ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Mensen, kom op, sinds inception heeft EMIM +/- +66,83% gedaan, in 10 jaar tijd. Van 30 mei 2014 tot mei 2024. Staat nu zelfs aan +78,20%.

Dit is voor lange termijn, 15~20 jaar éh. Als jullie pas begonnen zijn met in EMIM te pompen en nu al 'janken' over kruimels op amper enkele maanden tot 1 jaar tijd, laat staan 3 jaar underperformance, dan zijn ETFs misschien niet bedoeld voor jullie, want dan zie ik jullie ook al afkomen met drama bij correctie van IWDA/SWRD en met verlies verkopen.

Buy & HOLD. En hou jullie aan een ratio en koop af en toe meer naast de andere ETFs.

'k Denk dat ge op een dag blij zult zijn als China, India & andere EM opkomen wanneer USA underperformed.
Ik begrijp niet waarom je reacties zo overdreven defensief zijn... ik maak mij gewoon een bedenking, niet meer, niet minder. "Janken"... :sarcastic: Er wordt hier ook niks verkocht, wat gekocht wordt blijft staan. Dat wil toch niet zeggen dat ik mij niet mag afvragen of het naar de toekomst toe uberhaupt wel zin heeft van EMIM te kopen ipv gewoon alles in IWDA te droppen?

Net als bij je defense tracker een week of 2 terug geef je overigens ook weer slechts een beperkt stukje info om een punt te maken. Sure, 70-80% op 10 jaar tijd is niet slecht op zich. Maar je vergeet een referentiekader te schetsen, een referentie van 210%.

Toegegeven, ik ben "new to the game" en zie het inderdaad positief in na anderhalf jaar aandelen en ETF's te hebben. Volgend jaar kan ik de weerbots krijgen. Of het jaar nadien. De wereld is instabiel geworden. Maar zoals velen hier zeggen is het mij om de lange termijn te doen. Geld laten staan op mijn spaarboek is het geld zien wegsmelten. Dan kan ik het beter beleggen. Er zijn meer risico's, maar als ik ze spreid is de kans groter dat ik (en mijn gezin) er op termijn enkel beter van kan worden.

Daarnaast is er ook nog een aandelenplan van mijn werkgever. Gegarandeerd rendement, opleg door de WG en korting op de aandelen. Je zou stom zijn om het niet te doen.

ik maak mij gewoon een bedenking, niet meer, niet minder.
Idem dito hoor.
"Janken"... :sarcastic: Er wordt hier ook niks verkocht, wat gekocht wordt blijft staan. Dat wil toch niet zeggen dat ik mij niet mag afvragen of het naar de toekomst toe uberhaupt wel zin heeft van EMIM te kopen ipv gewoon alles in IWDA te droppen?
Ge moet u zo nie letterlijk geviseerd voelen, heb 'janken' tussen aanhalingstekens gezet éh. Diversificatie is altijd beter, of we het nu willen of niet, maar iedereen doet echt wat 'm wilt éh. Er zijn genoeg voorbeelden van goeie portfolios, alleen worden ze soms op de achtergrond geschoven door al de andere zever die in de weg staat.

Net als bij je defense tracker een week of 2 terug geef je overigens ook weer slechts een beperkt stukje info om een punt te maken. Sure, 70-80% op 10 jaar tijd is niet slecht op zich. Maar je vergeet een referentiekader te schetsen, een referentie van 210%.
Zoveel Defense ETFs zijn er nu ook niet, maar aub: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000YYE6WK5

Mijn Cloud Computing ETF komt na 3 jaar eindelijk uit zijn gat gekropen. Een mooi voorbeeld van hoe een ETF van een groeiend product geen garantie op succes is. Tevens ook mooi voorbeeld dat vasthouden en de tijd zijn werk laten doen, ook vaak gewoon voldoende is.

Ik heb een vraagje over enkele s&p500 etf's.

De bekendste s&p-etf is die van iShares, maar die staat momenteel dik boven de 600 euro. Dit is al iets moeilijker om maandelijks te dca'en.

De Vanguard s&p-etf is veel goedkoper, maar die heeft dan weer 1,32% beurstax.

Welk alternatief gebruiken jullie dat goedkoper is in aankoop dan die van iShares en die toch 0,12% BT heeft en accumulerend is?

Aub
Welk alternatief gebruiken jullie dat goedkoper is in aankoop dan die van iShares en die toch 0,12% BT heeft en accumulerend is?
Aub: https://www.justetf.com/en/search.h...licy-accumulating&sortOrder=asc&sortField=ter

Nu alleen nog ene uit pikken die dus niet op deze lijst staat en je hebt de goedkope TOB.
Sommige US ETFs zijn wel niet beschikbaar voor wij Europeanen omdat we volgens de EU te 'dom' zijn en 'beschermd' moeten worden tegen US ETFs zonder (conforme) KID.

Ik heb een vraagje over enkele s&p500 etf's.

De bekendste s&p-etf is die van iShares, maar die staat momenteel dik boven de 600 euro. Dit is al iets moeilijker om maandelijks te dca'en.

De Vanguard s&p-etf is veel goedkoper, maar die heeft dan weer 1,32% beurstax.

Over welke ishares heb je het dan?

VUAA is een legitieme optie en voldoet aan je eisen. Strategie S&P500 VS all world voor en nadelen kan je wel over discuteren.
Met all world koop je al voornamelijk S&P500.

Iemand een vraag, hoe kan ik automatisch in google spreadsheets deze prijs tevoorschijn toveren?

Ik zou graag een spreadsheet maken voor mijn vrouw zodanig dat ze kan kijken hoeveel het geld van de kinderen waard is.

=GOOGLEFINANCE(EPA:500; "price")

Deze geeft altijd een error :-(

Edit
EPA:500 in een cel schrijven en dan
=GOOGLEFINANCE(cel; "price") werkt om de een of andere bizarre reden wel.

Opgelost dus.

Laatst bewerkt:
Iemand een vraag, hoe kan ik automatisch in google spreadsheets deze prijs tevoorschijn toveren?

Ik zou graag een spreadsheet maken voor mijn vrouw zodanig dat ze kan kijken hoeveel het geld van de kinderen waard is.

=GOOGLEFINANCE(EPA:500; "price")

Deze geeft altijd een error :-(

Edit
EPA:500 in een cel schrijven en dan
=GOOGLEFINANCE(cel; "price") werkt om de een of andere bizarre reden wel.

Opgelost dus.
Gewoon ter info:
De formule =GOOGLEFINANCE(EPA:500; "price") werkt niet omdat de ticker als tekst moet worden meegegeven met aanhalingstekens. De juiste notatie is =GOOGLEFINANCE("EPA:500"; "price"). Het tweede argument "price" is optioneel, aangezien dit de standaardwaarde is. Hierdoor geeft =GOOGLEFINANCE("EPA:500") hetzelfde resultaat.

Ik ben volledig nieuw to the game en probeer mij hierin al een tijdje te verdiepen. Nog niks concreet gekocht, heb wel een deftige buffer dus wil het eindelijk eens doen renderen ipv op de spaarboek te laten staan.
Bolero en ETF's it will be...

Ik ben volledig nieuw to the game en probeer mij hierin al een tijdje te verdiepen. Nog niks concreet gekocht, heb wel een deftige buffer dus wil het eindelijk eens doen renderen ipv op de spaarboek te laten staan.
Welcome to the club!

Hier kan je alvast veel info terugvinden mocht je het nog niet tegengekomen zijn:

Mijn eerste SPY aankoop is van 2010, dat is één v/d oudste trackers geloof ik. Toen kocht niemand etf’s, ik moest altijd uitleggen wat dat was als ik over spy begon.
Was een pak vroeger. Ik weet niet hoe oud je bent maar kocht in 2008 al trackers op de AEX, spy bestond toen ook al volgens mij...

Het boek "de hangmat belegger" is ook een goeie basis om van te vertrekken. Leest ook vlot

Ik ben op Saxo begonnen, qua kost toch de beste leek me

Heb nog 10k op Re-Bel (en dat nog eens over 3 verschillende etf's verspreidt). Kost dat geld om over te zetten? Nogal onduidelijk
Klopt, Bolero is wat duurder. Voor sommigen is het handiger om alles in één app te hebben (kbc). Ikzelf kies vb ook voor het gemak. Zo kan mn partner ook altijd alles zien via de bank app 🙂.

Het overzetten, geen ervaring mee..maar zag op Reddit dat het geld zou kosten.

Terug
Bovenaan