Ik ken absoluut niets van ETF en beleggen, maar wil er eigenlijk wel mee starten.
Allez, ik ken het principe, maar daar stopt het.
Kunnen jullie mij de basics uitleggen alsof ik 5 jaar zou zijn?
Ik zou eraan denken om te beginnen er maandelijks 100€ in te steken (we zitten nog steeds met verbouwingen, binnenkort studerende kinderen,... dus ik wil genoeg cash beschikbaar houden).
Ik heb rekeningen bij KBC en Argenta.
Welke app, site, kantoor,... raden jullie aan?
Welke fondsen zijn aan te raden?
Steek ik alles in 1 fonds, of spreid ik beter?
Is nu een goed moment om ermee te beginnen gezien de situatie met Trump en zo, of wacht ik beter nog even?
En is het ok om 100€ per maand te investeren, of begin ik beter met een groter startbedrag. Bvb 1x 1000€ en vanaf dan 100€/m?
En tot slot, ik weet dat het koffiekik kijken is door 87 gebruikte koffiefilters, maar is er een "ball park figure" qua te verwachten winst op pakweg 25j? (dan ben ik zogezegd 30

)
Dan zou ik er 30k ingestoken hebben. Maar de kans is reëel dat ik binnen enkele jaren dat wel zal verhogen, en als we ergens een groter bedrag kunnen missen komt dat er ook bij.
Het plan is om een leuke som te hebben als we op pensioen gaan.
En om onze kinderen een financieel duwtje in de rug te kunnen geven. (Alhoewel het daarvoor al te laat is qua ETF's denk ik, oudste is nu 15,)
Nu ik dit typ besef ik dat ik een nonkel heb die zich nogal bezig houdt met op de beurs te zitten, ook qua job. Ik ga misschien ook wel eens bij hem om raad en tips te vragen.
Bijkomend, ongerelateerd.
Een koppel net gepensioneerden, huis afbetaald, net 2 nieuwe auto's, geen zware kosten, alle kinderen het huis uit en vaste job... met een bedrag van 6 cijfertjes beschikbaar.
Is het voor hen nog aangeraden om met ETF's te starten, of wat zouden jullie hen aanraden? Sowieso niets met een hoog risico.
Bedoeling is om iets te doen met dat geld om de waarde te verhogen naar oa erfenis toe.