Wat ik me dan eigenlijk afvraag... Een broker weet toch niet meteen of iemand overleden is?
Stel nu dat je enige erfgenaam bent en toegang hebt tot het brokeraccount en e-mails van de overledene enz. en dan die effecten bij dezelfde broker op je eigen account transfereert... Wat kan er in het slechtste geval gebeuren?
Hoe weet een notaris bij bv. een erfenis of een overleden persoon een portfolio had? Doen die een wereldwijde rondvraag eer de akte op te maken ofzo? Dit kan toch maanden duren?
Men spreekt hier bv. enkel over effecten bij Belgische banken. Wat met buitenlandse brokers?
Een overzicht van de praktische zaken die u moet regelen bij een overlijden.
www.vlaanderen.be
Febelfin, of ook de federatie van de Belgische banksector. Als sectorfederatie zijn wij de spreekbuis van banken en vertegenwoordigen wij onze leden bij bv. beleidsmakers, toezichthouders, beroepsfederaties en belangenverenigingen. Febelfin vertegenwoordigt ongeveer 245 financiële instellingen...
febelfin.be
MinFin weet natuurlijk wel af van die rekening als die aangegeven is via NBB en in de belastingaangifte en zal dus wellicht info aan de notaris doorgeven of dit bij aangifte van de erfbelasting dit gaan controleren.
Zouden die dan echt de boel gaan onderzoeken en bv. contact opnemen met Degiro, of IBKR e.d. om na te gaan wat de tegoeden waren op een bepaald moment? Of is het aan de erfgenamen om zelf proactief gaan aan te geven en dan daarop ook nog eens erfbelasting te gaan betalen?
Die erfbelasting is toch echt wel belachelijk, blij dat ik verhuis naar een land waar dit (voorlopig) niet eens bestaat.