ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

In het fictieve voorbeeld dat iedereen op hetzelfde moment zijn geld wil afhalen, kan de bank dat geld gewoon niet voorleggen.
Zo fictief is dat niet, dit is al eerder voorgekomen.
Maar dit concept is wel zowat de basis van wat een bank is. Google maar eens 'geldmultiplicator'.
Sommige mensen vallen bijna van hun stoel als je ze hierover vertelt :D . Maar de economie zou een stuk moeilijker groeien mocht dit er niet zijn.

Hier gisteren ook een discussie gehad met mn broer die ETF's te risicovol vond.. 😮‍💨.
"Wat als ge dan verlies maakt. Dan had ge beter op een spaarrekening gezet".
Met zo'n mensen ga ik niet in discussie over zo'n topics. Binnen 10-15jr niet komen janken 🙃

Er is één zekerheid, als je al je geld op een spaarrekening zet maak je sowieso elk jaar verlies (tenzij er zeer uitzonderlijk een jaar van deflatie is).

Voor mensen die geen tijd hebben om aandelen te volgen zijn ETF's toch een mooie vorm van passief beleggen. Ik heb er nu twee (IWDA en CSPX) en sinds januari zijn die al resp. 26,19% en 31,99% gestegen. Was ik daar maar vroeger mee begonnen in plaats van het gewoon te laten staan op een spaarboekje. Dat is gewoon geld verliezen terwijl je er naar staat te kijken.
Ondanks dat ik grotendeels hetzelfde doe, probeer ik ook de kritieken op deze strategie te begrijpen. In dat opzicht vond ik dit wel een nuttige video:

Het is makkelijk je blind te staren op meerwaarde, zeker als het goed gaat, maar het is ook nuttig om je een beetje te verdiepen. Het principe van passief investeren is dat je net zonder om te kijken (op basis van historische data te extrapoleren in de toekomst) een gemiddeld jaarlijks rendement van 8% te bekomen in een verre toekomst. Het feit dat je deze cijfers zegt om je argument kracht bij te zetten, lijken mij misleidend: eerder vroeger begonnen zijn zou nog meer bijdragen tot time in the market > timing the market. Dat laatste heb jij nu een voorbeeld van gegeven.

Uiteindelijk is een aandeel een stukje bedrijf dat steeds zijn winst met je deelt

hoe dit exact gaat weet ik niet maar dit zou best wel eens een interessante kennis zijn.

Ze pompen zit ook gewoon massaal in IWDA.
Ze zijn daar ook niet gek hoor. Waarom zou je niet instappen in een cash machine.

Hier gisteren ook een discussie gehad met mn broer die ETF's te risicovol vond.. 😮‍💨.
"Wat als ge dan verlies maakt. Dan had ge beter op een spaarrekening gezet".
Met zo'n mensen ga ik niet in discussie over zo'n topics. Binnen 10-15jr niet komen janken 🙃

Het is toch perfect verdedigbaar dat je een ETF of beleggen in het verlengde te risicovol vindt?
Het is niet voor niks dat IWDA 4/7 op de risicometer staat. Het is niet voor niks dat deze informatie op pagina 1 staat van de factsheet:
KAPITAALRISICO: De waarde en het rendement van beleggingen kunnen dalen en stijgen,
en zijn niet gegarandeerd. Beleggers verliezen mogelijk hun oorspronkelijke inleg.
BELANGRIJKSTE RISICO'S:
De waarde van aandelen en aandelengerelateerde effecten kan worden beïnvloed door dagelijkse schommelingen op de aandelenmarkten. Tot de andere factoren die van invloed zijn, behoren politiek en economisch nieuws, bedrijfsresultaten en belangrijke gebeurtenissen in de bedrijven.
Tegenpartijrisico: De insolventie van instellingen die diensten leveren zoals de bewaring
van activa, of die optreden als tegenpartij voor afgeleide instrumenten kunnen de Aandelenklasse blootstellen aan financieel verlies.

Je zit misschien wat 4 jaar in de ETF’s? Tot hiertoe is het allemaal zeer zonnig en heb je nog geen echte neerwaartse spiraal meegemaakt of een serieuze dip moeten incasseren.
De crash van de Nikkei in augustus was van korte duur en herstelde zich gelukkig vrij snel, Trump werd president en de stocks gingen omhoog. Maar voor hetzelfde geld had je op een jaar tijd 2 grote en langdurige crashes moeten incasseren.
Had je mogelijks nog maar 70% van je initiële inleg en sloot je het jaar af met cijfers diep in het rood.

Dat je zo overtuigt bent dat uw broer gaat janken is zeer voorbarig. De kans dat jij de slimste was die is er zeker.
Maar het enige waar je met zekerheid over kan spreken zijn de rendementen die je al gehad hebt, elk rendement voor de toekomst is pure speculaas.
Het is trouwens ook niet omdat nu IWDA hangmatbeleggen een goeie strategie is dat dit binnen 10 of 15 jaar ook nog zo is. Iemand die belegt en er winst mee wil halen zal onherroepelijk in de tijd zijn strategie eens moeten wijzigen. Als ik u 15 jaar geleden had gezegd dat je IWDA moest kopen en genieten van de cash machine had je mij gek verklaard, want ter info IWDA is pas 25 september 2009 op de markt gekomen.

Die opmerkingen gelden voor alle beleggingsinstrumenten hé. Het enige wat je met zekerheid weet is wat er in het verleden is geweest en wat er op dit moment gebeurt. Wat er morgen, volgende week of volgend jaar staat te gebeuren weet geen kat.

Dat is in mijn ogen het risico van de beurs: shit hitting the fan. Dat zal dan ook de reden zijn waarom tal van mensen je aanraden om risico's te spreiden. Ik mag alleen maar hopen dat ik de inflatie versla met mijn portefeuille én daar een mooie surplus op kan krijgen. Maar ik zal wel een bepaalde som op mijn spaarboek laten staan voor nooduitgaves of voor aankomende uitgaves op korte termijn (<1 jaar).

Met hindsight: we hadden een grote som opzij gezet om onze oprit en andere bestrating aan te laten leggen (25k), maar achteraf bekeken had ik dat geld beter laten renderen in mijn portefeuille op bepaalde posities. Voor hetzelfde geld was die portefeuille echter dieprood gegaan en was dat geld een pak minder waard geweest.

Die opmerkingen gelden voor alle beleggingsinstrumenten hé. Het enige wat je met zekerheid weet is wat er in het verleden is geweest en wat er op dit moment gebeurt. Wat er morgen, volgende week of volgend jaar staat te gebeuren weet geen kat.

Dat is in mijn ogen het risico van de beurs: shit hitting the fan. Dat zal dan ook de reden zijn waarom tal van mensen je aanraden om risico's te spreiden. Ik mag alleen maar hopen dat ik de inflatie versla met mijn portefeuille én daar een mooie surplus op kan krijgen. Maar ik zal wel een bepaalde som op mijn spaarboek laten staan voor nooduitgaves of voor aankomende uitgaves op korte termijn (<1 jaar).

Met hindsight: we hadden een grote som opzij gezet om onze oprit en andere bestrating aan te laten leggen (25k), maar achteraf bekeken had ik dat geld beter laten renderen in mijn portefeuille op bepaalde posities. Voor hetzelfde geld was die portefeuille echter dieprood gegaan en was dat geld een pak minder waard geweest.
In hindsight had ik in 2010 beter ne camion bitcoins gekocht voor een chiclet :tongue: Als je alles op voorhand weet stel je elke cost/investering voor 2024 een jaar uit en pomp je al het budget dat je hebt in de beurs en voor je de werken in 2025 uit en heb je een mooie extra. Maar voor hetzelfde geld zakt heel de boel ineen en is je 25k er nog 18k en mag je er naast de 7k ook nog eens de surplus in materiaalkost/stijging lonen gaan opleggen. Het blijft sowieso onverstandig van geld te beleggen dat je short term nodig hebt.

Dat is in mijn ogen het risico van de beurs:

Dat is uiteraard het geval.
Maar ik zie dat veel mensen dat lijken te vergeten als ik termen hoor als “hangmatbelegger” en uitspraken lees als “niet komen janken binnen 10 jaar”.

Een ETF is nog altijd een beleggingsinstrument met risico’s en dat mag je nooit vergeten.
Je moet soms risico’s durven nemen als je iets wilt verdienen, maar mensen afdoen als dommerik omdat ze schrik hebben om te gaan beleggen is een beetje kort door de bocht en makkelijk gezegd uit de mond van iemand die enkel maar belegd heeft in tijden van extreem groeiende en gunstige markten.

Het uiteindelijke doel lijkt me nog altijd om meerwaarde te generen om op een bepaald moment ook te gebruiken. Op dat moment wil je niet minder dan je inleg hebben, maar dat risico loop je wel.
Het tegenargument is dan dat je het op lange termijn moet bekijken. De markt herstelt zich wel. En dat is fijn als je nog een horizon van 20 jaar hebt, minder fijn als je het hebt na een historiek van 20 jaar al in de markt te zitten.

Mijn doelstelling is regelmatig geld steken in die "beleggerspot" en daar op termijn profijt uit halen. Hoe meer geld daar in zit, hoe meer geld kan aangroeien. Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niets failproof is. Banken kunnen failliet gaan, de economie kan instorten, vastgoed kan (letterlijk) in brand vliegen en zelfs je "investeringswhisky" kan door je vrouw per ongeluk worden geopend om er cocktailsaus van te maken. :unsure:

Mijn doelstelling is regelmatig geld steken in die "beleggerspot" en daar op termijn profijt uit halen. Hoe meer geld daar in zit, hoe meer geld kan aangroeien. Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niets failproof is. Banken kunnen failliet gaan, de economie kan instorten, vastgoed kan (letterlijk) in brand vliegen en zelfs je "investeringswhisky" kan door je vrouw per ongeluk worden geopend om er cocktailsaus van te maken. :unsure:

Meteen beleggen in een barrel, dat beperkt het risico dat je vrouw ze open doet? :p

Beleggen in whiskyflessen is trouwens zeer riskante business, buiten wat uitzonderlijke limited editions die in prijs stijgen, zijn er zeer veel flessen (incl. limited editions) die alleen maar in waarde dalen. Beter opdrinken en ervan genieten - en in ETF's beleggen...

Meteen beleggen in een barrel, dat beperkt het risico dat je vrouw ze open doet? :p

Beleggen in whiskyflessen is trouwens zeer riskante business, buiten wat uitzonderlijke limited editions die in prijs stijgen, zijn er zeer veel flessen (incl. limited editions) die alleen maar in waarde dalen. Beter opdrinken en ervan genieten - en in ETF's beleggen...
Als ik het geld had, zou ik het ook niet doen. Ook zonde, vind ik. Zelfde met andere dranken. Die exclusieve Bourgogne degusteer ik liever op een memorabele avond dan dat ik hem gewoon in waarde zie stijgen zonder hem ooit te kunnen drinken.

Probleem met die flessen is dat je die, net zoals met een ETF, soms moet laten liggen.
En een goed plekje maken om die te laten liggen, kost ook een investering op zich.
Maar kijk, ik doe het ook voor de smaak, en niet voor het geld 😅. Veel dure flessen ga je bij mij niet vinden, maar smaken zullen ze wel.

Ondanks dat ik grotendeels hetzelfde doe, probeer ik ook de kritieken op deze strategie te begrijpen. In dat opzicht vond ik dit wel een nuttige video:

Het is makkelijk je blind te staren op meerwaarde, zeker als het goed gaat, maar het is ook nuttig om je een beetje te verdiepen. Het principe van passief investeren is dat je net zonder om te kijken (op basis van historische data te extrapoleren in de toekomst) een gemiddeld jaarlijks rendement van 8% te bekomen in een verre toekomst. Het feit dat je deze cijfers zegt om je argument kracht bij te zetten, lijken mij misleidend: eerder vroeger begonnen zijn zou nog meer bijdragen tot time in the market > timing the market. Dat laatste heb jij nu een voorbeeld van gegeven.

Uiteindelijk is een aandeel een stukje bedrijf dat steeds zijn winst met je deelt

Daarom dat ik nooit alleen de S&P500 ETF zou kopen. IWDA zit ook voor 68,5% in Amerika maar het wordt dan ook aan geraden om deze aan te vullen met EMIM en eventueel IUSN
Ofwel gewoon de IMI kopen en in zetten op alle markten.
Je kan je portefeuille altijd aanvullen met obligaties of grondstoffen (goud, zilver) als je veiliger wilt beleggen.

Van alles wat ik al gelezen heb is dat je moet weg blijven van thematische ETF's want dan ga je terug meer actief beleggen in plaats van passief.
En ik begrijp die risico's van beleggen in ETF's maar wat is het alternatief?
  1. Op spaarrekening laten staan die elk jaar geld verliest door de inflatie.
  2. In bankfondsen investeren die schandalig hoge JKP en een hogere beurs taks heeft en ook zal zakken als de indexen het slecht doen.
  3. actief beleggen waar 95% van de bevolking geen kennis in heeft laat staan tijd heeft en nog een groter risico is omdat je geld in 1 bedrijf investeert.
  4. Beleggen in Bitcoin iets dat extreem volatiel is.
Beleggen in ETF is een risico dat ik persoonlijk wel durf nemen maar ik heb dan ook nog een horizon van 20 jaar.

Vorige week ons gemeenschappelijk deel ETF verkocht. +30% op net geen drie jaar maandelijkse aankopen. Maar aangezien we het geld binnen dit en een jaar willen uitgeven wou ik geen verder risico nemen op een beurscorrectie. Tevreden zijn met wat je hebt.

Mijn eigen deel ETF mag gewoon blijven staan, horizon is nog 20-25 jaar dus daar geen stress.

Wat een ongelooflijke naïviteit de laatste 2 pagina's. Het is gemakkelijk om fier op de borst te kloppen hoe goed beleggen in ETF's in als je een boerejaar van +20 +30 procent achter de rug hebt.
"was ik maar vroeger begonnen" -> zou je dit ook nog zeggen als je 4 procent verlies had gemaakt op je startbedrag? Wellicht niet. Dan zou het zijn 'had ik het maar niet gedaan'.

Terwijl als je echt overtuigd bent van passief beleggen je inderdaad zou wensen dat je het al 10 jaar geleden deed, los van de prestaties. Een groot deel beleggers is pas gestart in de laaste 4 jaar, and it shows. Optimisme is gemakkelijk als het geld aan de bomen groeit.

Of met andere woorden. Doe met jouw geld wat je denkt dat het beste is, wees voorbereid op (forse) verliezen, verheug u op mogelijke (grote) winsten. Ga voorzichtig te werk, er zijn geen garanties of glazen bollen hier 😁

Van alles wat ik al gelezen heb is dat je moet weg blijven van thematische ETF's want dan ga je terug meer actief beleggen in plaats van passief.
En ik begrijp die risico's van beleggen in ETF's maar wat is het alternatief?
Mja, thematische ETFs blijf je inderdaad best van weg, tenzij je mee bent met de actualiteit en de markt wat voor kan zijn.
Hier +18% gedaan met een defense ETF. Gezien de geopolitiek zie ik die de komende jaren nog +50% of zelfs +100% gaan, een groot deel van de bestelde F35 moeten nog geleverd worden, en heel wat EU-landen zijn in het proces om heel wat defense stuff aan te kopen ;-)

Gelijkaardige alternatieven aan ETFs zijn er eigenlijk niet. Maar er zijn nog altijd brick & mortar kopen en verhuren, government bond ETFs,...

In alles kruipt wat werk natuurlijk, en hoe meer risico en werk, hoe meer je terug kan krijgen. High risk, high return (or loss).

Super interessante videointervierw van Jaspreet Singh, 2 down to earth kerels die van 'nergens' kwamen:

Mja, thematische ETFs blijf je inderdaad best van weg, tenzij je mee bent met de actualiteit en de markt wat voor kan zijn.
Hier +18% gedaan met een defense ETF. Gezien de geopolitiek zie ik die de komende jaren nog +50% of zelfs +100% gaan, een groot deel van de bestelde F35 moeten nog geleverd worden, en heel wat EU-landen zijn in het proces om heel wat defense stuff aan te kopen ;-)

Gelijkaardige alternatieven aan ETFs zijn er eigenlijk niet. Maar er zijn nog altijd brick & mortar kopen en verhuren, government bond ETFs,...

In alles kruipt wat werk natuurlijk, en hoe meer risico en werk, hoe meer je terug kan krijgen. High risk, high return (or loss).

Super interessante videointervierw van Jaspreet Singh, 2 down to earth kerels die van 'nergens' kwamen:
Dat is een keuze die je natuurlijk zelf moet maken ik wil gewoon passief beleggen en niet bezig zijn met welke sector het goed doet want dan ben ik actief aan het beleggen.
Mijn strategie is simpel elke maand investeren in dezelfde wereld ETF ongeacht hoe de koers staat.

Terug
Bovenaan