ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Hier ook van plan om vanaf deze maand maandelijks een bepaald bedrag over te schrijven naar de Bolero rekening. Ik lees op verschillende plaatsen dat IWDA een goede ETF is om mee te starten gezien de spreiding. Nog enkele vragen hieromtrent(horizon is meedere jaren btw):
- beleg je best in meerdere ETF's voor verdere spreiding of gewoon elke maand je standaardbedrag bijkopen in bv die IWDA?
- verkopen jullie de ETF ooit om te cashen en een andere te nemen of valt dit aspect bij ETF's weg gezien de grootte van het portfolio?
- Ben van plan om er wel wat mee bezig te zijn maar aangezien we maandelijks gaan starten neem ik aan dat ETF's aanbevolen zijn boven aparte aandelen aan te kopen? Andere mogelijkheid is bv om een jaar in ETF's te beleggen tot ik een bepaald bedrag gespaard heb en dan over te stappen naar individuele aandelen, al levert dit mogelijk geen snelle winst op.

Thanks!

Als je meerdere verschillende ETF's aankoopt heb je telkens te maken met transactiekosten en dan begint dat wel op te lopen.
Ik heb dit jaar voor 8,5k IWDA gekocht en niets anders, ben dat ook niet van plan.

Als je wil spreiden zou ik dat per aankoopperiode doen, bvb een keer IWDA en de keer erop alles in iets anders.

Als je meerdere verschillende ETF's aankoopt heb je telkens te maken met transactiekosten en dan begint dat wel op te lopen.
Ik heb dit jaar voor 8,5k IWDA gekocht en niets anders, ben dat ook niet van plan.

Als je wil spreiden zou ik dat per aankoopperiode doen, bvb een keer IWDA en de keer erop alles in iets anders.
Met welke termijn in gedachten heb je deze aangekocht? Wordt dit dan bekeken als een alternatief soort van pensioensparen of ga je na x aantal jaren alles er terug uithalen of dergelijke. Het plan is om 150 euro per maand te gaan doorstorten dus het zal even duren voor dit een substantieel bedrag is.

Ik zou graag maandelijks bijstorten bij mijn ETF ... Alleen die transactiekosten zijn zo zuur... Telkens 5 EUR per 500 EUR, da's 1% die je standaard verliest.

Het zou rond de 500 EUR per maand zijn dat ik wil bijstorten.

Met welke termijn in gedachten heb je deze aangekocht? Wordt dit dan bekeken als een alternatief soort van pensioensparen of ga je na x aantal jaren alles er terug uithalen of dergelijke. Het plan is om 150 euro per maand te gaan doorstorten dus het zal even duren voor dit een substantieel bedrag is.

20-25 jaar, voor mijn pensioen dus, bovenop mijn groepsverzekering. Pensioensparen bij de bank ben ik mee gestopt.

Ik ga uit van 15k per jaar ongeveer dat ik in ETF kan steken.

Ik zit met ongeveer dezelfde issues.
Bolero draagt inmiddels mijn voorkeur als broker, maar ik vind geen alternatief voor mijn VWCE bij hun. Ik wil niet te veel trackers aangekopen voor lange termijn.
Ik twijfel met SWRD gelet op de kosten ivm IWDA. 0,08 procent lijkt weinig, maar op lange termijn lijkt mij dit toch meer dan we allemaal denken.
Ik heb alleen schrik dat we met IWDA veiliger zitten bij een shock dan bij SWRD, ook al zijn het beide twee grote fondsbeheerders.

Wat me ook tegensteekt is dat VWCE minder op Amerikaanse aandelen gericht is dan SWRD. Ik wil net meer spreiden, maar dan moet je al verschillende trackers gaan aankopen. Ik zeg niet dat ik de index kan overbluffen, maar ik zou er niet van verschieten dat China en Europa beter gaan presteren dan Amerika, gelet op hun gigantische sprint van afgelopen tijd.

Weet iemand of het minder veilig is dat BlackRock/Ishares en SGGA de effecten uitleent? Zijn er fondsbeheerders die dit niet doen? Kijkt ook niemand specifiek eerder naar Europese fondsbeheerders als Amundi qua veiligheid? Of is dit allemaal wat te vergezocht?:tongue:
IMIE al eens bekeken?

20-25 jaar, voor mijn pensioen dus, bovenop mijn groepsverzekering. Pensioensparen bij de bank ben ik mee gestopt.

Ik ga uit van 15k per jaar ongeveer dat ik in ETF kan steken.
Reden voor te stoppen met pensioensparen vooral uit schrik voor de eindbelasting of andere reden? Want de 30% belastingvoordeel is nog steeds iets wat je niet snel haalt met je ETF per jaar.

Ik zou graag maandelijks bijstorten bij mijn ETF ... Alleen die transactiekosten zijn zo zuur... Telkens 5 EUR per 500 EUR, da's 1% die je standaard verliest.

Het zou rond de 500 EUR per maand zijn dat ik wil bijstorten.
Degiro blijft voor deze bedragen toch het interessantste met hun kernselectie aan 1 euro.

Om de zoveel tijd kan je de aandelen (gratis) laten overzetten naar een andere broker zoals bv Keytrade.

Reden voor te stoppen met pensioensparen vooral uit schrik voor de eindbelasting of andere reden? Want de 30% belastingvoordeel is nog steeds iets wat je niet snel haalt met je ETF per jaar.
Bizarre reactie. Heeft het pensioenspaarfonds dezelfde performance dan bijvoorbeeld een IWDA ? Vergeet de kosten ook niet van het pensioenspaarfonds ...

Bizarre reactie. Heeft het pensioenspaarfonds dezelfde performance dan bijvoorbeeld een IWDA ? Vergeet de kosten ook niet van het pensioenspaarfonds ...
Uiteraard niet, het pensioenspaarfond brengt amper iets op maar het belastingsvoordeel is toch even goed geld in je hand? Uiteraard zijn daar (zoals bij alles) kosten bij maar je kan het belastingsvoordeel toch niet negeren in de totale berekening? Daarmee mijn vraag: waarom zou je totaal niet aan pensioensparen doen maar alles in ETF's of andere beleggingen steken?

Uiteraard niet, het pensioenspaarfond brengt amper iets op maar het belastingsvoordeel is toch even goed geld in je hand? Uiteraard zijn daar (zoals bij alles) kosten bij maar je kan het belastingsvoordeel toch niet negeren in de totale berekening? Daarmee mijn vraag: waarom zou je totaal niet aan pensioensparen doen maar alles in ETF's of andere beleggingen steken?

Pensioensparen is enkel tegen zeer hoge kosten terug liquide te maken. Je bent dat kwijt tot aan je pensioen indien je het toch vroeger wil gebruiken. De totale winst is zelfs met belastingsaftrek niet veel.

Daarbij zijn er ook nog de groepsverzekeringen die privé pensioensparen ver overstijgt en heb ik nog spaargelden die ik zelf wat probeer te laten renderen om de inflatie wat af te dekken.

Ik hoop het pensioensparen niet nodig te hebben.

Als je nog veel jaren te gaan hebt is het zelfs beter om je reeds opgespaarde pensioenpot er uit te halen met bijbehorende boetes en in etf te steken.
Pensioensparen is beter dan niets, maar het wordt héél zwaar overtroffen door een simpele all-world etf. Of je moet nog minder dan 10j te gaan hebben, dan ben je beter af met pensioensparen.
Er is op dit forum een pensioen spaar topic, je moet die maar eens opzoeken. Daarin is de berekening gemaakt van all-world etf versus pensioensparen.

Inderdaad, eventueel iets langer doorsparen om aan te kopen.
Bedoel je omdat de "playlistkorting" niet telt vanaf 2500 euro?

Weet iemand waarom bv IMIE duurder is dan VWCE, en IWDA duurder dan SWRD?
Is dat enkel door het volume dat ze vertegenwoordigen?
Komt daar nooit een splitsing zoals bij aandelen of is dat gewoon niet mogelijk?

Dik 200 euro zoals IMIE is best duur aan het worden.

Lees hier

Na wat te twijfelen vanmorgen m'n eerste order geplaatst, IWDA (iShares Core MSCI World UCITS) aangekocht via Saxo.
Eerst wat zitten verdiepen in de wereld van ETF's waarbij het boek 'de hangmatbelegger' wel goeie info & tips had.
Enige waar ik nog over twijfel is om maandelijks of per kwartaal in te kopen... het gaat nu niet over schokkende bedragen maar toch...
Ik heb het boek ook net gelezen en ben van plan om hetzelfde te doen.
Maar weet nog niet goed welke broker ik moet nemen. Is er een goede reden waarom je voor saxo bent gegaan en bv niet bolero?
En die ETF is dat die er boven uit steekt in wereld indexen of zijn er nog andere interessante?
Het is allemaal nog wat nieuw voor mij maar ik wil mijn geld op langetermijn beleggen.

Ik heb het boek ook net gelezen en ben van plan om hetzelfde te doen.
Maar weet nog niet goed welke broker ik moet nemen. Is er een goede reden waarom je voor saxo bent gegaan en bv niet bolero?
En die ETF is dat die er boven uit steekt in wereld indexen of zijn er nog andere interessante?
Het is allemaal nog wat nieuw voor mij maar ik wil mijn geld op langetermijn beleggen.

Saxo is goedkoper dan Bolero.

Als je nog veel jaren te gaan hebt is het zelfs beter om je reeds opgespaarde pensioenpot er uit te halen met bijbehorende boetes en in etf te steken.
Pensioensparen is beter dan niets, maar het wordt héél zwaar overtroffen door een simpele all-world etf. Of je moet nog minder dan 10j te gaan hebben, dan ben je beter af met pensioensparen.
Er is op dit forum een pensioen spaar topic, je moet die maar eens opzoeken. Daarin is de berekening gemaakt van all-world etf versus pensioensparen.
Wij gaan asap een afspraak maken bij de bank om ons pensioenspaarfonds af te kopen.
Het brengt te weinig op, te hoge kosten, regering gaat uit van fictief rendement van 4,75% en ze kunnen ten allen tijde de spelregels veranderen.

Heb nooit maximum aan pensioensparen gedaan.
Stel dat ik dit wel zou doen en mijn belastingvoordeel in een ETF zou steken (meer rendement) dan zou ik op 46K uitkomen.
Wanneer ik de boete betaal en alles in een ETF steek (incl 1020€ per jaar bijsparen) dan is mijn rendement 64.2K (aan 7%/jaar gerekend).

Terug
Bovenaan