ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

De posts hierboven zijn enkel geldig bij lump sum investeringen. Dan zijn er inderdaad periodes van 10jaar geweest waarin je je inleg enkel zag dalen.
Voor DCA zit je tijdens de hele bear market je GAK (=gemiddelde aankoop koers) te verlagen, waardoor je dus sneller positief gaat zitten als het terug een bull market wordt. Misschien dat iemand daar een website voor vindt om dat te simuleren?

En waarom hier de welbekende Japanse bear market/deflatie bijgehaald wordt in een topic waar het over passief beleggen gaat, ontgaat me ook. De Japanse Nikkei is maar 5,75% van IWDA. En iedereen hier wordt aangeraden in een total market ETF te stappen, genre IWDA/VWCE.

De posts hierboven zijn enkel geldig bij lump sum investeringen. Dan zijn er inderdaad periodes van 10jaar geweest waarin je je inleg enkel zag dalen.
Voor DCA zit je tijdens de hele bear market je GAK (=gemiddelde aankoop koers) te verlagen, waardoor je dus sneller positief gaat zitten als het terug een bull market wordt. Misschien dat iemand daar een website voor vindt om dat te simuleren?
De curvo website?

Ging in het verleden ook voor DCA bij curvo, maar vind het ook niet meer.
Links bovenaan op settings drukken.
Dit een simulatie waarbij je start met 200euro en maandelijks 200euro bijkoopt (78,400euro totaal geïnvesteerd):

Na inflatie correct, ben je pas in 2012 break even met 2000. Maar 5 jaar later, 2017, zit je wel met een rendement groter dan 100% tov het jaar 2000 (na inflatie correctie).

Laatst bewerkt:
Gisteren 100 euro overgeschreven naar mijn degiro account. Ik vind het wel lastig om hier als complete noob mee te beginnen dus als er nog iemand tips heeft voor mij, shoot!

Gisteren 100 euro overgeschreven naar mijn degiro account. Ik vind het wel lastig om hier als complete noob mee te beginnen dus als er nog iemand tips heeft voor mij, shoot!

Zoek tussen de ETF's naar IDWA -> koop via marketorder -> niet terugkijken.
Zie het al een spaarboekje die zal rijpen voor de komende 15-20 jaar (of afhankelijke van je beleggershorizon)

Zie hierboven voor het advies dat ik ook zou geven. Hou er wel rekening mee dat je €1 per order IWDA betaalt. Aangezien IWDA rond de €97 staat tegenwoordig, heb je dus +- 1% transactiekost op deze manier. + Ook nog tax op beursverrichtingen (0,35%), maar dat is niet specifiek voor Degiro.
Verder ook nog opletten dat je even de fair use policy leest. Andere krijg je nog extra kosten. Maar dat is enkel als je aankoopt en verkoopt in dezelfde maand.

Zoek tussen de ETF's naar IDWA -> koop via marketorder -> niet terugkijken.
Zie het al een spaarboekje die zal rijpen voor de komende 15-20 jaar (of afhankelijke van je beleggershorizon)

IWDA ishares accumulating kopen. IE00B4L5Y983

Zie hierboven voor het advies dat ik ook zou geven. Hou er wel rekening mee dat je €1 per order IWDA betaalt. Aangezien IWDA rond de €97 staat tegenwoordig, heb je dus +- 1% transactiekost op deze manier. + Ook nog tax op beursverrichtingen (0,35%), maar dat is niet specifiek voor Degiro.
Verder ook nog opletten dat je even de fair use policy leest. Andere krijg je nog extra kosten. Maar dat is enkel als je aankoopt en verkoopt in dezelfde maand.
Jullie zijn heel aardig!
Ik zal eerst moeten bijstorten voor ik deze kan aankopen.

Ik heb volgende voorlopig als favoriet gezet:
SJPD
2B7K
QDVE

Jullie zijn heel aardig!
Ik zal eerst moeten bijstorten voor ik deze kan aankopen.

Ik heb volgende voorlopig als favoriet gezet:
SJPD
2B7K
QDVE
Ter info (geen financieel advies)

- SJPD: dividenden van distribuerende ETF’s worden belast. Extra werk om die aan te geven en verloren rendement (accumulerende ETF’s zijn onbelast, en hoeven dus ook niet op de belastingbrief te verschijnen). De vrijstelling onder een bepaald bedrag voor dividenden van aandelen gelden niet voor ETF’s.
- SJPD en IWDA zijn beschikbaar op EAM (geen aansluitingskosten bij DEGIRO), 2B7K & QDVE zijn niet beschikbaar op EAM maar op XET en TDG (€2,5 aansluitingskosten per extra beurs per jaar bij DEGIRO).

Het is lang geleden dat ik nog iets gepost heb maar hier wil ik toch even mijn voet voor neerzetten... wat een hoop onzin in 1 post zeg.

15 year bear market??? Je hebt een bear market van een goeie 2 jaar van 2000 tot 2002 én een bear market van ~15maand rond 2008. Al de rest is gewoon bull market hoor. Je hebt een aantal periodes die over 15 jaar break-even zijn ja, dat wel. Zelfs over die periodes heen gezien gaat het vaak over een bear market van misschien 25-30% van die periode gevolgd door een bull market de rest van die periode. Dat is waarom DCA een ding is: sure, je zult buy-in points hebben die 15 jaar lang verlieslatend zijn. Je gaat evengoed buy-ins hebben die vanaf dag 1 groene cijfers geven en nooit in de min komen.

Jij doet precies alsof er periodes zijn waar je 15 jaar lang maandelijks geld in de market pompt en dat maand over maand in waarde daalt. Historisch gezien per-ti-nent onwaar.

Goh, ik denk dat een 20jaar maandelijkse DCA aanpak wel voor bepaalde periodes van de laatste 100 jaar wel negatief kunnen uitdraaien.

Chat-GPT gebruikt voor dit:

100 dollar per maand voor een 20 jaar periode in de periode 1920-2020

Here are the best-case and worst-case scenarios based on the DCA strategy:

Best Case

• Start Year: 1924, End Year: 1944
    • Total Invested: $24,000
    • Portfolio Value: $34,423
This period includes part of the recovery following the Great Depression, leading to significant gains.

Worst Case

• Start Year: 1997, End Year: 2017
    • Portfolio Value: $20,814
This period encompasses the dot-com bubble burst (2000) and the global financial crisis of 2008, which caused significant market downturns.

These scenarios show how market timing can drastically affect outcomes even when following a consistent investment strategy like DCA.

20 jaar? Langer dan 3 jaar moet DCA niet duren tbh.

Ik denk dat de meeste hier gewoon een maandelijkse aankoop doen met hun loon. Niet perse een kapitaal uitspreiden.
Dan lijkt mij een 20 jarige periode wel een logisch vergelijking.

En er werd ook eerder gezegd dat er :
Jij doet precies alsof er periodes zijn waar je 15 jaar lang maandelijks geld in de market pompt en dat maand over maand in waarde daalt. Historisch gezien per-ti-nent onwaar.

Er zijn (volgens ChatGPT. Geen review gedaan :p) wel periodes waar deze strategie niet perse een positief rendement oplevert.

Worst Case

• Start Year: 1997, End Year: 2017
    • Portfolio Value: $20,814
This period encompasses the dot-com bubble burst (2000) and the global financial crisis of 2008, which caused significant market downturns.

These scenarios show how market timing can drastically affect outcomes even when following a consistent investment strategy like DCA.
Die cijfers kunnen niet kloppen lijkt mij?

Als ik gewoon naar de S&P500 kijk is het volgens mij, zelfs na correctie voor inflatie, onmogelijk dat je portfolio in waarde daalt over die periode.

De markt stond in 2017 op een (voor dat moment) ATH en significant hoger dan pre-dotcom en pre-2008. Zelfs de "slechtste" aankopen in portfolio, die OP die 2 bubbles stonden in 2017 stevig in het groen...

Ter info (geen financieel advies)

- SJPD: dividenden van distribuerende ETF’s worden belast. Extra werk om die aan te geven en verloren rendement (accumulerende ETF’s zijn onbelast, en hoeven dus ook niet op de belastingbrief te verschijnen). De vrijstelling onder een bepaald bedrag voor dividenden van aandelen gelden niet voor ETF’s.
- SJPD en IWDA zijn beschikbaar op EAM (geen aansluitingskosten bij DEGIRO), 2B7K & QDVE zijn niet beschikbaar op EAM maar op XET en TDG (€2,5 aansluitingskosten per extra beurs per jaar bij DEGIRO).
Nog niet helemaal mee met alle afkortingen maar met deze info kan ik wel wat! Dankjewel!

Ik ben niet goed mee waarom dat er niet onder zou vallen? Zou je wat kunnen uitleggen waarom je dat vindt?
Als je lump sum vergelijkt met dca heb je een vastgelegd bedrag als startpunt. Alles wat je daarna bij verdient, reken je daar niet meer bij. Anders ben je de discussie een pak moeilijker aan het maken.

Waarom niet gaan voor een hybride aanpak? Wanneer mijn dividend wordt uitgekeerd begin volgend jaar, overweeg ik een deel als lump sum te beleggen en een deel DCA voor de maanden daarna tot het jaar daarop.

Terug
Bovenaan