Ervaringen met aannemers

*edit @Meneer , als je hier even vlug zegt wat er moet gebeuren (met m² of lm) kan ik daar wel een raming voor geven.

- Afsluiting (haag): circa 30 meter. Ik zit hiervoor momenteel met een beukenhaag in mijn hoofd.

- egaliseren van de grond en gras zaaien of grasmatten (wat zijn eigenlijk de grote verschillen?): circa 250 m2

- terras (24m2) + oprit (66m2). Los van de prijs van het materiaal vooral interessant wat dat aan werkuren ongeveer kost dan.

Dat zijn eigenlijk de belangrijkste zaken momenteel.

We gaan het een en ander waarschijnlijk wel zelf doen, maar als de prijzen iets of wat meevallen geef ik dat eigenlijk liever uit handen.

- Afsluiting (haag): circa 30 meter. Ik zit hiervoor momenteel met een beukenhaag in mijn hoofd.
Gewone plantmaat (80-100cm), 150 stuks aan 2eur= 300eur. Laten doen: +350eur (in de veronderstelling dat er geen grond moet opgevoerd worden etc. 'plantklaar')
- egaliseren van de grond en gras zaaien of grasmatten (wat zijn eigenlijk de grote verschillen?): circa 250 m2
matten= direct groen (grote verschil)
Zaaien= paar weken niet op lopen en meer onkruid. Nadien wel net hetzelfde resultaat en trouwens iets sterkere gazon uiteindelijk.

matten: 2500eur (laten doen)
zaaien: 1250eur (laten doen)

- terras (24m2) + oprit (66m2). Los van de prijs van het materiaal vooral interessant wat dat aan werkuren ongeveer kost dan.
terras, tegels keramisch: 130eur/M³ geplaatst alles in. = 3120eur

oprit, klinkers: 55eur/m³ geplaatst alles in = 3630eur.

grondwerken etc: 2000eur

alle prijzen excl btw (nieuwbouw, alles 21 dan)
Dat zijn eigenlijk de belangrijkste zaken momenteel.

We gaan het een en ander waarschijnlijk wel zelf doen, maar als de prijzen iets of wat meevallen geef ik dat eigenlijk liever uit handen.

terras, tegels keramisch: 130eur/M³ geplaatst alles in. = 3120eur

oprit, klinkers: 55eur/m³ geplaatst alles in = 3630eur.
Heb eens opgesnord voor klinkers was het bij ons 65 euro voor klinkers van 15 euro
Terras 155 met tegels van 56 euro

Beide exclusief plaatsen boordstenen, klinkerdeksels en afwatering

Dat is genoeg gerekend toch.

Klinker 15eur, stabilise 10eur, dan rekent die 40eur werk. Per persoon moet je toch een 20m leggen per dag. Dat is 800eur... Voor pakweg 10 werkuren/dag is dat aan 80eur/u he :p (give or take, en de ene situatie is de andere ook niet. Maar wil maar zeggen dat dat toch eerder aan de hoge kant is)

Enkele ervaringen van de voorbije weken ( nieuwbouw in eindfase ) :

1) Op maandagochtend gingen ze komen om alle binnendeuren te installeren; krijg om 7u 's ochtends een telefoontje van de zaakvoerder: één van zijn werknemers had de machine verkeerd ingesteld en alle deuren zijn verkeerd gemaakt; alles moet opnieuw besteld worden

2) Op dinsdagochtend kom ik binnen en zie ik het water stromen door de spotjes in de gang en een plafond vol vochtplekken. In allerijl water dichtgedraaid en loodgieter opgebeld; de inbouwbox van de douche was niet aangespannen; muur mogen openbreken om te herstellen en alle verlichting in de gang is kapot

3) Woensdagochtend zijn er 3 grote MDF planken die boven de ramen hangen naar beneden gedonderd; was enkel maar vastgelijmd ipv ook vastgeschroefd. Gevolg = 3 kappen uit het aluminium van het schuifraam

4) Woensdagmiddag : keurder van de zonnepanelen laat één van zijn werktangen vallen tegen onze frigodeur ( nog maar 2 dagen geplaatst ); gevolg = kap uit de deur en mag volledig vervangen worden want deur is gepoederlakt.

5) Normaal gingen we deze week verhuizen; maar onze parketteur heeft corona opgelopen dus parket en trap kunnen niet geolied worden ( moet gebeuren voor verhuis )

Over de ruwbouwfase zal ik dan nog maar zwijgen... :)

Dat is genoeg gerekend toch.

Klinker 15eur, stabilise 10eur, dan rekent die 40eur werk. Per persoon moet je toch een 20m leggen per dag. Dat is 800eur... Voor pakweg 10 werkuren/dag is dat aan 80eur/u he :p (give or take, en de ene situatie is de andere ook niet. Maar wil maar zeggen dat dat toch eerder aan de hoge kant is)
Was wel inclusief kraanwerk voor uitgraven + afvoeren met containers (denk dat dat bij u aparte post is want je spreekt van 2k grondwerken)
Had nog andere offerte maar was quasi hetzelfde qua prijs

Iets anders was per uur en dat was aan 45 euro / uur. Dure streek + lokale mensen :p

Was wel inclusief kraanwerk voor uitgraven + afvoeren met containers (denk dat dat bij u aparte post is want je spreekt van 2k grondwerken)
Had nog andere offerte maar was quasi hetzelfde qua prijs

Iets anders was per uur en dat was aan 45 euro / uur. Dure streek + lokale mensen :p
Dat is natuurlijk wel iets anders. Prijs die ik zei was idd zonder graafwerken en dat was dat apart bedrag. Dus dat zal toch in dezelfde lijn liggen dan.

Dat is natuurlijk wel iets anders. Prijs die ik zei was idd zonder graafwerken en dat was dat apart bedrag. Dus dat zal toch in dezelfde lijn liggen dan.
Mja jij spreekt van 'alles in' dan is dat voor mij inclusief graafwerken en afvoer grond :unsure:

Prijzen vergelijken is idd niet altijd eenvoudig

Met al die verhalen snap ik dat begeleide zelfbouw installaties (easykit, sack, etc) populair zijn. Mits een beetje zelf research doen (en de nodige begeleiding van die bedrijven) ben je veel zekerder over de kwaliteit van het werk, en je bespaart er ook nog op.

Zelf hebben we met een zelfbouw bedrijf of 2 alle technieken in onze nieuwbouw gedaan (electriciteit, water, verwarming, ventilatie, etc), en zijn heel tevreden van het uiteindelijke resultaat.
...natuurlijk de hoeveelheid tijd en research dat we er in hebben gestoken is navenant, maar ja, kan ni alles hebben zekers :D

Wil toch nog even inpikken op mensen die niet in de bouw werken, die al snel dingen zeggen als "wij zouden eens zo moeten werken", "bij ons zou het zo eens moeten verlopen", "mijn baas of opdrachtgever zou niet tevreden met dergelijk prutswerk"...

Heel erg makkelijk als je in pakweg IT, verkoop, marketing, HR of iets anders dienstverlenend werkt en je je tijd grotendeels achter een scherm, lekker droog op een verwarmde of gekoelde bureau doorbrengt. Vaak staan aannemers en arbeiders in weer en wind, in de winter vaak in het donker, vaak van 's ochtends vroeg 6u of 7u, vaak 6 op 7, (zware) handenarbeid te verrichten. Dat kan je gewoonweg niet vergelijken qua intensiteit en omstandigheden.

En ik doe zelf verkoop dus doe absoluut geen handenarbeid, maar heb wel mijn ogen geopend door zelf een jaar lang te verbouwen en na of tussen mijn uren in mijn huis te gaan werken. Ik zou het zelf niet kunnen, fulltime van mijn 16de of 18de tot mijn 65ste.

Dus iets meer respect voor al die zogezegde "prutsers in die door en door rotte sector" dixit mac-bc mag wel volgens mij.

Wil toch nog even inpikken op mensen die niet in de bouw werken, die al snel dingen zeggen als "wij zouden eens zo moeten werken", "bij ons zou het zo eens moeten verlopen", "mijn baas of opdrachtgever zou niet tevreden met dergelijk prutswerk"...

Heel erg makkelijk als je in pakweg IT, verkoop, marketing, HR of iets anders dienstverlenend werkt en je je tijd grotendeels achter een scherm, lekker droog op een verwarmde of gekoelde bureau doorbrengt. Vaak staan aannemers en arbeiders in weer en wind, in de winter vaak in het donker, vaak van 's ochtends vroeg 6u of 7u, vaak 6 op 7, (zware) handenarbeid te verrichten. Dat kan je gewoonweg niet vergelijken qua intensiteit en omstandigheden.

En ik doe zelf verkoop dus doe absoluut geen handenarbeid, maar heb wel mijn ogen geopend door zelf een jaar lang te verbouwen en na of tussen mijn uren in mijn huis te gaan werken. Ik zou het zelf niet kunnen, fulltime van mijn 16de of 18de tot mijn 65ste.

Dus iets meer respect voor al die zogezegde "prutsers in die door en door rotte sector" dixit mac-bc mag wel volgens mij.

Na net een bouwtraject van anderhalf jaar achter de rug te hebben... absoluut niet akkoord :)

Zonder er verder veel over te willen uitwijken, maar mijnen vloerder ( quasi de enigste die over de hele lijn perfect werk heeft afgeleverd ) deed elke keer dat hij me zag zijn beklag over het aantal prutsers in een rotte sector; en dat het helemaal niet meer als vroeger is.

Die werkomstandigheden hebben nu eens echt geen bal te maken met hoe een aannemer een klant behandelt, en of die nu al dan niet prutswerk aanlevert. Het werk moet gewoon goed gedaan worden. Punt.

Dat het bij wijlen geen gemakkelijke job i, daar ben ik 100% mee akkoord. Ik heb ook maanden staan ploeteren in mijn nieuwbouw, en heb veel respect gekregen voor de mensen die dit fulltime doen. Dit doet echter geen afbreuk aan het feit dat men gewoon deftig werk moet leveren, een beetje professioneel met klanten moet omgaan, en ownership moet nemen van eventuele issues als je die zelf hebt veroorzaakt.

De bouwsector is sinds anno2006 (toen ik begon) tot nu toch serieus veranderd.

Op een beetje bouwwerf, had je een ploegbaas (die los vanbuiten het plan kende) een voorman die ook meer dan bekwaam was, en dan de gewone bouwvakkers en dienders. De werfleider zelf deed vooral de vergadering en de technische details opvolgen, materialen afroepen enzo..

Ondertussen zijn alle ploegbazen van de oude stempel op pensioen, voormannen bestaan niet meer, en de gewone arbeiders willen voor 1€/uur extra geen verantwoordelijkheid nemen. De werfleider is meestal een mannetje van 23 jaar die 6 uur per dag voor zijn laptop zit, en 1 uur op de werf zelf rondloopt.

Als je dan een vraag hebt, krijg je een uitleg van ’hier dat rood lijntje op het plan op mijn laptop dat moet gebeuren’

Veel grotere werven kom je gewoon geen belg meer tegen, maar de economie in Polen begint te marcheren dus die keren huiswaarst, en alle roemenen die nog naar hier willen komen zijn sinti, (en die hebben s’nachts soms andere prioriteiten)

Die werkomstandigheden hebben nu eens echt geen bal te maken met hoe een aannemer een klant behandelt, en of die nu al dan niet prutswerk aanlevert. Het werk moet gewoon goed gedaan worden. Punt.

Dat het bij wijlen geen gemakkelijke job i, daar ben ik 100% mee akkoord. Ik heb ook maanden staan ploeteren in mijn nieuwbouw, en heb veel respect gekregen voor de mensen die dit fulltime doen. Dit doet echter geen afbreuk aan het feit dat men gewoon deftig werk moet leveren, een beetje professioneel met klanten moet omgaan, en ownership moet nemen van eventuele issues als je die zelf hebt veroorzaakt.
Ik beweer toch ook nergens dat het werk niet goed gedaan moet zijn?

Maar het totale gebrek aan respect, integendeel, het beschimpen en bestempelen van een hele sector als door en door rot én dan dat werk gaan vergelijken met bureauwerk, nee, daar ga ik niet mee akkoord.

Deze ochtend bericht naar klant dat we er niet gingen beginnen wegens slecht weer.

'bedankt voor het bericht, wordt zeer geapprecieerd'

Waarschijnlijk ook niet 100% tevreden van communicatie bij zijn nieuwbouw :p moest meteen aan dit topic denken.

Deze ochtend bericht naar klant dat we er niet gingen beginnen wegens slecht weer.

'bedankt voor het bericht, wordt zeer geapprecieerd'

Waarschijnlijk ook niet 100% tevreden van communicatie bij zijn nieuwbouw :p moest meteen aan dit topic denken.
Dat doet veel idd. Wij hebben enorm veel miserie gehad. Grondwerker gecontacteerd voor iets te komen doen, die kwamen normaal vandaag, stuurden gisteren meteen na de werkdag dat ze niet rond zijn geraakt op hun huidige werf en ze pas maandag zullen komen.
In heel onze nieuwbouw niet meegemaakt dat er een aannemer zo pro-actief ons op de hoogte houdt.

Nog wat extremer:

Klant super tevreden en vraagt nu of ik zijn huis in zuid Frankrijk ook wat werken wil gaan doen...(echt bijna tegen Spanje.)

Twijfel.. uiteraard niet mijn gewone regio :p maar misschien wel eens leuk om te doen. Alles betaald, huis/zwembad ter beschikking. Heb gezegd dat ik daar eerst eens een weekend wil over nadenken

Nog wat extremer:

Klant super tevreden en vraagt nu of ik zijn huis in zuid Frankrijk ook wat werken wil gaan doen...(echt bijna tegen Spanje.)

Twijfel.. uiteraard niet mijn gewone regio :p maar misschien wel eens leuk om te doen. Alles betaald, huis/zwembad ter beschikking. Heb gezegd dat ik daar eerst eens een weekend wil over nadenken
Ik weet van een klant van mij die dat ook gedaan heeft voor een rijke stinkerd dat dit allemaal niet zo evident is en dat die dat toch serieus onderschat heeft. Die zei ook dat door daar eens een werk te gaan doen hij ook wel heeft ingezien dat we hier toch serieus makkelijker werken hebben ivm met de afstand die we moeten afleggen voor materialen. Daar sprak die van een reistijd van een uur en een half tot de dichtstbijzijnde centrale voor stabilise, 200km tot de dichtste groothandel in bouwmaterialen etc. Dat had hij toch serieus onderschat en vergde een veel betere planning dan we hier in belgie gewend zijn.

Terug
Bovenaan