ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Had ik die regel maar gekend vooraleer ik er aan begon!

Die regel heb ik niet gevonden bij de hangmatbelegger hoor :sarcastic:
Chance ook, want dat als "regel" aanzien is de grootste zever in pakskes dat ik de laatste pagina's hier al gelezen heb...

Beleggen is gemakkelijk, gewoon dingen kopen voor ze stijgen en niet erna.

Anders ben je "te laat", een typisch Vlaams gezegde.

Kalm kalm, lezen wat er staat in de context kan helpen.

Het ging voor de goede orde over de verdeelsleutel developed en emerging markets.
Waar het argument voor gescheiden ETF’s is dat je zelf de verdeelsleutel bepaalt.
Je kan dan gaan voor de “ideale verdeling” van 80/20 ja, maar dit hanteren is allesbehalve een certitude.
Je doet geen koopjes als de stijging over 10 jaar lager ligt.
Als jij van mening bent dat de komende 10 jaar de emerging markets een sterkere growth gaan kennen dan de developed, dan is het misschien nuttig dat je verse cash daarin steekt en zo uw aandeel daarin vergroot.

En daarbij hoort dan dat je niet moet wachten tot die 10 jaar voorbij is, want dan ben je te laat. Je moet dan nu die verse cash daarin alloceren en de growth en dus meer opbrengst nemen op die investering.
Het gaat niet over market timen of heel uw bestaande ETF-portefeuille opnieuw verdelen.

Wat overigens ook wel het grote argument is tegen blind hangmatbeleggen volgens een modelportefeuille van één bron.
Een beetje achtergrond en inzicht in wat je juist uw geld steekt en wat de mogelijke toekomst voor de markten zal brengen is zeker geen overbodige luxe.

Kalm kalm, lezen wat er staat in de context kan helpen.

Het ging voor de goede orde over de verdeelsleutel developed en emerging markets.
Waar het argument voor gescheiden ETF’s is dat je zelf de verdeelsleutel bepaalt.
Je kan dan gaan voor de “ideale verdeling” van 80/20 ja, maar dit hanteren is allesbehalve een certitude.
Je doet geen koopjes als de stijging over 10 jaar lager ligt.
Als jij van mening bent dat de komende 10 jaar de emerging markets een sterkere growth gaan kennen dan de developed, dan is het misschien nuttig dat je verse cash daarin steekt en zo uw aandeel daarin vergroot.

En daarbij hoort dan dat je niet moet wachten tot die 10 jaar voorbij is, want dan ben je te laat. Je moet dan nu die verse cash daarin alloceren en de growth en dus meer opbrengst nemen op die investering.
Het gaat niet over market timen of heel uw bestaande ETF-portefeuille opnieuw verdelen.

Wat overigens ook wel het grote argument is tegen blind hangmatbeleggen volgens een modelportefeuille van één bron.
Een beetje achtergrond en inzicht in wat je juist uw geld steekt en wat de mogelijke toekomst voor de markten zal brengen is zeker geen overbodige luxe.
Je spreekt jezelf tegen, ‘van mening zijn’ = market timing. Het is als leek of zelfs als iemand met enige achtergrondkennis onmogelijk te voorspellen wat die emerging markets gaan doen over de komende 10 jaar ten opzichte van wat er nu reeds ingeprijsd zit.

Jarenlang belegd in fondsen bij Deutsche bank. Maar voor ETF's is dat echt pokkeduur. Daarom beslist om vanaf dit jaar via Medirect ETF's aan te kopen. Het deel dat bij Deutsche bank staat, blijf daar wel gewoon staan. Enkel geen nieuwe aankopen meer.

Jarenlang belegd in fondsen bij Deutsche bank. Maar voor ETF's is dat echt pokkeduur. Daarom beslist om vanaf dit jaar via Medirect ETF's aan te kopen. Het deel dat bij Deutsche bank staat, blijf daar wel gewoon staan. Enkel geen nieuwe aankopen meer.

Rekenen die ook niet €12 per jaar per ISIN code? Afhankelijk van aan- en verkoopskosten kan het op termijn goedkoper zijn om alles toch te verkopen. Gaat op grote bedragen niet het verschil maken, maar voor een groot aantal beperkte posities wel het overwegen waard.

Rekenen die ook niet €12 per jaar per ISIN code? Afhankelijk van aan- en verkoopskosten kan het op termijn goedkoper zijn om alles toch te verkopen. Gaat op grote bedragen niet het verschil maken, maar voor een groot aantal beperkte posities wel het overwegen waard.
Ja, klopt.
Nu ik er zo over nadenk zou ik inderdaad nog een stuk of 2 ETF's kunnen verkopen omdat die vrij recent aangekocht zijn en dus nog niet het grote bedrag zijn. Of een transfer van DB naar medirect lijkt me beter.

Ja, klopt.
Nu ik er zo over nadenk zou ik inderdaad nog een stuk of 2 ETF's kunnen verkopen omdat die vrij recent aangekocht zijn en dus nog niet het grote bedrag zijn. Of een transfer van DB naar medirect lijkt me beter.
Gewoon transfer doen idd. Medirect betaalt de kosten in principe toch terug... (daar liggen wel beperkingen op).

Afhankelijk van de grootorde van de beleggingen en huidige meerwaarde kan je ook overwegen van te verkopen, geld te verschuiven en terug aan te kopen bij eeen ander platform om zo de 10k vrijstellingskorf voor dit jaar al (deels) te vullen. Maar als je dat zou overwegen, reken dan de kosten/baten goed na + weet ook dat we eigenlijk in het duister tasten omtrent details daarover.

Ik lees hier dat aandelen maar tot 20000 euro verzekerd zijn, in geval uw bank failliet gaat?

Spaargeld is tot 100K

Uiteraard ben je niet verzekerd wanneer uw aandelen of ETF's dalen in waarde.
Je kan spreiden over meerdere banken per 100K maar voor wie echt veel kapitaal heeft lijkt mij dat toch absurd.

Ik bedenk met net als een bank failiet gaat, jij eigenaar bent van de ETF's en niet de bank. Dus dat zou geen issue mogen zijn om die via een andere bank te recupereren. Denk ik...
Uiteraard is waardedaling niet te recuperen bij een bank.

Spaargeld is tot 100k per persoon overigens, een gezamelijke rekening is dus 200k.

Ik lees hier dat aandelen maar tot 20000 euro verzekerd zijn, in geval uw bank failliet gaat?

Spaargeld is tot 100K

Uiteraard ben je niet verzekerd wanneer uw aandelen of ETF's dalen in waarde.
Je kan spreiden over meerdere banken per 100K maar voor wie echt veel kapitaal heeft lijkt mij dat toch absurd.
Twee verschillende dingen. Uw spaargeld bij een bank staat niet effectief bij de bank maar is uitgegeven door diezelfde bank. Dat is de reden waarom die 100k safety is ingebouwd. ETF's of aandelen zijn geen cash, de bank bezit die niet en kan het geld ervan ook niet uitgeven. Ze is gewoon de bewaarder. De EU verplicht ook om activa van klanten te scheiden van de activa van de custodian zelf, dus kunnen schuldeisers daar niet aan bij een eventueel faillissement.

Case in point is het faillissement van Kaupthing in 2008. Spaargeld terugkrijgen was toen verschrikkelijk moeilijk, beleggingsfondsen stonden binnen de paar weken op een effectenrekening bij Crelan.

(Niet mijn info allemaal, heb het gewoon gespiekt bij Curvo)

Gentle reminder dat de munt waarin een aandeel of ETF noteert niks zegt over de blootstelling aan die munt, mocht dat de achterliggende redenering zijn.

Terug
Bovenaan