ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Wat is een typisch rendement dat jullie halen op jaarbasis met een ETF? Ik moet mij er ook eens in gaan verdiepen. :) Een ex-collega van mij sprak over 7% op jaarbasis.
Rendement voor de toekomst weet je niet. De markt staat op dit moment érg hoog. Het kan zijn dat we een fameuze crash gaan hebben en jarenlang in het rood zullen staan. Het kan zijn dat we de komende jaren de hoogste winsten ooit gaan meemaken.
Het is en blijft de beurs.

Rendement voor de toekomst weet je niet. De markt staat op dit moment érg hoog. Het kan zijn dat we een fameuze crash gaan hebben en jarenlang in het rood zullen staan. Het kan zijn dat we de komende jaren de hoogste winsten ooit gaan meemaken.
Het is en blijft de beurs.
Inderdaad. De grootste winsten komen dikwijls op het einde van een bullmarket. Maar of we nu op het einde zitten, of over 4-8 jaar, weet “niemand”. Voor een belegger met beleggingshorizon van 20 jaar of meer is het best dat de piek niet over 4-8 jaar komt, maar beter nu.

Inderdaad. De grootste winsten komen dikwijls op het einde van een bullmarket. Maar of we nu op het einde zitten, of over 4-8 jaar, weet “niemand”. Voor een belegger met beleggingshorizon van 20 jaar of meer is het best dat de piek niet over 4-8 jaar komt, maar beter nu.
Stel dat we zeer binnenkort het einde van de bullmarket naderen en er een ferme daling is. Is het dan beter van dan alle ETF te verkopen en bij een gestabiliseerde daling na enkele weken-maanden weer te kopen? Of houden, slikken, tijdens de daling verder investeren en wachten tot het binnen een jaar of 20 weer een piek is?

Stel dat we zeer binnenkort het einde van de bullmarket naderen en er een ferme daling is. Is het dan beter van dan alle ETF te verkopen en bij een gestabiliseerde daling na enkele weken-maanden weer te kopen? Of houden, slikken, tijdens de daling verder investeren en wachten tot het binnen een jaar of 20 weer een piek is?
Het principe hier is DCA blijven bijkopen. Omdat je de markt niet kunt timen. Je weet immers nooit wanneer je op het einde zit. Dat weet je pas achteraf. Maar zelf doe ik daar niet aan mee momenteel. Ik stop momenteel geen extra cash meer in mijn belegbudget en heb zelfs binnen mijn belegbudget nu ongeveer 30% cash om bij een eventueel grote stijging bij te kopen.
Het beste is gewoon doen waar je je mentaal ok bij voelt. Want uiteindelijk is op termijn het mentale wat het meest de doorslag geeft voor al dan niet een succes.

Het principe hier is DCA blijven bijkopen. Omdat je de markt niet kunt timen. Je weet immers nooit wanneer je op het einde zit. Dat weet je pas achteraf. Maar zelf doe ik daar niet aan mee momenteel. Ik stop momenteel geen extra cash meer in mijn belegbudget en heb zelfs binnen mijn belegbudget nu ongeveer 30% cash om bij een eventueel grote stijging bij te kopen.
Het beste is gewoon doen waar je je mentaal ok bij voelt. Want uiteindelijk is op termijn het mentale wat het meest de doorslag geeft voor al dan niet een succes.
Bijkopen bij een grote stijging?

Bijkopen bij een grote stijging?
Er zijn er die maandelijks gewoon voor een zelfde bedrag blijven bijkopen. Wil dus zeggen: meer aandelen voor zelfde geld bij grote daling, minder bij grote stijging. Maar je moet het mentaal dan aankunnen dat je maand na maand de waarde van je portfolio ziet dalen wanneer een bearmarket start, tot het moment dat de stijging terug hervat.

Bijhouden en blijven DCA bijkopen is gemiddeld gezien de beste tactiek, omdat de beurs gemiddeld gezien meer en vaker stijgt dan daalt. Dus alles dat neerkomt op cash bijhouden en wachten met beleggen (i.e. timing the market) werkt in meer gevallen slechter dan time in the market.
Zijn er situaties waarbij verkopen en later lager terugkopen beter was geweest? Zeker, maar niemand die kan voorspellen of dat lager terugkopen zal lukken, met het risico dat je net na een daling goedkoop verkoopt, en de beurs de maanden/jaren erna nooit nog zo laag komt.

@Gassy heeft wel een punt dat het mentale aspect meetelt, ik wil niet weten hoeveel beleggers er na stevige dalingen uiteindelijk toch panikeren en beslissen om te verkopen op een veel lager punt. Buy high, sell low tactiek...

We schrijven 1 november 2023. Iwda noteert rond de 75 euro.

Vooral ook technische analyse en opstelling van aankoopplan om DCA te optimaliseren. Als ik,zoals sommigen in 2021 gestart zou zijn, zou ik al 24 maanden topprijzen betaald hebben. Dan wordt het moeilijk om bij daling de gemiddelde aankoopprijs fatsoenlijk omlaag te krijgen. Zo ga ik niet te werk.

Klopt inderdaad. Indien de beurs nu gaat stijgen ben je in het voordeel, als ze goed doorzakt daarentegen… Is dan moeilijk om het gemiddelde fatsoenlijk lager te krijgen. We hopen nu dan maar vlug op een stijging. Want als het nog 3€ daalt sta je na 3 jaar op verlies met 36 maanden inzet…

Als IWDA terug zou zakken naar de waarde van januari 2021,nl. 59,03€, dan kom ik volgens mijn model aan een gemiddelde aankoopkoers van ongeveer 67€. Is nog steeds stuk lager dan de omgekeerde weg die je genomen hebt van 2021 tot nu (72,14€ gemiddeld). Zakt het nog dieper, probeer dan je gemiddelde maar eens fatsoenlijk omlaag te krijgen na 36 maanden inleg 🤔.

Ik heb nu een model ontwikkeld hetgeen ik bij een daling ga gebruiken.Geen overhaaste aankopen en zeker niet teveel aan hoge prijzen.

En wie is nu de klos bij een forse daling? Of nu na 2 jaar +/- break even? Zelfs de staatsbon brengt tegenwoordig meer op.

11 maanden later staat iwda aan 96 euro of een 28% hoger. Stel u voor dat je effectief de staatsbon had gekocht. Ow, wacht. Wat een 🤡.

Ik heb destijds een afspraak gemaakt. Was al klant en had een jaar geleden ingeschreven op de staatsbon.

@Airjinx Mag ik vragen wat momenteel je GAK is voor IWDA?
€75,67. Maar wat is de relevantie?

Als we een ferme correctie krijgen en we duiken ooit weer onder de €75 ga je roepen dat je gelijk had? Alsof je dan lump sum zou doen? Terwijl je zelf hebt aangegeven geen lump sum te doen.

Ik ben gewoon pas in september gestart met index beleggen en wil nu geen lump sum doen. Gewoon geleidelijk aan inbrengen bij daling 🤷‍♂️.

Wel grappig dat je op 1 november die posts plaatst, en de 52wk low was 30 oktober ... een beter lump sum moment was er de laatste 52wk niet.

Schermafbeelding-2024-09-29-211422.png

€75,67. Maar wat is de relevantie?

Als we een ferme correctie krijgen en we duiken ooit weer onder de €75 ga je roepen dat je gelijk had?
Hoop voor jouw van niet, maar we gaan volgens mij ooit onder je GAK duiken. En ondertussen zal je GAK enkel maar stijgen de komende maanden.
Doe zelf momenteel aan traden, en ga regelmatig gedeeltelijk terug uit de markt. Zit aan ATH.

Wel grappig dat je op 1 november die posts plaatst, en de 52wk low was 30 oktober ... een beter lump sum moment was er de laatste 52wk niet.

Schermafbeelding-2024-09-29-211422.png
Kan zijn, maar je moet dat over verschillende jaren zien. Er komen beslist nog betere momenten voor lump sum dan op een moment dat alle indicatoren wijzen op een EXTREEM dure markt😉.
Ben wel aant bekijken om eventueel wat dieper in China te gaan bij eventuele pullback. Deze week BABA verkocht met 21% winst op 2 weken. Maar soit, dat is een andere topic.

Kan zijn, maar je moet dat over verschillende jaren zien. Er komen beslist nog betere momenten voor lump sum dan op een moment dat alle indicatoren wijzen op een EXTREEM dure markt😉.
Denk dat het momenteel ook een EXTREEM dure markt is... Die bubbel zal ooit ook weer ontploffen... En als het zover is, zal het wellicht te laat zijn om nog snel te verkopen zonder verlies... Vandaar denk ik ook dat een jaarlijkse of 6-maandelijkse lump sum beter kan zijn als je een goeie dip uitkiest. Zal voorlopig wat verder doen met DCA, maar tegelijk ook wat aan de kant zetten voor een lump sum.

Zal nog fijner zijn als ik van m'n vennootschap af ben en in 't buitenland als bediende door het leven zal gaan.

Wat is eigenlijk het nadeel of een andere reden om ipv IWDA dit fonds "IE00B03HCZ61" te kopen?

Enkel 0,18% TER voor de rest geen beurtaks, je kan in schijven van €100 aankopen maar duurt wel 2 beursdagen voor order door gaat.

Wat is eigenlijk het nadeel of een andere reden om ipv IWDA dit fonds "IE00B03HCZ61" te kopen?

Enkel 0,18% TER voor de rest geen beurtaks, je kan in schijven van €100 aankopen maar duurt wel 2 beursdagen voor order door gaat.
Is een ESG fonds, dus je investeert niet in de volledige markt maar pikt er bedrijven uit op basis van soms subjectieve of inconsistente criteria.

Nieuwe aankoop IWDA uitgevoerd.
Waanzin hoe het al zo lang gewoon blijft stijgen. Elke maand weer een beetje neer hoogtevrees :)

Terug
Bovenaan