Europese, federale en regionale verkiezingen 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

  • N-VA

    Stemmen: 107 29,8%
  • VB

    Stemmen: 106 29,5%
  • CD&V

    Stemmen: 19 5,3%
  • OpenVLD

    Stemmen: 17 4,7%
  • Vooruit

    Stemmen: 31 8,6%
  • Groen

    Stemmen: 13 3,6%
  • PVDA

    Stemmen: 15 4,2%
  • Andere

    Stemmen: 8 2,2%
  • Blanco/geen stem

    Stemmen: 43 12,0%

  • Totaal aantal stemmers
    359

Ik wil graag ook 75% van de politiekers in dit land vervangen door AI. Daar kan ook wel op bespaard worden...
 

Ik wil graag ook 75% van de politiekers in dit land vervangen door AI. Daar kan ook wel op bespaard worden...
Ik weet niet of Ai echt kan liegen. Dingen verzinnen wel.
 
Ge ziet zo dat hier weer dure consulenten, brakke infrastructuur en een overschrijding van budget zit aan te komen om finaal ene brak product te hebben.
Ik weet niet of een overheid met hun track record van IT systemen zo een AI efficient kan opzetten.

https://www.tijd.be/opinie/analyse/federale-regering-moet-minister-van-ict-krijgen/9532817.html
https://www.hln.be/binnenland/falen...e-onrust-saboteren-staatsveiligheid~a4f068e8/
https://www.hetacv.be/het-acv/secto...t/2024/05/08/ict-bij-fod-financi-n-op-de-dool

Nu ik zo wat artikels opsnor.... Staat AI wel ver genoeg om het kluwen van de belgische overheids IT infrastructuur te ontwarren? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Bij zulke uitspraken stel ik me eigenlijk altijd de vraag of ze weten wat AI eigenlijk inhoudt? Misschien dat AI ineens het regeringsprogramma kan schrijven?
 

Ik wil graag ook 75% van de politiekers in dit land vervangen door AI. Daar kan ook wel op bespaard worden...

Ach ja, stuiptrekkingen na de review van het rekenhof om extra besparingen te vinden? 10% minder ambtenaren wil wel niet noodzakelijk zeggen een besparing met 10% van de uitgaven, maar laat ons daar toch van uitgaan. Dan spreken we spijtig genoeg niet over 3.8 miljard aan besparing maar eerder aan 2.8 miljard (10 miljard waren de rentelasten)

Echter om die besparing te realiseren moet je dan wel geld spenderen aan AI en zijn abonnementsstructuur en het opzetten van een controlemechanisme aangezien je ook niet wenst dat het volledige systeem autonoom kan beslissen. Aangezien AI nogal de neiging heeft om zaken te verzinnen als die het juiste antwoord niet weet of om elementen waar er twijfel over is in te vullen met iets dat lijkt dat het wel kan kloppen.

Niet dat ik tegen het feit ben dat men het zou doen, maar ik zou er niet vanuit gaan dat je er 10% uitgaven mee kan besparen op korte termijn. Al ben ik altijd iets voorzichtiger met nieuwe technologie, zeker nieuwe technologie die om eerlijk te zijn nog altijd in zijn kinderschoenen staat. Als je geld hebt om risico's te nemen of om te innoveren ja ok doe dat. Maar om op basis van wat hypewoordjes zoals AI nu te gaan zeggen als beleidsmaatregel we gaan 10% van de ambtenaren vervangen door AI. Laat het aub zijn. Ik verwacht meer van mijn beleid.

Moet je eigenlijk al kijken of die taken uitgevoerd worden door contractuelen. Zijn het geen contractuelen maar statutairen, dan kan je ook niet direct zeggen van we ontslaan die om dat budget vrij te maken. En ben je afhankelijk van hun natuurlijke ontslag en hen niet meer te vervangen ( wat men in het verleden gedaan heeft door de Niveau D en C's niet te vervangen, en elke 3 B's te vervangen door maximaal 2 B's, maar niveau A's toch nog 1 op 1 te vervangen.

Nu bon, als het draait rond besparen en je wil dat echt doen, zeg dan gewoon dat je in functie van loonniveau een loonmatiging voorziet voor statutaire ambtenaren in het belang van het land. De wettelijke mogelijkheid is er effectief en het is iets waar je effectief op kan rekenen. Al ga je wel serieus verzet krijgen van de vakbonden.
Maar als je dan wat speelt met de bedragen in de tijd samen met wat indexsprongen dan kan je 10 - 15% op termijn ervan afpingelen. Niveau A1- A2 (ja ik doe mijn eigen pijn vb direct 5% en dan in de loop van de volgende 5 jaar gespreid in de tijd 5% extra - wat dan toch al een pijnlijke 600€ is per maand bij mij en dus +/- 350€ netto vermindering). Waarbij je bij de A3 en hoger vb richting de 6.5% en daarna 5% erbij gaat om bij de B's vb richting de 3.5% en 5% erbij te gaan. Al blijft dat dan iets van een 2 - 3 miljard. En ik zie sommige profielen een exodus doen en naar de private sector gaan. Maar als het dan toch echt zo wanhopig is, liever zoiets dan inzetten op zaken die niets maar dan ook niets bewijzen. Ook al is dat pijnlijk... En je kan bij de politiekers en de mandaten dan vb er 8- 10% in basis afdoen en daarna evengoed die 5%. Mogelijkheden genoeg.
 
Als men wil besparen op overheidspersoneel moet men misschien eens starten om de papiermolen wat te verminderen, de overheidsinmenging terugschroeven en eindelijk eens werk maken van de administratieve vereenvoudiging. Maar ja, we moeten jobs creëren he.
 
Als men wil besparen op overheidspersoneel moet men misschien eens starten om de papiermolen wat te verminderen, de overheidsinmenging terugschroeven en eindelijk eens werk maken van de administratieve vereenvoudiging. Maar ja, we moeten jobs creëren he.

Er zijn voldoende jobs hoor.
De arbeidsmarkt schreeuwt om mensen. Het zijn gewoon niet allemaal 9to5 jobs met 34 dagen vakantie waar er amper tot geen werkdruk is en waar men elke dag 2u koffiepauze heeft.
 
De arbeidsmarkt schreeuwt om mensen. Het zijn gewoon niet allemaal 9to5 jobs met 34 dagen vakantie waar er amper tot geen werkdruk is en waar men elke dag 2u koffiepauze heeft.
Als iemand die zelf recent bij een overheidsinstelling is beginnen werken, kan ik u zeggen dat dit absoluut niet mijn ervaring is. Noch de 34 dagen vakantie, noch een gebrek aan werkdruk, noch de 2 uur koffiepauze. Het tegenovergestelde eigenlijk: veel werkdruk door een tekort aan personeel (besparingen) en de uitvoering van kerntaken die daardoor in het gedrang komt.
 
Als iemand die zelf recent bij een overheidsinstelling is beginnen werken, kan ik u zeggen dat dit absoluut niet mijn ervaring is. Noch de 34 dagen vakantie, noch een gebrek aan werkdruk, noch de 2 uur koffiepauze. Het tegenovergestelde eigenlijk: veel werkdruk door een tekort aan personeel (besparingen) en de uitvoering van kerntaken die daardoor in het gedrang komt.

Dus eigenlijk een gewone baan.
 
Als iemand die zelf recent bij een overheidsinstelling is beginnen werken, kan ik u zeggen dat dit absoluut niet mijn ervaring is. Noch de 34 dagen vakantie, noch een gebrek aan werkdruk, noch de 2 uur koffiepauze. Het tegenovergestelde eigenlijk: veel werkdruk door een tekort aan personeel (besparingen) en de uitvoering van kerntaken die daardoor in het gedrang komt.
Dat klinkt dan zo een beetje zoals een modale job :p
Nee maar ik doelde niet specifiek op jobs bij de overheid.

Mij ging het hem erom dat er jobs genoeg zijn op de arbeidsmarkt. Dat er dus niet specifiek aan massale jobcreatie dient gedaan te worden.
Alleen moeten mensen dan ook openstaan om te gaan werken voor iets mindere voorwaarden of omstandigheden. En daar is waar het gewoon nog te vaak wringt.
 
Eurgh, kheb het ook vlaggen. Iemand enig idee hoe lang je als bijzitter in telbureau zit? Is dat tot een uur of 6, 8, 10?
 
Wss gemakkelijk te Googlen maar wat moet ik juist doen als ik in het buitenland ben tijdens de verkiezingen? (vakantie)
 
Als men wil besparen op overheidspersoneel moet men misschien eens starten om de papiermolen wat te verminderen, de overheidsinmenging terugschroeven en eindelijk eens werk maken van de administratieve vereenvoudiging. Maar ja, we moeten jobs creëren he.
Dat zal een groot stuk van die AI-ontwikkeling zijn, hoor. Je moet je daar niet te veel bij voorstellen, dat is gewoon een AI ontwikkelen die zaken zoals diploma's, attesten, officiële documenten, ziektebriefjes, e.d. kan inlezen en aan dossiers toevoegen zodat hier geen ambtenaren voor nodig zijn. Om jobs te vervangen die complexer zijn dan dat, zal er nog meer water naar de zee moeten stromen.
 
Dat zal een groot stuk van die AI-ontwikkeling zijn, hoor. Je moet je daar niet te veel bij voorstellen, dat is gewoon een AI ontwikkelen die zaken zoals diploma's, attesten, officiële documenten, ziektebriefjes, e.d. kan inlezen en aan dossiers toevoegen zodat hier geen ambtenaren voor nodig zijn. Om jobs te vervangen die complexer zijn dan dat, zal er nog meer water naar de zee moeten stromen.
Als dat de intentie is, dan zou ik verwachten dat we dat op europees niveau ontwikkelen en dan gewoon over volledig europe uitrollen, na een testcase en rigoreuze tests. Ipv ons eigen systeempje op te zetten.
 
Als dat de intentie is, dan zou ik verwachten dat we dat op europees niveau ontwikkelen en dan gewoon over volledig europe uitrollen, na een testcase en rigoreuze tests. Ipv ons eigen systeempje op te zetten.
Oh, ik zou dat ook verwachten hoor. Maar dat is niet de richting die het momenteel uitgaat.
 
Terug
Bovenaan