Wanneer ik de boete betaal en alles in een ETF steek (incl 1020€ per jaar bijsparen) dan is mijn rendement 64.2K (aan 7%/jaar gerekend).
Ook dat is gevaarlijk omdat opbrengst niet gegarandeerd is, maar er is speelruimte.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wanneer ik de boete betaal en alles in een ETF steek (incl 1020€ per jaar bijsparen) dan is mijn rendement 64.2K (aan 7%/jaar gerekend).
Voor beursorders geldt hetzelfde natuurlijk. Pensioensparen lijkt mij dan nog een heilig huisje waar ze niet snel aan zouden tornen.ze kunnen ten allen tijde de spelregels veranderen.
Mijn pensioenspaarfonds zit voor meer dan 60% in bedrijven uit de EU.Ook dat is gevaarlijk omdat opbrengst niet gegarandeerd is, maar er is speelruimte.
Vanaf mijn 60e zou ik wel aan pensioensparen doen.
Geen eindbelasting meer én belastingvermindering van 30% (als dit tegen dan nog bestaat).
Dus nu 1x storten, 40 jaar laten staan en op je 60ste terug beginnen?Dat gaat niet pakken, want belastingsvermindering is enkel wanneer je 10 jaar spaart en de eindbelasting gaat eraf als je contract 10 jaar oud is.
Dus ofwel betaal je die 30%+gemeentebelasting ed terug, ofwel hang je nog steeds aan de eindbelasting.
Ik ben zelf overigens ook gestopt met pensioensparen, heb alles afgehaald en in ETF gestoken.
Dus nu 1x storten, 40 jaar laten staan en op je 60ste terug beginnen?
Dat weet ik maar het plan is dat er 20 jaar tussen zit.Het beste is om een ETF te kopen die laag staat, en dan te verkopen als die hoog staat.

Waarom zou een andere broker beter zijn. Je bezit die aandelen he, moesten die failliet gaan ben je ze niet kwijt he.Welke broker is nu the place to be voor maandelijks ETF's te kopen met lage kosten ? Op mijn Degiro begint er een te groot bedrag te staan.
Wat is het beste alles in 1 ETF beleggen of verspreiden over 2 of meerdere ETF'S?
Waarom niet? Heb je dat geld morgen nodig?IWDA en CSPX -4% vandaag. Dat zie ik niet graag.
Ik zie liever elke dag +4%.Waarom niet? Heb je dat geld morgen nodig?

Ik zie eigenlijk wel graag rode cijfer nu. Ik ben 36 en wil nog zeker 20 jaar verder zonder dat ik dat geld uit die etf's zou nodig hebben. Dus geef mij maar nog 18 jaar op tijd en stond wat rode cijfers om dan 2 jaar triple digits groene cijfers te zien. Dan zou ik toch veel gelukkiger zijn dan nu een lineaire stijging te zien.Ik zie liever elke dag +4%.
Het is inderdaad een momentopname, maar toch. Als ik dan eens wil zien hoe mijn aandelen en ETF's het doen zie ik liever groene cijfertjes.![]()
Zolang je ze bij verkoop maar in waarde zijn gestegen zeker? En een heel stuk meer dan wat dat geld waard zou zijn als je het gewoon op je spaarrekening had gezet.Ik zie eigenlijk wel graag rode cijfer nu. Ik ben 36 en wil nog zeker 20 jaar verder zonder dat ik dat geld uit die etf's zou nodig hebben. Dus geef mij maar nog 18 jaar op tijd en stond wat rode cijfers om dan 2 jaar triple digits groene cijfers te zien. Dan zou ik toch veel gelukkiger zijn dan nu een lineaire stijging te zien.
Ja maar als de grootste stijging op het eind komt heb je wel lange tijd goedkoop kunnen kopen en is je eindresultaat hoger.Zolang je ze bij verkoop maar in waarde zijn gestegen zeker? En een heel stuk meer dan wat dat geld waard zou zijn als je het gewoon op je spaarrekening had gezet.
Dat rood hoort er uiteraard bij, dat is nu eenmaal het spel.
Vooral ambetant omdat ik gisteren nog maar net mijn maandelijkse aankoop heb gedaan. Ik had beter wat meer uitstelgedrag vertoond..IWDA en CSPX -4% vandaag. Dat zie ik niet graag.