ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Je overdenkt het maar als je hierdoor beter kan slapen, why not.

Jij bent de eigenaar van je ETF aandelen, niet Degiro of Bolero.
Wat uitleg in het NL

Dat is niet wat er staat :p

Men spreekt in je artikel over de beheerder van de ETF (= Blackrock, Vanguard, VanEyck,... )
Niet wat er gebeurt wanneer de broker failliet gaat. (Degiro, Bux, Saxo,...)

En daar zijn er paar "sterretjes". Ja, je blijft eigenaar van je aandeel/ETF als Degiro/Bux/... failliet gaat maar sommige van hen doen aan "securities lending"

Zie uitleg Saxo bijvoorbeeld over "securities lending" waar securities lending optioneel is, in tegenstelling van Degiro (en Bux? Ik vermoed dat je geen keuze meer hebt bij lowcostbrokers. Dat zal hun verdienmodel zijn.):
Natuurlijk zijn er ook risico's. Het is tenslotte beleggen. Zo loopt u o.a. koersrisico. U kunt uw inleg (deels) verliezen. Ook loopt u tegenpartijrisico, dit betekent dat u een restvordering houdt op Saxo Bank wanneer bij een eventueel faillissement het onderpand niet voldoende is om uw uitgeleende effecten terug te kopen.

Van wat ik tot nu toe gelezen heb, worden ETF's zelden uitgeleend en zijn het eerdere aandelen dat men gebruikt in geval van securities lending.

Maar een ETF-beheerder kan ook aan securities lending doen dus daar heb je in theörie ook een risico. Binnen IWDA wordt er ook aan securities lending gedaan. Zie https://www.ishares.com/nl/particul...fund?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true
Rendement uit securities lending per 30/jun/2023 0,02 %

Van wat ik tot nu toe gelezen heb, worden ETF's zelden uitgeleend en zijn het eerdere aandelen dat men gebruikt in geval van securities lending.

Maar een ETF-beheerder kan ook aan securities lending doen dus daar heb je in theörie ook een risico. Binnen IWDA wordt er ook aan securities lending gedaan. Zie https://www.ishares.com/nl/particul...fund?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true
Rendement uit securities lending per 30/jun/2023 0,02 %
Het risico tgv security lending, is dat in te schatten als een zeer klein, klein, gewoon, groot,…. risico? Is dat iets waarvan je zegt: zeker niet alles IWDA maar ook andere wereldindexen kopen? Dus spreiden van aanbieders?

Het risico tgv security lending, is dat in te schatten als een zeer klein, klein, gewoon, groot,…. risico? Is dat iets waarvan je zegt: zeker niet alles IWDA maar ook andere wereldindexen kopen? Dus spreiden van aanbieders?
Binnen IWDA, heel klein. Je ziet het rendement. 0,02%

Rap google werk naar ongeconfirmeerde bronnen en wat natte vingerwerk:

Google vertelt mij dat securities lending 2 tot 5 procentpunten boven LIBOR-interestvoet gebeurt.

Libor op 1 maand = 5,5% op dit moment
Dus securities lending gebeurt aan 7,5 tot 10% om het simpel te houden.
Gezien dat het rendement 0,02% is, dan betekent dat pakweg 0,2% van het volledige portfolio uitgeleend wordt.
Dat noem ik dus een heel klein risico.

Binnen IWDA, heel klein. Je ziet het rendement. 0,02%

Rap google werk naar ongeconfirmeerde bronnen en wat natte vingerwerk:

Google vertelt mij dat securities lending 2 tot 5 procentpunten boven LIBOR-interestvoet gebeurt.

Libor op 1 maand = 5,5% op dit moment
Dus securities lending gebeurt aan 7,5 tot 10% om het simpel te houden.
Gezien dat het rendement 0,02% is, dan betekent dat pakweg 0,2% van het volledige portfolio uitgeleend wordt.
Dat noem ik dus een heel klein risico.
Hier een artikel van de Financial Times, voor Vanguard was het 2% in 2020 en Blackrock circa 11% (!!)

Misschien toch wel iets om in de gaten te houden.

Hier een artikel van de Financial Times, voor Vanguard was het 2% in 2020 en Blackrock circa 11% (!!)

Misschien toch wel iets om in de gaten te houden.

Het is mij niet duidelijk of Blackrock specifieke ETF's heeft waar men aan veel meer die praktijk doet dan anderen. Want met IWDA is dat rendement voor securities lending toch wel heel laag. (0,02%)

Maar inderdaad: hier staat er 10,13% van de waarde van de portfolio wordt uitgeleend met een piek van 14%:
Tabel "Securites Lending"

Verbaast mij dat er zoveel wordt uitgeleend met zo weinig rendement. Misschien omdat er altijd een "pand" wordt gevraagd?

Laatst bewerkt:
Weer flinke klappen aan het incasseren, -7% sinds de piek in september. Zijn nu al meer dan 2 jaar horizontaal aan het gaan.

Goed om te accumuleren maar natuurlijk niet zo fijn om geen rendement te zien...

Weer flinke klappen aan het incasseren, -7% sinds de piek in september. Zijn nu al meer dan 2 jaar horizontaal aan het gaan.

Goed om te accumuleren maar natuurlijk niet zo fijn om geen rendement te zien...
Gewoonweg heerlijk zo. Laat maar eens goed doorzakken. Meer aandelen voor minder geld.

Zolang je je niet laat verleiden tot een lump sum ;)
Zal niet vlug gebeuren 😉, en dan ook nog eens gefaseerd, moest het gebeuren. Maar zover zijn we (nog lang) niet. Op dagbasis lijkt er zich bij IWDA (een tijdelijke?) bodem te vormen in een, momenteel, neerwaarts trendkanaal.

Dus nu koop je niets meer van ETF’s en ga je maanden wachten om dan een grote som in te leggen?
Heb op 07/09 en 03/10 gekocht. Op 03/10 wat meer dan op 07/09. Volgende aankoop gaat tussen half en eind november zijn, afhankelijk van de prijs. Dan zal ik weer meer dan 03/10 kopen. Is op zich nog altijd weinig tov de cash die ik heb. Heb tijds- en prijsdoelen. Beide moeten matchen voor aankoop door gaat.

Die van het artikel heeft ook zelf gereageerd op op BEFire:
Hey, Stefan Willems speaking here.
I heard from some people that there was some discussion about this article on BEFIRE. To be honest, I would not worry too much about it. This Reddit is about FIRE and how to accumulate wealth by the long-term ETF strategy which I'm a big fan of! What I do with my personal portfolio should not have an impact on other people. There are a lot of reasons to sell investments and some are personal. One of the reasons I sold 75% of my investments is because I want to buy an apartment. And as an expat in Bulgaria, the fact is that it is damn hard to get a loan. So I need to use my cash. In combination with that, I had no faith in the markets in the short run, so I decided to sell everything and to put everything in some European government bonds ETF's that give me a yield in euros of 3,5% after taxes. Good enough for me till I find a good apartment or the markets give some nice opportunities. This is in my humble opinion just healthy risk management.
I would encourage you to stick to the plan. If you ask me personally, yes, I think that the IWDA will lose some value in the short run. And yes, I became a bit worried because, in my opinion, the ETF strategy became way too popular which (in my opinion) has as a side effect that you see that the biggest regions, the biggest companies like Apple, and some sectors became way too overvalued. And yes, this is for the short run a risk to the ETF DCA strategy. But it should have no effect on people who already started 10 years ago and already bought at nice levels. DCA'ing ETF's like IWDA and some other ETF's (like emerging markets ETF's and small caps ETF's so you have a better diversification around the world) is still the way to go for most people. So stick to the plan, don't worry about the market, and don't let clickbait make you worry too much.
If you guys have questions, always feel free to ask. I'm not so active on Reddit, but will try to look a bit more today.
Best regards
Stefan Willems/Financefilosoof

Recentelijk zijn wij (mijn vrouw en ik) begonnen met beleggen in ETF's.
Wij zijn ook gestopt met pensioensparen.

Ons doel is om per 3 maand voor 1000-1500€ IWDA aan te kopen (kan binnen 2 jaar met grotere bedragen) met een beleggingshorizon van 20-30 jaar (ik ben 41 en mijn vrouw is 35).
Een vrij simpele strategie dus, maar... wat binnen 25 jaar?
In de loop der jaren zal er een bepaald rendement zijn met een (hopelijk) aanzienlijk bedrag, maar hoe neem je dit dan best op?
Jaarlijks een bepaald percentage opnemen of zijn er andere/betere manieren?

In de loop der jaren zal er een bepaald rendement zijn met een (hopelijk) aanzienlijk bedrag, maar hoe neem je dit dan best op?
Jaarlijks een bepaald percentage opnemen of zijn er andere/betere manieren?
Dat is nog ver weg en niet iets om je nu al “zorgen” over te maken 🤔.

Terug
Bovenaan