Om te vieren meteen de audiobook versie aangeschaft :coolbrows: Weeral te lang geleden dat ik de boeken herlezen heb.
 
Waarschijnlijk al lang gelezen door veel mensen in deze thread maar ben eens begonnen aan de Discworld boeken van Pratchet. Net Guards! Guards! uitgelezen en nu begonnen aan Mort.

Heb lang niet meer 'echt gelezen' (audiobooks is toch net iets anders als een boek echt lezen) maar begon er aan en kon em moeilijk neerleggen, terug liefde voor lezen terug door gekregen :love: Geen echt diepgaand verhaal maar wel heel entertainend en grappig.

Voor mensen die de boeken gelezen hebben: is het beter om eerst een serie (bv de guards of witches serie) uit te lezen, de series gewoon door elkaar lezen of toch best in volgorde van uitgave?
 
Voor mensen die de boeken gelezen hebben: is het beter om eerst een serie (bv de guards of witches serie) uit te lezen, de series gewoon door elkaar lezen of toch best in volgorde van uitgave?
Ik heb het maar op 1 manier gedaan, volgorde van uitgave, dus kan moeilijk zeggen of op een andere manier beter/slechter is. Maar sluit me wel aan bij wat @utred zegt.
 
Volgorde van uitgave is 100% ook de beste volgorde om te lezen. Zo is het grotendeels chronologisch. Als je een serie zou uitlezen en dan naar het begin van een andere gaat, zou je terug in de tijd gaan. Er is redelijk wat overlop tussen de reeksen, en de wereld evolueert dus als er in 1 verhaallijn iets met grote impact gebeurt kan dat in de andere series aangehaald worden waardoor je dus dingen zou spoilen als je vooruitloopt.

Ik heb het maar op 1 manier gedaan, volgorde van uitgave, dus kan moeilijk zeggen of op een andere manier beter/slechter is. Maar sluit me wel aan bij wat @utred zegt.

Thanks guys !
 
Net House of Chains uitgelezen. Tot nu toe blijft deel 2 mijn favoriet maar deze was ook zeer genietbaar. Nu even de Derde Wet van de Magie herlezen en dan op naar deel 5
 
Net House of Chains uitgelezen. Tot nu toe blijft deel 2 mijn favoriet maar deze was ook zeer genietbaar. Nu even de Derde Wet van de Magie herlezen en dan op naar deel 5

Waarom zou je Goodkind herlezen, tenzij het bedoeld is als een kritische oefening? Ik heb de boeken als tiener gelezen en vorig jaar eens herlezen nadat ik hoorde dat Goodkind overleden is en ik kan gelijk stellen dat ik die boeken nooit ofte nimmer meer ga herlezen. Behalve dan de afsluitende trilogie en dan enkel specifiek de hoofdstukken met Richard en Ja'la Dh Jin.
Maar die serie is toch serieus onder jouw niveau (of alleszins onder het niveau van Jordan en Erikson).
 
Waarom zou je Goodkind herlezen, tenzij het bedoeld is als een kritische oefening? Ik heb de boeken als tiener gelezen en vorig jaar eens herlezen nadat ik hoorde dat Goodkind overleden is en ik kan gelijk stellen dat ik die boeken nooit ofte nimmer meer ga herlezen. Behalve dan de afsluitende trilogie en dan enkel specifiek de hoofdstukken met Richard en Ja'la Dh Jin.
Maar die serie is toch serieus onder jouw niveau (of alleszins onder het niveau van Jordan en Erikson).
Tijdens de eerste lockdowns ben ik begonnen met mijn boekenkast eens opnieuw te lezen (hence ook de Jordan re-read, hoewel dat een regelmatig terugkerend fenomeen is). In die kast staan (vanuit mijn puberteit) nog de eerste twee wetten van de magie (en een aantal van zijn laatste boeken die ik voor een paar euro ooit op het boekenfestijn op de kop heb getikt). Dus ik had die toen herlezen. Sinds kort terug naar de bibliotheek gegaan (hence de reread van 2-3 (en dan 4 als eerste keer) van Malazan, die ze daar in het Nederlands hadden). Vanaf deel 5 zal het terug in het Engels zijn, maar in se wil ik Goodkind nog wel eens opnieuw lezen. Het gaat in elk geval vlot, ook al is het niveau inderdaad echt niet meer wat ik me ervan herinnerde van 15 jaar geleden.

In datzelfde opzicht ga ik waarschijnlijk dit jaar (of volgend jaar, afhankelijk van Malazan) ook 2-3-4 van Eragon nog eens herlezen.
 
Als je dan toch bezig bent met een re-read.

De volledige saga van Magiër etc herlezen. Dat is voor mij nog altijd de favoriet, zelfs boven de jordan re-read. Ben je ook weer een tijdje zoet ;p.
Ikzelf zit voorlopig op boek 9 van mijn re-read van jordan, gestart rond moment dat de serie ervan gedaan was.
 
Als je dan toch bezig bent met een re-read.

De volledige saga van Magiër etc herlezen. Dat is voor mij nog altijd de favoriet, zelfs boven de jordan re-read. Ben je ook weer een tijdje zoet ;p.
Ikzelf zit voorlopig op boek 9 van mijn re-read van jordan, gestart rond moment dat de serie ervan gedaan was.
Heb ik ook al enkele keren opnieuw gelezen! Zo gemakkelijk te lezen en terwijl het geen hoogstaande proza is, is het in tegenstelling tot Goodkind ten minste geen ideologisch propaganda stuk...
 
The Lies of Locke Lamora blijft toch een heerlijk boek.

g5gvlz5bf6531.jpg


Kwam nog beter uit de verf in de audiobook eigenlijk :laugh:
 
Ik lees op zoveel plaatsen zoveel commentaar op Goodkind. Ik moet zeggen; Ik ben die reeks beginnen lezen zeer kort na release van de eerste (95/96 in het Nederlands?) en ik was toen rond mijn 16de echt fan. En elk boek dat ik achteraf las, bleef ik goed vinden. Ik heb enkel de originele saga gelezen, maar heb altijd in mijn hoofd gehad dat ik dat allemaal eens opnieuw ging doen. En dat gaat ook gebeuren. Ik ben nu wel echt benieuwd of ik dan ook die commentaar ga vervoegen :)
 
Ik lees op zoveel plaatsen zoveel commentaar op Goodkind. Ik moet zeggen; Ik ben die reeks beginnen lezen zeer kort na release van de eerste (95/96 in het Nederlands?) en ik was toen rond mijn 16de echt fan. En elk boek dat ik achteraf las, bleef ik goed vinden. Ik heb enkel de originele saga gelezen, maar heb altijd in mijn hoofd gehad dat ik dat allemaal eens opnieuw ging doen. En dat gaat ook gebeuren. Ik ben nu wel echt benieuwd of ik dan ook die commentaar ga vervoegen :)
By far de slechtse fantasy dat er is en voor een groot deel door de extreem harde erectie dat Goodkind had voor Ayn Rand. Vergeet ook niet de verplichte 300pg recap van het vorige boek in elk vervolg.
 
By far de slechtse fantasy dat er is en voor een groot deel door de extreem harde erectie dat Goodkind had voor Ayn Rand. Vergeet ook niet de verplichte 300pg recap van het vorige boek in elk vervolg.

Altijd wantrouwig bij zo comments.
"De slechtste X die er is" is altijd een extreme hyperbool gezien het nog altijd gepublished geraakt is en het zo lang is kunnen blijven bestaan omdat het verkocht. It may not be for you en misschien zeg ik bij een re-read ook dat het toch niks voor mij is. Maar "slechtste dat er is" kan sowieso niet. Want voor elk boek dat uitgebracht is, is er 100 keer zoveel slechter materiaal dat zelfs niet uitgegeven geraakt.

Toch eens werk van maken, want die splitsing tussen mensen die het haten en mensen die fan blijven, fascineert me wel. Hopelijk blijf ik het leuk vinden, want die eerste boeken zijn echt een leuke tiener-herinnering.
 
Ik lees op zoveel plaatsen zoveel commentaar op Goodkind. Ik moet zeggen; Ik ben die reeks beginnen lezen zeer kort na release van de eerste (95/96 in het Nederlands?) en ik was toen rond mijn 16de echt fan. En elk boek dat ik achteraf las, bleef ik goed vinden. Ik heb enkel de originele saga gelezen, maar heb altijd in mijn hoofd gehad dat ik dat allemaal eens opnieuw ging doen. En dat gaat ook gebeuren. Ik ben nu wel echt benieuwd of ik dan ook die commentaar ga vervoegen :)

Ik was ook iemand die er als tiener geweldige fan van was, maar ik had behalve Terry Brooks en Robert Jordan nog niets anders gelezen destijds. Nu 20 jaar en enkele honderden andere boeken later, kan ik beter oordelen. Goodkind is eerlijk gezegd gewoon een slechte schrijver. In tegenstelling tot Raukaris stoorde de liefde voor Ayn Rand mij niet zo geweldig. Boek 6, waarin dat het meest tot uiting kwam, is mijn favoriet uit de reeks en zou ik zelfs nu nog gewoon een aardig boek noemen. Zo ook boek 2. De rest daarentegen, slecht.

Goodkind is goed in het beschrijven van actie scenes, en hij kan goed spanning opwekken. Maar daar blijft het bij. De personages zijn 1-dimensionaal, doen domme dingen (terwijl ze slim zouden zijn bv), doen ook gewoon onlogische dingen, de dialogen zijn onrealistisch. Voorts herhaalt hij gi-gan-tisch veel elk boek, elk boek wordt Kahlan opnieuw uitgelegd als de Mother Confessor en dat ze niemand kan liefhebben maar dat Richard toch een weg gevonden heeft en oh dit is echt fucking pure liefde man daaaaaaamn. Om dan later in dat boek plots op basis van 1 zin van een vijand te gaan twijfelen aan elkanders liefde en trouw :rofl:
Er wordt veel gepreekt, zeker vanaf boek 5. Echt tientallen pagina's aan monologen gepreek van Richard. Ook in de dialogen wordt echt alles uitgelegd, geen natuurlijke en dynamische flow. Vaak alsof iemand gewoon zijn script afleest bij wijze van spreken.
Last but not least, de vrouwen zijn echt wow. Continue elkander afbreken, continue zoeken achter bevestiging van hun mannelijke collega's, etc.

Maar goed, ik wil je niet tegenhouden van de boeken te lezen. Het was voor mijzelf ook confronterend om te zien hoe hard ik van mening veranderd was :)
 
Maar goed, ik wil je niet tegenhouden van de boeken te lezen. Het was voor mijzelf ook confronterend om te zien hoe hard ik van mening veranderd was :)

Ik heb ook echt geen probleem met mijn mening die zou veranderen. Ik houd er ook oprecht rekening mee dat dat kan gebeuren.
Ik reageerde in laatste instantie ook vooral op de term "slechtste fantasy dat er is". Ge wordt niet uitgegeven als ge het slechtste ooit zijt en ge pompt er geen 20 ofzo boeken uit als het een algemene mening is. Maar zoals ik al elders heb gezegd (denk in een discussie over de sequel films van Star Wars) ben ik gewoon gevoelig voor meningen te verwoorden als vaststaande feiten. Ik zal die fout ook wel eens maken, maar probeer toch te letten op "ik vind" vs "dit is".
 
Ik heb ook echt geen probleem met mijn mening die zou veranderen. Ik houd er ook oprecht rekening mee dat dat kan gebeuren.
Ik reageerde in laatste instantie ook vooral op de term "slechtste fantasy dat er is". Ge wordt niet uitgegeven als ge het slechtste ooit zijt en ge pompt er geen 20 ofzo boeken uit als het een algemene mening is. Maar zoals ik al elders heb gezegd (denk in een discussie over de sequel films van Star Wars) ben ik gewoon gevoelig voor meningen te verwoorden als vaststaande feiten. Ik zal die fout ook wel eens maken, maar probeer toch te letten op "ik vind" vs "dit is".
By far de slechtste fantasy dat er is, vind ik. Beter? :sarcastic:

De argumenten van Zantas gaan voor mij ook op, maar ik stoorde mij inderdaad zeer aan het gedachtegoed erachter. En ja, zelfs de ergste crap kan gepubliceerd worden, dat is een non-argument.
 
Leuke discussie in ieder geval!
Het is inderdaad wel interessant hoe verschillend de meningen kunnen zijn over Goodkind.
Ik ben zelf geen fan, zoals ik reeds schreef, maar de meeste fantasy fans kennen hem wel en dat is toch een degelijke accomplishment.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan