Europese, federale en regionale verkiezingen 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

  • N-VA

    Stemmen: 105 29,6%
  • VB

    Stemmen: 106 29,9%
  • CD&V

    Stemmen: 19 5,4%
  • OpenVLD

    Stemmen: 16 4,5%
  • Vooruit

    Stemmen: 31 8,7%
  • Groen

    Stemmen: 13 3,7%
  • PVDA

    Stemmen: 14 3,9%
  • Andere

    Stemmen: 8 2,3%
  • Blanco/geen stem

    Stemmen: 43 12,1%

  • Totaal aantal stemmers
    355
Als dat de intentie is, dan zou ik verwachten dat we dat op europees niveau ontwikkelen en dan gewoon over volledig europe uitrollen, na een testcase en rigoreuze tests. Ipv ons eigen systeempje op te zetten.
Stel u voor dat we dat een beetje gestructureerd zouden doen!
Dat zou nogal eens wat zijn!

Tot die tijd probeer ik nog altijd Payconiq betalingen te doen met een Nederlander en mij via itsme te authenticeren op een Franse site.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240510_96996921
In de eindsprint naar de verkiezingen komen de belangrijkste kopstukken langs op onze redactie. Hoofdredacteur Liesbeth Van Impe en chef politiek Hannes Heynderickx ontvangen elke week twee tenoren. Ze gaan met elkaar in debat en krijgen elk afzonderlijk het vuur aan de schenen gelegd in een podcastspecial.
De laatste paar maanden beginnen luisteren naar de politieke podcast van het Nieuwsblad en bevalt mij heel erg. Fan van Liesbeth van Impe. Zeker nu in de aanloop naar de verkiezinging geven die echt goeie duiding, waar je meestal toch meer uit leert dan een artikel van 4 paragrafen. Eerste twee nu in een speciale reeks waren Jean-Marie Dedecker en Raoul Hedebouw.

Die van De Morgen is ook wel aan te raden, maar ik vind ze wat te onserieus geworden. De Standaard was ik aanvankelijk fan, maar skip ik tegenwoordig meestal omdat die weinig echt te vertellen hebben heb ik de indruk.
 
Weet er iemand waar je de nodige info kan vinden rond de verschillende Europese fracties en wat ze elk verwezenlijkt hebben? Heb de Europese stemtest al gedaan maar dat is zo algemeen dat het amper iets zegt en de site van de Europese comissie is zo onduidelijk imo..
 
Vlaams Belang pusht vrouwen om kinderen te krijgen voor hun 30ste: “Wie herhaaldelijk kinderen kiest, versterkt de natie”

In de brochure pleit Vlaams Belang namelijk voor een verdubbeling van de eenmalige geboortepremie (van 1.200 euro naar 2.400 euro, red.) wanneer de moeder bij de geboorte van het kind jonger is dan 30 jaar. “Het stimuleren van vroegere geboortes is een legitieme doelstelling daar dit beantwoordt aan de biologische realiteit, en dus de gezondheid van de vrouw en het kind”, klinkt het. Die aandacht voor de gezondheid is wel selectief. Voor zo’n dubbele premie moeten de ouders al acht jaar voor de geboorte van het kind over een EU-nationaliteit beschikken en één van de ouders moet minstens drie jaar gewerkt hebben of een diploma gehaald hebben.
De facto komt dit wel neer op een "allochtonenpremie". :unsure:

Maar het wordt een beetje moeilijk als ze de voorwaarde willen stellen dat dit enkel toekomt aan raszuivere Vlamingen.

Al ben ik geen tegenstander van een beleid dat aandacht heeft voor nataliteit.
 
Vlaams Belang pusht vrouwen om kinderen te krijgen voor hun 30ste: “Wie herhaaldelijk kinderen kiest, versterkt de natie”


De facto komt dit wel neer op een "allochtonenpremie". :unsure:

Maar het wordt een beetje moeilijk als ze de voorwaarde willen stellen dat dit enkel toekomt aan raszuivere Vlamingen.

Al ben ik geen tegenstander van een beleid dat aandacht heeft voor nataliteit.
In een tijd waarin mensen moeilijker en moeilijker spontaan zwanger worden (infertiliteitsproblemen allerhande) en waarin kinderopvang op zijn zachtst gezegd niet eenvoudig is, ook wel een gekke leeftijdsvoorwaarde.
Om geneeskundige redenen kan ik me er iets bij voorstellen maar gaat voorbij aan heel wat nuance.
 
In een tijd waarin mensen moeilijker en moeilijker spontaan zwanger worden (infertiliteitsproblemen allerhande) en waarin kinderopvang op zijn zachtst gezegd niet eenvoudig is, ook wel een gekke leeftijdsvoorwaarde.
Biologisch gezien is het best om een kind te krijgen tussen 20 en 25 jaar. Na 30 vermindert de vruchtbaarheid. Gemiddeld stijgt de leeftijd wanneer vrouwen bevallen jaar na jaar.
 
Biologisch gezien is het best om een kind te krijgen tussen 20 en 25 jaar. Na 30 vermindert de vruchtbaarheid. Gemiddeld stijgt de leeftijd wanneer vrouwen bevallen jaar na jaar.
Met tweeverdieners en vrouwen die zich ook hoger scholen, kan je moeilijk anders verwachten. Dit is symptoombestrijding.
Ik ben het eens met het geneeskundige redenen hoor, al zijn er ook infertiliteitsproblemen die niet (enkel) gelinkt zijn aan leeftijd.
 
Met tweeverdieners en vrouwen die zich ook hoger scholen, kan je moeilijk anders verwachten. Dit is symptoombestrijding.
Ik ben het eens met het geneeskundige redenen hoor, al zijn er ook infertiliteitsproblemen die niet (enkel) gelinkt zijn aan leeftijd.
Akkoord. Tijden veranderen. En of het VB vrouwen wil "pushen" ... ze krijgen meer geld als ze vroeger aan kinderen beginnen, maar het is niet dat het VB bepaalde sancties wil inschakelen als je niet aan kinderen wil begonnen voor je 30 bent.

Het is nog minder dan een maand dat het verkiezingen zijn. Politici beloven je de hemel momenteel. Ze moeten er nog wel coalitiepartners voor vinden, dus al die beloftes gaan wel afgezwakt worden, als ze al ingevoerd worden.
 
Meerdere vrouwen voor mannen en omgekeerd zou de kans ook vergroten op meer kinderen, mss kunnen we daar wat subsidies voor uitvinden. Sporadisch hebben ze wel eens een goed idee daar bij VB maar wanneer ze het echt eens gaan menen om een regering te vormen moet men echt eens werk maken van een zekere nuchterheid en zin voor realiteit - maar goed, er zijn wel nog partijen die hetzelfde doen.
 
Biologisch gezien is het best om een kind te krijgen tussen 20 en 25 jaar. Na 30 vermindert de vruchtbaarheid. Gemiddeld stijgt de leeftijd wanneer vrouwen bevallen jaar na jaar.
Volgens mij is die range veel breder dan dat hoor. Onze gynaecoloog liet ons een grafiekje zien dat voor hen pas vanaf 32-33 jaar het risico zichtbaar vergroot. Ik zie hier studies die de 'limiet' op 35 zetten.
 
Op wie stem je als je fan bent van van minder overheid, minder subsidies, meer vrijheden? Waarborgt open vld dat nog, of beter nva?
 
Op wie stem je als je fan bent van van minder overheid, minder subsidies, meer vrijheden? Waarborgt open vld dat nog, of beter nva?
Geen enkele partij doet dat, ook niet NVA.

Minder overheid, dat zie je er wel als standpunt hebben. Meer vrijheden lijkt mij niet het geval bij ook maar 1 partij. En subsidies zijn het gewoon subsidies naar andere doelgroepen.
 
Op wie stem je als je fan bent van van minder overheid, minder subsidies, meer vrijheden? Waarborgt open vld dat nog, of beter nva?

Open VLD is weinig meer dan een doorslag van Vooruit of CD&V; liberalisme zijn die al lang vergeten, tenzij dan als statement naar verkizeingen toe.

NVA komt wellicht nog het dichtste bij; of VoorU als je lollig wil doen.
 
Terug
Bovenaan