ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Idem.
VWCE zou ik niet meer aanraden door de 1,32% TOB belasting ondanks die bij Degiro 0,12% is, in feite verkeerd en voor interpretatie vatbaar, voor MinFin niet dus, een compartiment van hetzelfde fonds wordt aanzien als geregistreerd, en dus 1,32%TOB ...
Niemand die ook weet of Degiro dit ooit retroactief toch zal aanrekenen aan haar klanten...

Als je zo maandelijks bv; 300 EUR aan VWCE koopt moet je dus naast de commissie 3,96 EUR TOB betalen.
3,96 x 24 maand = 95,04 EUR, en als je verkoopt, idem 1,32% TOB op de totale som. Gelukkig is er in België voor particulieren onder voorwaarden geen CGT.

Alternatieven genoeg dus zonder die 1,32% TOB !
https://fund-docs.vanguard.com/operational-registered-country-information-vam.pdf

Hier staat dat VWCE niet geregistreerd is in België nochthans.

Praktische vraag... Zit momenteel in 3 verschillende ETF's, maandelijks stort ik een vast bedrag in 1 ETF maar hoe bepalen jullie in welke ETF het geld wordt gestort?

Stort ik in de ETF die het meeste verlies heeft gemaakt in de afgelopen maand, of in de laatste week? Wissel ik maandelijks van ETF ongeacht de koers? Deel ik mijn maandelijkse bijdrage over de 3 ETFs?

(Dat laatste lijkt mij het minst logische omwille van de kosten maar wou 3 opties geven :p )

Praktische vraag... Zit momenteel in 3 verschillende ETF's, maandelijks stort ik een vast bedrag in 1 ETF maar hoe bepalen jullie in welke ETF het geld wordt gestort?

Stort ik in de ETF die het meeste verlies heeft gemaakt in de afgelopen maand, of in de laatste week? Wissel ik maandelijks van ETF ongeacht de koers? Deel ik mijn maandelijkse bijdrage over de 3 ETFs?

(Dat laatste lijkt mij het minst logische omwille van de kosten maar wou 3 opties geven :p )
Keep it simple, 1 goede ETF. Waarschijnlijk zijn jouw 3 ETF'en toch 90% overlap.

Welke ETF's?

Als ze gelijkaardig zijn kan je u limiteren tot 1 enkele en de 2 andere gewoon laten staan, want als je ze direct verkoopt heb je op korte tijd 2 x TOB betaald. Of bij een goeie winst (die voldoende de brokerkosten & TOB dekt) ze verkopen en direct, of bij een dipje herinvesteren.

Was hier gestart met VWCE om amper 2 weken later over te gaan op WEBN, maar beslist VWCE gewoon te houden en als ik later herbalanceer misschien te verkopen en vervangen door WEBN.

Hier ondervonden dat ik het beste 3 maanden opspaar om dan pas te kopen, kwestie van op lange termijn
minder brokerkosten te moeten betalen. Hoewel de kosten bij IBKR meevallen...

Keep it simple, 1 goede ETF. Waarschijnlijk zijn jouw 3 ETF'en toch 90% overlap.
Keep it simple? Voor de meeste mensen wel ja.

Zelf heb ik liever wat meer 'kleuren' (diversiteit) in m'n portfolio. Imao is 60% holdings in de VS niet divers genoeg.

Ook beter naargelang je leeftijd je allocation aanpassen, Equity /Real estate / Bonds: 90/5/5, dan 80/10/10, 60/20/20, enz...
Persoonlijk ga ik uiteindelijk voor een iets agressievere 90/5/5, en zo aanhouden tot m'n pensioen.

JustETF to the rescue. Goeie website, niet overdenken, simpelweg goed vergelijken.

Mijn ETF criteria zijn redelijk simpel:
  • Full replication (zie redenen hierboven)
  • Accumulatie (om de 30% dividendbelasting te voorkomen)
  • Niet geregistreerd in België om de 1,32% TOB te voorkomen (of toch minstens op moment van de aankoop)
  • Deftig fund size
  • Deftig aantal holdings in z'n class
  • Lage TER behalve tot max 0,40% voor specifieke gerichte ETF's
Aparte ETF voor:
  • World small cap
  • Real estate EU of world
  • Bonds EU en/of US

'k Heb soms graag enkele specialekes zoals DFEN voor de defensie-industrie en XZMJ die puur op Japan gericht is.
Wellicht neem ik nog een India ETF bij om wat meer gewicht te hebben.

Er is hier en daar dus wel wat overlap met WEBN+VWCE en de andere. Dat is omdat ik ook graag wat meer gericht in die korf leg

Ook beter naargelang je leeftijd je allocation aanpassen, Equity /Real estate / Bonds: 90/5/5, dan 80/10/10, 60/20/20, enz...
Persoonlijk ga ik uiteindelijk voor een iets agressievere 90/5/5, en zo aanhouden tot m'n pensioen.

Dat is toch evident? Het gaat hier over ETF’en, niet over algemeen vermogensbeheer.

Ik zit zelf ook maandelijks te storten in IWDA - acc. ETF.
Maar hoe kan je eigenlijk zien welk dividend er jaarlijks herinvesteerd wordt? Kan je dit ergens terug vinden? (via Bolero).

Ik heb het over diversiteit in ETF's éh. Geen vastgoed als in vastgoed, maar vastgoed ETF's en bond ETF's naast equity ETF's.
Dat is IMO al te complex voor 99% van de mensen.
De gemiddelde Belg heeft sowieso al relatief teveel vastgoed en voor bond ETFs moet je toch ook al wat meer opletten..

Ik zit zelf ook maandelijks te storten in IWDA - acc. ETF.
Maar hoe kan je eigenlijk zien welk dividend er jaarlijks herinvesteerd wordt? Kan je dit ergens terug vinden? (via Bolero).
Via iShares annual report, een saai lang document.

Misschien heb je hier iets aan:

Page 131: 878053 mio EUR dividends for IWDA. Divide by fund size if you want a percentage.

Gezien het huidige china klimaat, kan het slim zijn om in te stappen in een chinese etf?
Bijvoorbeeld kernselectie degiro: HSBC MSCI CHINA
+20% in twee weken :sneaky:

Ik heb China (en deze specifieke ETF) al enkele jaren als deel van mijn portfolio. Al ik mijn job ooit verlies aan Chinese concurrentie, dan kan ik tenminste leven van de opbrengst van mijn Chinese aandelen :cheer:

Gezien het huidige china klimaat, kan het slim zijn om in te stappen in een chinese etf?
Bijvoorbeeld kernselectie degiro: HSBC MSCI CHINA
Doe je toch al met de meeste world ETF's?

China is wat gestagneerd qua economie, en met het communistisch regime zou ik daar nooit gericht in investeren.
India daarentegen, super emerging market...

edit:

Heb zelf EMIM, iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc)
Accumulerend, full replication, en 20% China, 20% India etc.

Laatst bewerkt:
Wat is een typisch rendement dat jullie halen op jaarbasis met een ETF? Ik moet mij er ook eens in gaan verdiepen. :-) Een ex-collega van mij sprak over 7% op jaarbasis.

Zit weer in een serieuze lift. Heeft lange tijd niet zo goed gedraaid maar op korte tijd ineens als een raket omhoog.
Bwa, niet echt toch...? Tegenover februari 2021 maar 0,57 omhoog éh.

Wat is een typisch rendement dat jullie halen op jaarbasis met een ETF? Ik moet mij er ook eens in gaan verdiepen. :) Een ex-collega van mij sprak over 7% op jaarbasis.
Hangt af van de ETF en de markt éh, zie bv. https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BK5BQT80#performance

Terug
Bovenaan