Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zou toch wat voorzichtiger omgaan omdat de beurzen sky high staan. Wel rekening houden met de kosten voor aankoop. Misschien beter 1250€ / 2 maanden (om aankoopkosten te verlagen ipv 625€ maandelijks). Als je nu alles ineens inlegt en de beurzen zakken door het putje…Ik wou eerst 625euro/maand doen, maar denk er ook gewoon aan om mijn beoogde 7.5k dit jaar er gewoon zo snel mogelijk op te zetten. Ik heb immers genoeg cash achter de hand dat ik voorlopig niet moet bijsparen. Misschien moet ik die 7,5k ook gewoon nog verhogen tot 10k dit jaar ofzo.
.Reken je dan 6 maandlonen van 1 persoon of gezamelijk inkomen?6 maandlonen buffer is echt plenty. Mijn vrouw zit al thuis in ziekenkas sinds september... wij leven niet van spaargeld momenteel ofzo.
6 maandlonen buffer is echt plenty. Mijn vrouw zit al thuis in ziekenkas sinds september... wij leven niet van spaargeld momenteel ofzo.
Ik zou toch wat voorzichtiger omgaan omdat de beurzen sky high staan. Wel rekening houden met de kosten voor aankoop. Misschien beter 1250€ / 2 maanden (om aankoopkosten te verlagen ipv 625€ maandelijks). Als je nu alles ineens inlegt en de beurzen zakken door het putje….
. Maar inderdaad, overal lees je dat voorzichtigheid geboden is. Nu, als de beurs crashed en over tijd terug opveert is er ook geen issue...Reken je dan 6 maandlonen van 1 persoon of gezamelijk inkomen?
Heel die strategie ten spijt: als de beurzen pas in 2025 ineen stuiken zit je €7.5k er evengoed toch in... sterker nog, als de beurzen vóór die crash toch nog verder doorstijgen gedurende 2024 heb je niet alleen evengoed je €7.5k erin zitten maar heb je voor die €7.5k ook nog eens minder stukjes kunnen kopen als wanneer je nu gewoon de volle €7.5 meteen investeert.Ik zou toch wat voorzichtiger omgaan omdat de beurzen sky high staan. Wel rekening houden met de kosten voor aankoop. Misschien beter 1250€ / 2 maanden (om aankoopkosten te verlagen ipv 625€ maandelijks). Als je nu alles ineens inlegt en de beurzen zakken door het putje….
Goeie vraag... laat ons zeggen dat ik vooral naar mijn eigen rekening kijk daarvoor.Reken je dan 6 maandlonen van 1 persoon of gezamelijk inkomen?
Mijn vrouw is extreem risk averse dus daar blijft het sowieso allemaal op de spaarboek staan. Het was al een enorme opgave om haar te overtuigen van dan op zen minst nen hoop staatsbons te kopen in augustus.Lees de laatste pagina’s even. Het is hier al tig keer gepasseerd. We kunnen het wel met de paplepel aanbieden maar slikken moet je zelf doen.Welke weg raden jullie aan om maandelijks te beleggen in ETF‘s voor de lange termijn (+ 15j)
?
Om uw instapkosten te reduceren van €3 naar €1?waarbij ik dan op de +-3 maanden aankoop (om de instapkosten iets te drukken).
Het kan dalen, het kan stijgen of het kan zijwaarts gaan. Het toont in ieder geval aan dat niemand kan zeggen welke kant het op gaat, hence de doemberichten van vorige zomer en hoe het tegen begin dit jaar ferm gezakt ging zijn.VWCE op €110, ik vind het toch niet zo chill... begin hoogtevrees te krijgen
Toch maar weer duidelijk dat het op korte tijd enorm hard kan gaan en time in the market > timing the market.
VWCE op €110, ik vind het toch niet zo chill... begin hoogtevrees te krijgen
Toch maar weer duidelijk dat het op korte tijd enorm hard kan gaan en time in the market > timing the market.
Ben Felix zei 5y geleden ook al dat de S&P500 duur was t.o.v. international/total US markets. Twee keer raden wie de beste performance haalde de laatste 5y.
Ben Felix maakte er enkele dagen geleden een filmpje over
Duur zijn wil niet zeggen dat de returns gegarandeerd laag zullen zijn hé.Ben Felix zei 5y geleden ook al dat de S&P500 duur was t.o.v. international/total US markets. Twee keer raden wie de beste performance haalde de laatste 5y.
In before ook een kapotte klok wijst twee maal per dag de juiste tijd aan.
Zei ik niet en is ook niet wat ik wil zeggen, excuses als dat niet duidelijk was.Duur zijn wil niet zeggen dat de returns gegarandeerd laag zullen zijn hé.
Akkoord, er is historisch gezien een correlatie.Je zit sowieso met een spread, bvb. voor een CAPE van 20 heb je in het verleden -2% CAGR tot 15% CAGR gehad voor de volgende 10 jaar. Maar bij een CAPE < 12 is er zelfs nog nooit een negatieve return geweest in de volgende jaren:
En wat is de conclusie in beide gevallen?Ben Felix zei 5y geleden ook al dat de S&P500 duur was t.o.v. international/total US markets. Twee keer raden wie de beste performance haalde de laatste 5y.
In before ook een kapotte klok wijst twee maal per dag de juiste tijd aan.
Tenzij bij de kapotte klok ook een wijzer afbreekt…In before ook een kapotte klok wijst twee maal per dag de juiste tijd aan.
).
Niets aan te geven voor IWDANa wat rondlezen (niet alles, 118 pg is wat veel van het goede) ook aan het denken om de sprong te wagen in de ETF wereld.
Denk dat ik min of meer een idee heb hoe het werkt maar wou nog even checken of ik alles goed op heb
De ETF die momenteel boven aan de lijst staat is IWDA (ISIN IE00B4L5Y983) aangezien dit een accumulating is ipv distributing voor roerende voorheffing. Ik zou opteren voor Bolero aangezien ik KBC klant ben en dit het gemakkelijkste lijkt.
Initieel plan is lump sum + maandelijkse DCA om eventuele pieken/dalen mee te nemen as per usual.
Maar nu de vragen
Indien je bij Bolero dus IWDA koopt, dien je dan nog iets aan te geven aan de belastingen bij uw aangifte? Alle wettelijke en noodzakelijke kosten (bv beurstaks (TOB), etc) word al afgehouden bij aankoop door Bolero zelf als ik het goed begrijp, zitten geen obligaties in (Reynders tax is dus niet toepassing), geen dividend (dus geen RV) en ik ga ook niet boven het 1 miljoen zitten
Dus mij lijkt het enkel nodig om rekening af te sluiten bij Bolero en klaar? Of moet je nog iets aangeven elk jaar?
Alvast excuses voor de wellicht domme vraag.
.