Goede opmerking.
Het probleem met dat bedrijf was dat hun sales enorm veel kennis had, we een goed gesprek hebben gehad en zelfs veel bijgeleerd (die achteraf ook bleek te kloppen). Die waren niet de goedkoopste maar door hun kennis en kunde (afgeleid uit het salesgesprek) toch bij hen getekend.
Maar eens in uitvoeringsfase bleek dat die kennis langs geen kanten doorstroomt richting de uitvoerende gasten. Die deden maar iets, n'importe quoi. Ik heb dat ook meermaals aangekaart bij dat bedrijf maar die trekken zich daar geen hol van aan. En dan sturen ze facturen om hun eigen fouten recht te zetten, waarvan ik onlangs nog een herinnering heb gekregen.
Wat moest ik dan doen? Een week verlof nemen om mee te gaan met de uitvoerende gasten van dat bedrijf om te zien hoe ze werken op een andere werf? Moet ik dan plots de rol opnemen van een controleorgaan? De mogelijkheden tot geïnformeerd worden en onderzoeken zijn jammer genoeg beperkt voor een hardwerkende particulier. Zélfs als je technische kennis hebt, laat staan wanneer je die niet zou hebben zoals 80% van de bevolking.
Mijn rant is exact vergelijkbaar met die op salariswagens. Het is gewoon een debiel kutsysteem en er valt geen enkel goed woord over te zeggen. Maar alsof het nog niet voldoende is dat ik in een maatschappij moet leven met zo'n idiote beslissingen, zou ik mezelf ook nog eens extra moeten pijnigen door er wél voor te betalen voor de anderen maar er zélf geen gebruik van te maken?!
Alsof ik daarmee die idiote regelgeving zou afgeschaft hebben. Het moment dat dat het geval zou zijn, doe ik het onmiddellijk.
Akkoord dat in grote bedrijven, waar sales en uitvoering opgesplitst zijn, het moeilijker is om zeker te zijn dat de beloftes ook kunnen waargemaakt worden. Ik zit overigens zelf in die situatie, ik verkoop nieuwbouw maar doe uiteraard zelf geen uitvoering, en ondanks dat het bedrijf waar ik voor verkoop goede kwaliteit levert en een goede reputatie heeft, loopt er ook bij ons vaak wat fout, wanneer die verhalen mij bereiken zit ik daar altijd mee, want ik heb het wel verkocht uiteraard.
Maar voor mijn eigen verbouwingen heb ik bewust niet met grote spelers gewerkt (behalve uit beleefdheid onze onderaannemer sanitair en verwarming ook offerte laten maken maar uiteindelijk niet met hen gewerkt) maar met mensen of bedrijven waar de eigenaar zelf (mee)werkt. Dan ben je zeker dat degene die je werf komt bekijken en samen met jou de offerte opstelt, ook degene is die het gaat uitvoeren. En kan je daaraan ook vaak al meteen merken of die weet waar hij mee bezig is.
En het is imo al te gemakkelijk een systeem af te kraken maar er wel zelf gretig gebruik van maken. Zeker de manier waarop jij erover rant, imo kan je er ook genuanceerder over praten net omdat je er zelf gebruikt van maakt. "Iemand nog een BTW-verlagingske? Iemand nog een premietje of een subsidietje?" Maar dan wel zelf doodleuk dat verlaginske en die subsidietjes cashen en zo mee het systeem in stand houden dat je zelf zo verfoeit en afkraakt.

Jawohl, mein Führer.