ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben onlangs peter geworden en zou een beleggersrekening willen openen voor mijn petekindje waarbij ik iedere maand een bedrag zou willen storten in een passief fonds. Wat is daar het ideale platform voor? Ik zit momenteel bij Beobank, KeyTrade, DeGiro & Fortis.
- Degiro: voordeel is dat het gratis is(indien kernselectie) en etf (dus lage lopende kost. Nadeel is dat je het elke maand zelf moet aankopen en dat je geen begunstigde kan aanduiden (petekind) indien jij komt te overlijden.

-Keytrade: voordeel is dat het gratis is (indien keyplan fonds) en dat je via automatische opdracht kan sparen. Ook een voordeel is dat je begunstigde kan aanduiden. Nadeel is hogere lopende kosten want actief beheerde fondsen.

- Banken zoals fortis, beobank heb je lopende kost vanwege actieve fondsen + instapkosten dus zou ik sowieso niet overwegen.

Persoonlijk gebruik ik degiro voor mezelf en Keytrade voor mijn petekind aangezien je daar dat derdenbeding hebt (komt dan sowieso aan hem toe) en je er niet achter moet kijken vanwege die automatische opdracht, dus is wel gemakkelijk. Maakt voor mij dan niet uit als ik wat inlever vanwege lopende kosten. Met keytrade kan je een plan a la carte opstellen ook waarbij je zelf de verdeling kiest.

- Degiro: voordeel is dat het gratis is(indien kernselectie) en etf (dus lage lopende kost. Nadeel is dat je het elke maand zelf moet aankopen en dat je geen begunstigde kan aanduiden (petekind) indien jij komt te overlijden.

-Keytrade: voordeel is dat het gratis is (indien keyplan fonds) en dat je via automatische opdracht kan sparen. Ook een voordeel is dat je begunstigde kan aanduiden. Nadeel is hogere lopende kosten want actief beheerde fondsen.

- Banken zoals fortis, beobank heb je lopende kost vanwege actieve fondsen + instapkosten dus zou ik sowieso niet overwegen.

Persoonlijk gebruik ik degiro voor mezelf en Keytrade voor mijn petekind aangezien je daar dat derdenbeding hebt (komt dan sowieso aan hem toe) en je er niet achter moet kijken vanwege die automatische opdracht, dus is wel gemakkelijk. Maakt voor mij dan niet uit als ik wat inlever vanwege lopende kosten. Met keytrade kan je een plan a la carte opstellen ook waarbij je zelf de verdeling kiest.
Het aanbod van Keyplan is wel heel beperkt. Slechts keuze tussen 40 fondsen die niet bepaald uitblinken. Geen IWDA, VWCE, S&P 500, etc.

Begin dit jaar ook peter geworden van het kindje van een vriend.
Lijkt me wel zeer moeilijk om daarvoor zo'n fonds beginnen aan te gaan, wanneer geef je dat dan ook, welk bedrag hoop je tegen dan te kunnen schenken, ...
Hoeveel spaar/stort je dan per maand en hoe trek je het onderscheid met verjaardagen/feestdagen/cadeau's, etc.
Ik weet dat als ik iets stort op de 'pamperrekening' (rekening van het kind dus eigenlijk) dat de ouders het wel zullen beleggen.
Waarom de voorkeur het zelf eventueel te doen?

Begin dit jaar ook peter geworden van het kindje van een vriend.
Lijkt me wel zeer moeilijk om daarvoor zo'n fonds beginnen aan te gaan, wanneer geef je dat dan ook, welk bedrag hoop je tegen dan te kunnen schenken, ...
Hoeveel spaar/stort je dan per maand en hoe trek je het onderscheid met verjaardagen/feestdagen/cadeau's, etc.
Ik weet dat als ik iets stort op de 'pamperrekening' (rekening van het kind dus eigenlijk) dat de ouders het wel zullen beleggen.
Waarom de voorkeur het zelf eventueel te doen?

Kan het helaas niet lezen. Kun je het samen vatten of doorsturen in pm?
Ik copy/paste het stukje uit Didymus zijn bericht. Ik kan het ook artikel zelf ook niet lezen ;) (of ja, via KBC app wel)

FlatexDegiro stuurt winstwaarschuwing uit​

Onrustbarend nieuws bij de onlinebroker FlatexDegiro.
Amper vier weken voor het einde van het jaar stuurt het Duitse bedrijf een omzet- en winstwaarschuwing uit. De omzet zou nu rond 380 miljoen euro uitkomen met 2 procent op- en neerwaartse speling, terwijl de aangepaste ebitda-marge rond 37 procent zou belanden (met 1 procent speling). Eerder stond de omzetverwachting op 400 tot 440 miljoen euro. De aangepaste ebitda-marge bedroeg vorig jaar 42,4 procent.

FlatexDegiro gaat bovendien wijzigingen aanbrengen in het bestuur en het risicobeheer. De Duitse financiële waakhond Bafin heeft bij een doorlichting tekortkomingen vastgesteld in commerciële praktijken en in de bedrijfsvoering.

Hier staat eigenlijk hetzelfde: https://www.telegraaf.nl/financieel...-de-vingers-voor-online-broker-flatex-de-giro

Onrustbarend nieuws bij de onlinebroker FlatexDegiro.
Artikel in Telegraaf is precies eerder geruststellend over de terechtwijzing, of interpreteer ik dat verkeerd?

Hogere financiële buffers + grotere raad van bestuur nodig omdat ze hard groeien.
En aan beide is ondertussen precies al tegemoet gekomen.

Ik ben onlangs peter geworden en zou een beleggersrekening willen openen voor mijn petekindje waarbij ik iedere maand een bedrag zou willen storten in een passief fonds. Wat is daar het ideale platform voor? Ik zit momenteel bij Beobank, KeyTrade, DeGiro & Fortis.

Zeer goed idee, aan iedereen aan te raden om dit voor hun kinderen te doen ook. Best een Degiro account openen aangezien het vermoedelijk relatief lage bedragen zullen zijn. Wel eens opzoeken hoe dat zit met overdracht account later, laat het hier zeker weten.

Zeer goed idee, aan iedereen aan te raden om dit voor hun kinderen te doen ook. Best een Degiro account openen aangezien het vermoedelijk relatief lage bedragen zullen zijn. Wel eens opzoeken hoe dat zit met overdracht account later, laat het hier zeker weten.
Bij DeGiro lukt dit niet volgens de website: "Vanwege toenemende vereisten als gevolg van strengere wet- en regelgeving met betrekking tot het klantenonderzoek (CDD) voor personen onder de 18 jaar, zijn wij in 2018 gestopt met het openen van accounts voor minderjarigen." Bron: DeGiro

Bij DeGiro lukt dit niet volgens de website: "Vanwege toenemende vereisten als gevolg van strengere wet- en regelgeving met betrekking tot het klantenonderzoek (CDD) voor personen onder de 18 jaar, zijn wij in 2018 gestopt met het openen van accounts voor minderjarigen." Bron: DeGiro

Op naam van jezelf openen tot hij 18 is is een optie.

Artikel in Telegraaf is precies eerder geruststellend over de terechtwijzing, of interpreteer ik dat verkeerd?
Het gevaar zit niet zozeer in wat naar buiten komt, dat zal inderdaad geremedieerd worden. Het probleem is dat Degiro met de regelmaat van de klok op de vingers wordt getikt en beboet voor tekortkomingen. Het gevaar ligt bij de zaken die we (nog) niet weten, de unknown unknowns.

Ingrijpen door de toezichtshouder is slechts een vangnet. Een broker met de omvang van Degiro zou in de eerste plaats niet in dat soort situaties mogen verzeilen.

Ingrijpen door de toezichtshouder is slechts een vangnet. Een broker met de omvang van Degiro zou in de eerste plaats niet in dat soort situaties mogen verzeilen.
Zouden ze ook niet meer op de vingers gekeken worden omdat grote bankinstellingen zich bedreigd voelen door een online broker genre Degiro?

Kan me inbeelden dat een artikel, zoals hierboven geciteerd, ideaal is om aan klanten van grote banken te tonen hoe onveilig online brokers wel niet zijn. Aan de andere kant vergeten ze dan de kredietcrisis waarbij alle reguliere banken volop aan elkaar herverpakte kredieten verkochten waar niemand nog het fijne van wist en dit bijna hun failliet betekende.

Zouden ze ook niet meer op de vingers gekeken worden omdat grote bankinstellingen zich bedreigd voelen door een online broker genre Degiro?
Waarom hebben andere internetbrokers daar veel minder last van? Vergeet ook niet dat Degiro zich omgevormd heeft naar een bijhuis van de Duitse moederbank om aan de strengere Nederlandse toezichthouder te ontsnappen, maar nu heeft de Duitse toezichthouder toch ook ingegrepen.

Of Ockham's razor toepassen: een complot van verschillende toezichtshouders tegen Degiro óf er schort wel degelijk iets aan de manier waarop Degiro de zaken bestiert.

Bijna 1j bij Degiro en begin nu toch te twijfelen na dat bericht:crazy:

Is wel nog maar €1200 (€120 per maand). Is dat eigenlijk beschermd tot een zeker bedrag? bv zoals 100k op een spaarrekening

Hoe kostelijk is het om dit bv te moven naar Bolero?

Effecten voor 90% en tot maximum 20.000 EUR

100 EUR per lijn. Verkopen en opnieuw aankopen is bij relatief kleine posities voordeliger.

Dat gezegd zijnde, met 1200 EUR op je effectenrekening zou ik me geen zorgen maken.
Rip zit al ver over de maximum :(. Wat is dan de betere broker?

Laatst bewerkt:
Rip zit al ver over de maximum :(. Wat is dan de betere broker?
Ik heb in schuifjes alles overgezet naar Lynx, een week of twee geleden heb ik de laatste portie verkocht.
Bij Lynx betaal je 6 euro per aankoop (tot een 4000 euro dacht ik) maar de spread lijkt me daar toch wel beter te zijn als op DeGiro.

Lynx heeft een vriendenactie lopen, je krijgt tot 100 euro commissie terugbetaald in de eerste 3 maanden. Je kan dus al voor een aardig bedrag kosteloos je posities opnieuw innemen. Ook de aanbrenger krijgt dit bedrag.

!Referal!

Terug
Bovenaan