Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijn intenties zijn kraakhelder: graag burgemeester blijven maar wil premier worden als dat moet/gewenst is.
Mijn intenties zijn kraakhelder, bij mijn vriendin blijven, maar een knappere nemen als het kan.

Bedrog? Jawadde.

Ik wil het niet één op één vergelijken, want neen, het is inderdaad niet exact hetzelfde. Maar het kadert het sentiment wel dat veel mensen er rond hebben. Wat is zijn intentie nu eigenlijk? Hij (en inderdaad, ook veel andere politici) zeggen letterlijk dat je hun niet kunt vertrouwen hun belangen te dienen als je er op stemt. Een vinkje achter zijn naam bij de verkiezingen wilt niet zeggen dat hij opkomt voor uw belangen en zijn best zal doen u als volksvertegenwooridger te vertegenwoordigen. Want er is als je het gelijk beschouwt, 50% kans, dat hij elders iets zal gaan doen.

Dat andere politici dat ook doen, maakt het niet minder laakbaar naar mijn mening.

Dat hij graag burgemeester wil blijven maar premier zal worden als dat moet/gewenst is.
Moet ik nu terug krakdezelfde reactie opnieuw geven? Waarom pik je nu dit stuk er uit.? Dat was geen vraag die ik aan u stelde.

Als mijn post niet duidelijk was wil ik gerust een poging proberen te doen om het verder uit te klaren, als je me dan ook iets specifieker kunt maken wat je niet goed begrijpt.

Moet ik nu terug krakdezelfde reactie opnieuw geven? Waarom pik je nu dit stuk er uit.? Dat was geen vraag die ik aan u stelde.

Ik vind de kritiek gewoon echt gewoon zo wollig klinken dat ik maar gewoon het antwoord geef op je retorische vraag.

Dat sentiment kan bestaan, maar dat is dan gewoon een heel dom sentiment om er op na te houden.

Je stemt voor iemand om te zetelen in de gemeenteraad op de hoop dat die mens burgemeester wordt. Blijkt een half jaar later dat die mens premier zal worden.

Denkt gij dan serieus dat die uw belangen MINDER goed gaat dienen dan wanneer die politicus blijft als burgemeester? Want dat is wat gij zegt, kunt gij dat zelf eigenlijk geloven?

Ik vind de kritiek gewoon echt gewoon zo wollig klinken dat ik maar gewoon het antwoord geef op je retorische vraag.

Dat sentiment kan bestaan, maar dat is dan gewoon een heel dom sentiment om er op na te houden.

Je stemt voor iemand om te zetelen in de gemeenteraad op de hoop dat die mens burgemeester wordt. Blijkt een half jaar later dat die mens premier zal worden.

Denkt gij dan serieus dat die uw belangen MINDER goed gaat dienen dan wanneer die politicus blijft als burgemeester? Want dat is wat gij zegt, kunt gij dat zelf eigenlijk geloven?
Ja, natuurlijk. Als burgemeester dien je de gemeentebelangen. Als premier de belangen van het land. (Of dat is hoe het zou moeten zijn.)

Behalve als jij denkt dat die altijd gelijk lopen, is dat toch gewoon niet mogelijk? Als je dan plots meer slagkracht hebt, maar op dat niveau andere doelstellingen hebt, dan kun je mogelijks tegen de eerdere belangen in moeten gaan ja.

De verwijten van wollig, "geloof je dat zelf", "dom sentiment", ... en andere vormen van persoonlijke aanval vind ik zeer ongepast.

Straf interview met Hedebouw in de tijd dit weekend. Tegen verhoging erfbelasting en wil maar beperkt geld halen bij de grote vermogens.

Misschien zijn ze daar door hun blunder tot inkeer gekomen. Misschien toch eens een basisboek economie doorgenomen

Niettegenstaande ik effectief wel denk dat Dhr. Hedebouw geen slechte mens is kan je niet anders dan vaststellen dat de start van de campagne niet veel dichter bij plat populisme kon komen, bijkomend was het doelwit Colruyt dan ook nog eens gigantisch slecht gekozen (omwille van de toch wel sociale inslag die Colruyt heeft ten aanzien van de werknemers). Hadden ze nu eens een legitiem doelwit gekozen, juiste cijfers gebruikt en ook de stijl wat aangepast- wie weet geef je dan een aanzet tot iets dat mogelijks een thema kan worden.

Ik denk dat het probleem eerder is dat er dan een andere burgemeester komt waar je misschien minder enthousiast over was. Als Bart De Wever premier wordt gaan ze iemand van de B ploeg burgemeester moeten maken in Antwerpen (en had je misschien anders gestemd).

Al vraag ik me ergens ook wel af hoeveel mensen die op een partij stemmen dit problematisch vinden en dat niet eerder kritiek is van mensen die er toch niet op gestemd hebben, het is niet helemaal netjes maar ook wel begrijpelijk en als je dan zoals De Wever hier er nog min of meer transparant over bent ook (moet ook wel door de timing van de verkiezingen) dan denk ik niet dat dit een groot probleem is voor de meeste mensen.

Niettegenstaande ik effectief wel denk dat Dhr. Hedebouw geen slechte mens is kan je niet anders dan vaststellen dat de start van de campagne niet veel dichter bij plat populisme kon komen, bijkomend was het doelwit Colruyt dan ook nog eens gigantisch slecht gekozen (omwille van de toch wel sociale inslag die Colruyt heeft ten aanzien van de werknemers). Hadden ze nu eens een legitiem doelwit gekozen, juiste cijfers gebruikt en ook de stijl wat aangepast- wie weet geef je dan een aanzet tot iets dat mogelijks een thema kan worden.
Door zijn stijl viel hij me ook best mee in de afspraak. Door alles met de glimlach te vertellen en aimabel over te komen vallen je fouten ook minder op zeker, al blijft het gewoon een feit dat ze fouten maken in hun berekeningen. Los daarvan mogen er wel meer van dergelijke inhoudelijke gesprekken komen waarmee het effectief over de inhoud van een onderwerp gaat ipv elkaar zwartmaken of om de zin te onderbreken. Hopelijk meer van dat in aanloop naar de verkiezingen!

Calvo op de Ecolo lijst in Wallonie. Beroepspolitici die spartelen om een job, grappig om te zien.
Dit,

Ik vind het ronduit toch zielig hoe onze politici zeggen dat ze eruit stappen om paar weken later te horen dat ze zich aanmelden voor een postje.

Zoals met Connor recent: "hij gaat paar keer per week met de trein naar Amsterdam voor zijn eenmanszaak.. Hij wilt tonen dat hij dit kan."
Euh ok... moeten wij soms schouderklopje geven?

Dit,

Ik vind het ronduit toch zielig hoe onze politici zeggen dat ze eruit stappen om paar weken later te horen dat ze zich aanmelden voor een postje.

Zoals met Connor recent: "hij gaat paar keer per week met de trein naar Amsterdam voor zijn eenmanszaak.. Hij wilt tonen dat hij dit kan."
Euh ok... moeten wij soms schouderklopje geven?
Jobke dat hij kreeg via connecties,

Rutten was trouwens het beste voorbeeld daar van, boos tot ze een postje kreeg en dan was alles terug perfect.

Mijn intenties zijn kraakhelder, bij mijn vriendin blijven, maar een knappere nemen als het kan.

Bedrog? Jawadde.

Ik wil het niet één op één vergelijken, want neen, het is inderdaad niet exact hetzelfde. Maar het kadert het sentiment wel dat veel mensen er rond hebben. Wat is zijn intentie nu eigenlijk? Hij (en inderdaad, ook veel andere politici) zeggen letterlijk dat je hun niet kunt vertrouwen hun belangen te dienen als je er op stemt. Een vinkje achter zijn naam bij de verkiezingen wilt niet zeggen dat hij opkomt voor uw belangen en zijn best zal doen u als volksvertegenwooridger te vertegenwoordigen. Want er is als je het gelijk beschouwt, 50% kans, dat hij elders iets zal gaan doen.

Dat andere politici dat ook doen, maakt het niet minder laakbaar naar mijn mening.
Je beseft toch dat belgie een particratie is? Dat de persoon die ergens zit soms weinig uitmaakt?

De bedoeling van de wever is eenvoudig; liefst zou die burgemeester zijn maar als nodig kan die premier zijn.
Zolang je dat op voorhand aankondigd is er geen sprake van kiezersbedrog, je weet het immers.

Je beseft toch dat belgie een particratie is? Dat de persoon die ergens zit soms weinig uitmaakt?

De bedoeling van de wever is eenvoudig; liefst zou die burgemeester zijn maar als nodig kan die premier zijn.
Zolang je dat op voorhand aankondigd is er geen sprake van kiezersbedrog, je weet het immers.
Ik heb absoluut geen probleem met die mening hoor. Je mag dat gerust oké vinden.

Ik vond het afdoen van de omgekeerde mening als 'van kwade wil zijn', 'dom sentiment' of eventuele andere krachttermen gewoon niet op zijn plaats.

Er is nu op papier niets mis mee en verder is het een kwestie hoe je er ethisch naar kijkt. De waarden en normen van iedereen liggen iets anders, dus de mening hierover zal iets anders zijn.

Heeft iemand een op gezond boerenverstand gebaseerde verklaring waarom partijen denken stemmen te winnen door o..a. Vlaams Belang voor te stellen als het einde der tijden? Wat verwacht men nu precies van de kiezer?

In mijn hoofd is dat een ultiem zwaktebod dat een partij zoals het Vlaams Belang alleen maar groter en sterker zal maken?

Heeft iemand een op gezond boerenverstand gebaseerde verklaring waarom partijen denken stemmen te winnen door o..a. Vlaams Belang voor te stellen als het einde der tijden? Wat verwacht men nu precies van de kiezer?

In mijn hoofd is dat een ultiem zwaktebod dat een partij zoals het Vlaams Belang alleen maar groter en sterker zal maken?
Geen idee. Probleem is dat ze ook gewoon soms hun ramen inslaan. Zie zoals het afstappen, boos worden omdat postje niet gegeven wordt, week uit de spotlight, en dan nieuwe post te aanvaarden. Je maakt u, en uw partij, zeker niet populairder op.

Ik vind dat vele partijen soms echt goede punten hebben, maar het is dan weer de mensen in de partij die het soms zo slecht overbrengen.

Edit: als ik morgen een partij zou hebben zou ik nooit in programma's, speeches, presentaties, andere partijmembers aanpakken of de grond in boren. Je krijgt gewoon een veeg terug en voordat je het weet ga je ook kiezers tegen u hebben en of hebben ze al een beeld van je gevormd.

Calvo op de Ecolo lijst in Wallonie. Beroepspolitici die spartelen om een job, grappig om te zien.
Mensen die de zaken, al dan niet bewust, totaal verkeerd voorstellen vind ik dan weer minder grappig. Maar het zal misschien aan mij liggen.

Groen, en zeker Calvo, pleiten al jaren voor een federale kieskring en om nauwer samen te werken met Wallonië. Ecolo en Groen delen ook hun hoofdkantoor in Brussel. Het "uitwisselen" van politici is een logisch vervolg. Consequent zijn, zeer hilarisch.

Bovendien is de kans miniem dat hij als lijstduwer verkozen zal geraken en geeft hij ook aan sowieso in Mechelen te blijven, dus hoezo spartelen om een job?

Voor velen ter linkerzijde is de machtsname van extreemrechts wat het omvolkingsfabeltje aan rechterzijde is.

Groen, en zeker Calvo, pleiten al jaren voor een federale kieskring en om nauwer samen te werken met Wallonië. Ecolo en Groen delen ook hun hoofdkantoor in Brussel. Het "uitwisselen" van politici is een logisch vervolg. Consequent zijn, zeer hilarisch.

Bovendien is de kans miniem dat hij als lijstduwer verkozen zal geraken en geeft hij ook aan sowieso in Mechelen te blijven, dus hoezo spartelen om een job?

Gewoon omdat ik zag dat je de reactie van phate had geliked: Calvo pleegt dan net als BDW in jouw ogen kiezersbedrog? (even assumptie nemen dat like == agree)

@phate_13 : pleegt Calvo hier kiezersbedrog volgens jou?

Voor de verschillende (Vlaamse) linkse partijen is het moeilijk om eigen dada's op te werpen, aangezien Vlaams Belang die sociaal-economische dada's ook opwerpt in hun campagne. Vlaams Belang heeft in 2019 campagne gevoerd met economisch linkse inslag en doet dat nu in 2024 ook gewoon weer. Al lijkt me hun hoofdinslag nu wel weer de massamigratie te zijn. In 2019 leek dat minder het geval.
Wat ook speelt is dat de Vlaamse linkse partijen Vlaams in de oppositie zitten en federaal in het parlement (op PVDA na). Dan is het moeilijk om campagne te voeren voor of tegen een regering. Want voor veel mensen bestaat er maar "1 regering". En dan moet ge uw battles kiezen, toch zeker als Vooruit zijnde. Gokken waar ge het meeste kans maakt om mee beleid te voeren.
Federaal quasi zeker, aangezien ze zich naar kunnen vastklikken aan de PS. Vlaams zouden ze zich wel erg goed kunnen positioneren op onderwijs, zorg, ... maar dat lijkt er niet zo uit te komen. Ook al omdat hun oppositie in die thema's redelijk zwak was afgelopen legislatuur. En Vooruit is ook vooral met personen, ipv thema's aan bod gekomen het afgelopen halfjaar.
Voor Groen ligt het iets anders, maar zij hebben hun sterke spelers in het Vlaams parlement gewoon aan de kant geschoven (of zijn er zelf mee gestopt). Dan wordt het moeilijk om zélf campagne te voeren om thema's die Vlamingen aanbelangen. En federaal hebben ze zich de afgelopen 5 jaar kapot gemaakt natuurlijk, dus ook daar valt weinig zelf op de agenda te zetten in de verkiezingscampagne, vrees ik.

Bedrog? Jawadde.
Het hangt er vanaf. Als je vriendin er weet van heeft er er mee toestemt om van twee walletjes te eten, dan is het toch geen bedrog?
En ja politiekers doen niks anders dan van twee of drie walletjes eten.

Gewoon omdat ik zag dat je de reactie van phate had geliked: Calvo pleegt dan net als BDW in jouw ogen kiezersbedrog? (even assumptie nemen dat like == agree)

@phate_13 : pleegt Calvo hier kiezersbedrog volgens jou?
Die situaties zijn niet te vergelijken. De Wever zal lijsttrekker zijn bij zowel de lokale als de federale verkiezingen, waarbij hij uitgesproken zowel de positie als burgemeester als de positie als premier ambieert. Als lijsttrekker zal hij sowieso, los van het burgemeester- of premierschap verkozen worden als gemeenteraadslid en als federaal parlementslid. Hij zal dus sowieso twee petjes combineren.

Calvo daarentegen is lijstduwer, dat is een heel ander verhaal dan een lijsttrekker. Dat is in de meeste gevallen een onverkiesbare plaats, zelfs voor wie in de grootste partij zit. Daarenboven laat Calvo expliciet weten dat hij voor Mechelen kiest in het onwaarschijnlijke geval hij toch federaal verkozen zou worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan