Kleine Beursfeiten

@Nesjamag
Hoe krijg je deze dividenden "heel" aan in B ? je koopt deze stocks toch in het buitenland ?
En moet dan daar zowel als hier belastingen op de opbrengst/dividenden betalen, dan ben je toch al veel kwijt ,
hoe pak je dit dan aan ???

thanks,
PBR.A is Brazilië geen dividendbelasting aan bron (binnenkort mss 10%).
AFM.V is Mauritanië, geen dividendbelasting aan bron
OTL.OL is UK, geen dividendbelasting aan bron

TickerNet div yield
ANX.L
0,00%​
AFM.V
9,13%​
ART.JO
2,64%​
AZE.BR
1,11%​
BUR
0,60%​
CAMB.BR
1,54%​
EVS.BR
2,48%​
KINO.L
0,00%​
LIT.L
1,62%​
MELE.BR
4,09%​
MLX.AX
0,00%​
NU
0,00%​
OTL.OL
8,66%​
PAX
3,27%​
PBR-A
8,70%​
SOLB.BR
5,89%​
UPG.BR
0,00%​
XFAB.PA
0,00%​

Van Campine gaat de winst x3 tegenover vorig jaar, dus denk dat dividend ook x3 zal gaan.

PBR.A is Brazilië geen dividendbelasting aan bron (binnenkort mss 10%).
AFM.V is Mauritanië, geen dividendbelasting aan bron
OTL.OL is UK, geen dividendbelasting aan bron
dus u betaalt dan enkel in B 30% R.V. op die dividenden van die 3 bedrijven ?

en dan ben je, hoe zeggen ze dat zo schoon in B, dan hoef je dat ook niet meer aan te geven in je PB ...

Waarom kunnen we eigenlijk geen dividend aandelen kopen in USA ... of gaat dat wel (toch niet bij Bolero volgens mij)

TickerNet div yield
ANX.L
0,00%​
AFM.V
9,13%​
ART.JO
2,64%​
AZE.BR
1,11%​
BUR
0,60%​
CAMB.BR
1,54%​
EVS.BR
2,48%​
KINO.L
0,00%​
LIT.L
1,62%​
MELE.BR
4,09%​
MLX.AX
0,00%​
NU
0,00%​
OTL.OL
8,66%​
PAX
3,27%​
PBR-A
8,70%​
SOLB.BR
5,89%​
UPG.BR
0,00%​
XFAB.PA
0,00%​

Van Campine gaat de winst x3 tegenover vorig jaar, dus denk dat dividend ook x3 zal gaan.
205€ voor 1 aandeel Campine..
vorig jaar was bruto dividend 3€, nu dan 9€ ?
Zoiets is toch afhankelijk van de AV, of hebben ze dat al goedgekeurd voor 2025 ?

Als ik me niet vergis is ex-dividend datum 11 juni ?
Record date 12 juni ?
betaal date vrijdag 13 juni ?

Klopt dit ?

dus u betaalt dan enkel in B 30% R.V. op die dividenden van die 3 bedrijven ?

en dan ben je, hoe zeggen ze dat zo schoon in B, dan hoef je dat ook niet meer aan te geven in je PB ...

Waarom kunnen we eigenlijk geen dividend aandelen kopen in USA ... of gaat dat wel (toch niet bij Bolero volgens mij)
Ik betaal idd enkel Belgische dividendbelasting op deze, omdat ze geen bronbelasting hebben.

USA heeft 15% bronbelasting (gaat mss naar 33%+ gaan met president Tariff), en dan Belgische 30% RV daar bovenop.

205€ voor 1 aandeel Campine..
vorig jaar was bruto dividend 3€, nu dan 9€ ?
Zoiets is toch afhankelijk van de AV, of hebben ze dat al goedgekeurd voor 2025 ?

Als ik me niet vergis is ex-dividend datum 11 juni ?
Record date 12 juni ?
betaal date vrijdag 13 juni ?

Klopt dit ?
Het dividend nu (van jaar 2024 zal idd nog lager liggen).
Ze hanteren 30% payout ratio.
Als de winst x3 gaat verwacht ik dividend ook x3, of mss nog meer in geval ze de payout ratio omhoog duwen wegens teveel cash en zeer conservatief omgaan met investeringen.

Het dividend nu (van jaar 2024 zal idd nog lager liggen).
Ze hanteren 30% payout ratio.
Als de winst x3 gaat verwacht ik dividend ook x3, of mss nog meer in geval ze de payout ratio omhoog duwen wegens teveel cash en zeer conservatief omgaan met investeringen.
bij ex-dividend date gaat dat dividend van de koers af, dus van 205€ naar 196€, als het 9€ bruto is.
Blijf je deze aandelen dan een heel jaar bijhouden of verkoop je die dan weer zo snel mogelijk ? Anders maak je toch verlies ?

en wat betekent 30% payout ratio en waar kan ik die info terug vinden ? (sorry ik ben nieuw in beleggen ,wil leren)
dank u,

TickerNet div yield
ANX.L
0,00%​
AFM.V
9,13%​
ART.JO
2,64%​
AZE.BR
1,11%​
BUR
0,60%​
CAMB.BR
1,54%​
EVS.BR
2,48%​
KINO.L
0,00%​
LIT.L
1,62%​
MELE.BR
4,09%​
MLX.AX
0,00%​
NU
0,00%​
OTL.OL
8,66%​
PAX
3,27%​
PBR-A
8,70%​
SOLB.BR
5,89%​
UPG.BR
0,00%​
XFAB.PA
0,00%​

PBR-A

Koers is nu 10,86 US$
ex-dividend 4 juni
record date OOK 4 juni
pay date is 29 september ...

dus strategie is kopen ten laatste op 3 juni zodat je eigenaar bent van aandelen PBR-A . .
Ex-dividend trekt dan 1,90 usd$ af waardoor koers theoretisch = 10,86 us$ - 1,90 us$ = 8,96 usd$ bedraagt.
dan moet je wachten met petrobras te verkopen tot de koers weer minimaal 10,86 us$ geworden is ?
Of houd je die bij ?
(en dan spreek ik nog niet van wisselkoers maar is nu idd veel goedkoper)
bedankt,

bij ex-dividend date gaat dat dividend van de koers af, dus van 205€ naar 196€, als het 9€ bruto is.
Blijf je deze aandelen dan een heel jaar bijhouden of verkoop je die dan weer zo snel mogelijk ? Anders maak je toch verlies ?

en wat betekent 30% payout ratio en waar kan ik die info terug vinden ? (sorry ik ben nieuw in beleggen ,wil leren)
dank u,
Payout ratio is gewoon hoeveel % van hun winst ze uitbetalen als dividend.
Ik zal dat wellicht in hun jaarrapport gelezen hebben.

Zoeken op "dividend".

DIVIDEND
De raad van bestuur stelt voor een dividend uit te betalen van € 6,75 mio op basis van de 2024 resultaten. Dit vertegenwoordigt een brutodividend van € 4,50 per aandeel. Over het jaar 2023 werd een dividend van € 4,5 mio uitbetaald.
3. Dividendpolitiek
Ons dividendbeleid is erop gericht om jaarlijks een dividend uit te keren aan onze aandeelhouders. De hoogte van dit dividend is afhankelijk van bepaalde financiële parameters zoals nettowinst, beschikbare cash, toekomstige financieringsbehoeften, enz. Het beoogde dividend zou ongeveer een derde van de nettowinst, verdeeld over alle aandelen, bedragen

Dus komend dividend zal 4,5 € zijn, volgende week.

Financiële kalender​

• bekendmaking jaarresultaten: eind maart in het volgende boekjaar
  • publiek stellen jaarlijks financieel verslag: eind april in het volgende boekjaar
  • algemene vergadering: 4e woensdag van de maand mei om 11.00 uur
  • bekendmaking halfjaarresultaten en publiek stellen tussentijds financieel verslag: mid september in het huidige boekjaar
  • uitkering dividend: 2e vrijdag van juni
    • record date: 1 werkdag voor uitkeringsdatum
    • ex-date: 2 werkdagen voor uitkeringsdatum

Als de ebitda x3 gaat dan verwacht ik dat de winst ook ongeveer zo gaat.
Ik zou dan een winst van 45€ per aandeel of zo verwachten voor 2025. Dus een divdend van 15€ of zo.

PBR-A

Koers is nu 10,86 US$
ex-dividend 4 juni
record date OOK 4 juni
pay date is 29 september ...

dus strategie is kopen ten laatste op 3 juni zodat je eigenaar bent van aandelen PBR-A . .
Ex-dividend trekt dan 1,90 usd$ af waardoor koers theoretisch = 10,86 us$ - 1,90 us$ = 8,96 usd$ bedraagt.
dan moet je wachten met petrobras te verkopen tot de koers weer minimaal 10,86 us$ geworden is ?
Of houd je die bij ?
(en dan spreek ik nog niet van wisselkoers maar is nu idd veel goedkoper)
bedankt,
Ik hou bij.
Er is een transactietax van 0.35% om rekening mee te houden. Dus 0.7% bij verkoop en terug aankopen.
Er zijn dan nog commissies voor de transactie bij de broker.
En de koers valt niet noodzakelijk met hetzelfde bedrag terug.

Is allemaal de moeite niet om dat te proberen optimaliseren.

Ik hou bij.
Er is een transactietax van 0.35% om rekening mee te houden. Dus 0.7% bij verkoop en terug aankopen.
Er zijn dan nog commissies voor de transactie bij de broker.
En de koers valt niet noodzakelijk met hetzelfde bedrag terug.

Is allemaal de moeite niet om dat te proberen optimaliseren.
ok, dus uw strategie is, goede aandelen lees hoog dividend rendement , aankopen, en ze bijhouden;
en dan enkel in B de RV van 30% nog betalen , waardoor je hopelijk veel over kan houden.
dividend historiek PBR.A begrijp i kniet goed, volgende week keren ze maar 0,29 usd$ uit ?
is dat om de 3 maanden dat ze dan bijna 30c uitkeren , op 1 jaar = 1,2 usd$ dus ?
(tenzij goed jaar, en dan 1,90 usd$ bruto)
bedankt, ben wat wijzer !

ok, dus uw strategie is, goede aandelen lees hoog dividend rendement , aankopen, en ze bijhouden;
en dan enkel in B de RV van 30% nog betalen , waardoor je hopelijk veel over kan houden.
dividend historiek PBR.A begrijp i kniet goed, volgende week keren ze maar 0,29 usd$ uit ?
is dat om de 3 maanden dat ze dan bijna 30c uitkeren , op 1 jaar = 1,2 usd$ dus ?
(tenzij goed jaar, en dan 1,90 usd$ bruto)
bedankt, ben wat wijzer !
PBR.A heeft variabel dividend op basis van resultaten.
Denk tegenwoordig 45% van de winst.
Soms is er ook een extra dividend.

GDHZv-4acAEiKSk

GcJqcSgboAApaya

GpQrBiUbYAAi94F

Zoals je ziet splitsen ze de dividen wat op, waardoor er wat vertraging is van uitbetaling.

er zou blijkbaar wel een dubbelbelastingsverdrag van toepassing zijn BR en B (volgens chatgpt), tenzij je aandelen via een filiaal in BR koopt..
waar kan ik me best informeren ?
dank

er zou blijkbaar wel een dubbelbelastingsverdrag van toepassing zijn BR en B (volgens chatgpt), tenzij je aandelen via een filiaal in BR koopt..
dank
Er is geen bronbelasting in Brazilië (of dus nog niet).
Geen idee wat chatgpt het dus over heeft.

dank
Een dubbelbelastingsverdrag "benutten" is ook niet gratis.
Uw broker moet daarvoor de nodige documenten aanleveren die jij kan indienen bij de belastingen. Vaak tellen ze daar een forfait voor.
Uw eerste ~880€ (bruto) dividend is vrijgesteld van RV in België.
Eens je hiervan gebruik maakt kan je dus niet meer spreken van een dubbelbelastingen want je recupereert die betaalde RV.

Dan rest er nog hetgeen wat je boven u ~880€ aan dividend op een jaar krijgt. Dan moet je in se (als je ooit controle zou krijgen) heel goed kunnen aantonen welke RV je in u belastingen hebt gestoken en welke je zou recupereren via dubbelbelastingsverdag.
Dus zolang je niet over een paar duizenden euro's per jaar spreekt vaak niet de moeite om eraan te beginnen.

Tevens zet je (volgens mij) met dat soort constructies al een eerste rood bolletje achter uw naam voor een uitgebreide controle.

Uw broker moet daarvoor de nodige documenten aanleveren die jij kan indienen bij de belastingen. Vaak tellen ze daar een forfait voor.
Eens je hiervan gebruik maakt kan je dus niet meer spreken van een dubbelbelastingen want je recupereert die betaalde RV.

Dan rest er nog hetgeen wat je boven u ~880€ aan dividend op een jaar krijgt. Dan moet je in se (als je ooit controle zou krijgen) heel goed kunnen aantonen welke RV je in u belastingen hebt gestoken en welke je zou recupereren via dubbelbelastingsverdag.
Dus zolang je niet over een paar duizenden euro's per jaar spreekt vaak niet de moeite om eraan te beginnen.

Tevens zet je (volgens mij) met dat soort constructies al een eerste rood bolletje achter uw naam voor een uitgebreide controle.
Dat rode bolletje zal wel meevallen.

De buitenlandse fiscus zal niet achter je komen eens goedgekeurd en de Belgische krijgt meer inkomsten onder de verdragen. 30 % van groter getal = meer inkomsten.

Dat rode bolletje zal wel meevallen.

De buitenlandse fiscus zal niet achter je komen eens goedgekeurd en de Belgische krijgt meer inkomsten onder de verdragen. 30 % van groter getal = meer inkomsten.
en er wordt ook nog eens gesteld, dat roerende voorheffing bevrijdend werkt maw je moet de dividenden waarop je roerende voorheffing betaald hebt, niet meer aangeven in je PB van het jaar erop.
Laat dus die dividendjes maar komen, hoe meer hoe liever :giggle:
En uiteindelijk , om die aandelen te kunnen kopen zijn we ook al veel gaan werken en hebben we ook al veel belastingen betaald !!

1 rood bolletje maar ::ROFLMAO:
De eerste 833€ dividend is inderdaad vrijgesteld, voor (toeval?) 30% = 249,9€ (maar bij vakje 1437 mag je dit invullen)

RV in België werkt "bevrijdend" ,

Eigenlijk geldt : wie voor bv 3.000€ aan bruto dividenden ontvangt, zal hier netto 2.000€ van overhouden ( RV = bevrijdende belasting).

Alles aantonen/staven zal geen probleem zijn, de broker houdt al die borderellen bij voor mij, gewoon opvragen en printen maar ..

Neen, ik betaal netjes wat ik moet betalen, geen zorgen hoor !

Regeneron (REGN) aandelenpositie verdubbeld aan $701 na de recente koersimplosie (ATH van $1200 naar $700 op 5 maanden tijd). Zit er al jaren in. Voor wie wat biotech in port wilt nemen: blijft imo 1 van de sterkste namen in big biotech
Iedere keer als ik zo een chart zie (stock -50% op een maand) in een degelijke, kwaliteitsvolle large-cap heb ik achteraf spijt van niet meer te kopen. (o.a TTD dit jaar, Adyen in 2023).
Regeneron gisteren ook weer -19% tot $490 op slechte onderzoeksdata. Tikt wel wat quality-vakjes aan, uitstekende balans en kopen goed aandelen in. Begint interessant te worden

Regeneron gisteren ook weer -19% tot $490 op slechte onderzoeksdata. Tikt wel wat quality-vakjes aan, uitstekende balans en kopen goed aandelen in. Begint interessant te worden

Het blijft een stevig en winstgevend bedrijf, maar toch even meegeven dat
1) de 20% drop echt wel z'n redenen heeft
en
2) REGN niet bepaald gekend staat als een share cannibal. Ze doen wel aandeleninkopen maar dat werd totnogtoe meestal tenietgedaan door SBC. Het aantal uitstaande aandelen is de voorbije jaren dan ook niet gezakt.

Wat betreft de drop van vrijdag:
De mixed itepekimab data is toch wel jammerlijk nieuws.
Dat was/is 1 van hun belangrijkste pipeline assets met groot blockbuster potentieel. Dat potentieel krijgt volgens analisten nu een flinke knauw.

Het is ook niet de eerste tegenvaller in het afgelopen jaar:
Van het verlies van hun juridisch gevecht mbt Amgen's Eylea biosimilar tot meerdere onverwachte CRL's van de FDA (oa. voor hun pre-filled Eylea syringe, hun lymphoma med, etc.) en recent zelfs earnings misses.

REGN is historisch een organische groeier. Van 0 naar 100 miljard (ATH) market cap zonder 1 grote product- of bedrijfsovername. Chapeau.
Maar misschien moeten ze nu toch eens beginnen overwegen om hun pipeline extern te versterken na meerdere tegenvallers op rij. Anders begin ik toch wat te vrezen voor de lange termijn vooruitzichten.

Want als je kijkt naar hun 2 toppers:
  • Eylea - is intussen op de terugweg na patent expiry met YoY Q1 sales van -16%. Gelukkig vertraagt Eylea HD de aftakeling een beetje, zonder was het dramatisch.
  • Dupixent - sterproduct van REGN en Sanofi en haalt nog steeds een prima groei, maar vanaf 2031 ligt de weg open voor biosimilars. Voor sommige indicaties zoals AD zijn ze misschien beschermd tot 2033, maar wat dan? Momenteel is er niets in de mid-to-late stage pipeline dat in de komende 5+ jaar nog maar in de buurt kan komen van Dupixent qua sales. Itepekimabhad had het potentieel om de post-2031 Dupixent drop-off een beetje te dichten met verwachte peak sales van 3-5 miljard dollar. Maar dat is nu hoogst onzeker...
En dan hun derde franchise, Libtayo: Uitgegroei tot een blockbuster. Toont degelijke groei. Maar gaan ze hiermee in het komend decennium richting $5+, laat staan $10, miljard per jaar kunnen evolueren? Twijfelachtig. Uiteraard afwachten welke indicaties er nog allemaal bijkomen...

On the bright side:
  • Dupixent groeit nog steeds gestaag en zal dus zeker tot early 2030's voor enorme inkomsten blijven zorgen. Die cashlawine slim inzetten om de pipeline extern te versterken = dikke koerswinsten vanaf het huidig niveau (imho). Alleen zal dat een mentaliteit/cultuurwijziging vereisen, want zoals aangegeven zit grote M&A helemaal niet in hun bedrijfs DNA.
  • Met Leonard & George heb je een legendarisch CEO/CSO duo aan het roer. Hebben sinds 1988-1989 (!!!) al heel wat watertjes doorzwommen . Kwaliteit van het management speelt in deze absoluut een rol in mijn beslissing om long te blijven. Anderzijds, gaan zij bereid zijn om het roer om te gooien en M&A een kans te geven? Zo niet, kunnen ze analisten eens te meer ongelijk bewijzen en wel vers mega blockbuster potentieel uit de interne pipeline (incl. de Libtayo franchise) onttrekken?
Wat betreft mijn positie: Momenteel stevige hold. Mogelijk breid ik wat verder uit als ik beslis om andere farma's van de hand te doen (GSK en Pfizer come to mind - die volg ik ook niet van dichtbij, dus dat zou een logische move zijn)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan