ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ze pakken dan ook de Stoxx 50... Het voordeel van zelf te doen is dat je je niet moet vastpinnen op Europese aandelen. Hier is de vergelijking met een All-world ETF:

Ik heb de Stoxx 50 (CSSX5E) ook een paar jaar gehad, maar dat bewoog amper (tijdens de afgelopen bull run dan nog). Uiteindelijk verkocht met wat winst en in VWCE gestoken.

Laatst bewerkt:
Ze pakken dan ook de Stoxx 50... Het voordeel van zelf te doen is dat je je niet moet vastpinnen op Europese aandelen. Hier is de vergelijking met een All-world ETF:

Ik heb de Stoxx 50 (CSSX5E) ook een paar jaar gehad, maar dat bewoog amper (tijdens de afgelopen bull run dan nog). Uiteindelijk verkocht met wat winst en in VWCE gestoken.

Precies, ze nemen een groeipensioenfonds en vergelijken met een flauwe tracker die al 15 jaar niet veel meer gedaan heeft...

Akkoord met @JanusDR dat alleen punt 4 en 5 zinvol zijn.

In de laatste podcast van Inside beleggen, denkt Geert Van Herck van keytrade dat het voor 2023 wel eens voor de emerging markets gaat zijn die gaan shinen ipv USA.

Ben ongeveer een jaar aan het twijfelen om al dan niet in ETF te stappen (voor de kinderen later).
2022 Vond ik zelf dat alles nogal extreem hoog stond (persoonlijk gevoel). Nu "lijken" me toch de hoge toppen wat afgevlakt te zijn en ben van plan om in te stappen en maandelijks per kind ongeveer een 125/150 euro in een ETF te steken.

Ik kan tuurlijk beginnen vanaf 0 en maandelijks een 125/150 storten en dit bedrag verhogen naarmate de inflatie stijgt.

Aangezien ik dit op een relatief lange termijn (+- 25 jaar) zie, denk ik eraan om af en toe toch eens een hoger bedrag in te leggen.
Bvb momenteel te starten met ineens 2500 en dan maandelijks een 125/150 bij te storten. En als er dan weer een (naar mijn gevoel) dip zit opnieuw een groter bedrag bij te storten.

Zou dit een "goede" insteek zijn of eigenlijk helemaal absurd. Ik kan hier niet meteen "antwoorden" of "suggesties" terugvinden op het internet.

Alvast bedankt voor jullie meedenken / advies.

Ben ongeveer een jaar aan het twijfelen om al dan niet in ETF te stappen (voor de kinderen later).
2022 Vond ik zelf dat alles nogal extreem hoog stond (persoonlijk gevoel). Nu "lijken" me toch de hoge toppen wat afgevlakt te zijn en ben van plan om in te stappen en maandelijks per kind ongeveer een 125/150 euro in een ETF te steken.

Ik kan tuurlijk beginnen vanaf 0 en maandelijks een 125/150 storten en dit bedrag verhogen naarmate de inflatie stijgt.

Aangezien ik dit op een relatief lange termijn (+- 25 jaar) zie, denk ik eraan om af en toe toch eens een hoger bedrag in te leggen.
Bvb momenteel te starten met ineens 2500 en dan maandelijks een 125/150 bij te storten. En als er dan weer een (naar mijn gevoel) dip zit opnieuw een groter bedrag bij te storten.

Zou dit een "goede" insteek zijn of eigenlijk helemaal absurd. Ik kan hier niet meteen "antwoorden" of "suggesties" terugvinden op het internet.

Alvast bedankt voor jullie meedenken / advies.
Lees dit eens: https://www.personalfinanceclub.com/how-to-perfectly-time-the-market/

Samengevat: probeer niet te timen.

Bedankt, die kende ik inderdaad.
Ik ben van plan om maandelijks te blijven investeren met een vast bedrag weliswaar. Dus mijn situatie is toch iets anders?

Nu heb ik X bedrag op de bank staan dat telkens minder waard wordt. En ik wil daar verandering in brengen. Vandaar mijn 'idee' om dus een deel daarvan een handje vol van mijn geselecteerde ETF te kopen en die ETF verder te onderhouden met maar maandelijks een vast bedrag in te blijven steken.

Of is dat echter helemaal geen goede zet.
Met het voorbeeld dat je gaf, ben ik er nog niet uit 😬

Bedankt, die kende ik inderdaad.
Ik ben van plan om maandelijks te blijven investeren met een vast bedrag weliswaar. Dus mijn situatie is toch iets anders?

Nu heb ik X bedrag op de bank staan dat telkens minder waard wordt. En ik wil daar verandering in brengen. Vandaar mijn 'idee' om dus een deel daarvan een handje vol van mijn geselecteerde ETF te kopen en die ETF verder te onderhouden met maar maandelijks een vast bedrag in te blijven steken.

Of is dat echter helemaal geen goede zet.
Met het voorbeeld dat je gaf, ben ik er nog niet uit 😬
Dus als ik het goed begrijp heb je een bepaald bedrag klaarstaan om te investeren, maar voelt het wat ongemakkelijk om alles in 1x te investeren + daarnaast nog elke maand in te leggen? Volgens onderzoek is "het beste" om alles in 1x te doen, maar voor de gemoedstoestand is het dat niet altijd. Je kan altijd het grotere bedrag opsplitsen in een paar stukken en om de 3/4 maanden een groter bedrag toen, en tussendoor per maand het kleinere. Het is maar waar je je goed bij voelt. Zoek ook eens naar Dollar Cost Averaging.

Je kan allerlei onderzoeken vinden van DCA vs lump sum, waarbij lump sum het in 7 vd 10 gevallen haalt. Wat niet onlogisch is aangezien de beurs (op lange termijn) nu eenmaal vaker stijgt als daalt. Of we momenteel op een top zitten, halfweg of op een bodem zullen we pas over zes maand en een jaar kunnen zeggen.
Neem 2022 en IWDA, als je elke 1e van de maand kocht waren dit de aankoopprijzen:
79,04 + 75,36 + 73,82 + 76,79 + 73,9 + 72,96 + 67,29 + 75,03 + 72,84 + 68,08 +72,74 + 73,94

Gemiddelde aankoopprijs van 73,48. Slechts 4 van de 12 maanden kon je lager kopen als je GAK, maar slechts 1 van die 12 is echt een pak lager als de GAK. Was je op 1 januari begonnen met maandelijks IWDA te kopen stond je op 1 december zelfs nog op winst. Had je lump sump gedaan op die 79,04 dan was je natuurlijk niet blij geweest.

Met lump sum maak je je erg afhankelijk van je instapmoment, wat goed of slecht kan uitpakken. Aan u de keuze.
Persoonlijk zou ik voor de gulden middenweg gaan. Je spreekt over 2500 euro + 125 euro per maand. Ik zou DCA'n over bijvoorbeeld de eerste 6 maanden van 2023 en dus +/- 542 euro per maand. En vanaf dan je 125 euro.

Rudimentaire bierviltjes berekening, niet 100% correct, maar toch:

Met 3% instapkosten en 1% beheerskost en 1% uitstapkost en 8% anticipatieve heffing, op 20->60jaar, ben je jouw 30% belastingsvoordeel volledig kwijt, meer nog, mag je portefeuille al zeker 20% stijgen om nog break-even te staan.

Na je 60e verder storten is wel voordelig, wegens belastingsvrij. Maar daar is dan weer geen enkele zekerheid over dat dat zo blijft. Of dat de fictieve rentevoet van 4.75% blijft. Of dat het heffingspercentage op 8% blijft....

En wie weet of ik de 65 wel haal... Ik heb sowieso ook liever ten allen tijde de vrije beschikking over mijn kapitaal...
Dus ik beleg het wel elders...
Nog even hierop terugkomen - ik ben echt nog niet helemaal mee met die “basis voor anticipatieve heffing”

Is het niet zo dat je op je 60ste gewoon 8pct op je totaal gespaard bedrag moet afgeven?

Maar waar zit dan dat fictieve rendement van 4,75 hé… 😇

EDIT: gevonden. Gewoon die eerste €960 die fictief 4,75 jaarlijks opbrengt, dus €6xxx. De tweede brengt 39 jaar op etc…

Tweede vraag: ik zie ook nergens de beheerskosten/uitstapkosten (cel c51 en c52) in het totaal verwerkt, mis ik iets?

Laatst bewerkt:
Tweede vraag: ik zie ook nergens de beheerskosten/uitstapkosten (cel c51 en c52) in het totaal verwerkt, mis ik iets?
Ik heb de link niet bekeken, maar de beheerskosten zitten verwerkt in het rendement van het fonds (dat is bij alle fondsen zo: hun gerapporteerde waarde is altijd na aftrek beheerskosten) en uitstapkosten dacht waren doorgaans gratis, maar kan natuurlijk van bank tot bank en pensioenspaarfonds tot pensioenspaarfonds afhangen.

Heb hier Degiro en Saxo.
Omdat ik niet te veel op één platform wil ben ik nu alles op Saxo aan het aankopen. Toch wel pijnlijk verschil als ik dan die aankoopkosten zie vergeleken met Degiro :(

Zijn er hier nog die deze week een kost van 2,50 te slikken kregen voor realtime koersen? Ik heb dit nooit geactiveerd en heb enkel VWCE aangekocht dat notabene deel uitmaakt van hun core selectie.

Zijn er hier nog die deze week een kost van 2,50 te slikken kregen voor realtime koersen? Ik heb dit nooit geactiveerd en heb enkel VWCE aangekocht dat notabene deel uitmaakt van hun core selectie.

2.5 euro jaarlijkse aansluitingskosten staat er bij mij dat dat zou zijn?
Is per beurs en per kalenderjaar staat erbij.

Heb hier Degiro en Saxo.
Omdat ik niet te veel op één platform wil ben ik nu alles op Saxo aan het aankopen. Toch wel pijnlijk verschil als ik dan die aankoopkosten zie vergeleken met Degiro :(
Je zou ook gratis kunnen blijven aankopen bij Degiro en als dat bedrag significant is geworden gratis laten overzetten naar Keytrade.

Iemand ervaring met het overzetten van ETF's van Degiro naar Keytrade bank?
Geen persoonlijke ervaring mee maar dat is een vrij universele procedure wat 1 tot 6 weken in beslag kan nemen.

Ik ben een alternatief aan het zoeken voor Degiro. In zie vaak Bolero, Saxo en Keytrade langskomen. Waar gaat tegenwoordig de voorkeur naar ?
Ik weet dat Bolero wat aan de hoge kant zit met 7,5€ transactie vergoeding, op zich vormt dit niet zo’n groot probleem op langere termijn.

Terug
Bovenaan