Europese, federale en regionale verkiezingen 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

  • N-VA

    Stemmen: 106 29,7%
  • VB

    Stemmen: 106 29,7%
  • CD&V

    Stemmen: 19 5,3%
  • OpenVLD

    Stemmen: 16 4,5%
  • Vooruit

    Stemmen: 31 8,7%
  • Groen

    Stemmen: 13 3,6%
  • PVDA

    Stemmen: 15 4,2%
  • Andere

    Stemmen: 8 2,2%
  • Blanco/geen stem

    Stemmen: 43 12,0%

  • Totaal aantal stemmers
    357
Het is ook een valse tegenstelling. Jij maakt ervan dat cijfers tov ideeën gelijk is aan feiten vs emotie. Dat is een valse dilemma en ironisch genoeg druist die voorstelling in tegen de logos :p

Iets kan inderdaad duurder zijn, of zorgen voor een cijfermatig groter begrotingstekort, maar toch nog altijd maatschappelijk wenselijk zijn voor een bepaalde groep mensen. En dat kunnen ook gewoon feiten zijn zonder dat het puur over 'blinde ideologie' moet gaan of over alternatieve feiten. Ik vind dat zelfs een héél neerbuigende en arrogante opmerking.
Klopt en ook een probleem met veel zaken vandaag de dag: alles moet meetbaar zijn, alles moet gekwantificeerd worden en alles wordt geëvalueerd via performance metrics die een doel op zich worden. Wat zich niet noodzakelijk vertaalt in een effectieve verbetering. Als wetenschapper leer je normaal gezien toch dat cijfers an sich weinig voorstellen en nood hebben aan context.
 
Klopt en ook een probleem met veel zaken vandaag de dag: alles moet meetbaar zijn, alles moet gekwantificeerd worden en alles wordt geëvalueerd via performance metrics die een doel op zich worden. Wat zich niet noodzakelijk vertaalt in een effectieve verbetering. Als wetenschapper leer je normaal gezien toch dat cijfers an sich weinig voorstellen en nood hebben aan context.
Akkoord.

Het is vaak niet altijd gemakkelijk om "feiten/cijfers" en "ideologie" teveel op één hoop te houden of ze tegenover elkaar te zetten. Er valt zeker voor beiden wat te zeggen, maar dat het maakt het geheel altijd complex.

Goed voorbeeld daarvan voor mij is het "beperken van werkloosheiduitkering in de tijd". Qua ideologie en boodschap kan dat wel tellen. Puur vanuit cijfers/feiten is het een relatief waardeloos gegeven is. Dat toont zowel onderzoek aan, alsook als je even doordenkt en beseft dat de meesten die er afgegooid worden wel een leefloon of dergelijke zullen krijgen.
 
En de kernuitstap is onder Paars-groen gestemd, en herhaald onder Leterme I zonder Groen. Dus in deze was dat op dat moment een breed gedragen plan. En dan spreken we over een periode van 1999 tot nu. Weinig plannen die al 25 jaar een democratische meerderheid halen, hè.
Da's dan ook niet de beslissing waarop Groen afgerekend wordt in deze, toen kan dat best een goed idee geweest zijn maar dat was meer een intentieverklaring dan een plan, de echte go of no go beslissing is een paar jaar geleden genomen. Alleen al omwille van klimaatredenen had het plan op zijn minst uitgesteld moeten worden en op dat moment was Groen wel de grote pleitbezorger van het verderzetten van dat project, had Groen van gedacht veranderd gingen de andere regeringspartijen dat niet tegenhouden. Dat maakt die andere partijen niet minder "schuldig" aan de beslissing maar het maakt het wel heel ok om dat als een project van Groen te zien, da's trouwens ook hoe ze het zelf zien en wat ze nu nog steeds claimen, dat zij de kerncentrales gesloten hebben.
 
Da's dan ook niet de beslissing waarop Groen afgerekend wordt in deze, toen kan dat best een goed idee geweest zijn maar dat was meer een intentieverklaring dan een plan, de echte go of no go beslissing is een paar jaar geleden genomen. Alleen al omwille van klimaatredenen had het plan op zijn minst uitgesteld moeten worden en op dat moment was Groen wel de grote pleitbezorger van het verderzetten van dat project, had Groen van gedacht veranderd gingen de andere regeringspartijen dat niet tegenhouden. Dat maakt die andere partijen niet minder "schuldig" aan de beslissing maar het maakt het wel heel ok om dat als een project van Groen te zien, da's trouwens ook hoe ze het zelf zien en wat ze nu nog steeds claimen, dat zij de kerncentrales gesloten hebben.
@Ares haalde die beslissing aan, en haalde paars-groen aan. Ik geef alleen aan dat het uitgebreider is dan dat.
Ook even duidelijk stellen dat ik helemaal geen voorvechter ben van Groen. Ik was zelfs helemaal niet van plan om op ze te stemmen, de redenen daarvoor heb ik al vaker gegeven en zijn nog altijd dezelfde: Ik heb niet het idee dat ze echt willen meewerken in een regering en vind dat er een sterk centrum nodig is, waarbij zij zeker hun bestaansrecht hebben als zweeppartij. Maar hun beslissingen in Antwerpen hebben het voor mij moeilijk gemaakt om te stemmen op een partij die bij voorbaat kiest voor de oppositie, zeker als ze met Calvo en Almaci een richting inslaan die voor mij iets te veel aanleunde bij andere extremen.
 
Klopt en ook een probleem met veel zaken vandaag de dag: alles moet meetbaar zijn, alles moet gekwantificeerd worden en alles wordt geëvalueerd via performance metrics die een doel op zich worden. Wat zich niet noodzakelijk vertaalt in een effectieve verbetering.
Neen, maar anderzijds gaat politiek voor een groot stuk over: welke hoeveelheid middelen verdelen we over welke doeleinden?
En dat gaat wel over concrete cijfers natuurlijk.

Dezelfde vraag stel ik mij soms als het over ongelijkheid gaat.
De inkomens/vermogen zijn te ongelijk, dat zorgt voor onvrede!
Maar kan iemand daar eens een doel tegenover zetten? Hoe gelijk moet het zijn, en hoe ga je dat meten?
Vanaf wanneer zeg je bv. "Ah nu hebben we ons doel bereikt, we zijn redelijk genoeg gelijk!".

Ik ben trouwens pro hogere vermogensbelastingen, daar niet van. Maar als ik PVDA hoor of Ecolo, dan hoor ik wel graag wat het doel uiteindelijk is dat ze voor ogen hebben.

Stemtest, beetje vreemd wel:

U bent links-conservatief

Sociaal-economisch bent u links. Sociaal-cultureel bent u rechts.
 
HLN stemtest

Kijk.
 

Kijk.
Imo zegt die stemtest ook niets, gezien men in belgie toch veelal de partijstandpunten volgt.
 
@Ares haalde die beslissing aan, en haalde paars-groen aan. Ik geef alleen aan dat het uitgebreider is dan dat.

Ares haalde gewoon aan dat groen die desastreuse deelnames aan zichzelf te danken heeft, niet aan de rest. Kerncentrales haalde ik in eerste instantie niet eens aan in het kader van paars-groen, wel in het non-beleid dat een TVDS voert. Dat zij de centrales sluiten en gesloten hebben, claimen ze nota bene zelf ook gewoon. Zo uitgebreid is het dan niet… :)
 
De stemtest van De Morgen is ook wel interessant, werkt met een aantal stellingen die de partijen de afgelopen legislatuur hebben gestemd Vlaams, federaal of Europees. Dus kijkt naar wat ze doen, niet naar wat ze beloven. Enkel jammer dat de motivatie van de partijen er niet bij staat, waarom ze voor, tegen of met onthouding gestemd hebben. Want hier en daar verschiet ik toch wel.


18/22 voor Vooruit, 17/22 voor CD&V, Open VLD en Groen. 11/22 voor N-VA en PvdA en 9/22 voor VB.
 
16/26 voor open VLD, N-VA, CD&V en vooruit.

Wat is dat toch altijd met vooruit die in mijn stemtesten terugkomt :unsure:
 
Hier 16 op 22 voor vooruit. Imo trekken al die resten op geen hol gezien je daar aan elke vraag een gelijk gewicht hangt en je enkel ja of neen kan zeggen. Imo vervalt de media hier toch in enkel simplismen.
 
Iemand het artikel over Groen en hun partijprogramma gelezen in het Nieuwsblad vandaag? Toch wel opmerkelijk wat je daar leest. Vooral heel veel de woorden 'controles/straffen/meldpunten/uitsluiten' gelezen. Ik kreeg het er ongemakkelijk van.
 
De stemtest van De Morgen is ook wel interessant, werkt met een aantal stellingen die de partijen de afgelopen legislatuur hebben gestemd Vlaams, federaal of Europees. Dus kijkt naar wat ze doen, niet naar wat ze beloven. Enkel jammer dat de motivatie van de partijen er niet bij staat, waarom ze voor, tegen of met onthouding gestemd hebben. Want hier en daar verschiet ik toch wel.


18/22 voor Vooruit, 17/22 voor CD&V, Open VLD en Groen. 11/22 voor N-VA en PvdA en 9/22 voor VB.
Bij elke partij had ik iets tussen de 16 en 14/22, nogal lastig om zo verder te gaan schiften :unsure:
 
Bij elke partij had ik iets tussen de 16 en 14/22, nogal lastig om zo verder te gaan schiften :unsure:
Ja, maar belangrijker dan puur die scores is kijken naar welke stellingen je zelf het belangrijkst vindt en zien of je voorkeurspartijen daarop gestemd hebben zoals je verwacht of verlangt.
 
Een vraagje niet over de politiek zelf maar de organisatie (hopelijk mag het hier). Wanneer mag je de brieven verwachten of je voorzitter/bijzitter van een stembureau wordt?
 
Terug
Bovenaan