ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Was al begonnen met het standaard pensioensparen (990 per jaar) en wou een paar jaar terug al beginnen met maandelijks/kwartaal een bedrag in ETF's te steken.. echter altijd het idee gehad om eerst een eigen woning (appartement) te kopen en dus nog niet begonnen met ETFs/beleggen.

Pas een bod gedaan op iets, nu afwachten of het aanvaard gaat worden. Vanaf het moment dat alles rond is en ik eindelijk een eigen woning heb, ga ik eens beginnen met beleggen in ETFs. Al stilletjes beginnen rondkijken waar, Bolero of Degiro, maar na hier rondlezen denk ik dat Degiro de beste optie gaat zijn (eerste maanden/jaren zal het een iets lager bedrag zijn).

Was al begonnen met het standaard pensioensparen (990 per jaar) en wou een paar jaar terug al beginnen met maandelijks/kwartaal een bedrag in ETF's te steken.. echter altijd het idee gehad om eerst een eigen woning (appartement) te kopen en dus nog niet begonnen met ETFs/beleggen.

Pas een bod gedaan op iets, nu afwachten of het aanvaard gaat worden. Vanaf het moment dat alles rond is en ik eindelijk een eigen woning heb, ga ik eens beginnen met beleggen in ETFs. Al stilletjes beginnen rondkijken waar, Bolero of Degiro, maar na hier rondlezen denk ik dat Degiro de beste optie gaat zijn (eerste maanden/jaren zal het een iets lager bedrag zijn).

Ik begrijp het uitstellen van beginnen aan ETFs volledig.
Voor 1 of andere reden voel ik mij meer 'verplicht' om te blijven overschrijven, via doorlopende opdracht, naar het pensioensparen en wordt de ETF al eens rapper on hold gezet, zoals in december.

Ik begrijp het uitstellen van beginnen aan ETFs volledig.
Voor 1 of andere reden voel ik mij meer 'verplicht' om te blijven overschrijven, via doorlopende opdracht, naar het pensioensparen en wordt de ETF al eens rapper on hold gezet, zoals in december.

Terwijl het eigenlijk niet logisch is van eerst aan pensioensparen te doen en dan pas in ETF's te beleggen: meer flexibiliteit in ETF's als je dat geld voor je pensioen wil opnemen, hoger rendement op lange termijn, etc.

Same, tot ik halfweg vorig jaar toch begonnen ben en af en toe bijgekocht
Ondertussen zit ik weer op -12% :shy:

Herkenbaar, ik blijf ETF's aankopen en veel van die aankopen vorig jaar & dit jaar staan op -10% of erger. Maar op lange termijn komt dat wel weer goed ;)

Ik heb al paar jaar geen pensioensparen gedaan.
Ook van bank gewisseld, geen idee wat dan slim is.
En heel waarschijnlijk ga ik binnen een jaar of 4 als zelfstandige beginnen, dat is dan nog eens anders neem ik aan.

Sinds dit jaar ETF's beginnen doen. Ook alleen maar rode cijfers

Heb ook nog wat IWDA gekocht. 13de maand + 't is gisteren juist gecrasht dus de moment om te kopen
('t is te zeggen: aankooporder gemaakt op 69€: moet nog gekocht geraken :-) )

Laatst bewerkt:
Hier nog altijd in het groen met IWDA. Heb in de duurste periode niet meer gekocht. Zal nog eens een aankooporder plaatsen dit weekend.

Uit nieuwsgierigheid, welke ETF’s kopen jullie?
Het overgrote deel zal wel een brede ETF kopen (IWDA/VWCE)?
Specifieke keuze voor IWDA of VWCE? Of eerder omdat IWDA al langer bestaat?

De laatste 20 pagina's ging het meer over welke broker te kiezen als over welke etf. Op basis van die info zal je toch moeten beslissen hoor. Wat kan een mens daar nog aan toevoegen?

Ik heb al eens de zoekfunctie gebruikt, maar bij momenten zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat is nu de beste Belgische broker of bank om met relatief kleine maandelijkse bedragen te investeren in ETF's. Ik beleg nu via Bolero en stort maandelijks op de effectenrekening, maar ik koop pas aan vanaf ik rond de 2500 euro op die rekening heb staan vanwege de kosten.

Dit heeft er al meermaals voor gezorgd dat ik mooie instapmomenten gemist heb.

Daarom mijn vraag: welke broker is het beste qua kosten om maandelijks ongeveer tussen de 100 à 300 euro aan te kopen.

Ik ben voor alle duidelijkheid ook op zoek naar een echte Belgische broker die alles automarisch regelt op vlak van belastingen. Ik wil dus bv. niet zelf een aangifte in de RV doen, of de TOB zelf doorstorten.

Bedankt alvast!
Degiro regelt alles van TOB, enige wat je moet doen is 1x de rekeningen aangeven.

En die instapmomenten zullen op de lange termijn ook weinig uitmaken.

Uit nieuwsgierigheid, welke ETF’s kopen jullie?
Het overgrote deel zal wel een brede ETF kopen (IWDA/VWCE)?
Specifieke keuze voor IWDA of VWCE? Of eerder omdat IWDA al langer bestaat?

Het verschil tussen IWDA en VWCE is minimaal, bv. gekeken de afgelopen 15 jaar.
VWCE heeft wel iets van 10% exposure in emerging markets, IWDA niet dacht ik? Maar veel van die emerging markets doen het de laatste 5 à 10 jaar niet goed, dus in de praktijk komt de grootste winst in beide gevallen toch van vooral US aandelen.
Ook altijd kijken of er bij jouw bank/broker geen verschil is in aankoopkosten tussen beide, als het rendement toch zo dicht bij elkaar ligt.

Zelf verkies ik S&P500 ETF's, Europa doet ondanks regelmatige berichten dat het "dit jaar toch wel eens zou kunnen lukken dat Europa het beter doet dan de VS" niet veel, en met emerging markets heb ik in het verleden mooie resultaten gehaald maar de laatste tijd zit de mot erin dus zet ik liever in op US.

Helaas achter paywall

Ik denk dat het vooral om punt 2 te doen is: 2. Fiscaal voordeel is groter dan kostennadeel

1. Ook niet-fiscaal sparen kost geld
2. Fiscaal voordeel is groter dan kostennadeel
3. Wie zelf voor zijn pensioen belegt, heeft meer keuzestress
4. Pensioenspaarders laten zich minder leiden door emoties
5. Aan een fiscale spaarpot hangt een stevig slot

view

Terug
Bovenaan