Ervaringen met aannemers

Maar dan weet je dat toch ergens zelf ook wel? Als er niemand tijd heeft om snel te beginnen en opeens vind je iemand die staat te popelen...? Dat is geen rocket science he.

Niemand tijd heeft? Ik vraag offertes aan 3 partijen, niet aan 10. Een goede zaak volgens uw eigen redenering hieronder. Dus hoe moet je met een steekproef van 3 de drukte in een sector gaan bepalen? :crazy:

En sinds wanneer moet je, om correct behandeld te willen worden als klant, eerst een assessment doen van (de drukte van) de sector en van de markt om op die manier in te schatten wat de minimale wachttijd is om een goede aannemer te kunnen strikken?! :wtf: En wat is dan de minimale wachttijd om een goede te hebben volgens jou? Een jaar wachten? Twee jaar? En met dat aannemers zo goed zijn in plannen, kunnen ze er nog eens een half jaar naast zitten. Daar sta je dan met uw sequentie van aannemers waarbij de ene de andere moet opvolgen.

Zo zie je weer die arrogantie van de bouwsector: als je als stront behandeld wordt dan is dat blijkbaar de schuld van de klant want hij moest maar geweten hebben dat iemand die "te snel" kan afkomen wel een slechte moet zijn. Die gasten zijn zo rotverwaand dat ze gewoon op een compleet andere planeet leven.

Idem met prijzen. Goede stielmannen komen niet gratis werken. Als je natuurlijk een mail uitstuurt naar 10 partijen (wat je duidelijk aan de opmaak kan zien) of via van die belachelijke websites om een stielman te vinden... dat komt al niet goed over bij firma's die correct werken en correct betaald willen zijn. Een groot deel zal zelf gewoon niet antwoorden. Oplichters/prutsers wel natuurlijk, die zien zo'n sites als een zegen denk ik.

1) Ik heb nooit aan 10 partijen een offerte gevraagd. Maximum aan 4, meestal aan 3, soms zelfs maar aan 2.
2) Ik heb al zeker nooit via die belachelijke sites een stielman proberen vinden.
3) Ik heb zelden de goedkoopste genomen, maar steeds de kwaliteit proberen inschatten
4) Lonen van € 45/uur exclusief BTW voor een loodgieter die nog nooit een plastieken regenwaterput van dichtbij gezien heeft, voor een loodgieter die zijn leidingen los in mijn 100 jaar oude planché vijst, voor een loodgieter die niet eens op de hoogte is van hoe ze een conforme, gekeurde waterinstallatie moeten zetten waarbij ik hen zelf moet aantonen hoe ze het moeten doen. Is dat "gratis"?! Zelfs als ik ze een pint aanbiedt na de werken, durven ze die verdomme doorfactureren aan € 45/uur.

Ik werk hier al 15 jaar rond de kerktoren. Dat lukt toch niet als je werkt op een manier zoals ik hier lees? En ik ben niet alleen hoor, ken hier bijna elke aannemer uit de buurt en weet ook wel wie goed werk aflevert. En ik weet ook prutsers genoeg, maar die werken ofwel ver van huis ofwel dik onder de prijs (omdat de klant het allemaal te duur vindt)

Precies alleen gasten uit de bouwsector zelf die vinden van zichzelf dat ze goed werk leveren.

Pas op, ik hoop dat je oprecht bent en dat mijn cynisme ongegrond is. Maar ik ben verdomme f*cking cynisch geworden door anderhalf jaar te verbouwen. Mensen tegengekomen waarvan je het niet mogelijk acht dat ze zo staan te liegen in uw gezicht zonder een spier te verrekken. Een mentaliteit van "ik trek het me hier geen hol aan, als ik 1 minuut kan uitsparen waardoor de klant nog 50 jaar op een scheve plank moet zitten kijken dan kies ik voor die ene minuut". Enzovoort.

Als ik één ding heb geleerd van de vorige verbouwingen is dat aannemers met veel plezier elkaar de duvel aan doen...

Dit.
In plaats van al hun debiele slogans op hun camionettes, is er slechts één die bij de meeste allemaal past:
"Après nous, le déluge."
En bij sommige loodgieters mag je dat letterlijk nemen.

"Door uw werk" zeg je. Heb je er al bij stil gestaan dat ze voor professionele klanten veel beter hun best zullen doen dan voor particuliere klanten die ze nooit meer zullen zien?
Ze werken niet voor mij. Ik werk daar ook en kom ze gewoon tegen en zie wat ik zie. Dus heb daar geen speciaal voordeel in.

Zoals ik ook zei, het zijn veelal dezelfde firma's die ik zie. In een veelvoud van 3-4 per stiel.

Misschien is dat als particulier minder evident wie de betere aannemers zijn. Omdat dat minder je omgeving is.

Ligt alvast niet aan de sector. Als je met mensen te doen hebt is dat gewoon zo. Ik heb af en toe advocaten nodig voor dossiers (geen ingebrekestelling :p ) en dat heeft ook even geduurd eer ik een goede vond. Idem met verzekerings makelaars, sociaal secretariaat, notarissen, garage,.. daar kun je allemaal net hetzelfde van zeggen.

Misschien heb je op dat gebied iets minder mensenkennis?

Ik werk hier al 15 jaar rond de kerktoren. Dat lukt toch niet als je werkt op een manier zoals ik hier lees? En ik ben niet alleen hoor, ken hier bijna elke aannemer uit de buurt en weet ook wel wie goed werk aflevert. En ik weet ook prutsers genoeg, maar die werken ofwel ver van huis ofwel dik onder de prijs (omdat de klant het allemaal te duur vindt)
Ik ga ervan uit dat je door je werk de goeie aannemers kent, maar hoe kan iemand die niet in die sector werkt de goeie vinden?
Je hebt niet altijd een kennis in je buurt aan wie je het kan vragen. En reviews op internet zijn soms heel eenzijdig.

Ze werken niet voor mij. Ik werk daar ook en kom ze gewoon tegen en zie wat ik zie. Dus heb daar geen speciaal voordeel in.

Zoals ik ook zei, het zijn veelal dezelfde firma's die ik zie. In een veelvoud van 3-4 per stiel.

Misschien is dat als particulier minder evident wie de betere aannemers zijn. Omdat dat minder je omgeving is.

Uiteraard zal het voor een particulier minder makkelijk zijn dan wanneer je er professioneel inzit. Maar mijn punt is dat de basis-kwaliteit gewoon al compleet ontbreekt.

Als ik het goedkoopste van het goedkoopste neem in de voedingssector, dan heb ik nog altijd fatsoenlijk eten. Waarom? Omdat er overal in de keten controles zijn opgenomen.
Maar als ik zelfs één van de duurste aannemers neem in de bouwsector, dan moet ik nog steeds vrezen om zelfs nog maar compliant te zijn aan de basis wetgeving. Waarom? Omdat er geen enkele vorm van controle is en zie hieronder.

Ligt alvast niet aan de sector. Als je met mensen te doen hebt is dat gewoon zo. Ik heb af en toe advocaten nodig voor dossiers (geen ingebrekestelling :p ) en dat heeft ook even geduurd eer ik een goede vond. Idem met verzekerings makelaars, sociaal secretariaat, notarissen, garage,.. daar kun je allemaal net hetzelfde van zeggen.

Misschien heb je op dat gebied iets minder mensenkennis?

:laugh:
Pretty sure dat het wél aan de bouwsector ligt.

In dit land wordt de bouwsector zodanig vertroeteld en verwend, dat de markt compleet verstoord is. Iemand nog een verkavelingske? Iemand nog een BTW-verlagingske? Iemand nog een premietje of een subsidietje? Waar de cowboys dan gretig op inspringen zoals in de PV-sector rond 2010, 90% is intussen failliet waarbij ze veel gedupeerden achterlaten.
De vraag is zodanig (kunstmatig) groot en het aanbod zodanig klein dat zelfs de grootste sjoemelaars en de grootste prutsers nog steeds werk genoeg hebben en goed hun brood verdienen. Die zijn dan ook talrijk. Dàt is het grote probleem van de bouwsector.

Laatst bewerkt:
Uiteraard zal het voor een particulier minder makkelijk zijn dan wanneer je er professioneel inzit. Maar mijn punt is dat de basis-kwaliteit gewoon al compleet ontbreekt.

Als ik het goedkoopste van het goedkoopste neem in de voedingssector, dan heb ik nog altijd fatsoenlijk eten. Waarom? Omdat er overal in de keten controles zijn opgenomen.
Maar als ik zelfs één van de duurste aannemers neem in de bouwsector, dan moet ik nog steeds vrezen om zelfs nog maar compliant te zijn aan de basis wetgeving. Waarom? Omdat er geen enkele vorm van controle is en zie hieronder.

In dit land wordt de bouwsector zodanig vertroeteld en verwend, dat de markt compleet verstoord is. Iemand nog een verkavelingske? Iemand nog een BTW-verlagingske? Iemand nog een premietje of een subsidietje (waar de cowboys dan gretig op inspringen zoals in de PV-sector rond 2010, 90% is intussen failliet waarbij ze veel gedupeerden achterlaten)?
De vraag is zodanig groot en het aanbod zodanig klein dat zelfs de grootste sjoemelaars en de grootste prutsers nog steeds werk genoeg hebben en goed hun brood verdienen. Die zijn dan ook talrijk. Dàt is het grote probleem van de bouwsector.
Neen, het grootste probleem is (deftig) werkvolk vinden.

In dit land wordt de bouwsector zodanig vertroeteld en verwend, dat de markt compleet verstoord is. Iemand nog een verkavelingske? Iemand nog een BTW-verlagingske? Iemand nog een premietje of een subsidietje (waar de cowboys dan gretig op inspringen zoals in de PV-sector rond 2010, 90% is intussen failliet waarbij ze veel gedupeerden achterlaten)?
De vraag is zodanig (kunstmatig) groot en het aanbod zodanig klein dat zelfs de grootste sjoemelaars en de grootste prutsers nog steeds werk genoeg hebben en goed hun brood verdienen. Die zijn dan ook talrijk. Dàt is het grote probleem van de bouwsector.
Iemand nog een veralgemeninske? Iemand nog een stigmake? Jezus man, hoe gij eigenlijk kunt veralgemenen en mensen in dezelfde zak steken. Echt de prachtige basis voor een deftige discussie :sarcastic:. Misschien moeten we er nog bij vertellen dat ze allemaal op de NVA stemmen, dan kan je helemaal los gaan.

Ok, fair enough.

Nochtans verdient een goede stielman (ook in loondienst) niet slecht heb ik mij laten vertellen.
Als ik hier in het brutoloon topic kijk toch niets vergeleken met wat ik hier soms zie passeren :')

Gebeurt soms ook wel dat ik ergens toekom voor nen opstart en als ik iets zie dat mij niet aanstaat van ne collega da ik het zeg of het zelf nog aanpas.

4) Lonen van € 45/uur exclusief BTW voor een loodgieter die nog nooit een plastieken regenwaterput van dichtbij gezien heeft, voor een loodgieter die zijn leidingen los in mijn 100 jaar oude planché vijst, voor een loodgieter die niet eens op de hoogte is van hoe ze een conforme, gekeurde waterinstallatie moeten zetten waarbij ik hen zelf moet aantonen hoe ze het moeten doen. Is dat "gratis"?! Zelfs als ik ze een pint aanbiedt na de werken, durven ze die verdomme doorfactureren aan € 45/uur.

Dit doet mij toch heel erg hard vermoeden dat je net niet genoeg heb geïnformeerd en onderzocht in offertefase welk vlees je in de kuip had. Want dergelijke onkunde kan je imo, mits een klein beetje inlezing en voorkennis, ook op voorhand best opmaken uit de gesprekken en plaatsbezoeken die je hebt met aannemers, zeker wanneer je meerdere partijen laat komen.

In dit land wordt de bouwsector zodanig vertroeteld en verwend, dat de markt compleet verstoord is. Iemand nog een verkavelingske? Iemand nog een BTW-verlagingske? Iemand nog een premietje of een subsidietje? Waar de cowboys dan gretig op inspringen zoals in de PV-sector rond 2010, 90% is intussen failliet waarbij ze veel gedupeerden achterlaten.

Was uw verbouwing aan 6% BTW beste mac? Heb jij premies aangevraagd voor je vebouwingen? Indien niet, straf. Indien wel (wat ik toch vermoed), is je rant nogal vergelijkbaar met iemand die dagelijks zelf in de file staat om dan te klagen dat teveel mensen met de auto rijden.

Iemand nog een veralgemeninske? Iemand nog een stigmake? Jezus man, hoe gij eigenlijk kunt veralgemenen en mensen in dezelfde zak steken. Echt de prachtige basis voor een deftige discussie :sarcastic:. Misschien moeten we er nog bij vertellen dat ze allemaal op de NVA stemmen, dan kan je helemaal los gaan.

Wat begin jij nu over politiek te zeveren?

Kijk, wat ik hier zeg is niet op basis van één ervaring hoor, wees maar gerust. En ik geloof niet zo in "ongelofelijke toeval". If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Dus probably is er gewoon effectief een algemeen probleem in de bouwsector, en daar heb ik ook een logische verklaring aan gegeven. In combinatie met Brecht's opmerking over het moeilijk vinden van deftig werkvolk.

Wat begin jij nu over politiek te zeveren?

Kijk, wat ik hier zeg is niet op basis van één ervaring hoor, wees maar gerust. En ik geloof niet zo in "ongelofelijke toeval". If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Dus probably is er gewoon effectief een algemeen probleem in de bouwsector, en daar heb ik ook een logische verklaring aan gegeven. In combinatie met Brecht's opmerking over het moeilijk vinden van deftig werkvolk.
Het is niet omdat dat allemaal in uw ogen zo is dat ge het recht hebt om een ganse sector te stigmatiseren. Maar ge oogst wat ge zaai natuulijk. En kom niet af dat de mensen het nooit zullen merken aan u, het is niet omdat ge u in uw bewoording naar hun toe "respectvol" uitspreekt dat uw gedragingen daarom niet aangeven dat ge nul de botten respect hebt.

Dit doet mij toch heel erg hard vermoeden dat je net niet genoeg heb geïnformeerd en onderzocht in offertefase welk vlees je in de kuip had. Want dergelijke onkunde kan je imo, mits een klein beetje inlezing en voorkennis, ook op voorhand best opmaken uit de gesprekken en plaatsbezoeken die je hebt met aannemers, zeker wanneer je meerdere partijen laat komen.
Goede opmerking.

Het probleem met dat bedrijf was dat hun sales enorm veel kennis had, we een goed gesprek hebben gehad en zelfs veel bijgeleerd (die achteraf ook bleek te kloppen). Die waren niet de goedkoopste maar door hun kennis en kunde (afgeleid uit het salesgesprek) toch bij hen getekend.
Maar eens in uitvoeringsfase bleek dat die kennis langs geen kanten doorstroomt richting de uitvoerende gasten. Die deden maar iets, n'importe quoi. Ik heb dat ook meermaals aangekaart bij dat bedrijf maar die trekken zich daar geen hol van aan. En dan sturen ze facturen om hun eigen fouten recht te zetten, waarvan ik onlangs nog een herinnering heb gekregen.

Wat moest ik dan doen? Een week verlof nemen om mee te gaan met de uitvoerende gasten van dat bedrijf om te zien hoe ze werken op een andere werf? Moet ik dan plots de rol opnemen van een controleorgaan? De mogelijkheden tot geïnformeerd worden en onderzoeken zijn jammer genoeg beperkt voor een hardwerkende particulier. Zélfs als je technische kennis hebt, laat staan wanneer je die niet zou hebben zoals 80% van de bevolking.

Was uw verbouwing aan 6% BTW beste mac? Heb jij premies aangevraagd voor je vebouwingen? Indien niet, straf. Indien wel (wat ik toch vermoed), is je rant nogal vergelijkbaar met iemand die dagelijks zelf in de file staat om dan te klagen dat teveel mensen met de auto rijden.

Mijn rant is exact vergelijkbaar met die op salariswagens. Het is gewoon een debiel kutsysteem en er valt geen enkel goed woord over te zeggen. Maar alsof het nog niet voldoende is dat ik in een maatschappij moet leven met zo'n idiote beslissingen, zou ik mezelf ook nog eens extra moeten pijnigen door er wél voor te betalen voor de anderen maar er zélf geen gebruik van te maken?! :wtf:

Alsof ik daarmee die idiote regelgeving zou afgeschaft hebben. Het moment dat dat het geval zou zijn, doe ik het onmiddellijk.

Het is niet omdat dat allemaal in uw ogen zo is dat ge het recht hebt om een ganse sector te stigmatiseren.
Ik heb het recht om mijn (bovendien logisch opgebouwde) mening te uiten. In tegenstelling tot mensen systematisch in het zak zetten (wat geen recht is), is dat wél een recht.

En hoe zou je dat dan juist moeten weten? Als klant/particulier heb ik geen tijd om de kennis die die mensen op doen in een jarenlange opleiding opgedaan hebben te verwerven om uit te kunnen vissen of de professional die voor mij staat er iets van kent. En vermenigvuldig dat dan met alle mogelijke vakgebieden die in een bouw relevant zijn.

Ik zie dat in mijn vak gebied ook genoeg hoe iemand met genoeg jargon en overtuigend zijn alles kan wijsmaken zonder eigenlijk zelf te weten waarover je bezig bent, want de klant weet er nog minder van.

Ik heb het recht om mijn (bovendien logisch opgebouwde) mening te uiten. In tegenstelling tot mensen systematisch in het zak zetten (wat geen recht is), is dat wél een recht.
Misschien eens de betekenis van stigmatiseren opzoeken.
Edit: en niet te vergeten dat elke aannemer het recht heeft om geen offerte te maken en zich geen hol aan te trekken van al uw telefoontjes en mails. ook dat recht hebben ze.

Laatst bewerkt:
Ik klaag aan dat er veel aannemers in de bouwsector mensen systematisch in het zak zetten. Zijn dat alle aannemers? Neen, dat zijn niet alle aannemers.

Tis hier al aangehaald. Maar de aannemer zelf weet het vaak, het werkvolk is wat anders. Vaak heel onervaren en weinig tot geen supervisie. Heb hier nog facturen openstaan van een hoop oplapwerk na geknoei van mensen in opleiding. Toch even aanzien of de fix in orde is eer dat overgemaakt wordt.

... Misschien is dat als particulier minder evident wie de betere aannemers zijn. Omdat dat minder je omgeving is.

Ligt alvast niet aan de sector. Als je met mensen te doen hebt is dat gewoon zo. Ik heb af en toe advocaten nodig voor dossiers (geen ingebrekestelling :p ) en dat heeft ook even geduurd eer ik een goede vond. Idem met verzekerings makelaars, sociaal secretariaat, notarissen, garage,.. daar kun je allemaal net hetzelfde van zeggen...

Ik blijf denken dat dat de conclusie is: iemand binnen de sector kent genoeg goeie mensen, of heeft het netwerk om goeie te vinden; iemand van buiten de sector heeft daar weinig of geen zicht op.

PS. advocaten, notarissen, verzekeringen, sociaal secretariaat, garages,...: daar zitten er inderdaad ook genoeg tussen die hun werk niet deftig doen en toch blijven die bestaan... Dat gaat uiteindelijk voor alle sectoren op denk ik.

Terug
Bovenaan