Dat is wat hier al eerder besproken werd ze gaan moeten vastleggen op basis van welk bedrag die meerwaarde berekend wordt. Verschillende landen hebben verschillende systemen blijkbaar.Ze gaan normaal gezien een nulpunt zetten zodat historisch rendement niet meetelt. Dus niet verkopen en terug inkopen, want dan ben je een stuk slechter af.
Alleen snap ik niet goed hoe het is de toekomst berekend zal worden. Als ik voor 20 jaar 1000euro/maand DCA in IWDA vanaf nu en ik verkoop dan voor 15000euro na 20 jaar, is dat dan 15000euro pure meerwaarde of net niet? Want dat op die laatste 15k zal ik nog geen 10k meerwaarde hebben verwezelijkt hebben. Maar wel op mijn eerste 15k toen ik gestart was.
Of gaan ze elk jaar ook het nulpunt resetten?
In Amerika telt de hoogste prijs die je betaalt hebt voor het aandeel (dat je nog niet eerder verkocht had natuurlijk).
Het zou ook de laatste prijs kunnen zijn die je betaalde voor de aandelen, last in first out, LIFO.
Of de eerste/oudste prijs die je betaalde voor die aandelen, first in first out, FIFO.
In Canada geldt kennelijk de gemiddelde aankoopprijs voor dat aandeel.
Zelf ben ik wel voorstander van de hoogste of de laatste prijs die je betaalde, dat die “eerst” terug verkocht worden. Vind ik het meest logische.