Ervaringen met aannemers

We hebben niet eens verwarming

Daar sta je dan met uw verbouwing. :support:
Bijna "letterlijk" in de "kou".
(Al kan ik zelf het volledig artikel niet lezen dus de details ken ik niet)

Elke dag lees ik wel posts op facebook groepen en nieuws sites van mensen die gekloot zijn door een smeerlap aannemer. Snap echt niet dat onze overheid daar niet eens werk van maakt...
Een leerrijke les hierboven voor de papa van 21. Hij is amper afgestudeerd of hij heeft al ne "kleine" met zijn vriendin (die 10 jaar ouder is en zelf al 2 kindjes heeft uit een vorige relatie). En zijn eerste wapenfeit om te zorgen voor zijn gezinnetje? Meteen zwaar afgezet worden door een bevriende aannemer en ze al zwaar moeten teleurstellen met een "ruine" van een woning. :support:
(Niet dat daar iets mis mee is dat hij vroeg papa is. Velen gaan hem hier wel voor maar dit is gewoon weer zo'n schrijnend verhaal he)

En inderdaad dit is maar 1 van de vele schrijnende verhalen. Aannemers komen met bijna alles weg. Misbruik makend van de zwakkeren of naïevelingen in onze samenleving. Hier mag echt wel eens tegen opgetreden worden.
 
Laatst bewerkt:
Ook weer een artikel om medeleven te krijgen.
Ze zouden wel een aannemingsovereenkomst hebben maar meer nuttigs staat er niet in het artikel.

Ze besluiten een beroep te doen op een aannemer die deel uitmaakt van Tiffany’s familie. Te goeder trouw storten ze 60.000 euro voorschot op zijn rekening. “Hij had ons veel beloofd. Alles stond op papier, alles was uitgetekend. De aannemer kon snel een ploeg werkmannen bij elkaar krijgen, zei hij. Maar daar had hij wel centen voor nodig. Dus beslisten we snel om de betaling te doen. Ook omdat hij deel van de familie is.”
Bij zo’n voorschotbedrag en dan vooral de vetgedrukte reden moeten toch alle mogelijke alarmbellen afgaan…

Niet dat je het daarvoor verdient om afgezet te worden maar de reden dat die malafide aannemers er nog zijn is dikwijls toch ook de goedgelovigheid van mensen.

Edit: ook met gekende schaarste/wachttijden in de bouwsector die van tijd tot tijd wel eens in de media komen zou je toch alert moeten zijn wanneer er opeens iemand is die “snel” kan beginnen, zeker wanneer die direct een voorschot moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het is nu sinds vorige week donderdag droog en de aannemer heeft op mail bevestigd dat hij vandaag om 6 u 30 ging beginnen om het platdak af te werken.
Ik denk dat hij wat materiaal heeft komen afzetten en dat is het dan :wallbash:

Als het vandaag niet gebeurt zitten we dus met letterlijk een open huis tot minstens 8 januari.

Edit: dat materiaal is voor de vloer. Aannemer is weer niet komen opdagen.
Sterker nog, ik heb die klootzak zien passeren in zijn camionette met ander materiaal in de tegenovergestelde richting van ons huis als ik aan het terugrijden was van mijn ouders. Die clown heeft zelfs teruggezwaaid. Ik heb de achtervolging ingezet maar ben hem helaas niet meer tegengekomen.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg: Aannemer is dus toch komen opdagen gisteren. Natuurlijk was het weer niet denderend, maar ze hebben toch zoveel mogelijk proberen doen. Hierdoor nog meer op hun vingers zitten kijken en verduidelijking gevraagd waar nodig. Vandaag al redelijk goed weer gehad, dus zit het dampscherm er eindelijk op en zijn ze bezig aan de isolatie. Ze werken wel traag, veel geslenter, gezaag en geklaag dat ik op hun vingers zit te kijken.
Tjah, dat ze er dan niet steeds de hoeken van proberen af te lopen.

Het gaat misschien nog gedaan geraken deze week. Hij moet wel nog altijd de kolom opnieuw plaatsen alsook de dorpels. Vrijdag willen ze dan maar een halve dag komen "omdat het verlof begint" (zelfs als het net niet klaar is :wallbash:).

Edit:
Extra opmerkingen:
  • Dakkoepel vastgemaakt zonder binnen te controleren waardoor bouten door het plafond komen: "dat moete gunder maar afwerken"
  • Dakpan kapot geslaan met zijn kraan tijdens het tillen van de koepels.
  • Ikea bord dat in de lavabo lag kapot door batterij te laten vallen (er is een haspel voorzien buiten dat ze niet gebruiken waardoor ze in onze oude keuken zitten).
  • Nieuw(!) afdekzeil dat WIJ gekocht hebben om het dak te beschermen (dat zij niet voorzien hebben) beschadigd en al een gat en scheur in.
  • Afdekplastiek te snel verwijderd van de koepel waardoor het glas al vuil is...
  • Vuiligheid van het dak deels in de tuin van onze buurvrouw gegooid
Sommige zijn vervelender dan andere (en horen er een beetje bij), maar godverdomme zeg. Let toch verdomme op?! Moesten het enkel de kleine prutskes zijn, was ik niet zo ambetant maar ze kunnen gewoon niets doen zonder iets te beschadigen of te foefelen.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg 2: Net niet afgeraakt. ze moeten nog 3 meter op 4 meter leggen. Een drie-tal uur werk. Hadden ze op maandag begonnen was het gedaan geweest.
Nu kan ik wel mijn rechtsbijstand mailen om zijn bedrog aan te kaarten en hulp te vragen omtrent het betwisten van de eindfactuur.

M.b.t. de dakpan: hij erkende dat de dakpan kapot was door zijn kraan maar die bedrieger liegt gewoon vlak in mijn gezicht door te zeggen dat hij ze heeft gerepareerd. Neen, hij komt af met een zwarte pan i.p.v. een leien pan, versteekt de gebroken pan naar onder zodat het niet zichtbaar is van beneden en doet dan alsof de pan die hij gebroken heeft al kapot was en lijmt ze dan met zwarte tec7. :wallbash:

Als klap op de vuurpijl heeft hij chemisch afval in onze tuin uitgekieperd en is die smurrie in onze regenput gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg 3: We kunnen onze nieuwe Velux koepels niet langs binnen afwerken omdat De aannemer gewoon op zicht de koepels heeft geplaatst boven op de oude zonder die oude compleet te verwijderen. Een deel van de nieuwe Velux koepels zit nu boven het originele betonnen dak dat dus moet afgebroken worden.

Daarnaast merken we ook, nu dat we aan het kijken zijn voor de uitkleden van de poutrels, dat hij de poutrels een cm schuin heeft gestoken.

 
Laatst bewerkt:
Dat is dan weer het frustrerende: neen. Niet de duurste maar zeker niet de goedkoopste. Op het eerste zicht had hij aan alles gedacht m.b.t. Zmzijn offerte. Het bevatte ook alle werken. We hadden wat nagevraagd en er waren niet meteen slechte verhalen over hem. Zijn bedrijf bestaat ook al sinds '94 en is nooit failliet gegaan.

Nu we met deze zever zitten komen er plotseling wel verhalen naar boven. "Ah, Asselman? Oei ja, daar hebben wij toch al wat van gehoord." Konden ze dat verdomme niet eerder zeggen :wallbash: Zoals bv. appartement dat hij zelf zet waar ze continue met lekken en gebreken zitten.

Maar anderen die we vonden waren niet beter. Een Albanees die nog geen jaar bezig was en al 50% voorschot vroeg. Een andere had niets in zijn offerte staan m.b.t. een nieuwe vloerplaat en reageerde dan niet
meer op verdere vragen. Een aantal grotere aannemers reageerde niet waarvan er ondertussen één is die te weinig werk heeft 🙄

Ik was ondertussen al 4 maand aan het zoeken en mailen. Op een gegeven moment moesten we wel een beslissing nemen.

Gelukkig heeft hij bv. de waterkering nu wel gestoken en de paal goedgezet. Al is die paal nu weer met het nodige prutswerk aan elkaar gelast.

Edit: Foto's aan vorige post toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg 2: Net niet afgeraakt. ze moeten nog 3 meter op 4 meter leggen. Een drie-tal uur werk. Hadden ze op maandag begonnen was het gedaan geweest.
Nu kan ik wel mijn rechtsbijstand mailen om zijn bedrog aan te kaarten en hulp te vragen omtrent het betwisten van de eindfactuur.

M.b.t. de dakpan: hij erkende dat de dakpan kapot was door zijn kraan maar die bedrieger liegt gewoon vlak in mijn gezicht door te zeggen dat hij ze heeft gerepareerd. Neen, hij komt af met een zwarte pan i.p.v. een leien pan, versteekt de gebroken pan naar onder zodat het niet zichtbaar is van beneden en doet dan alsof de pan die hij gebroken heeft al kapot was en lijmt ze dan met zwarte tec7. :wallbash:

Als klap op de vuurpijl heeft hij chemisch afval in onze tuin uitgekieperd en is die smurrie in onze regenput gelopen.
Heeft iemand een drol in uw waterput gedraaid? :unsure:

Verschrikkelijk...
We zitten in een verbouwing dat in enkele fasen verloopt. Begin dit jaar kwamen de nieuwe ramen en deuren in dus de dorpels moesten vervangen worden. Aannemer genomen die hier in de regio gekend is en ook veel opdrachten doet overal. De maximum tolerantie hebben ze wel gehanteerd want ze zijn zo scheef als het maar kan zijn (uitsteken). Ploegbaas is al komen kijken tijdens en na de plaatsing: "Is binnen tolerantie". De aannemer van de ramen zag direct al dat het scheef stond maar volgens hem zijn er nu eenmaal aannemers die het niet zo nauw nemen met toleranties. Moesten de ramen en deuren niet snel erna geplaatst worden had ik ze de dorpels opnieuw laten plaatsen.
 
Vraagje. Wij hebben offerte gevraahgd voor op maat gemaakte screens. Prijs is ok. Wel vragen ze nu een voorschotfactuur van 50 procent. Is dat gangbaar? Totaakfactuur bedraagt uiteindelijk ongeveer 2700 euro.
 
Vraagje. Wij hebben offerte gevraahgd voor op maat gemaakte screens. Prijs is ok. Wel vragen ze nu een voorschotfactuur van 50 procent. Is dat gangbaar? Totaakfactuur bedraagt uiteindelijk ongeveer 2700 euro.
Bij wie heb je de offerte opgevraagd? Mag via PM
 
Ge zou uit miserie zelf een bouwbedrijf beginnen. :crazy: :crazy: Al vaak gedacht, zeker als ik zie hoe de buurman (die een bouwbedrijf heeft) het geld schept.
 
Aller, moedwillig chemisch afval dumpen valt niet onder ABR, we gaan het nog zelf mogen opkuisen. Bij deze mensen, als je chemisch afval hebt, dumpen maar.
Ge zou uit miserie zelf een bouwbedrijf beginnen. :crazy: :crazy: Al vaak gedacht, zeker als ik zie hoe de buurman (die een bouwbedrijf heeft) het geld schept.
Inderdaad, ook al aan gedacht, maar tegelijkertijd, als ge met werknemers begint, is het ook niet zo evident. Om nog maar te zwijgen over planning, weerverlet, materiaal, stockage, etc. m.b.t. problemen moet ge u iig geen zorgen maken, aansprakelijkheid bestaat niet en in de bouw mag alles behalve misschien moord.
 
Heb 4-5 collega bedrijven die er nu per 1/2024 mee stoppen.

Reden bij bijna allemaal hetzelfde personeel...

Een jonge aannemer van 35 die goed zijn geld verdiend. (5-6 man personeel) stopt ermee want anders duwt hij vroeg of laat iemand van de stelling.
Een andere die nu 50 word, geeft zelf aan dat hij al beter 5 jaar eerder gestopt was. (zelfde reden, personeel..)
Een transporteur die van 150 naar 70 chauffeurs gegaan is, en blij met elke vrachtwagen die total loss word gereden, want dan kan hij een chauffeur bedanken..
en zo nog een paar, maar die zitten met ouder personeel en laten het nu in snel tempo uit doven.

Hier is het al niet veel beter.

Mijn ingehuurde wit-russen zijn te dom op een werf een half uur alleen te laten(lui ook nog), mijn Polen liggen van niets wakker, mijn Belgische zelfstandige die per uur werken nemen meer verlof dan ze komen. (want goed dik betaald) (en het zijn zelfstandigen dus ze zijn vrije vogels)
En mijn belgen in loondienst wijzen naar al de rest en nemen ook Nul verantwoordelijkheid.

Gisteren nog een sollicitatie voor een chauffeur afgenomen; "ja ik kom maar eens informeren wat jij bied, want ik kan op 5 plaatsen beginnen."

Als Aannemer kan je nog zo hard je best doen, als er geen beter personeel te vinden is kan het enkel nog maar harder bergaf gaan. (je kan moeilijk op 4 werven tegelijk de waterpas helpen vasthouden..)
En aan de verloning mag het niet liggen, de grote meerderheid die ik in dienst heb verdiend meer dan de bachelor werfleider die hun aanstuurt.
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn mening is het grootste probleem dat niemand nog enige eer heeft/haalt uit zijn werk. Je ziet dat in veel sectoren dat het bij de meerderheid no fucks given is of hetgeen ze gedaan hebben nu goed of slecht is.
 
Naar mijn mening is het grootste probleem dat niemand nog enige eer heeft/haalt uit zijn werk. Je ziet dat in veel sectoren dat het bij de meerderheid no fucks given is of hetgeen ze gedaan hebben nu goed of slecht is.
Tja in een samenleving waarbij iedereen een shitfluencer wil worden en snel en makkelijk geld wil verdienen en waarbij vanaf de schoolbanken al wordt gezegd dat iedereen een expert in multitasking moet worden en flexibel moet zijn... wat verwacht je dan. Een samenleving van een groot deel nietsnutten en een groot deel manusje-van-alles maar een expert in niets.
 
Een 2-tal jaar nadat onze nieuwe ramen geïnstalleerd zijn blijkt er vanwege een slechteafdichting (mini spleet tussen 2 rubbers in verstek) vocht zijn binnengesijpeld met de zware regenbuien van vorige maand. Hierdoor is ons op maat gemaakte meubel beschadigd.

Ik vroeg me af of ik hiervoor de aannemer moet aanspreken (alleszins wel voor de herstelling maar ik heb het dan over de schade) of gewoon rechtstreeks naar men eigen verzekering/makelaar moet stappen die dan de aannemer wss voor aansprakelijk stellen.
 
Terug
Bovenaan