Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb absoluut geen probleem met die mening hoor. Je mag dat gerust oké vinden.

Ik vond het afdoen van de omgekeerde mening als 'van kwade wil zijn', 'dom sentiment' of eventuele andere krachttermen gewoon niet op zijn plaats.

Er is nu op papier niets mis mee en verder is het een kwestie hoe je er ethisch naar kijkt. De waarden en normen van iedereen liggen iets anders, dus de mening hierover zal iets anders zijn.
ALs ik die lees is daar weinig inhoudelijks in en integendeel gewoon eerder niveau hln comments of facebook .

Kiezerbedrog lijkt me toch echt iets dat de kiezers wijsmaakte. Als jij de situatie duidelijk maakt voor verkiezingen kan de kiezer toch echt niet later uit de lucht vallen.

Beetje wat VB aanhangers ook altijd over klagen het CS: wel als je dat zoals alle partijen op voorhand zegt is dat echt niks qua bedrog

Heeft iemand een op gezond boerenverstand gebaseerde verklaring waarom partijen denken stemmen te winnen door o..a. Vlaams Belang voor te stellen als het einde der tijden? Wat verwacht men nu precies van de kiezer?

In mijn hoofd is dat een ultiem zwaktebod dat een partij zoals het Vlaams Belang alleen maar groter en sterker zal maken?

Dat lijkt me toch normaal?

bedoel als ik vb en pvda programma zie is dat zo absurd en slecht voor belgie en haar bevolking dat je dat toch moet aankaarten?

Ik weet dat als ik vooruit of ovld 100% de macht geef ik misschien niet akkoord zal zijn met wat ze doen maar ik denk echt niet dat ze in enkele jarne het land kapot zullen regeren. Bij VB en pvda denk ik dat wel, die hun programma heeft zo'n grote en ingrijpende veranderingen die heel negatief zullen zijn dat ik echt niet inzie hoe je daarop kan stemmen.

Beetje zoals trump in de VS of brexit, je kan toch niet anders dan aanhalen dat die een ramp zullen zijn als je dat doet?

@phate_13 : pleegt Calvo hier kiezersbedrog volgens jou?
Kiezersbedrog heb ik daarjuist ook niet gebruikt als term. Maar ja, ik vind dit ook laakbaar.

Met zo'n manier van werken kun je beter kijken om zoveel mogelijk BV's op je lijst te zetten, om zo wat stemmen te ronselen met de populariteitsprijs, zonder dat deze personen dan hun mandaat opnemen.

Als je verkozen geraakt, dan ben ik van mening dat je je best moet doen om deze functie in te vullen. En dat het slechts een uitzondering zou mogen zijn dat je een stap opzij zet.

Je hebt bijna meer verplichtingen als kiezer (je moet gaan stemmen) dan als verkozene (je moet niet zetelen). Neen, ik vind dat niet logisch. Ongeacht van hoe dat op voorhand gecommuniceerd/goedgepraat wordt.

Maar dat is inderdaad mijn mening. En ik kan begrijpen dat mensen er een andere op na houden.

Groen, en zeker Calvo, pleiten al jaren voor een federale kieskring en om nauwer samen te werken met Wallonië. Ecolo en Groen delen ook hun hoofdkantoor in Brussel. Het "uitwisselen" van politici is een logisch vervolg. Consequent zijn, zeer hilarisch.

Ik ben blij dat Calvo een excuus gevonden heeft om op de lijst te gaan staan.

Ik zie niet in waarom net HIJ dan op een lijst moet gaan staan in Henegouwen, behalve a) interessant doen en b) stiekem toch hopen om verkozen te raken.

Bovendien is de kans miniem dat hij als lijstduwer verkozen zal geraken en geeft hij ook aan sowieso in Mechelen te blijven, dus hoezo spartelen om een job?

Dus jij denkt echt dat indien hij verkozen zou raken, hij zijn mandaag niet zou opnemen ?

Er zijn toch genoeg onverkiesbare plaatsen op de lijsten van groen als hij interessant wil doen? Ongeveer alles vanaf de 2e plek tot onderaan.

De vraag blijft, zoals altijd bij Calvo. WAAROM DOE JE HET DAN ?

Als jij de situatie duidelijk maakt voor verkiezingen kan de kiezer toch echt niet later uit de lucht vallen.
En hoe is dit juist duidelijk gemaakt? Het is niet alsof hij gezegd heeft in welke situatie hij a of b zal doen. Gewoon dat hij misschien a doet en misschien b op basis van criteria enkel bekend aan hemzelf. Heel duidelijk.

Zo is het simpel natuurlijk "stem op mij want ik ga dit doen.. of iets anders !" Nooit gelogen, altijd gelijk ^^

En hoe is dit juist duidelijk gemaakt? Het is niet alsof hij gezegd heeft in welke situatie hij a of b zal doen. Gewoon dat hij misschien a doet en misschien b op basis van criteria enkel bekend aan hemzelf. Heel duidelijk.

Zo is het simpel natuurlijk "stem op mij want ik ga dit doen.. of iets anders !" Nooit gelogen, altijd gelijk ^^
Gelooft er iemand dat we een zakenkabinet krijgen met De Wever aan het hoofd ? Die blijft toch gewoon burgemeester van Antwerpen hoor.

Ik ben blij dat Calvo een excuus gevonden heeft om op de lijst te gaan staan.

Ik zie niet in waarom net HIJ dan op een lijst moet gaan staan in Henegouwen, behalve a) interessant doen en b) stiekem toch hopen om verkozen te raken.

Dus jij denkt echt dat indien hij verkozen zou raken, hij zijn mandaag niet zou opnemen ?

Er zijn toch genoeg onverkiesbare plaatsen op de lijsten van groen als hij interessant wil doen? Ongeveer alles vanaf de 2e plek tot onderaan.

De vraag blijft, zoals altijd bij Calvo. WAAROM DOE JE HET DAN ?

De 'waarom doe je het dan?' heb ik toch net uitgelegd? Symbolisch kracht bij zetten van de unitaire politiek waar Groen en Ecolo naar streven, en waar zeker Calvo al jaren een punt van maakt. Je kan het daar inhoudelijk niet mee eens zijn, maar zeg dat dan in plaats van de zaken volstrekt fout voor te stellen of op de man te spelen. Dat tot de kleinste onnozelheden excuses proberen zoeken om bepaalde mensen of partijen proberen zwart te maken is toch echt wel pathetisch hoor.

En waarom is 'net hij' een probleem? Ik weet dat er veel niet-Groen en niet-Ecolo stemmers een onredelijke allergische reactie krijgen bij Calvo, maar het moet zijn dat ze er van overtuigd zijn dat hij bij (potentiële) Ecolostemmers voor extra stemmen kan zorgen ten opzichte van een andere kandidaat als lijstduwer.

En ja, ik ben er vrij zeker van dat als hij verkozen zou geraken (maar dat gaat niet gebeuren, als lijstduwer) hij dat mandaat niet zal opnemen. Ook moest hij federaal voor Ecolo wél en lokaal voor Mechelen niet verkozen zou geraken, betwijfel ik dat hij daar voor zou gaan. Maar goed, dat is koffiedikkijken, en een zeer onrealistisch scenario. Sowieso heeft Groen al jaren de decumul ingevoerd, waardoor hij sowieso zou moeten kiezen tussen Mechelen en het federaal parlement, hij mag beide niet combineren.

Gelooft er iemand dat we een zakenkabinet krijgen met De Wever aan het hoofd ? Die blijft toch gewoon burgemeester van Antwerpen hoor.
Zakenkabinet geef ik geen slaagkansen, premier acht ik de kans eveneens zeer klein - maar ik zie NVA mogelijks liters water bij de wijn doen om deel uit te maken van de federale regering, indien geen deel van de federale regering mogelijks andere voorzitter. Indien de peilingen binnen een redelijke marge zouden kloppen is de positie van NVA dramatisch slecht.

Maar het is België - de enige zekerheden zijn dat de PS een prominente plaats heeft in de regering en dat VB een hoge score zal halen.

Als je een zakenkabinet kan maken. Dan kan je ook een regering maken.

Ik zie niet direct in wat makkelijker is aan een zakenkabinet om overeen te komen dan een regering.

En eigenlijk noem ik een regering in lopende zaken dan nog altijd beter dan een zakenkabinet.

Dat klinkt mooi, maar van zodra je er even bij stil staat weet je dat dat flauwekul is. Dat is natuurlijk het opzet, dat mensen daar niet bij stil staan en gewoon denken 'goed idee'.

Hij wil met dat zakenkabinet de begroting regelen, en de moeilijke discussiepunten gaandeweg oplossen richting formele regering. Maar de begroting, dat is alles hé.

Zakenkabinet geef ik geen slaagkansen, premier acht ik de kans eveneens zeer klein - maar ik zie NVA mogelijks liters water bij de wijn doen om deel uit te maken van de federale regering, indien geen deel van de federale regering mogelijks andere voorzitter. Indien de peilingen binnen een redelijke marge zouden kloppen is de positie van NVA dramatisch slecht.

Maar het is België - de enige zekerheden zijn dat de PS een prominente plaats heeft in de regering en dat VB een hoge score zal halen.
Een regering Magnette lijkt waarschijnlijker dan een regering De Wever alvast. N-VA heeft geen partners in zijn politiek herverdelingsplan. Vivaldi staat daar sterker in. Het beste signaal dat N-VA kan geven dan als Vivaldi doorgaat is toch proberen met VB in Vlaanderen te regeren, als dat mogelijk is. Dan gaat de PS mss toch inzien dat het menens is.

De 'waarom doe je het dan?' heb ik toch net uitgelegd? Symbolisch kracht bij zetten van de unitaire politiek waar Groen en Ecolo naar streven, en waar zeker Calvo al jaren een punt van maakt. Je kan het daar inhoudelijk niet mee eens zijn, maar zeg dat dan in plaats van de zaken volstrekt fout voor te stellen of op de man te spelen. Dat tot de kleinste onnozelheden excuses proberen zoeken om bepaalde mensen of partijen proberen zwart te maken is toch echt wel pathetisch hoor.

Dat is natuurlijk gemakkelijk om iets 'symbolisch' voor te stellen. De ene keer is het een geflopt probeersel, de andere keer 'was het maar een symbolisch iets'.

Ik vermoed dat de poging tot sluting ook 'eerder symbolisch' was.

Losse flodders schieten en op voorhand zeggen dat het 'symbolisch' is, is evengoed pathetisch.

Er zijn toch andere manieren (die veel efficienter zijn) om je punt te maken dan op een lijst aan de andere kant te gaan staan. Wat is het doel? "unitaire politiek" Wat wil dat zelfs zeggen? Streven voor 1 grote federale kieskring ? We zitten nu met provinciale kieskringen. Ik snap het niet. Ik ben er niet snugger genoeg voor waarschijnlijk.

Dat zal de boeken ingaan als Calvo met zijn 2024 gimmick, check. Kan hij het naast zijn 'jongste minister ooit' (ah nee wacht) en 'jongste verkozen parlementslid ooit' trofee zetten.

En waarom is 'net hij' een probleem? Ik weet dat er veel niet-Groen en niet-Ecolo stemmers een onredelijke allergische reactie krijgen bij Calvo, maar het moet zijn dat ze er van overtuigd zijn dat hij bij (potentiële) Ecolostemmers voor extra stemmen kan zorgen ten opzichte van een andere kandidaat als lijstduwer.

Omdat hij telkens zelf toegeeft dat 'hij in het verleden nogal gefocust was op zichzelf' en 'te veel belang hecht aan peilingen'. Als je van jezelf een hoge boom vangt, moet je de wind kunnen verdragen.

En ja, ik ben er vrij zeker van dat als hij verkozen zou geraken (maar dat gaat niet gebeuren, als lijstduwer) hij dat mandaat niet zal opnemen. Ook moest hij federaal voor Ecolo wél en lokaal voor Mechelen niet verkozen zou geraken, betwijfel ik dat hij daar voor zou gaan. Maar goed, dat is koffiedikkijken, en een zeer onrealistisch scenario. Sowieso heeft Groen al jaren de decumul ingevoerd, waardoor hij sowieso zou moeten kiezen tussen Mechelen en het federaal parlement, hij mag beide niet combineren.

Maar goed, we leren dus dat de 'nieuwe politiek' van Calvo is 'symbolisch op lijsten staan' en 'je eventuele mandaag niet opnemen'. Dat zal hij geleerd hebben tijdens zijn Nederlandse retraites.

Als het er toe doet. Ik ken Calvo persoonlijk van tijdens mijn middelbare schoolcarriere. Was dan al een kwal en het is telkens een ergere kwal geworden. Met het ultieme summum 'WE PAKKEN DIE BEDRIJFSAUTO'S GEWOON LINEAIR AF'.

Als het er toe doet. Ik ken Calvo persoonlijk van tijdens mijn middelbare schoolcarriere. Was dan al een kwal en het is telkens een ergere kwal geworden. Met het ultieme summum 'WE PAKKEN DIE BEDRIJFSAUTO'S GEWOON LINEAIR AF'.
Het was me inderdaad al duidelijk dat je niet rationeel was in je commentaar op Calvo en deze actie. Wat een niveau zeg.

Met het ultieme summum 'WE PAKKEN DIE BEDRIJFSAUTO'S GEWOON LINEAIR AF'.
Als CDV dat standpunt zou maken onder de noemer van afschaffen van koterijen (dus gn maaltijdcheques, ecocheques, wagens... etc) in de fiscale wetgeving. En het afschaffen van alle extralegale voordelen.
En men dit koppelt aan ALLE inkomsten in de personenbelasting steken. Dan stem ik onmiddellijk voor hen.

Maar dat zie ik niet gebeuren, daarmee sjot je tegen te veel schenen.

Calvo zijn actie leek in mijn ogen eerder passief agressief gedrag naar Groen toe.

Anyway, een zakenkabinet. Is er iemand die dan niet automatisch aan een belastingkabinet denkt?
4 jaar iedereen leegzuigen voor een ideaal dat de volgende legislatuur recto verso de vuilbak ingaat.
Veel meer zal er niet bereikt worden.

Ik herinner mij die periode ook nog ja. Calvo elke keer: "we gaan dat compenseren voor de mensen die nu een bedrijfswagen hebben.". Elke keer vroeg de interviewer dan hoe dat gecompenseerd ging worden, en over welk bedrag we spraken. Calvo kon er nooit op antwoorden. Interview na interview kreeg hij die vraag en niet één keer had hij een pasklaar antwoord.

Nu pas op, ik snap dat wel, dat is natuurlijk gemakkelijk scoren bij de achterban waar niemand een bedrijfswagen heeft. Maar als diezelfde vraag 15x terugkomt in interviews zou je je tegen de 16e keer wel een beetje voorbereid mochten hebben. Ik vind Calvo ook geen fijn mens maar toen had ik bijna medelijden met hem hoe hij keer op keer door de mand viel in elk interview. :') Dat was van hetzelfde niveau als Hedebouw die bleef spartelen over de Colruyt-betaalt-maar-0,27%-belastingen leugens.

Als hij een regering kan vormen met hem als premier->eerste minister anders burgemeester.
Zo kan je altijd alles slecht intepreteren als je wil.

Ik zou trouwens eens opzoeken wat een leugen is, idem voor bedrog :)

Tuurlijk niet, als we nu 1 ding weten dan is het wel dat Dewever in de nu 20 jaar als nationaal politicus nog nooit verantwoordelijkheid heeft durven nemen.
Buiten de tijd dat ze in de regering zaten natuurlijk , met wat slechte wil kan je hetzelfde van elke politicus zeggen btw.

Calvo zijn actie leek in mijn ogen eerder passief agressief gedrag naar Groen toe.

Anyway, een zakenkabinet. Is er iemand die dan niet automatisch aan een belastingkabinet denkt?
4 jaar iedereen leegzuigen voor een ideaal dat de volgende legislatuur recto verso de vuilbak ingaat.
Veel meer zal er niet bereikt worden.
Nee eerder een kabinet dat ipv de politieke spelletjes die partijen altijd spelen eens gewoon nuchter naar de zaken kijkt en snoeit waar het kan en bijgeeft waar het nodig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan