ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Waarom niet gewoon IWDA verkopen?
Via distributie doe je hetzelfde maar betaal je er extra belastingen op.
Ja ik ben mij bewust van de belastingen ;) Is gewoon een extra stabiele inkomstenstroom met behoud van (indirecte) equity. Als ik IWDA verkoop is die ook weg natuurlijk + je moet gaan zitten timen.
Nog vrij nieuw precies. Ben toch op zoek naar iets matuurder. Wel mooie TER.

Ja ik ben mij bewust van de belastingen ;) Is gewoon een extra stabiele inkomstenstroom met behoud van (indirecte) equity. Als ik IWDA verkoop is die ook weg natuurlijk + je moet gaan zitten timen.
Gewoon verkopen op het moment dat je het geld nodig hebt, de markt niet timen.
En in IWDA zitten ook dividenden, ze worden gewoon niet aan jou uitbetaald maar gebruikt om opnieuw aandelen te kopen. Dus het komt echt op hetzelfde neer.
Ik kan me geen enkel voordeel bedenken, behalve dat het mentaal misschien iets makkelijker is om met dividenden te werken ipv accumulerende ETF's. Maar netto kom je slechter uit, omdat je alles exact hetzelfde doet behalve je betaalt er bovenop nog belastingen.

Nog vrij nieuw precies. Ben toch op zoek naar iets matuurder. Wel mooie TER.

Ben je dan niet beter af met een ETF op obligaties? Kan je tegelijk nog wat diversifiëren ook.

Overdrijven met een factor 1000 :nono:
Als iedereen dat denkt zal het er natuurlijk nooit van komen. Wel al bijna 3 biljoen in assets éh...
Euh ja, miljard inderdaad... 2,718.020.000

Nog altijd een mooie fysieke ETF.

Hoe staan jullie tov de ETF "EMIM" tegenwoordig?
Voorlopig heb ik daar een positie in met een rendement van 8-10% over de voorbije jaren.
Ik stel me de vraag wat dit gaat doen de komende dagen eens de grote markten nog niet op poten staat.
Zou ik die positie durven verkopen en in IWDA/aandeel (bv ASML) te steken voor de mid-term?

Laatst bewerkt:
Ik staan jullie tov de ETF "EMIM" tegenwoordig?
Voorlopig heb ik daar een positie in met een rendement van 8-10% over de voorbije jaren.
Ik stel me de vraag wat dit gaat doen de komende dagen eens de grote markten nog niet op poten staat.
Zou ik die positie durven verkopen en in IWDA/aandeel (bv ASML) te steken voor de mid-term?
Nobody knows

Ik staan jullie tov de ETF "EMIM" tegenwoordig?
+80% since inception in 2014... Gewoon nog eens 10 jaar laten staan ofzo?

Mijn madam is wel schattig in dat opzicht. Die zegt altijd tegen de vrienden en familie 'in plaats van te neuten over centen, ga eens met cege spreken. Die kan van 1 euro meer dan een euro maken'. Terwijl mijn strategie niet zo exotisch is...

1) Pak hypotheek aan 1%, steek al de cash in 25% IWDA, 25% dividend aandelen, 25% holdings, 25% stock picks. Zelfs als de IWDA, holdings en picks niks opbrengen, betaalt de dividenden de rente op de hypoteek.

2) Pak 2e hypotheek aan 1%, steek al de cash 100% in dividend aandelen, ride the spread, dividenden betalen interest en kapitaal af.

MAAR DAN HEB JE NOG SUPERLANG EEN LENING EN EEN GROTE LENING EN RISICO EN BLABLABLA.

Euh ja, dus niet e, but nevermind.

EN MOET JE DAAR NIET SUPERLANG MEE BEZIG ZIJN ALTIJD ?

Wel ja, ik herbalanceer elk kwartaal eens als ik er aan denk. Voordeel van IWDA en holdings en dividend aandelen. Je moet er niet naar omkijken. De stock pics op de email alerts inschrijven. Voor de rest lees ik de gazet en kijk ik naar het nieuws. Ik heb genoeg economische kennis om te weten dat shit hit the fan als er 2 weken lang trump met tarieven op de tv komt....
Welke holdings of dividend aandelen kan je zoal aanraden? TINC hierboven al zien passeren.

Welke holdings of dividend aandelen kan je zoal aanraden? TINC hierboven al zien passeren.
hij heeft het recent nog gedeeld :)

Koers
DiviTaxNet Divi%Net %Position
Cash1.000.000.000.000.00%0.00%0.12%
WorxInvest 24-301055.10.303.574.86%3.40%4.86%
VanDeMoortele 22-291065.60.303.925.28%3.70%2.43%
GIMV46.42.60.301.825.60%3.92%13.89%
Melexis58.653.700.302.596.31%4.42%11.57%
TINC11.280.580.080.535.14%4.73%11.11%
Fluxys20.601.400.300.986.80%4.76%11.11%
GBL72.005.000.303.506.94%4.86%11.57%
Van De Velde33.052.400.301.687.26%5.08%12.38%
Solvay29.002.430.301.708.38%5.87%11.00%
Vitesse Energy20.632.240.411.3310.86%6.46%9.95%
100.00%
Weighted net %4.85%

Dividenden, zie hierboven. Zitten ook wat holdings in, maar is puur voor de dividend

Holdings is tegenwoordig uber saai. 50/50 Berkshire en Ackermans VH (AVH wel serieus gestegen voorbije 12mnd, misschien wat risky om volle bak te kopen nu).

Heb al een deftige positie in IWDA, maar wil daarnaast ook een stukje passief inkomen opbouwen. Zat te kijken naar IWRD, maar een TER van 0.5% lijkt me wat van het goede te veel.

Wat zijn enkele goede aanraders voor distr / EUR / MSCI World index?
Effe puur rationeel: wat is u plan de komende jaren? Maandelijks een bepaald bedrag blijven beleggen?

Indien ja (maandelijks blijven investeren): verlaag gewoon je maandelijkse inleg? Elke maand extra besteedbaar inkomen right there... moeilijker dan dat moet je het echt niet maken. Anders wordt het niet alleen broekzak -> vestzak maar ook nog eens geld weggooien elke keer het van zak veranderd.
Je moet namelijk knettergek zijn om eerst een (te groot) deel van je loon te beleggen om dan belastingen te gaan betalen op een "andere income stream" om toch maar genoeg besteedbaar inkomen te hebben.

Indien nee (geen verdere investeringeren dus): by all means, go ahead. Ik zou dan ook eerder periodiek kleine stukjes IWDA verkopen maar goed. Als je toch absoluut met dividenden wil werken: overweeg dan misschien eerder (toch een deel) individuele aandelen, dan heb je op zen minst nog een stuk vrijstelling op die dividenden. Voor (distribuerende) ETF dividenden geld die vrijstelling namelijk niet... €833 is geen hoge vrijstelling maar geld blijft geld.

Effe puur rationeel: wat is u plan de komende jaren? Maandelijks een bepaald bedrag blijven beleggen?
- Spaargeld: hier zit ik aan het plafond qua vrijstelling intrest, dus daar gaat momenteel niets bij in.
- Meeste maandelijks overschot vloeit momenteel in IWDA. De bedoeling is om dit te blijven doen.
- Daarnaast wil ik iets extra dat ook een vast maandelijks inkomen geeft. Dit als extra pensioenpijler. Ik zit hier nog wel met een horizon van ca 20 jaar.

- Spaargeld: hier zit ik aan het plafond qua vrijstelling intrest, dus daar gaat momenteel niets bij in.
- Meeste maandelijks overschot vloeit momenteel in IWDA. De bedoeling is om dit te blijven doen.
- Daarnaast wil ik iets extra dat ook een vast maandelijks inkomen geeft. Dit als extra pensioenpijler. Ik zit hier nog wel met een horizon van ca 20 jaar.
Punt 2 en 3 spreken elkaar toch serieus tegen. Je steekt maandelijks iets in IWDA, maar daarnaast wil je nog iets dat je een maandelijks inkomen geeft. Steek dan toch gewoon maandelijks iets minder in IWDA? Miss is vastgoed nog een optie?

Punt 2 en 3 spreken elkaar toch serieus tegen. Je steekt maandelijks iets in IWDA, maar daarnaast wil je nog iets dat je een maandelijks inkomen geeft. Steek dan toch gewoon maandelijks iets minder in IWDA? Miss is vastgoed nog een optie?
Punt 1 spreekt de gewenste actie ook tegen... je wil een alternatief om belasting op je spaargeld te ontwijken en daarom zou je dan belasting op iets anders (dividenden) gaan betalen, raar :tongue:

Ik heb het nu niet direct nodig hè, is geleidelijke opbouw voor tegen het pensioen. Ma goe, het is duidelijk dat ik er nog eens goe over moet nadenken ;)

Punt 1 spreekt de gewenste actie ook tegen... je wil een alternatief om belasting op je spaargeld te ontwijken en daarom zou je dan belasting op iets anders (dividenden) gaan betalen, raar :tongue:
Ja en nee. Met spaargeld is het een verliezend gevecht van de rente tegen inflatie. Dividenden zouden toch een hoger rendement moeten bereiken + uw equity zal in principe in waarde stijgen.

Dividenden zouden toch een hoger rendement moeten bereiken
In België met 30% RV niet.
+ uw equity zal in principe in waarde stijgen.
Ja, maar na uitbetaling dividend daalt de waarde van de aandelen die een dividend uitbetaalden binnen de ETF.

Met accumulerende ETFs worden de dividenden meteen opnieuw geïnvesteerd zonder dat je iets moet doen noch 30% RV moet op betalen...

Een goeie strategie is accumulerend werken tot net voor of enkele jaren voor je pensioen, en dan herbalanceren met ETFs die dividenden uitkeren.

Terug
Bovenaan