ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik koop elke maand vwce en sp500, je kan 1 transactie doen van 1 bepaalde kernselectie per maand maar dus wel meerdere kernselecties, maar geen 2 transacties van eenzelfde etf.

correct me if i’m wrong, maar denk dat moehaa het toch verkeerd op heeft?
Een tweede transactie van meer dan 1000 euro kan wel gratis, als de regels nog niet veranderd zijn.

Ik stop maandelijks geld in IWDA en niets anders (naasts de maandelijkse bijdrage voor voordelige bedrijfsaandelen).
Van in den beginne heb ik ook een schijfje EMIM. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel het op dit moment uitmaakt van mijn portfolio. Ooit (bij bonus waarbij ik wat extra op de beurs gooi) zal ik wel zorgen voor een herbalancering.
Misschien schakel ik nog over op VWCE om mij er dan helemaal niets meer van te moeten aantrekken.

Volgens mij is belegd blijven belangrijker dan "de optimale" 88/12 verhouding aanhouden. Waar die van komt; geen idee eigenlijk. Als een echo schuimt die alle kanten van het internet af. Ik vermoed dat de opkomende economieën 12% van bbp uitmaken als je europa, USA (+Canada) en opkomende economieën optelt. Maar da's een gokje. (Fuck Afrika en Latijns Amerika?)

Ik koop elke maand vwce en sp500, je kan 1 transactie doen van 1 bepaalde kernselectie per maand maar dus wel meerdere kernselecties, maar geen 2 transacties van eenzelfde etf.

correct me if i’m wrong, maar denk dat moehaa het toch verkeerd op heeft?
Hmmmmm heb ik het dan zo verkeerd :eek:?

EDIT: Blijkbaar wel 🤡. Het is 1 transactie per ETF.

De ETF’s uit de kernselectie worden op basis van een fair use policy zonder transactiekosten aangeboden. Dit houdt in dat u elke kalendermaand één transactie (een aankoop of verkoop) per ETF, zonder transactiekosten kunt laten uitvoeren. Elke volgende transactie in dezelfde ETF en richting wordt zonder transactiekosten uitgevoerd, als de transactie aan de volgende voorwaarden voldoet:

=> de transactie is in dezelfde richting (d.w.z. kopen / verkopen) als de eerste transactie die maand

=> de waarde van de transactie is minimaal 1000 EUR, USD of GBP.
Zodra een tegengestelde transactie of transactie onder 1000 EUR (of USD/GBP) wordt uitgevoerd in dezelfde ETF binnen dezelfde kalendermaand, is de regel niet langer van toepassing op een volgende transactie in die ETF en worden reguliere vergoedingen in rekening gebracht. Houd er rekening mee dat sommige ETF's op meerdere beurzen kunnen staan en dat alleen de geselecteerde beurs commissievrij is.

Laatst bewerkt:
Hmmmmm heb ik het dan zo verkeerd :eek:?

EDIT: Blijkbaar wel 🤡. Het is 1 transactie per ETF.
Kan je makkelijk zien welke transactiekosten eraf gaan? Anders post ik straks wel even of ik heb moeten betalen.

@Arkaine ik vind die EMIM wel interessant, vooral omdat zij nog een serieuze bevolkingstoename projecteren voor de komende 50 jaar, dus de economie moet wel groeien :)

Dus ge kunt binnen dezelfde maand 5 verschillende ETF’s aankopen en 5 andere verschillende ETF’s verkopen?

En ik maar elke maand 1 ETF uitkiezen 🤭

Koop niet én IWDA én EMIM elke maand he, een van de twee heeft dan maar de gratis transactie van de maand. Je kan beter bv enkele maanden IWDA kopen en dan een keer EMIM.
Ik koop zelf 11 maanden IWDA en dan koop ik EMIM zodat ik aan ongeveer 12% kom.
Hoe doen de anderen het hier?

EDIT: DEZE INFO IS NIET CORRECT!
Hier nog even op reageren

Ik dacht dat EMIM gewoon niet in de kernselectie stond. Best nakijken dus.

Blijven jullie periodiek kopen nu met deze daling (en wellicht de verdere daling)? Of blijven jullie in cash voorlopig?

Blijven jullie periodiek kopen nu met deze daling (en wellicht de verdere daling)? Of blijven jullie in cash voorlopig?
Als je aan hogere koersen bijkocht moet je nu zeker kopen. Hoe lager de koersen, hoe minder risico. De vraag of je periodiek blijft kopen stel je je beter wanneer alles veilig lijkt en we aan recordkoersen zitten, niet op een moment dat we al een serieuze daling hebben gezien.

Stel dat je een bepaald item op het oog hebt om te kopen, en de ene dag kan je het aan 1.000 euro kopen en de dag daarna aan 950 euro. Ga je dan bij 950 euro ook vragen of het goed is om te kopen, aangezien het enkele dagen geleden aan 1.000 euro stond? Uiteraard niet. Probeer op dezelfde manier te denken: je koopt nog altijd dezelfde bedrijven als vorige week en vorige maand, maar je krijgt ze aan een mooie korting.

Laatst bewerkt:
Als je aan hogere koersen bijkocht moet je nu zeker kopen. Hoe lager de koersen, hoe minder risico. De vraag of je periodiek blijft kopen stel je je beter wanneer alles veilig lijkt en we aan recordkoersen zitten, niet op een moment dat we al een serieuze daling hebben gezien.

Stel dat je een bepaald item op het oog hebt om te kopen, en de ene dag kan je het aan 1.000 euro kopen en de dag daarna aan 950 euro. Ga je dan bij 950 euro ook vragen of het goed is om te kopen, aangezien het enkele dagen geleden aan 1.000 euro stond? Uiteraard niet. Probeer op dezelfde manier te denken: je koopt nog altijd dezelfde bedrijven als vorige week en vorige maand, maar je krijgt ze aan een mooie korting.
Akkoord maar als je denkt dat het over enige tijd misschien wel eens aan €900 is die €950 niet meer zo interessant. Denk dat @Pan dit bedoelt?

Ik moet zeggen dat ik deze maand niks bijgekocht heb van mijn Water etf. Dat soort bedrijven waren echt in vrije val. Maar goed, dat gaat om 1 van de 3 etf's waar ik geld in steek en ruimschoots de meest volatiele.

Voor de rest sluit ik me aan bij het niet proberen timen 🙂

Ik blijf periodiek maandelijks bijkopen, al bekijk ik het wel binnen de maand. Zo heb ik bewust niet begin januari gekocht maar eind.
In een speciaal geval zou ik bv wel overslaan, bv als Rusland Oekraîne binnenvalt op 24/02 dan wacht ik wel tot na februari met storten :p. Maar dat niet belegde bedrag wordt in de toekomst wel extra erbij gezet dan.

Ik blijf periodiek maandelijks bijkopen, al bekijk ik het wel binnen de maand. Zo heb ik bewust niet begin januari gekocht maar eind.
In een speciaal geval zou ik bv wel overslaan, bv als Rusland Oekraîne binnenvalt op 24/02 dan wacht ik wel tot na februari met storten :p. Maar dat niet belegde bedrag wordt in de toekomst wel extra erbij gezet dan.
Hoe wist je dan dat het eind januari lager zou staan dan begin januari?

Hoe wist je dan dat het eind januari lager zou staan dan begin januari?
Dat weet je nooit zeker natuurlijk, ik volg ook niet hard het economische nieuws ofzo.
Maar voor mij was het omwille van de inflatie die sterker steeg dan voorzien en dat de crisis in Oekraïne eerder meer ging escaleren dan minder (dat volg ik wel).

Tis ook om zo wat te kunnen spelen met de beurs zonder dat ik van mijn plan afwijk. Zien hoe goed ik het kan inschatten :p.

EDIT 3: tot vorige week dacht ik dat beleggen voor dikke mannen met sigaren was, en had ik nog nooit van een ETF gehoord. Dan de podcast “jong beleggen” ontdekt van Pim, en ik ben beginnen lezen. Mede door de tips hier gekozen voor een heel gespreid (in tijd en shares) te starten. Buy & hold, elke maand bijkopen. Hoe minder vaak je kijkt, hoe meer kans dat je alleen maar groene cijfers ziet

Meestal zijn dat de tekenen aan de wand dat het tijd is om uit te stappen.

De laagdrempeligheid van ETF's, de lage kosten, de plots-toenemende populariteit bij mensen die nog nooit belegd hebben en tot vorige week zelfs niet wisten wat het is, ... Ik kijk er allemaal met gemengde gevoelens naar eerlijk gezegd. Toch zouden alle bronnen beweren dat ETF's bijna altijd de markt kloppen.

Ik ben al 10 jaar bezig met beleggen en zal nu wellicht ook wat ETF's gaan aankopen. Toch stel ik mij er vragen bij. Als het allemaal zo simpel zou zijn om geld te verdienen, dan moet er iets niet kloppen. Ik sluit me dan ook aan bij de kritiek dat er enorme bubbels kunnen gecreëerd worden met die ETF's. Iedereen zit er maar blindelings zijn geld in te pompen, maar geen kat die weet in welke bedrijven hij investeert, laat staan welke cijfers deze bedrijven kunnen voorleggen. Kun je dan nog spreken van een gezonde markt?

Maar enfin, voor zolang het duurt wil ik nog wel even meesurfen.

Meestal zijn dat de tekenen aan de wand dat het tijd is om uit te stappen.

De laagdrempeligheid van ETF's, de lage kosten, de plots-toenemende populariteit bij mensen die nog nooit belegd hebben en tot vorige week zelfs niet wisten wat het is, ... Ik kijk er allemaal met gemengde gevoelens naar eerlijk gezegd. Toch zouden alle bronnen beweren dat ETF's bijna altijd de markt kloppen.

Ik ben al 10 jaar bezig met beleggen en zal nu wellicht ook wat ETF's gaan aankopen. Toch stel ik mij er vragen bij. Als het allemaal zo simpel zou zijn om geld te verdienen, dan moet er iets niet kloppen. Ik sluit me dan ook aan bij de kritiek dat er enorme bubbels kunnen gecreëerd worden met die ETF's. Iedereen zit er maar blindelings zijn geld in te pompen, maar geen kat die weet in welke bedrijven hij investeert, laat staan welke cijfers deze bedrijven kunnen voorleggen. Kun je dan nog spreken van een gezonde markt?

Maar enfin, voor zolang het duurt wil ik nog wel even meesurfen.
volledig terecht hoor, ik zou er ook wat bang van worden in jouw plek :ROFLMAO:

Maar euhm... de veelbesproken ETF's in dit topic zijn toch vaak niet meer dan de grote jongens uit alle nationale toplijsten, aangevuld met een paar extraatjes om nog wat meer te spreiden. Zoveel risico zit daar imho niet in.

:ROFLMAO:

Maar euhm... de veelbesproken ETF's in dit topic zijn toch vaak niet meer dan de grote jongens uit alle nationale toplijsten, aangevuld met een paar extraatjes om nog wat meer te spreiden. Zoveel risico zit daar imho niet in.
Natuurlijk wel, en ik lees dat misverstand wel vaker, ETF's zijn wél risicovol, zeer risicovol zelfs. Dat is inherent aan beleggen op de aandelenmarkt. Mensen denken hier al te vaak dat het een risicovolle investering is. Absoluut niet. Het is helemaal geen alternatief voor het spaarboekje.

MAAR als je het risico van de aandelenmarkt wil nemen, dan is ETF wel een goede aanpak omdat het passief is, gespreid en low-cost.

@mac-bc : Ik zag je vermelden "Toch zouden alle bronnen beweren dat ETF's bijna altijd de markt kloppen."
Dat vermeldt geen enkele (betrouwbare) bron. Ze volgen de markt, met een kostprijs van 0.2%, zonder dat jij veel moeite moet doen, maar ETF's kloppen de markt NOOIT
(uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ETF's met een lage kostprijs, professionele actief beheerde aandelenfondsen kloppen, omdat deze laatste bv. 1% per jaar kosten, en die extra kostprijs niet vertalen in een hoger rendement. Ik denk dat jouw verwarring daaruit komt)

Terug
Bovenaan