in. Waarschijnlijk ben ik aan het verschuiven van een plot/actie lezer naar karakters en dialogen...

EDIT: ik wil er nog even aan toevoegen dat ik mij ook wel gestoord heb aan de beschrijving van bepaalde vrouwen. (Blushweaver natuurlijk en het openingsritueel iedere avond. Indien gelezen, zul je wel weten waarover ik het heb). Het was voor mij veel te veel in de gedachtegang van een 16 jarige jongen die tilt slaat bij, "grote borsten", "op een mager lichaam"! Voor het goede begrip, dit is de effectieve beschrijving uit het boek.
 
Laatst bewerkt:
Na al meer dan een jaar in de kast te hebben staan, eindelijk Rythm of War uitgelezen op vakantie.

Stormlight Archive vind ik een goeie serie, en ik heb dan ook Words of Radiance & Oathbringer een re-read gegeven voor Rythm of War aan te vatten.

Dat gezegd zijnde, vond ik dit dusver de minste in de reeks, maar het is ook moeilijk om na oathbringer te komen denk ik dan :)
Op zich zeker geen slecht boek, maar de focus personages van deze aflevering, zijn gwn iets minder interessant voor mij.

Shallan, Venli, Navani kunnen mij niet zo boeien tbh, dus dat maakte de boek wel langdradig met momenten voor mij persoonlijk.
 
Na al meer dan een jaar in de kast te hebben staan, eindelijk Rythm of War uitgelezen op vakantie.

Stormlight Archive vind ik een goeie serie, en ik heb dan ook Words of Radiance & Oathbringer een re-read gegeven voor Rythm of War aan te vatten.

Dat gezegd zijnde, vond ik dit dusver de minste in de reeks, maar het is ook moeilijk om na oathbringer te komen denk ik dan :)
Op zich zeker geen slecht boek, maar de focus personages van deze aflevering, zijn gwn iets minder interessant voor mij.

Shallan, Venli, Navani kunnen mij niet zo boeien tbh, dus dat maakte de boek wel langdradig met momenten voor mij persoonlijk.
Ik denk dat velen die mening delen. Heel technisch, wat mindere personages, wat te veel herhaling naar mijn goesting ook (de karaktergroei van Shallan en Kaladin met name). Maar ik denk dat je zin over "na Oathbringer" het grootste 'probleem' is. Oathbringer voelde als de opbouw naar een conclusie, terwijl Rythm of War het tempo net weer keihard vertraagde en de conclusie weer vervaagde.

Het slot met Kaladin blijft wel :drool:. Sanderson toont daar zijn meesterschap van 500 pagina's kabbelen om dan in de laatste 100 a 200 pagina's te veranderen in de fucking Niagara.
 
Ik ben EINDELIJK eens begonnen aan Terry Pratchett’s Discworld.
Na jaren te zeggen dat ik deze eens moest lezen, heb ik me zo ver kunnen krijgen om mn ipad of telefoon ‘s avonds weg te leggen en gewoon deze erbij te nemen.

Ben begonnen met Mort, maar ik weet niet zo goed of ik ze chronologisch moet lezen (the colour en dan the light) of gewoon verder moet gaan met de Death verhaallijn.

Niet alle lijnen interesseren me trouwens. Momenteel ben ik van plan me te beperken tot Rincewind, Death, Witches en Watch.

Goed idee? Waarom wel, waarom niet?
 
Ik denk dat velen die mening delen. Heel technisch, wat mindere personages, wat te veel herhaling naar mijn goesting ook (de karaktergroei van Shallan en Kaladin met name). Maar ik denk dat je zin over "na Oathbringer" het grootste 'probleem' is. Oathbringer voelde als de opbouw naar een conclusie, terwijl Rythm of War het tempo net weer keihard vertraagde en de conclusie weer vervaagde.

Het slot met Kaladin blijft wel :drool:. Sanderson toont daar zijn meesterschap van 500 pagina's kabbelen om dan in de laatste 100 a 200 pagina's te veranderen in de fucking Niagara.
Ja Shallan is gewoon... idk, die irriteert mij echt.
En de arc van Kaladin vond ik wel beetje ne repeat precies. Maar neemt niet weg dat het idd episch om te lezen was alweer.

De stukken van Dalinar waren weer sterk, en de hele achtergrond van Odium, hoid en de cosmere was ook wel boeiend.



Ben wss weer een of andere -ist, maar die wijven boeien gwn echt niet :p
Zelfs Jasna vind ik maar meh.
 
Ik ben wel fan van Shallan, maar haar arc in Rhytm was voor mij ook teveel repetitie. En zij kreeg helaas geen conclusie van dezelfde epische proportie als Kaladin.

En Jasnah vind ik al helemaal cool. Maar ja, een ketterse historica, what's not to love :love:
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Shallan haar insteek en dualiteit is top, maar net zoals het hele boek wordt alles te veel herhaald inderdaad.
Nu, na het lezen van Warbreaker twijfel ik toch sterk of Sanderson de schrijver is om sterke vrouwenpersonages uit te werken.
Ik was (ben) fan, maar Rythm was een teleurstelling en daarna las ik Warbreaker dat ook teleurstelde.

Hij mag het goedmaken met een niet stoppende epische actietrein die het 5e boek toch als conclusie moet worden 😎
 
Ik ben EINDELIJK eens begonnen aan Terry Pratchett’s Discworld.
Na jaren te zeggen dat ik deze eens moest lezen, heb ik me zo ver kunnen krijgen om mn ipad of telefoon ‘s avonds weg te leggen en gewoon deze erbij te nemen.

Ben begonnen met Mort, maar ik weet niet zo goed of ik ze chronologisch moet lezen (the colour en dan the light) of gewoon verder moet gaan met de Death verhaallijn.

Niet alle lijnen interesseren me trouwens. Momenteel ben ik van plan me te beperken tot Rincewind, Death, Witches en Watch.

Goed idee? Waarom wel, waarom niet?

@Hellsdinner Is hier de Discworld kenner?
 
Shallan haar insteek en dualiteit is top, maar net zoals het hele boek wordt alles te veel herhaald inderdaad.
Nu, na het lezen van Warbreaker twijfel ik toch sterk of Sanderson de schrijver is om sterke vrouwenpersonages uit te werken.
Ik was (ben) fan, maar Rythm was een teleurstelling en daarna las ik Warbreaker dat ook teleurstelde.

Hij mag het goedmaken met een niet stoppende epische actietrein die het 5e boek toch als conclusie moet worden 😎
Warbreaker vond ik wel oké. Sanderson verliest zichzelf soms een beetje in de magische systemen die hij uitdenkt.

Ik ben nu bezig aan zijn Cytoverse (sci-fi wel). Enfin, een reread van de eerste 2 boeken en nu beginnen aan Sunreach, ReDawn, Cytonic en Evershore. En Defending Elysium. Spensa vind ik daar toch wel leuk geschreven.
 
Niet alle lijnen interesseren me trouwens. Momenteel ben ik van plan me te beperken tot Rincewind, Death, Witches en Watch.
Gohja dat zijn ze dan ook allemaal he :unsure: Toch tot je al zeer ver in de reeks zit (de introductie van de andere 2 verhaallijnen, met Tiffany Aching en Moist van lipwig, gaat imo ook gepaard met de kwalitatieve achteruitgang van de boeken).
Er zijn dan wel nog enkele standalones die ik zeker ook zou aanraden. Daar zitten een paar van de beste verhalen tussen. Small Gods is voor veel mensen hun favoriete Discworld. En Monstrous Regiment vond ik ook heel erg goed.

Sowieso gewoon chronologisch lezen. Enige juiste manier. De verschillende lijnen kunnen op zichzelf staan maar er is regelmatig wat overlap.
Wel niet verschieten, in de eerste twee boeken was hij nog wat zoekende qua toon. Zeker niet slecht, maar duidelijk een beetje een andere stijl.
 
Ik ben wel fan van Shallan, maar haar arc in Rhytm was voor mij ook teveel repetitie. En zij kreeg helaas geen conclusie van dezelfde epische proportie als Kaladin.

En Jasnah vind ik al helemaal cool. Maar ja, een ketterse historica, what's not to love :love:
Ik vond haar beter voor ze queen werd tbh.
Shallan haar insteek en dualiteit is top, maar net zoals het hele boek wordt alles te veel herhaald inderdaad.
Nu, na het lezen van Warbreaker twijfel ik toch sterk of Sanderson de schrijver is om sterke vrouwenpersonages uit te werken.
Ik was (ben) fan, maar Rythm was een teleurstelling en daarna las ik Warbreaker dat ook teleurstelde.

Hij mag het goedmaken met een niet stoppende epische actietrein die het 5e boek toch als conclusie moet worden 😎
bwa Vin was toch een goei vrouwelijk personage imo, dus daar zal het niet aan liggen
Warbreaker vond ik wel oké. Sanderson verliest zichzelf soms een beetje in de magische systemen die hij uitdenkt.

Ik ben nu bezig aan zijn Cytoverse (sci-fi wel). Enfin, een reread van de eerste 2 boeken en nu beginnen aan Sunreach, ReDawn, Cytonic en Evershore. En Defending Elysium. Spensa vind ik daar toch wel leuk geschreven.
kan die mens eerst zn cosmere eens afwerken gvd!
 
Ik ben EINDELIJK eens begonnen aan Terry Pratchett’s Discworld.
Na jaren te zeggen dat ik deze eens moest lezen, heb ik me zo ver kunnen krijgen om mn ipad of telefoon ‘s avonds weg te leggen en gewoon deze erbij te nemen.

Ben begonnen met Mort, maar ik weet niet zo goed of ik ze chronologisch moet lezen (the colour en dan the light) of gewoon verder moet gaan met de Death verhaallijn.

Niet alle lijnen interesseren me trouwens. Momenteel ben ik van plan me te beperken tot Rincewind, Death, Witches en Watch.

Goed idee? Waarom wel, waarom niet?
Ik zou chronologisch zeggen.
Bij mij klikte het pas echt sinds Faust Eric en sindsdien is er geen enkel boek dat ik echt niet goed vond. Sommige zijn beter, sommige zijn anders, sommige gaan wat trager, ... Maar er is geen enkel boek (tot nu toe) dat ik slecht vind.
Ik zou zeggen, doe het chronologisch, als je een boek niet goed vindt, ga naar het volgende (tenzij deel van dezelfde serie, dan zou ik door zetten).
Ik weet ook niet wat voor lezer je bent, maar uiteindelijk zijn alle boeken ook vrij kort, dus zelfs als het iets minder is ben je er wel snel door vind ik.
 
Ik vond haar beter voor ze queen werd tbh.

bwa Vin was toch een goei vrouwelijk personage imo, dus daar zal het niet aan liggen

kan die mens eerst zn cosmere eens afwerken gvd!
Ik was Vin al vergeten! Tijd voor een reread :unsure:.

Ik blijf Sanderson zijn productie echt gewoon waanzinnig indrukwekkend vinden. Niet normaal.
 
Ik zou chronologisch zeggen.
Bij mij klikte het pas echt sinds Faust Eric en sindsdien is er geen enkel boek dat ik echt niet goed vond. Sommige zijn beter, sommige zijn anders, sommige gaan wat trager, ... Maar er is geen enkel boek (tot nu toe) dat ik slecht vind.
Ik zou zeggen, doe het chronologisch, als je een boek niet goed vindt, ga naar het volgende (tenzij deel van dezelfde serie, dan zou ik door zetten).
Ik weet ook niet wat voor lezer je bent, maar uiteindelijk zijn alle boeken ook vrij kort, dus zelfs als het iets minder is ben je er wel snel door vind ik.
Zou ook nog willen zeggen. Als je de eerste twee boeken echt niet doorgeraakt, kijk de film Colour of Magic, televisie film dus verwacht er niet veel van maar eigenlijk wel vermakelijk en kost u minder tijd dan 2 boeken te lezen.
 
Brandon Sanderson's The Alloy of Law (deel 4 in de Mistborn reeks) valt gratis te downloaden als ebook via de website van Tor. Je moet inschrijven op hun nieuwsbrief en aanvinken dat je van de US of Canada bent en je krijgt een link voor het boek te downloaden.
Zowel in mobi als in epub formaat.


Ditmaal valt boek 5 uit de Mistborn serie gratis te downloaden via de website van Tor: Shadows of Self.
Actie loopt tot 26 Augustus.


Met wat geluk over enkele weken ook boek 6 zodat ik gans de tweede trilogie uit Mistborn gratis geregeld krijg :D
 
Juist "A Wizard of Earthsea" gelezen, van Ursula K. Le Guin. Tweede keer dat ik het begon te lezen na ooit gestopt te zijn na 50pg's ofzo.

Heel goed, beetje stroef in het begin wel. Een boek van 1968 en de oorsprong van de "magic boy goes to wizardschool"-trope. JK Rowling had toch echt geen originele ideeën in het begin. Ik heb de eerste 4 boeken in een omnibusje gekocht want op zich zijn het relatief korte boekjes van rond de 180 pg's.
 
Terug
Bovenaan