Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Toch duidelijk dat dit een schijnaanval is geweest, Iran heeft er ook geen baat bij dat het een totale oorlog wordt met Israël en mss de VS.

Hopelijk kunnen ze daar in Israël een beetje het hoofd koel houden.

300 drones lanceren is toch geen schijnaanval ? Ze hebben denk ik zelf niet verwacht dat Israëls defence zo goed is.

300 drones lanceren is toch geen schijnaanval ? Ze hebben denk ik zelf niet verwacht dat Israëls defence zo goed is.
Deze werd in de lucht ondersteund door de Amerikanen, Britten, enz. Zonder zou Israël het toch niet zo goed vanaf hebben gebracht wrs. Biden is zich al op de borst aan het slaan dat ze zoveel drones en raketten hebben neergehaald.

Nu afwachten wat de reactie van Israël gaat zijn zeker?

Laatst bewerkt:
Toch duidelijk dat dit een schijnaanval is geweest, Iran heeft er ook geen baat bij dat het een totale oorlog wordt met Israël en mss de VS.

Hopelijk kunnen ze daar in Israël een beetje het hoofd koel houden.

Er was duidelijk vooraf afgestemd met de VS. Dat dit over het weekend gebeurde zal daar ook wel mee te maken hebben. Nu Biden het beter doet in de peilingen kan hij zich niet veroorloven dat de beurzen in een kramp schieten.

Ik ken helemaal niets van alle conflicten en van oorlogvoering in't algemeen, maar hier zitten precies wel veel kenners.

Gewoon een domme vraag...
Je leest vaak dat raketten afgeweerd worden door een afweersysteem.
Hebben wij zoiets eigenlijk ook in België? Hebben wij uberhaupt eigenlijk deftig materiaal mocht er hier ooit oorlog uitbreken?

Er was duidelijk vooraf afgestemd met de VS. Dat dit over het weekend gebeurde zal daar ook wel mee te maken hebben. Nu Biden het beter doet in de peilingen kan hij zich niet veroorloven dat de beurzen in een kramp schieten.
Ironisch genoeg is deze (schijn)aanval (maar noem het eerder spierballengerol) net gunstig voor Biden. (hij kan zichzelf op de borst kloppen)

Ze hebben denk ik zelf niet verwacht dat Israëls defence zo goed is.
Israël wordt doorheen de hedendaagse geschiedenis, toch aanzien als één van de allersterkste en beste legers ter wereld?
Maar Iran wist / weet dat niet ondanks dat ze al jaren elkaars grootste vijanden zijn? :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik ken helemaal niets van alle conflicten en van oorlogvoering in't algemeen, maar hier zitten precies wel veel kenners.

Hebben wij zoiets eigenlijk ook in België? Hebben wij uberhaupt eigenlijk deftig materiaal mocht er hier ooit oorlog uitbreken?
Ik denk dat de titel van dit artikel genoeg antwoord op je vraag is.

Had het precies al ergens verwacht...

Mnee wij hebben dat niet, maar Israël wordt al jaren constant (!) bestookt. Duizenden projectielen per jaar enkel al vanuit Gaza en dan komt daar nog Libanon/hezbollah bij. Dus uiteraard is er een grote focus op verdediging daar tegen.

En Iran wist dus ook dat een aanval zoals dit puur symbolisch was

Is er eigenlijk ook maar 1 politieke partij die daar voor de komende verkiezingen een uitgesproken programmapunt van maakt?

Van Vlaams Belang en PvdA, de twee partijen die het meest gaan winnen, weten we dat het tegendeel waar is. Die willen liever de Oekraïeners helemaal aan hun lot overlaten en vriendjes worden met Poetin, in het waanidee dat we zo veilig zouden zijn. Maar buiten woorden van steun aan Oekraïne door de andere partijen, wat willen zij in de praktijk doen om hen en vooral ook ons te beschermen?

De wereld wordt steeds gevaarlijker, maar wij gaan straks weer discussiëren over non-issues als woke, Vlaamse onafhankelijkheid of migratie. We kunnen anders gewoon de rode loper uitrollen voor Poetin en co.

Israël wordt doorheen de hedendaagse geschiedenis, toch aanzien als één van de allersterkste en beste legers ter wereld?
Maar Iran wist / weet dat niet ondanks dat ze al jaren elkaars grootste vijanden zijn? :unsure:
Ik zou Israël beschouwen als een proxy verlengstuk / militaire basis van westerse machten in het midden-oosten. Gecreëerd door het westen en continu ondersteund op financieel en militair vlak, is hun sterkte niet verwonderlijk. Als we spreken over Israël zouden we tegelijkertijd ook moeten spreken van de VS, UK, enz. Daarom dat Israël sinds hun oprichting minder ontwikkelde landen/groeperingen in het midden-oosten tegelijkertijd kan afweren.

Is er eigenlijk ook maar 1 politieke partij die daar voor de komende verkiezingen een uitgesproken programmapunt van maakt?

Van Vlaams Belang en PvdA, de twee partijen die het meest gaan winnen, weten we dat het tegendeel waar is. Die willen liever de Oekraïeners helemaal aan hun lot overlaten en vriendjes worden met Poetin, in het waanidee dat we zo veilig zouden zijn. Maar buiten woorden van steun aan Oekraïne door de andere partijen, wat willen zij in de praktijk doen om hen en vooral ook ons te beschermen?

De wereld wordt steeds gevaarlijker, maar wij gaan straks weer discussiëren over non-issues als woke, Vlaamse onafhankelijkheid of migratie. We kunnen anders gewoon de rode loper uitrollen voor Poetin en co.
Tis toch niet omdat er een prangend probleem is dat andere problemen niet meer bestaan? De financiële huishouding van een land, of het nu onafhankelijkheid (to be discussed) is of een betere activatie van de migranten op de arbeidsmarkt zorgt er voor dat er budgetten mogelijk zijn om te investeren in oorlogsmateriaal.

Aan de andere kant kan je ook niet doen alsof al die zaken niet samenhangen ( behalve het woke gedoe wat het grootste non-issue van de laatste 30 jaar is). Organisatie van de overheid is belangrijk voor efficiëntie, migratie en internationale bewegingen hangen zeer zeker samen, etc

Khoop toch ook dat Israel zich wat kan inhouden, Iran rechtstreeks aanvallen is toch nog van een andere grootorde dan Gaza. Same voor de Amerikanen. Iran is geen Irak.

Vooraf aangekondigde aanval van Iran op Israël is sowieso een enorme blamage voor de Netanyahu administratie en een grote opsteker voor president Joe Biden. Zonder Westerse hulp kan Israël haar luchtruim niet verdedigen tegen grootschalige raket en drone aanvallen. Ik kan verkeerd zijn, maar een invasie van Rafah zal niet gebeuren en een ceasefire in het Israël-Gaza conflict zit er toch wel aan te komen.

Laatst bewerkt:
Vooraf aangekondigde aanval van Iran op Israël is sowieso een enorme blamage voor de Netanyahu administratie en een grote opsteker voor president Joe Biden. Zonder Westerse hulp kan Israël haar luchtruim niet verdedigen tegen grootschalige raket en drone aanvallen. Ik kan verkeerd zijn, maar een invasie van Rafah zal niet gebeuren en een ceasefire in het Israël-Gaza conflict zit er toch wel aan te komen.
Ik weet niet hoeveel drones en raketten erdoor geraakt zouden zijn zonder de hulp van de VS. Iron Dome is toch een bewezen performant systeem? Ik vermoed ook dat Oekraïne genoeg know-how passeert aan de VS over die Shahed-drones om die onderschept te krijgen. Ik denk niet dat Iran had verwacht dat ze veel doelen zouden raken, of vergis ik me daarin?

Dit is gewoon een big dick contest dat hopelijk niet escaleert in ... euhm ... een zwaardgevecht. :unsure:

Laatst bewerkt:
Tis toch niet omdat er een prangend probleem is dat andere problemen niet meer bestaan? De financiële huishouding van een land, of het nu onafhankelijkheid (to be discussed) is of een betere activatie van de migranten op de arbeidsmarkt zorgt er voor dat er budgetten mogelijk zijn om te investeren in oorlogsmateriaal.
Ik zeg ook niet dat andere problemen niet bestaan. Wat ik aanklaag is dat de verkiezingsprogramma's van de meeste partijen lezen als net het omgekeerde van de realiteit. De grootste problemen en bedreigingen voor onze manier van leven vind je er niet terug, het gaat over randzaken of zelfs over zaken die quasi puur in de perceptie leven. Op die manier spreid je gewoon de rode loper uit hoor.

De zaken die je noemt, worden door de partijen die daarvoor staan ook niet gekaderd binnen een groter idee van beter gewapend te zijn voor de geopolitieke dreigingen. De Vlaamse onafhankelijkheid is pure emotie van mensen die nog in de 19de eeuw leven en helemaal waanzinnig in de huidige geopolitieke realiteit, het hele migratieluik wordt niet gevoed door een betere activatie om zo te kunnen investeren in iets anders, maar puur omdat mensen tegen migranten zijn.

De financiële huishouding is wel een belangrijk probleem, maar ook daar heb ik bij velen het gevoel dat het daar meer gaat om 'minder overheid' dan een plan om geopolitiek sterker te staan.

Aan de andere kant kan je ook niet doen alsof al die zaken niet samenhangen ( behalve het woke gedoe wat het grootste non-issue van de laatste 30 jaar is). Organisatie van de overheid is belangrijk voor efficiëntie, migratie en internationale bewegingen hangen zeer zeker samen, etc
Klopt, maar zie hierboven. De politieke partijen maken die linken zelf niet. We zijn een vogel voor de kat, en ik heb het gevoel dat we er niets aan doen om het de kat wat moeilijker te maken. In tegendeel, ik heb het gevoel dat we liever doen alsof de kat niet bestaat. Of alleszins niet zal bijten. Als ik zie waarover onze politici het hebben, maar ook de bredere maatschappij, dan word ik stilletjes aan echt wanhopig.

Enfin, hoort allemaal niet echt thuis in dit topic.

Ik weet niet hoeveel drones en raketten erdoor geraakt zouden zijn zonder de hulp van de VS. Iron Dome is toch een bewezen performant systeem? Ik vermoed ook dat Oekraïne genoeg know-how passeert aan de VS over die Shahed-drones om die onderschept te krijgen. Ik denk niet dat Iran had verwacht dat ze veel doelen zouden raken, of vergis ik me daarin?

Dit is gewoon een big dick contest dat hopelijk niet escaleert in ... euhm ... een zwaardgevecht. :unsure:

Het Iron Dome systeem is zeer goed tegen korte afstandsraketten zoals de Qassam raketten die Hamas afvuurt richting Israël.

Israël valt de Iraanse ambassade aan in Damascus en zegt al vooraf tegen Iran 'Waag het vooral niet om iets terug te doen of we gaan dat interpreteren als escalatie/provocatie'.
Dat is hetzelfde als eerst enen een mot geven en dan zeggen 'Denk er maar niet aan om terug te slaan of je krijgt nog meer slaag'.
Waar dat 'land' internationaal al jaren mee wegkomt, grenst stilaan aan het ongelooflijke.

Waar dat 'land' internationaal al jaren mee wegkomt, grenst stilaan aan het ongelooflijke.
In die ambassade vergaderden op dat moment generaals die verantwoordelijk waren voor de paramilitaire activiteiten in Syrië/ Libanon (Hezbollah dus), en faciliteren van wapenleveringen aan Hamas.

Wat aan het ongelofelijke grenst, is dat er Westerse commentatoren bestaan die blijkbaar outraged zijn over het feit dat men militairen uitschakelt die rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor het continue afschieten van raketten op uw steden.

Terug
Bovenaan