ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ook dat is gevaarlijk omdat opbrengst niet gegarandeerd is, maar er is speelruimte.
Mijn pensioenspaarfonds zit voor meer dan 60% in bedrijven uit de EU.
Indien de markt zakt, dan zakt mijn fonds ook.
Opbrengst is idd niet gegarandeerd, maar ik heb nog een beleggingshorizon van 20 jaar, mijn vrouw nog 25 jaar.

Wanneer ik mijn pensioenspaarfonds gewoon laat staan en niet meer zou bijstorten dan vreten de kosten mijn rendement op.
De kosten komen dan (op 700€ na) in de buurt van mijn afkoopsom.

Vanaf mijn 60e zou ik wel aan pensioensparen doen.
Geen eindbelasting meer én belastingvermindering van 30% (als dit tegen dan nog bestaat).

Vanaf mijn 60e zou ik wel aan pensioensparen doen.
Geen eindbelasting meer én belastingvermindering van 30% (als dit tegen dan nog bestaat).

Dat gaat niet pakken, want belastingsvermindering is enkel wanneer je 10 jaar spaart en de eindbelasting gaat eraf als je contract 10 jaar oud is.
Dus ofwel betaal je die 30%+gemeentebelasting ed terug, ofwel hang je nog steeds aan de eindbelasting.

Ik ben zelf overigens ook gestopt met pensioensparen, heb alles afgehaald en in ETF gestoken.

Dat gaat niet pakken, want belastingsvermindering is enkel wanneer je 10 jaar spaart en de eindbelasting gaat eraf als je contract 10 jaar oud is.
Dus ofwel betaal je die 30%+gemeentebelasting ed terug, ofwel hang je nog steeds aan de eindbelasting.

Ik ben zelf overigens ook gestopt met pensioensparen, heb alles afgehaald en in ETF gestoken.
Dus nu 1x storten, 40 jaar laten staan en op je 60ste terug beginnen?

Welke broker is nu the place to be voor maandelijks ETF's te kopen met lage kosten ? Op mijn Degiro begint er een te groot bedrag te staan.

Wat is het beste alles in 1 ETF beleggen of verspreiden over 2 of meerdere ETF'S?

Hangt af van welke ETF je overweegt: 1 brede ETF (genre all world) kan voldoende zijn, maar als bv. de lopende kosten daar wat te hoog zijn, kan je een mix doen van developed markets en developing markets om all world te benaderen met lagere kosten.

Zelf ben ik niet overtuigd van developing markets of van een groot deel van de Europese beurzen, dus beleg ik in S&P500. Maar dat is natuurlijk proberen te optimaliseren, met all world ben je zekerder dat je niet de verkeerde regio uitkiest voor de komende 20+ jaar (of exposure hebt naar andere regio's die het in die periode mogelijks beter zullen doen dan de VS).

Ik zie liever elke dag +4%. :unsure:

Het is inderdaad een momentopname, maar toch. Als ik dan eens wil zien hoe mijn aandelen en ETF's het doen zie ik liever groene cijfertjes. 😉
Ik zie eigenlijk wel graag rode cijfer nu. Ik ben 36 en wil nog zeker 20 jaar verder zonder dat ik dat geld uit die etf's zou nodig hebben. Dus geef mij maar nog 18 jaar op tijd en stond wat rode cijfers om dan 2 jaar triple digits groene cijfers te zien. Dan zou ik toch veel gelukkiger zijn dan nu een lineaire stijging te zien.

Ik zie eigenlijk wel graag rode cijfer nu. Ik ben 36 en wil nog zeker 20 jaar verder zonder dat ik dat geld uit die etf's zou nodig hebben. Dus geef mij maar nog 18 jaar op tijd en stond wat rode cijfers om dan 2 jaar triple digits groene cijfers te zien. Dan zou ik toch veel gelukkiger zijn dan nu een lineaire stijging te zien.
Zolang je ze bij verkoop maar in waarde zijn gestegen zeker? En een heel stuk meer dan wat dat geld waard zou zijn als je het gewoon op je spaarrekening had gezet.

Dat rood hoort er uiteraard bij, dat is nu eenmaal het spel.

Zolang je ze bij verkoop maar in waarde zijn gestegen zeker? En een heel stuk meer dan wat dat geld waard zou zijn als je het gewoon op je spaarrekening had gezet.

Dat rood hoort er uiteraard bij, dat is nu eenmaal het spel.
Ja maar als de grootste stijging op het eind komt heb je wel lange tijd goedkoop kunnen kopen en is je eindresultaat hoger.

Terug
Bovenaan