ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

koudwatervrees/uitstelgedrag
Is net wat je niet mag hebben. Ik betrap me er ook vaak op door af en toe te kijken op de IBKR (GlobalTrader) app, en het is natuurlijk niet leuk om de grafiekjes te zien dalen... Je moet beleggen meg geld dat je niet direct nodig hebt.

Ik ben nu bv. totaal niet meer bezig met beleggen omdat ik met een verhuis zit en cash opzij moet houden. Ik erger me er aan dat ik niet kan bijkopen...

ik krijg net schrik wanneer de beurzen een lange bullrun gehad hebben. Kortingen geven mij meer motivatie om bij te kopen.

Een bear market is toch ideaal als je de komende jaren veel wil inkopen. Pas als ik ooit stop met inkopen wil ik dat het goed stijgt.
Stel het stijgt gemiddeld met 7% per jaar over 30 jaar. De eerste 10 jaar koop je met DCA steeds in en de 20 jaar erna koop je niets meer (maar verkoop je ook niet).
Dan is het beter dat het tijdens de eerste jaren zo goedkoop mogelijk is.

De recente daling is dus goed nieuws voor degenen die inkopen en op lange termijn willen bijhouden.

Ik blijf gewoon elke maand kopen/DCA doen. Ongeacht de koers. Soms is dat niet makkelijk maar het lijkt me beter om niet van de strategie af te wijken.

Ik heb liever een bull market als ik DCA, just my cents....

Liever bij stijgende koersen kopen die verder stijgen dan bij dalende koersen kopen die blijven dalen

Hoe oud ben je? Want als je zoals het leeuwendeel hier ergens in uw 30-40er jaren zit lijkt mij dat geen solide plan... tenzij je veel jonger bent dan dat ga je over 20 jaar, op het moment dat je tegen je pensioenleeftijd aan zit, plots méér risico beginnen nemen? Op het moment dat je inkomsten van arbeid naar pensioen zouden verschuiven (en dus in principe dalen) en je eigenlijk zorgeloos van je pensioen zou kunnen gaan genieten met het kapitaal dat je hebt opgebouwd zou je dus YOLO gamble gaan doen? En voor wat? Om de potentiële meerwaarde die je daar nog zou kunnen halen mee te nemen in je kist? Als er kinderen in het spel zijn is de kans zeer groot dat die hun duwtje in de rug veel beter kunnen gebruiken ergens tussen de 20-25 dan wanneer je hopelijk vele jaren later op u sterfbed ligt.
Ik zit inderdaad in die leeftijdscategorie. Dat actief beleggen zou niet met de volledig opgespaarde pot zijn hoor, die zou ik dan gebruiken om te genieten van mijn pensioen. Dat actief beleggen zie ik meer als een bezigheid om met de overschot te spelen, geen kinderen dus alles mag op zijn als ik op mijn sterfbed lig.

Zouden jullie voor all world blijven gaan of de stoxx 600?
De kans is groot dat je mij nog steeds geblocked hebt maar on the off chance dat je dit tóch kan lezen: all world>stoxx... ik zie persoonlijk ook nog steeds geen reden om aan te nemen dat Europa als grote overwinnaar uit de huidige situatie gaat komen dus ook weinig reden om extra gewicht aan EU stox te geven.

Ik ken absoluut niets van ETF en beleggen, maar wil er eigenlijk wel mee starten.
Allez, ik ken het principe, maar daar stopt het.

Kunnen jullie mij de basics uitleggen alsof ik 5 jaar zou zijn?

Ik zou eraan denken om te beginnen er maandelijks 100€ in te steken (we zitten nog steeds met verbouwingen, binnenkort studerende kinderen,... dus ik wil genoeg cash beschikbaar houden).

Ik heb rekeningen bij KBC en Argenta.
Welke app, site, kantoor,... raden jullie aan?
Welke fondsen zijn aan te raden?
Steek ik alles in 1 fonds, of spreid ik beter?
Is nu een goed moment om ermee te beginnen gezien de situatie met Trump en zo, of wacht ik beter nog even?
En is het ok om 100€ per maand te investeren, of begin ik beter met een groter startbedrag. Bvb 1x 1000€ en vanaf dan 100€/m?

En tot slot, ik weet dat het koffiekik kijken is door 87 gebruikte koffiefilters, maar is er een "ball park figure" qua te verwachten winst op pakweg 25j? (dan ben ik zogezegd 30 ;))
Dan zou ik er 30k ingestoken hebben. Maar de kans is reëel dat ik binnen enkele jaren dat wel zal verhogen, en als we ergens een groter bedrag kunnen missen komt dat er ook bij.

Het plan is om een leuke som te hebben als we op pensioen gaan.
En om onze kinderen een financieel duwtje in de rug te kunnen geven. (Alhoewel het daarvoor al te laat is qua ETF's denk ik, oudste is nu 15,)

Nu ik dit typ besef ik dat ik een nonkel heb die zich nogal bezig houdt met op de beurs te zitten, ook qua job. Ik ga misschien ook wel eens bij hem om raad en tips te vragen.

Bijkomend, ongerelateerd.
Een koppel net gepensioneerden, huis afbetaald, net 2 nieuwe auto's, geen zware kosten, alle kinderen het huis uit en vaste job... met een bedrag van 6 cijfertjes beschikbaar.
Is het voor hen nog aangeraden om met ETF's te starten, of wat zouden jullie hen aanraden? Sowieso niets met een hoog risico.
Bedoeling is om iets te doen met dat geld om de waarde te verhogen naar oa erfenis toe.

Ik ken absoluut niets van ETF en beleggen, maar wil er eigenlijk wel mee starten.
Allez, ik ken het principe, maar daar stopt het.

Kunnen jullie mij de basics uitleggen alsof ik 5 jaar zou zijn?

Ik zou eraan denken om te beginnen er maandelijks 100€ in te steken (we zitten nog steeds met verbouwingen, binnenkort studerende kinderen,... dus ik wil genoeg cash beschikbaar houden).

Ik heb rekeningen bij KBC en Argenta.
Welke app, site, kantoor,... raden jullie aan?
Welke fondsen zijn aan te raden?
Steek ik alles in 1 fonds, of spreid ik beter?
Is nu een goed moment om ermee te beginnen gezien de situatie met Trump en zo, of wacht ik beter nog even?
En is het ok om 100€ per maand te investeren, of begin ik beter met een groter startbedrag. Bvb 1x 1000€ en vanaf dan 100€/m?

En tot slot, ik weet dat het koffiekik kijken is door 87 gebruikte koffiefilters, maar is er een "ball park figure" qua te verwachten winst op pakweg 25j? (dan ben ik zogezegd 30 ;))
Dan zou ik er 30k ingestoken hebben. Maar de kans is reëel dat ik binnen enkele jaren dat wel zal verhogen, en als we ergens een groter bedrag kunnen missen komt dat er ook bij.

Het plan is om een leuke som te hebben als we op pensioen gaan.
En om onze kinderen een financieel duwtje in de rug te kunnen geven. (Alhoewel het daarvoor al te laat is qua ETF's denk ik, oudste is nu 15,)

Nu ik dit typ besef ik dat ik een nonkel heb die zich nogal bezig houdt met op de beurs te zitten, ook qua job. Ik ga misschien ook wel eens bij hem om raad en tips te vragen.

Bijkomend, ongerelateerd.
Een koppel net gepensioneerden, huis afbetaald, net 2 nieuwe auto's, geen zware kosten, alle kinderen het huis uit en vaste job... met een bedrag van 6 cijfertjes beschikbaar.
Is het voor hen nog aangeraden om met ETF's te starten, of wat zouden jullie hen aanraden? Sowieso niets met een hoog risico.
Bedoeling is om iets te doen met dat geld om de waarde te verhogen naar oa erfenis toe.
als je over €100/maand spreekt dan misschien toch eens kijken om bij Saxo een rekening te openen en voor hun periodiek beleggen te gaan. Volgens mij véél goedkoper qua kosten dan KBC en daar kan je een recurring opdracht ingeven om vanzelf maandelijks die €100 in een breed gespreide ETF te beleggen.

Bij Saxo kunt u automatisch beleggen zonder transactiekosten. Met onze tool AutoInvest belegt u automatisch een vast bedrag per maand. U stelt een periodieke overboeking in vanaf uw betaalrekening, waarna het met AutoInvest automatisch belegd wordt in de door uw gekozen beleggingsfondsen en/of ETF’s.

• U bepaalt zelf de hoogte van uw inleg
  • Eén keer instellen en klaar
  • Geen aanvullende transactiekosten bij aankoop (wel bij eventuele verkoop)
  • Betere spreiding met ETF’s en fondsen
Ik beleg zelf niet in ETFs maar wel bij Saxo en zeer tevreden van de platform en vooral hun kosten (ik kom van Bolero (KBC))

Is ook Belgische IBAN rekeningnummer dat je daar hebt dus geen gedoe met aangifte in belastingen of zo.

Ik denk dat je met €100/maand beter kan opsparen en dan telkens in stukjes van €1000 investeren (of een ander bedrag waar jij je comfortabel bij voelt). Zelf beleg ik voor onze kinderen ook in schijven van ~€1000 omdat de minimumkost van de broker waar ik zit (DEGIRO) voor de ETF die ik koop voor hen €3 is. Als je dan voor bv. €100 zou kopen is dat al direct 3% weg aan brokerkosten wat nogal onnozel is :p.

De fondsen die hier het meest worden aangeraden zijn de S&P500 (US aandelen) en de MSCI World index. Met een index hoef je ook niet te spreiden, dat doet de index al voor jou.

Elk moment is eigenlijk geschikt om te investeren, op langere termijn (5-10j+) maakt dat echt niet uit.

Om een idee wilt hebben van het eindresultaat kan je een compound interest calculator gebruiken, zoals deze bv. https://www.thecalculatorsite.com/finance/calculators/compoundinterestcalculator.php, qua interest rate kan je 5-7% gebruiken, dat is zeker realistisch. Met een eerste investering van €1000 en daarna €100/maand heb je na 25 jaar zo'n €63k.

als je over €100/maand spreekt dan misschien toch eens kijken om bij Saxo een rekening te openen en voor hun periodiek beleggen te gaan. Volgens mij véél goedkoper qua kosten dan KBC en daar kan je een recurring opdracht ingeven om vanzelf maandelijks die €100 in een breed gespreide ETF te beleggen.

Ik beleg zelf niet in ETFs maar wel bij Saxo en zeer tevreden van de platform en vooral hun kosten (ik kom van Bolero (KBC))

Is ook Belgische IBAN rekeningnummer dat je daar hebt dus geen gedoe met aangifte in belastingen of zo.
Periodiek beleggen is niet beschikbaar bij Saxo België

Zouden jullie voor all world blijven gaan of de stoxx 600?

Voor wat het waard is: ik zou zeker voor all world kiezen en niet enkel voor Europa, voor onderstaande redenen:

- Bredere spreiding
- All world herbalanceert zich op termijn tussen de verschillende regio's als er bepaalde under- of overperformen
- Ik heb weinig vertrouwen in hoe de EU omgaat met het bedrijfsleven (gebrek aan stimulans, zeer veel administratieve overload, nog wat extra belastingen hier en daar, extra regelgeving, onaantrekkelijke energieprijzen,...) ook al zitten er wel een aantal prima draaiende bedrijven in die lange Stoxx 600 lijst
- Op middellange tot lange termijn verwacht ik dat het Amerikaanse bedrijfsleven en daarmee de beurskoersen terugkeren naar hun normale gang van zaken, waarbij de politiek vooral beslissingen neemt in het voordeel van het bedrijfsleven
- Op kortere termijn is de Amerikaanse beurs die serieus doorweegt in all world behoorlijk volatiel, maar als het echt tot een financiële crisis komt, trekt de Amerikaanse economie ook de Europese naar beneden waarbij de Amerikaanse vaak eerder/sneller daalt maar ook een stuk eerder/sneller herstelt in vergelijking met de Europese

Ik denk dat je met €100/maand beter kan opsparen en dan telkens in stukjes van €1000 investeren (of een ander bedrag waar jij je comfortabel bij voelt). Zelf beleg ik voor onze kinderen ook in schijven van ~€1000 omdat de minimumkost van de broker waar ik zit (DEGIRO) voor de ETF die ik koop voor hen €3 is. Als je dan voor bv. €100 zou kopen is dat al direct 3% weg aan brokerkosten wat nogal onnozel is :p.
Kosten drukken klinkt logisch maar je vergeet de opportuniteitskost van al die stukjes van €100 die je máánden laat slapen.
Als je bij Degiro elke maand 1 stukje IWDA koopt (intussen terug net onder de €100) dan kost je dat €1. Aan een gemiddeld rendement van 7% verlies je €5,83 op die €100 door 10 maand te wachten om dat stuk te investeren, direct investeren levert je dus €4,83 winst op (puur expected value gewijs that is). Dat is natuurlijk het meest extreme voorbeeld, op het geld van maand 5 verlies je minder omdat het minder langs niks staat te doen maar goed...

Waarschijnlijk is maandelijks beleggen voor €100 suboptimaal maar de gulden middenweg met dit soort bedragen is waarschijnlijk elk kwartaal aankopen.

Kosten drukken klinkt logisch maar je vergeet de opportuniteitskost van al die stukjes van €100 die je máánden laat slapen.
Als je bij Degiro elke maand 1 stukje IWDA koopt (intussen terug net onder de €100) dan kost je dat €1. Aan een gemiddeld rendement van 7% verlies je €5,83 op die €100 door 10 maand te wachten om dat stuk te investeren, direct investeren levert je dus €4,83 winst op (puur expected value gewijs that is). Dat is natuurlijk het meest extreme voorbeeld, op het geld van maand 5 verlies je minder omdat het minder langs niks staat te doen maar goed...

Waarschijnlijk is maandelijks beleggen voor €100 suboptimaal maar de gulden middenweg met dit soort bedragen is waarschijnlijk elk kwartaal aankopen.
Dat uiteindelijke verschil is echt vrij klein hoor, maar hangt af van wat jouw ETF kost natuurlijk. Voor die ETF uit mijn voorbeeld met €3 vaste kosten kom je op een rendement van 5% per jaar zelfs hoger uit met jaarlijks €1197 te investeren vs. maandelijks €97. Hoe hoger het rendement hoe groter het verschil natuurlijk, maar zelfs aan 10% is dat aan het einde van de rit slechts 1.6% meer bij maandelijks beleggen tegenover jaarlijks :p. Daarmee, gewoon even zelf de berekening maken voor jouw persoonlijke situatie, uiteindelijk maakt dat geen gigantisch verschil.

*edit: elk kwartaal lijkt me idd de gulden middenweg!

Hiermee kun je je ideale frequentie bepalen: https://investcalc.github.io/

Bij Savings vul je in hoeveel je wil investeren en dat samen met rente op spaarboek, kosten per aankoop en verwacht rendement ETF, geeft dan weer om de hoeveel tijd je best aankoopt.
Dergelijke calculatoren geven toch ook maar gewoon aan dat het geen fuck uit maakt wat je doet, zolang je maar niet aankoop tegen 5% kosten bij wijze van spreken.
1000euro per maand investeren (niet veel) en 35 fee betalen (eerder aan de hoge kant) levert op:
maandelijks: 193k
driemaandelijks: 196k (ideaalste).

Is 3k veel geld? Ja.
Is het veel geld in verhouding met de totale som? Nee.
Is het perfect mogelijk dat die 3K gecompenseerd wordt door marktschommelingen? Ja.

Dus ik zou vooral zeggen: doe vooral waar ge u het comfortabelst bij voelt en waarbij je niet meteen percenten verliest aan makelaarsloon meteen bij aankoop. Maar zelfs vanaf "slechts" 1K investeren is het niet iets om te veel bij na te denken als je horizon toch 10y of meer is. imo.

Iemand die al durft stellen dat het koopjestijd of zelfs solden zijn? Of toch nog even afwachten.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik in het verleden, telkens ik nog een stuk cash had staan tijdens een correctie, ik altijd spijt had dat ik niet op -10/15% had gekocht omdat ik zat te wachten op lager :p.

Terug
Bovenaan