ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Met alle respect maar een ETF is een passief beheerd beleggingsproduct en is een product dat voornamelijk voor de passieve belegger is.
Indexbeleggen is passief beleggen. Je volgt de globale markt, gaat die op dan gaat die op, gaat die neer dan gaat die neer.

Het probleem is dat je een passief product zeer actief gaat verhandelen. Ja goed dan krijg je natuurlijk de commentaar dat je niet passief bezig bent en het product verkeerd gebruikt.

Passief beleggen wil overigens niet zeggen buy and hold forever. Maar wil ook niet zeggen verhandelen actief om winst te maken op actief verhandelen en verlies te beperken door de market te timen.
Want opnieuw, daar dient een ETF niet voor. En dat hoort niet thuis in een passief beleggerstopic.
ETF's zijn er echt in alle vormen hoor.
Ik hoop dat niemand passief belegt in de leveraged ETF's. Daar scheur je je broek aan.

Ik ze niet in waarom het hier niet zou mogen gaan over de thematische en leveraged ETF's. Over passief beleggen is er zoals eerder gezegd eigenlijk geen drol te bespreken.

De topic titel kan dan eventueel aangepast worden want dat is blijkbaar belangrijk voor velen 200 pagina's

Straddle gaat de komende jaren gewoon eventjes alles negeren en dan terugkomen alsof hij nooit iets gezegd heeft. Dat heeft hij al eerder gedaan.
Ik werk niet voor BG he, ik kom hier ook maar af en toe eens posten (met idd soms lange pauzes tussen). Dat staat los van wat de beurs doet. Ik denk dat ik van rond 2009 al post in de beursthread op 9lives, je kan moeilijk verwachten dat iemand jaar in, jaar uit daar evenveel vrije tijd voor over heeft.

Is er een update over het beleid van Trump?
If you can't stand the heat, get out of the (equity) kitchen.
Als dit soort correcties je al angst aanjaagt, dan zou je beter van de beurs wegblijven.

Het doet pijn om naar mijn IWDA stocks te kijken, maarja.
Net als @kinxton ben ik hier voor de long run en zal ik mijn maandelijkse aankopen verder zetten. Mijn verdeling vandaag is ook 80% keytrade spaarrekening, 5% emergency spaarrekening en 15% IWDA. Dus ook geen man overboord, ookal sta ik op -2,25k euro op IWDA (pas een dik jaar bezig).
Nu dacht ik eerst -225k te hebben gelezen. Voor -2.25k moet je je nachtrust idd niet achterwege laten. Bij mij is de unrealized MDD een stukje hoger en ik verlies er geen minuut slaap door.

ik denk dat we inderdaad niet te snel victorie moeten kraaien. Imo zal Trump wel nog wat verrassingen uit zijn mouw schudden die niet zo positief zullen zijn.
Ik denk niet dat je je moet haasten. De rebound kan tegen het einde van de week weer volledig weg zijn. Zet gewoon limietorders klaar op de kortingen waaraan je wilt inkopen...
Ja maar, daarvoor moet ik eerst cash hebben staan bij de broker éh. Ik ga niet beginnen met te lenen van IBKR via een margin account. Mocht ik 3-4M hebben staan zou ik dat misschien wel doen, maar als kleine garnaal, no thanks.

Qua verassingen denk ik dat hij hier en daar nog wat zal roepen over de tarieven, maar dan is er ook nog de onderhandelingen met Iran en de vloot bommenwerpers & een vliegdekschip die in de regio zijn om druk te zetten...
Ook de landen die slachtoffer zijn van de US tarieven kunnen de US ook een verassing bezorgen als ze noemenswaardige handel voeren met de US.

Daarnaast vermoed ik dat er heel wat lopende orders voor de US militaire industrie vanuit Europa zonder meer zullen geannuleerd worden.

dat is ook heel active he wat je doet ;)
Absoluut, maar waar velen verkopen, koop ik op zulke momenten graag bij naast het reguliere DCA'en.

ETF's zijn er echt in alle vormen hoor.
Ik hoop dat niemand passief belegt in de leveraged ETF's. Daar scheur je je broek aan.

Ik ze niet in waarom het hier niet zou mogen gaan over de thematische en leveraged ETF's. Over passief beleggen is er zoals eerder gezegd eigenlijk geen drol te bespreken.

De topic titel kan dan eventueel aangepast worden want dat is blijkbaar belangrijk voor velen 200 pagina's

ETF bestaan in verschillende vormen ja.
Waarbij de actief belegde en de leveraged een zeer klein deel zijn van het geheel.

Het gros van de ETF’s index trackers en gewoon passieve beheerde fondsen.

Het is dus logisch dat ETF in dezelfde adem genoemd wordt met passief beleggen en een passieve strategie. Net omdat dit 95% van de ETF’s zijn.
Het mag gaan over actief beheerde ETF’s. Maar dat is het punt niet.
Het punt is dat er actief belegd wordt en market getimed wordt met passieve producten, en dus niet met de actieve of leveraged. Net omdat de markt te verslaan en de markt te timen.

En dat er weinig kan gezegd worden over passief beleggen is ook onzin.
Passief beleggen is ook meer dan buy without thinking and looking.

ETF bestaan in verschillende vormen ja.
Waarbij de actief belegde en de leveraged een zeer klein deel zijn van het geheel.

Het gros van de ETF’s index trackers en gewoon passieve beheerde fondsen.

Het is dus logisch dat ETF in dezelfde adem genoemd wordt met passief beleggen en een passieve strategie. Net omdat dit 95% van de ETF’s zijn.
Het mag gaan over actief beheerde ETF’s. Maar dat is het punt niet.
Het punt is dat er actief belegd wordt en market getimed wordt met passieve producten, en dus niet met de actieve of leveraged. Net omdat de markt te verslaan en de markt te timen.

En dat er weinig kan gezegd worden over passief beleggen is ook onzin.
Passief beleggen is ook meer dan buy without thinking and looking.
Passief beleggen betekent dat je een (index) ETF koopt en bijhoudt voor de long term (en dus niet dat je die telkes koopt en verkoopt).
Dat is grotendeels wel "buy without thinking and looking", je kan er dan nog de kanttekening bijmaken dat je via DCA je instapmomenten spreidt.

Er zijn veel actieve ETF's bijgekomen (ik heb al verschillende artikels geschreven over ETF's die bijv. 1 optiestrategie op 1 specifiek aandeel toepassen, zoals short calls op MSTR bijv.). Dat zijn actief beheerde ETF's met een vaste strategie, dat is geen passive investing meer als je die koopt.

Nu ben ik heel benieuwd hoe je dat kan rijmen met de markt niet timen.

Je kan het hebben over de spreiding, maar dat is hier ook al tot in den treure gepasseerd.

Je kan een bepaalde strategie hebben qua gewicht van indexen en strategie hebben van fondsbeheerders en type ETF.
Dan time je de market niet maar ben je wel aan het kijken hoe het met uw exposure zit.

Ok, dan is het wel toegestaan om één keer te verkopen na 5 jaar buy and hold? Dan kunnen we eindelijk stoppen met deze nutteloze discussie en het terug over ETF's hebben.
Verkopen is niet erg. De manier waarop je het onderbouwt en uw strategie erachter is alleen niet meer passief beleggen met passieve producten.
Je zei letterlijk “IWDA werd te duur, nu staan ze terug op een niveau waarop ik ga DCA’en”. Dat heeft dus niks meer te maken met passief beleggen maar is dus zuiver market timen en actief omgaan met passieve producten.
Die waarde van IWDA is de weerspiegeling van het onderliggende, als die te hoog is dan is de beurs gewoon te heet voor u.

Ik werk niet voor BG he, ik kom hier ook maar af en toe eens posten (met idd soms lange pauzes tussen). Dat staat los van wat de beurs doet. Ik denk dat ik van rond 2009 al post in de beursthread op 9lives, je kan moeilijk verwachten dat iemand jaar in, jaar uit daar evenveel vrije tijd voor over heeft.

If you can't stand the heat, get out of the (equity) kitchen.
Als dit soort correcties je al angst aanjaagt, dan zou je beter van de beurs wegblijven.
Dat is wel weer (zoals zo vaak) mooi om de vraag heen gefietst.

Neen, het is net heel to the point geantwoord: als je niet tegen deze volatility kan, dan zou je mss je ETF's/beursstrategie moeten herbekijken.

Top post in r/bogleheads: "Are we legitimately seeing the end of the US and the stock market in real time?"

Met een hele hoop angstige top level comments. Paniek begint erin te komen en toont meteen aan waarom er zo weinig miljonairs zijn: buy and hold blijkt voor de gemiddelde mens toch makkelijker in theorie dan in de praktijk.

"If you want to learn about historically analogous events, check out the Nixon Shock in 1971 [...] Stocks lost to inflation over that period."

"I'm with you, at this point I don't think we are dealing with some market related volatility or collective fuck up around subprime mortgages or getting too excited about webpages."

"I’m not sure the Bogle head investment style works in a scenario like this."

"I understand the Bogle theory and have read his books and I agree. However as you stated this wasn’t anything he wrote about. [...] So I sold."

Top post in r/bogleheads: "Are we legitimately seeing the end of the US and the stock market in real time?"

Met een hele hoop angstige top level comments. Paniek begint erin te komen en toont meteen aan waarom er zo weinig miljonairs zijn: buy and hold blijkt voor de gemiddelde mens toch makkelijker in theorie dan in de praktijk.

"If you want to learn about historically analogous events, check out the Nixon Shock in 1971 [...] Stocks lost to inflation over that period."

"I'm with you, at this point I don't think we are dealing with some market related volatility or collective fuck up around subprime mortgages or getting too excited about webpages."

"I understand the Bogle theory and have read his books and I agree. However as you stated this wasn’t anything he wrote about. [...] So I sold."

"This time is different"

Doe er uw voordeel mee, nu is een beter moment om te kopen dan het afgelopen jaar.

Is het niet waarschijnlijker dat ze Trump buiten kegelen voor dat gebeurd? Of de VS moet ineens een totale dictatuur worden.

Ja maar, daarvoor moet ik eerst cash hebben staan bij de broker éh. Ik ga niet beginnen met te lenen van IBKR via een margin account. Mocht ik 3-4M hebben staan zou ik dat misschien wel doen, maar als kleine garnaal, no thanks.
Staat jouw cash klaar ondertussen? IWDA noteert ondertussen terug aan de zelfde kortingen als maandag.

Terug
Bovenaan