Het blijft een stevig en winstgevend bedrijf, maar toch even meegeven dat
1) de 20% drop echt wel z'n redenen heeft
en
2) REGN niet bepaald gekend staat als een share cannibal. Ze doen wel aandeleninkopen maar dat werd totnogtoe meestal tenietgedaan door SBC. Het aantal uitstaande aandelen is de voorbije jaren dan ook niet gezakt.
Wat betreft de drop van vrijdag:
De mixed itepekimab data is toch wel jammerlijk nieuws.
Dat was/is 1 van hun belangrijkste pipeline assets met groot blockbuster potentieel. Dat potentieel krijgt volgens analisten nu een flinke knauw.
Het is ook niet de eerste tegenvaller in het afgelopen jaar:
Van het verlies van hun juridisch gevecht mbt Amgen's Eylea biosimilar tot meerdere onverwachte CRL's van de FDA (oa. voor hun pre-filled Eylea syringe, hun lymphoma med, etc.) en recent zelfs earnings misses.
REGN is historisch een organische groeier. Van 0 naar 100 miljard (ATH) market cap zonder 1 grote product- of bedrijfsovername. Chapeau.
Maar misschien moeten ze nu toch eens beginnen overwegen om hun pipeline extern te versterken na meerdere tegenvallers op rij. Anders begin ik toch wat te vrezen voor de lange termijn vooruitzichten.
Want als je kijkt naar hun 2 toppers:
- Eylea - is intussen op de terugweg na patent expiry met YoY Q1 sales van -16%. Gelukkig vertraagt Eylea HD de aftakeling een beetje, zonder was het dramatisch.
- Dupixent - sterproduct van REGN en Sanofi en haalt nog steeds een prima groei, maar vanaf 2031 ligt de weg open voor biosimilars. Voor sommige indicaties zoals AD zijn ze misschien beschermd tot 2033, maar wat dan? Momenteel is er niets in de mid-to-late stage pipeline dat in de komende 5+ jaar nog maar in de buurt kan komen van Dupixent qua sales. Itepekimabhad had het potentieel om de post-2031 Dupixent drop-off een beetje te dichten met verwachte peak sales van 3-5 miljard dollar. Maar dat is nu hoogst onzeker...
En dan hun derde franchise, Libtayo: Uitgegroei tot een blockbuster. Toont degelijke groei. Maar gaan ze hiermee in het komend decennium richting $5+, laat staan $10, miljard per jaar kunnen evolueren? Twijfelachtig. Uiteraard afwachten welke indicaties er nog allemaal bijkomen...
On the bright side:
- Dupixent groeit nog steeds gestaag en zal dus zeker tot early 2030's voor enorme inkomsten blijven zorgen. Die cashlawine slim inzetten om de pipeline extern te versterken = dikke koerswinsten vanaf het huidig niveau (imho). Alleen zal dat een mentaliteit/cultuurwijziging vereisen, want zoals aangegeven zit grote M&A helemaal niet in hun bedrijfs DNA.
- Met Leonard & George heb je een legendarisch CEO/CSO duo aan het roer. Hebben sinds 1988-1989 (!!!) al heel wat watertjes doorzwommen . Kwaliteit van het management speelt in deze absoluut een rol in mijn beslissing om long te blijven. Anderzijds, gaan zij bereid zijn om het roer om te gooien en M&A een kans te geven? Zo niet, kunnen ze analisten eens te meer ongelijk bewijzen en wel vers mega blockbuster potentieel uit de interne pipeline (incl. de Libtayo franchise) onttrekken?
Wat betreft mijn positie: Momenteel stevige hold. Mogelijk breid ik wat verder uit als ik beslis om andere farma's van de hand te doen (GSK en Pfizer come to mind - die volg ik ook niet van dichtbij, dus dat zou een logische move zijn)