Multiboxer
Well-known member
Dit is een bijzonder goed idee geblekenGeen financieel advies maar ik zou die 45K in IWDA gooien
Dikke 14k winst momenteel op heel mijn IWDA.
Spijtig wel dat ik niet meer kan bijkopen aan de "oude" kost.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dit is een bijzonder goed idee geblekenGeen financieel advies maar ik zou die 45K in IWDA gooien
Zo fictief is dat niet, dit is al eerder voorgekomen.In het fictieve voorbeeld dat iedereen op hetzelfde moment zijn geld wil afhalen, kan de bank dat geld gewoon niet voorleggen.
. Maar de economie zou een stuk moeilijker groeien mocht dit er niet zijn.
.
Ondanks dat ik grotendeels hetzelfde doe, probeer ik ook de kritieken op deze strategie te begrijpen. In dat opzicht vond ik dit wel een nuttige video:Voor mensen die geen tijd hebben om aandelen te volgen zijn ETF's toch een mooie vorm van passief beleggen. Ik heb er nu twee (IWDA en CSPX) en sinds januari zijn die al resp. 26,19% en 31,99% gestegen. Was ik daar maar vroeger mee begonnen in plaats van het gewoon te laten staan op een spaarboekje. Dat is gewoon geld verliezen terwijl je er naar staat te kijken.
hoe dit exact gaat weet ik niet maar dit zou best wel eens een interessante kennis zijn.
Hier gisteren ook een discussie gehad met mn broer die ETF's te risicovol vond...
"Wat als ge dan verlies maakt. Dan had ge beter op een spaarrekening gezet".
Met zo'n mensen ga ik niet in discussie over zo'n topics. Binnen 10-15jr niet komen janken![]()
KAPITAALRISICO: De waarde en het rendement van beleggingen kunnen dalen en stijgen,
en zijn niet gegarandeerd. Beleggers verliezen mogelijk hun oorspronkelijke inleg.
BELANGRIJKSTE RISICO'S:
De waarde van aandelen en aandelengerelateerde effecten kan worden beïnvloed door dagelijkse schommelingen op de aandelenmarkten. Tot de andere factoren die van invloed zijn, behoren politiek en economisch nieuws, bedrijfsresultaten en belangrijke gebeurtenissen in de bedrijven.
Tegenpartijrisico: De insolventie van instellingen die diensten leveren zoals de bewaring
van activa, of die optreden als tegenpartij voor afgeleide instrumenten kunnen de Aandelenklasse blootstellen aan financieel verlies.
In hindsight had ik in 2010 beter ne camion bitcoins gekocht voor een chicletDie opmerkingen gelden voor alle beleggingsinstrumenten hé. Het enige wat je met zekerheid weet is wat er in het verleden is geweest en wat er op dit moment gebeurt. Wat er morgen, volgende week of volgend jaar staat te gebeuren weet geen kat.
Dat is in mijn ogen het risico van de beurs: shit hitting the fan. Dat zal dan ook de reden zijn waarom tal van mensen je aanraden om risico's te spreiden. Ik mag alleen maar hopen dat ik de inflatie versla met mijn portefeuille én daar een mooie surplus op kan krijgen. Maar ik zal wel een bepaalde som op mijn spaarboek laten staan voor nooduitgaves of voor aankomende uitgaves op korte termijn (<1 jaar).
Met hindsight: we hadden een grote som opzij gezet om onze oprit en andere bestrating aan te laten leggen (25k), maar achteraf bekeken had ik dat geld beter laten renderen in mijn portefeuille op bepaalde posities. Voor hetzelfde geld was die portefeuille echter dieprood gegaan en was dat geld een pak minder waard geweest.
Als je alles op voorhand weet stel je elke cost/investering voor 2024 een jaar uit en pomp je al het budget dat je hebt in de beurs en voor je de werken in 2025 uit en heb je een mooie extra. Maar voor hetzelfde geld zakt heel de boel ineen en is je 25k er nog 18k en mag je er naast de 7k ook nog eens de surplus in materiaalkost/stijging lonen gaan opleggen. Het blijft sowieso onverstandig van geld te beleggen dat je short term nodig hebt.Die opmerkingen gelden voor alle beleggingsinstrumenten hé. Het enige wat je met zekerheid weet is wat er in het verleden is geweest en wat er op dit moment gebeurt. Wat er morgen, volgende week of volgend jaar staat te gebeuren weet geen kat.
Dat is in mijn ogen het risico van de beurs:

Mijn doelstelling is regelmatig geld steken in die "beleggerspot" en daar op termijn profijt uit halen. Hoe meer geld daar in zit, hoe meer geld kan aangroeien. Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niets failproof is. Banken kunnen failliet gaan, de economie kan instorten, vastgoed kan (letterlijk) in brand vliegen en zelfs je "investeringswhisky" kan door je vrouw per ongeluk worden geopend om er cocktailsaus van te maken.![]()
Als ik het geld had, zou ik het ook niet doen. Ook zonde, vind ik. Zelfde met andere dranken. Die exclusieve Bourgogne degusteer ik liever op een memorabele avond dan dat ik hem gewoon in waarde zie stijgen zonder hem ooit te kunnen drinken.Meteen beleggen in een barrel, dat beperkt het risico dat je vrouw ze open doet?
Beleggen in whiskyflessen is trouwens zeer riskante business, buiten wat uitzonderlijke limited editions die in prijs stijgen, zijn er zeer veel flessen (incl. limited editions) die alleen maar in waarde dalen. Beter opdrinken en ervan genieten - en in ETF's beleggen...
. Veel dure flessen ga je bij mij niet vinden, maar smaken zullen ze wel.Ondanks dat ik grotendeels hetzelfde doe, probeer ik ook de kritieken op deze strategie te begrijpen. In dat opzicht vond ik dit wel een nuttige video:
Het is makkelijk je blind te staren op meerwaarde, zeker als het goed gaat, maar het is ook nuttig om je een beetje te verdiepen. Het principe van passief investeren is dat je net zonder om te kijken (op basis van historische data te extrapoleren in de toekomst) een gemiddeld jaarlijks rendement van 8% te bekomen in een verre toekomst. Het feit dat je deze cijfers zegt om je argument kracht bij te zetten, lijken mij misleidend: eerder vroeger begonnen zijn zou nog meer bijdragen tot time in the market > timing the market. Dat laatste heb jij nu een voorbeeld van gegeven.
Uiteindelijk is een aandeel een stukje bedrijf dat steeds zijn winst met je deelt
Met hindsight: we hadden een grote som opzij gezet om onze oprit en andere bestrating aan te laten leggen (25k), maar achteraf bekeken had ik dat geld beter laten renderen in mijn portefeuille op bepaalde posities. Voor hetzelfde geld was die portefeuille echter dieprood gegaan en was dat geld een pak minder waard geweest.
@Gassy heeft er wel 1 hoorOf met andere woorden. Doe met jouw geld wat je denkt dat het beste is, wees voorbereid op (forse) verliezen, verheug u op mogelijke (grote) winsten. Ga voorzichtig te werk, er zijn geen garanties of glazen bollen hier![]()

Mja, thematische ETFs blijf je inderdaad best van weg, tenzij je mee bent met de actualiteit en de markt wat voor kan zijn.Van alles wat ik al gelezen heb is dat je moet weg blijven van thematische ETF's want dan ga je terug meer actief beleggen in plaats van passief.
En ik begrijp die risico's van beleggen in ETF's maar wat is het alternatief?
Dat is een keuze die je natuurlijk zelf moet maken ik wil gewoon passief beleggen en niet bezig zijn met welke sector het goed doet want dan ben ik actief aan het beleggen.Mja, thematische ETFs blijf je inderdaad best van weg, tenzij je mee bent met de actualiteit en de markt wat voor kan zijn.
Hier +18% gedaan met een defense ETF. Gezien de geopolitiek zie ik die de komende jaren nog +50% of zelfs +100% gaan, een groot deel van de bestelde F35 moeten nog geleverd worden, en heel wat EU-landen zijn in het proces om heel wat defense stuff aan te kopen ;-)
Gelijkaardige alternatieven aan ETFs zijn er eigenlijk niet. Maar er zijn nog altijd brick & mortar kopen en verhuren, government bond ETFs,...
In alles kruipt wat werk natuurlijk, en hoe meer risico en werk, hoe meer je terug kan krijgen. High risk, high return (or loss).
Super interessante videointervierw van Jaspreet Singh, 2 down to earth kerels die van 'nergens' kwamen: