ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Als jullie maandelijks beleggen in ETF's, is dat dan maandelijks op een vast tijdstip of binnen die nieuwe maand "aan de laagst mogelijke koers"?
Dus als er die maand ergens een dipje is, effe het maandbudget spenderen.

Zijn er mensen die na vandaag wat bijkopen of nog even kat uit de boom kijken?
Eergisteren was het 1 augustus, dus ik heb dan gekocht.
volgende aankoopdatum wordt maandag 2 september.

Ik vind die redenering van "Ik zie graag rode cijfers" eigenlijk ook maar wat krom.
Als de prijs op mijn 65e gegarandeerd 500 euro is dan heb ik inderdaad liever dat ik gewoon elke maand tot mijn 64e kan kopen aan 1 euro.
Maar zo werkt het niet.

edit: Wanneer Buffet dat zegt, is het omdat hij aandelen wil kopen van een bedrijf dat volgens hem een bepaalde waarde/koersdoel heeft dat ooit wel naar boven komt drijven, en niet zoals wij gewoon blind een brede ETF kopen

Laatst bewerkt:
Als jullie maandelijks beleggen in ETF's, is dat dan maandelijks op een vast tijdstip of binnen die nieuwe maand "aan de laagst mogelijke koers"?
Dus als er die maand ergens een dipje is, effe het maandbudget spenderen.

Vast tijdstip: ik volg de beurskoersen te weinig regelmatig om net een mogelijke daling mee te pakken en de meeste maanden zal dat maar 2-3% verschil opleveren (omdat je niet weet of er nog een grotere dip komt, zal je nooit het perfecte moment kunnen timen) met af en toe nog het risico dat je uiteindelijk duurder aankoopt dan op een vast moment.

Hier ook een vaste routine. Op een van de laatste werkdagen van de maand wordt het loon gestort, ik stort een deel daarvan meteen door naar Degiro en op de 1e koop ik meteen aan, zonder nadenken.

Als je deze maand had getreuzeld had je wat winst, een andere maand net verlies… maakt allemaal niet uit, bespaar je de moeite en negeer wat de markt doet.

Hier ook een vaste routine. Op een van de laatste werkdagen van de maand wordt het loon gestort, ik stort een deel daarvan meteen door naar Degiro en op de 1e koop ik meteen aan, zonder nadenken.

Als je deze maand had getreuzeld had je wat winst, een andere maand net verlies… maakt allemaal niet uit, bespaar je de moeite en negeer wat de markt doet.

doen jullie dat specifiek met een systeem? (recurrente overschrijving)
bvb hello bank laat niet toe automatisch over te schrijven naar buitenlandse rekening

ik zie dat ik moeite heb met het maandelijks vast overschrijven, en daardoor te veel op mijn gevoel werk (niet goed)
heb nu een duidelijke taktiek uitgewerkt (zo veel per half jaar te beleggen), plannen jullie datum in agenda in ofzo?

Jullie kopen dus ook altijd aan de marktprijs? Ik dacht eraan om gewoon een aankoop in te vullen, enkele euro’s onder de laagste prijs deze week. Duurt het dan nog een week, so be it…

doen jullie dat specifiek met een systeem? (recurrente overschrijving)
bvb hello bank laat niet toe automatisch over te schrijven naar buitenlandse rekening

ik zie dat ik moeite heb met het maandelijks vast overschrijven, en daardoor te veel op mijn gevoel werk (niet goed)
heb nu een duidelijke taktiek uitgewerkt (zo veel per half jaar te beleggen), plannen jullie datum in agenda in ofzo?
Nee gewoon manueel. Mijn loon ga ik maandelijks meteen altijd toewijzen aan verschillende rekeningen, ik doe dat al jaren en dat is een automatisme geworden, waaronder dus ook een overschrijving naar de broker. Duurt 10 seconden.

Gewoon blijven doen, uiteindelijk wordt dat een gewoonte 😉
Jullie kopen dus ook altijd aan de marktprijs? Ik dacht eraan om gewoon een aankoop in te vullen, enkele euro’s onder de laagste prijs deze week. Duurt het dan nog een week, so be it…
Ja, waarom niet?
Op jouw manier ga je opnieuw zitten gokken op verdere dalingen. Enkele € is voor vele ETF’s al best wat, kans is bestaande dat jouw order niet wordt ingevuld en dan zit je daar weer…

Ieder zijn principe, ik ben voor dit segment van mijn portefeuille echt van het principe nul verstand en gewoon doen.

Geen expert maar: op welke ander manier kan je een vergelijkbare (maar andere) spreiding opbouwen? Niet toch?!

Je hebt enkele thema-etf's maar gespreid kan je dat ook niet noemen. Want dat is per sector.

Of je moet al zelf aandelen gaan uitkiezen met alle nadelen van dien.

Tweet komt van een daytrader dus die zal wel een magische (maar betalende) oplossing hebben voor een probleem die hij uitgevonden heeft

Even een bedenking (niet van mezelf) over DCA beleggen in ETF’s dewelke ik juist tegenkwam. Hoe denken jullie hierover?
...

De Buffet challenge van 2008 zegt wat mij betreft genoeg: geen enkele van die hedge funds versloeg de simpele index over een 10 jaar durende periode. Laat staan dat 1 of andere random éénmansshow die smileys strooit op amateuristische screenshots waar niets op af te lezen valt en niets verifieerbaar is, het wel beter zou doen.

En ja, natuurlijk heb je 1001 traders en zelfverklaarde investeringsguru's die beweren dat zij de magische methode hebben om het beter te doen, ze moeten toch iets van marketing praat verkopen om hun oplossing of boeken te verkopen.
Iedereen kan screenshots posten van zijn beste aandelen of met grote risico's het tijdens korte periodes spectaculair goed doen en dan toevallig net alleen die periodes posten (zie bv. de Beursduivel beleggers wedstrijd waar de grote winnaars het ene jaar, het jaar erop nergens staan of omgekeerd; wel enorme returns in bepaalde jaren maar zeer volatiel en niets dat op langere termijn consequent werkt)

Door DCA vermijd je juist van enkel op de piek aan te kopen, en het zelfregulerende mechanisme van een ETF zorgt er op termijn wel voor dat slecht presterende sectoren minder gewicht krijgen.

Even een bedenking (niet van mezelf) over DCA beleggen in ETF’s dewelke ik juist tegenkwam. Hoe denken jullie hierover?
Die 70% exposure in USA is dan ook weer veel te simplistisch zever.

"Geographic exposure relates principally to the domicile of the issuers of the securities held in the product" en daar zie je dan 71% bij de populairste ETF

Maar dat zegt niets waar de omzet wordt gemaakt.
Bijvoorbeeld de omzet van Apple is enkel 40% in de VS.
Nvidia die ook een Amerikaanse domicilie heeft, maakt 50% omzet in de VS.

Daarvoor moet je natuurlijk cijfers analyseren en dat is teveel werk voor iemand op twitter. :p

Je kan beide doen. Vast kopen op bepaalde tijdstippen en gewoon X aantal euro's vrij houden met ingestelde maximum aankoopprijs. Eens de markt daalt koop je zo soms automatisch wat bij en soms maanden niks.

Terug
Bovenaan