Maar dan weet je dat toch ergens zelf ook wel? Als er niemand tijd heeft om snel te beginnen en opeens vind je iemand die staat te popelen...? Dat is geen rocket science he.
Niemand tijd heeft? Ik vraag offertes aan 3 partijen, niet aan 10. Een goede zaak volgens uw eigen redenering hieronder. Dus hoe moet je met een steekproef van 3 de drukte in een sector gaan bepalen?
En sinds wanneer moet je, om correct behandeld te willen worden als klant, eerst een assessment doen van (de drukte van) de sector en van de markt om op die manier in te schatten wat de minimale wachttijd is om een goede aannemer te kunnen strikken?!
En wat is dan de minimale wachttijd om een goede te hebben volgens jou? Een jaar wachten? Twee jaar? En met dat aannemers zo goed zijn in plannen, kunnen ze er nog eens een half jaar naast zitten. Daar sta je dan met uw sequentie van aannemers waarbij de ene de andere moet opvolgen.Zo zie je weer die arrogantie van de bouwsector: als je als stront behandeld wordt dan is dat blijkbaar de schuld van de klant want hij moest maar geweten hebben dat iemand die "te snel" kan afkomen wel een slechte moet zijn. Die gasten zijn zo rotverwaand dat ze gewoon op een compleet andere planeet leven.
Idem met prijzen. Goede stielmannen komen niet gratis werken. Als je natuurlijk een mail uitstuurt naar 10 partijen (wat je duidelijk aan de opmaak kan zien) of via van die belachelijke websites om een stielman te vinden... dat komt al niet goed over bij firma's die correct werken en correct betaald willen zijn. Een groot deel zal zelf gewoon niet antwoorden. Oplichters/prutsers wel natuurlijk, die zien zo'n sites als een zegen denk ik.
1) Ik heb nooit aan 10 partijen een offerte gevraagd. Maximum aan 4, meestal aan 3, soms zelfs maar aan 2.
2) Ik heb al zeker nooit via die belachelijke sites een stielman proberen vinden.
3) Ik heb zelden de goedkoopste genomen, maar steeds de kwaliteit proberen inschatten
4) Lonen van € 45/uur exclusief BTW voor een loodgieter die nog nooit een plastieken regenwaterput van dichtbij gezien heeft, voor een loodgieter die zijn leidingen los in mijn 100 jaar oude planché vijst, voor een loodgieter die niet eens op de hoogte is van hoe ze een conforme, gekeurde waterinstallatie moeten zetten waarbij ik hen zelf moet aantonen hoe ze het moeten doen. Is dat "gratis"?! Zelfs als ik ze een pint aanbiedt na de werken, durven ze die verdomme doorfactureren aan € 45/uur.
Ik werk hier al 15 jaar rond de kerktoren. Dat lukt toch niet als je werkt op een manier zoals ik hier lees? En ik ben niet alleen hoor, ken hier bijna elke aannemer uit de buurt en weet ook wel wie goed werk aflevert. En ik weet ook prutsers genoeg, maar die werken ofwel ver van huis ofwel dik onder de prijs (omdat de klant het allemaal te duur vindt)
Precies alleen gasten uit de bouwsector zelf die vinden van zichzelf dat ze goed werk leveren.
Pas op, ik hoop dat je oprecht bent en dat mijn cynisme ongegrond is. Maar ik ben verdomme f*cking cynisch geworden door anderhalf jaar te verbouwen. Mensen tegengekomen waarvan je het niet mogelijk acht dat ze zo staan te liegen in uw gezicht zonder een spier te verrekken. Een mentaliteit van "ik trek het me hier geen hol aan, als ik 1 minuut kan uitsparen waardoor de klant nog 50 jaar op een scheve plank moet zitten kijken dan kies ik voor die ene minuut". Enzovoort.
) en dat heeft ook even geduurd eer ik een goede vond. Idem met verzekerings makelaars, sociaal secretariaat, notarissen, garage,.. daar kun je allemaal net hetzelfde van zeggen.
. Misschien moeten we er nog bij vertellen dat ze allemaal op de NVA stemmen, dan kan je helemaal los gaan.