Ervaringen met aannemers

Inderdaad moeilijk hè, ik heb wat hetzelfde gehad. Tot meer dan een jaar moeten wachten en altijd voor zich uit geschoven.

Als ge geen uitvoeringsdatum op die offerte staan hebt, kunt ge volgens mij enkel maar verbreken door aangetekend schrijven dat de aanvaardbare termijn overschreden is, dat ge voor datum X uitvoering wilt en anders de overeenkomst als verbroken beschouwt. Geen idee hoe hard ge dat kunt maken, geen idee of de dakwerker het hard wilt maken, maar theoretisch hebt ge gewoon een overeenkomst.

Vraag is ook, die andere dakwerkers die ge zou contacteren, wanneer gaan die kunnen? Volgens mij zitten ze allemaal in hetzelfde schuitje, veel te druk.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad moeilijk hè, ik heb wat hetzelfde gehad. Tot meer dan een jaar moeten wachten en altijd voor zich uit geschoven.

Als ge geen uitvoeringsdatum op die offerte staan hebt, kunt ge volgens mij enkel maar verbreken door aangetekend schrijven dat de aanvaardbare termijn overschreden is, dat ge voor datum X uitvoering wilt en anders de overeenkomst als verbroken beschouwd. Geen idee hoe hard ge dat kunt maken, geen idee of de Dakwerken het hard wilt maken , maar theoretisch hebt ge gewoon een overeenkomst.

Vraag is ook, die andere dakwerkers die ge zou contacteren, wanneer gaan die kunnen? Volgens mij zitten ze allemaal in hetzelfde schuitje, veel te druk.
Klopt.

Echter, ik weet niet hoe groot de werken zijn in dit geval, maar voor kleine werken, durven ze dat blijven uitstellen tot ze plots met een klein gaatje op hun korte planning zitten.
Bedrijf waar ik vroeger werkte had daar een sport van gemaakt. Grote klussen werden vlot uitgevoerd als ze eenmaal op de planning stonden (wat soms ook meer dan 6 maanden was). Kleintjes konden blijven aanslepen.
 
Voor mij is het pas een probleem wanneer je een voorschot betaald hebt bij het toezeggen van de offerte, dan hang je er aan vast. Indien niet, zou ik ze na herhaaldelijke valse beloften en mij extreem lang doen wachten gewoon via een droge mail laten weten dat ik ze bedank voor verdere diensten.

Afgelopen jaren genoeg in de draai gehouden door aannemers, mijn vertrouwen in en respect voor die mensen is volledig weg. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Probeer ook altijd te gaan voor een groter bedrijf dat meerdere ploegen heeft en waar steeds iemand bereikbaar is op het bureau of van de planning indien je vragen hebt. Die eenmansbedrijven waarbij de baas samen met één helper steeds de baan op is en je die dus met moeite kan bereiken zijn de slechtste om te hebben voor grotere werken.
 
Ik heb vandaag dan toch maar aangetekende zending gestuurd met gans het relaas van zijn beloftes die hij niet nagekomen is, en dat ik hem tot 25 augustus de kans geef om de werken volledig uit te voeren, en bij niet naleving dat ik de overeenkomst van zijn kant als verbroken beschouw.
Ik geef hem dus terug 4 weken zodat hij zich kan organiseren.

Ik voel er mij op zich wel niet goed bij, en er zullen altijd mensen zijn die mij gelijk geven, of net omgekeerd, die gaan beweren dat ik die mens nog meer tijd moet geven. Het zijn vooral die valse beloftes die mij een zeer slecht gevoel geven. Dan liever ander en (hopelijk) beter.
 
Aangetekende zending, dat is de grootste red flag waar de kleine aannemers een hekel aan hebben.

Je hebt volledig gelijk dat die mens zijn planning op niets trekt, maar ik had het bij een boze e-mail gehouden.

In die mens zijn verstand werkt het nu zo:
Een klant die voor start der werken al aangetekende zending stuurt, zal er niet vies van zijn om dat tijdens/nadien ook te doen.
ERGO = moeilijke klant.

Oplossing 1) F*ck die klant, we verzuipen al in het werk dan ga ik niet eens beginnen aan die werf.
Oplossing 2) Hij komt uw werf afmaken, maar elk meerwerkje dat jij vraagt gaat hij meteen afblokken, hij wil gewoon zo snel mogelijk van u vanaf zijn.
 
Mja, de andere optie is blijven wachten op Godot. Als de aannemer niet komt opdagen kan @-steven- tenminste verder zonder dat er een contract boven zijn hoofd hangt.
 
Ik heb vandaag dan toch maar aangetekende zending gestuurd met gans het relaas van zijn beloftes die hij niet nagekomen is, en dat ik....
Is het momenteel geen bouwverlof bij jullie? Beetje sneu om midden in het verlof een aangetekend schrijven te krijgen.
Persoonlijk ben ik van mening dat je beter de telefoon opgepakt had en de conclusie daarvan gewoon op mail bevestigd had...

Ik snap je frustraties, maar hou er rekening mee dat een goede aannemer een zeer goed gevulde agenda heeft. Een aannemer die 'morgen' kan starten, is vaak niet de aannemer die je wilt (uitzonderingen bevestigen de regel)

Ik voel er mij op zich wel niet goed bij .

Als je je er opzich niet goed bij voelt, had je dat niet moeten doen....
 
Eens wat ergernissen langs de andere kant als (zeer kleine) aannemer.

Ik zet laadpalen en zonnepanelen, en proberen enorm individueel te werken aan de wensen van de klant, er zijn veel opties die elkaar beïnvloeden etc. Ik ga vaak langs, en denk mee hoe alles zo proper mogelijk geïnstalleerd kan worden, welke componenten er nodig zijn bij slimme sturing in hun bestaande woning etc. Allemaal gratis in de offertefase natuurlijk, en dan doe ik een gedetailleerd voorstel.
Al zeker niet zeldzaam gaan mensen dan nadien met mijn plan bij iemand anders die het dan nét iets goedkoper kan uitvoeren. Maar ja, al mijn expertise en productkennis heb ik dan gratis weggegeven; want betalen voor een offerte is not done.
Ik wil zelf als koper/klant ook graag zo goed mogelijk geïnformeerd zijn als ik iets aanschaf, maar als verkoper werkt dit vaak averechts om te doen.

Mensen vragen ook zonder gene overal offertes op, die ze dan niet goed kunnen vergelijken, of met service die compleet anders is (onderaannemers die komen wnr het hun uit komt vs duidelijke communicatie "dan ben ik er"). Voor een werk heb je dan al snel 3 mannen die een offerte hebben moeten opstellen; allemaal gratis uren die op een of andere manier moeten terugverdiend worden. Dan kiezen ze de goedkoopste, of 1 van een grote firma met allerlei departementen, en zijn ze voor maanden gesukkel vertrokken.

Ik snap zeker dat mensen vergelijken en een juiste offerte willen, maar dat komt met een kost voor beide (of meerdere) partijen. Mensen die mij via via kennen en bellen "kom maar installeren wat ge denkt dat het beste is en nodig is" zijn altijd veel goedkoper af. Of mensen die gewoon al heel concreet een project hebben en niet zomaar eens vrijblijvend komen shoppen. Klanten worden boers of achterdochtig door slechte ervaringen uit het verleden (begrijpelijk!), maar dat creëert dan ook minder enthousiasme aan de andere kant.

En dan volg ik vaak nog zelf op na offertes als ik lange tijd niet iets gehoord heb.
"Ja we gaan het niet meteen doen hoor, was gewoon om een idee te hebben van wat zoiets kost" -> had mij dat dan meteen gezegd, dan had ik via telefoon in 5 min grote lijnen de kostenposten uitgelegd om u te informeren ipv een gedetailleerde offerte te maken aangepast aan uw persoonlijke situatie en wensen

Zo word je nogal aangemoedigd om ook gewoon nooit meer langs te komen, geen maatwerk te doen, 1 size fits all en een vaste grote prijs erop te plakken en wel te zien wie blijft plakken. Dat is voor de klant zeker niet interessant, maar dat wek je zo in de hand.

My unpopular opinion: als offertes betalend zouden zijn, zouden projecten voor de eindklant goedkoper worden (want veel gedetailleerder, en minder verspilling van effort en resources)
 
Laatst bewerkt:
My unpopular opinion: als offertes betalend zouden zijn, zouden projecten voor de eindklant goedkoper worden (want veel gedetailleerder, en minder verspilling van effort en resources)
Het is nochtans simpel; je dient het gewoon anders aan te pakken.

In plaats van offertes betalend te maken, zeg je gewoon dat er vanaf een bepaalde tijdsinvestering "een studie" nodig is, tegen betaling. De offerte die daaruit voortvloeit benoem je dan nog steeds als "gratis" ;). Sommige van uw concurrenten (vooral grote spelers) hebben hier een heel lucratieve business van gemaakt.

Voorbeeldje (zelf meegemaakt): VME in appartementsblok wil haalbaarheid en kostprijs bekijken van laadpalen en/of zonnepanelen. Men heeft hier dan een grote firma* van 60km verder aangesteld om een studie uit te voeren. Op de avond van de algemene vergadering zijn er dan 2 gastjes van die firma alles uit de doeken komen doen met daarop volgend een stemming. Besluit: veel te duur voor wat het is; project compleet afgevoerd. Saillant detail: de VME van 16 eigenaars moet wel 2400 euro ophoesten om de studie van die firma te bekostigen. Reken maar uit hoeveel dat is per appartement, voor uiteindelijk alles te laten bij wat het was.

* PB me als je meer wil weten.
 
My unpopular opinion: als offertes betalend zouden zijn, zouden projecten voor de eindklant goedkoper worden (want veel gedetailleerder, en minder verspilling van effort en resources)
Indien offertes betalend zouden zijn, dan denk ik niet dat particulieren nog zeer veel werken, zeker kleine, gaan laten uitvoeren door een professional.

Dan acht ik de kans enorm groot dat meneer klus dit wel zal doen.
De mensen met effectief grote verbouwplannen of dergelijke is dan iets anders.

Sowieso is het perfect begrijpbaar dat mensen offertes aanvragen en die met elkaar vergelijken. Die verloren uren zijn dan ook inherente kosten aan de bedrijfsvoering. Ofwel moet je die gewoon slikken, ofwel moet je x tijd gratis ter beschikking stellen om een ruwe offerte op te stellen zonder maatwerk, waarna je die offerte kunt customizen voor een bedrag van vb x uur werk. Wat je dan kan noemen als studie.

Voor particulieren is dat not done, voor bedrijven is dat al gangbaarder.

Maar alles hangt af van hoe goed je in het werk zit.
 
Hier ook nog even neer petsen omdat het toch hoog zit:
Fcking aannemer die de start weeral verschuift. Nooit schriftelijk antwoorden en steeds verschuiven. Beloofde (mondeling) 23/10 te starten en dat we alles leeg konden maken. Nadat die de originele start op 8 augustus al eens had uitgesteld naar eind september en dan dus nog eens naar volgende week.

Ik belde afgelopen dinsdag om nog eens te bevestigen: "ja het zal toch wat later zijn, ik heb nog iets extra gedaan". What the fuck?! Is er dan geen enkele aannemer die u niet in u gezicht uitlacht en getekende offertes compleet negeert? Ook al gezever had met grote ontwikkelaars voor mijn appartement. Ik weet dat ik als kleine particulier niet veel kan afdwingen, maar de lat is toch niet hoog als ik vraag voor wat fatsoen en me niet aan het lijntje te houden.

Het klote is wel dat ik misschien maar iets "klein" heb, maar ik heb wel nog andere werken die hier aan verbonden zijn. Daarnaast loopt mijn ABR dat ik al mag gaan verlengen omdat hij maar niet komt opdagen. De ramen en deuren zijn pas voor februari en de keuken is ondertussen pas voor maart. Daarenboven is het dus vooral slopen van steunmuren. Dat is niet iets dat we zomaar even zelf doen.
Wij wonen er ondertussen in en gaan, als hij überhaupt begint, ne ganse winter met een gat zitten. Zelfs als we dichten met osb en wat isolatie gaan we meer mogen stoken.

Als ze geen goesting hebben, dat ze het dan zeggen.

Ik ben altijd respectvol geweest, maar als hij zo in mijn gezicht liegt over de start geraakt mijn geduld ook op.
 
Laatst bewerkt:
Bump!

Blijkbaar is onze vloer van de benedenverdieping niet geisoleerd. Enkel welfsels en chape. Hieronder is een (relatief hoge naar mijn mening) kruipkelder waar nu dus veel water staat en dus een niet efficient geheel vormt voor mijn woning.

Zijn er mensen die aannemers voor die isolatie kunnen aanraden in Antwerpen? Mijn Google zoektochten leveren alleen maar schimmige dingen op waar ik zelfs geen offerte wil bij laten opmaken. Liefst van al iemand die isoleert tegen het plafond van de kruipkelder zodzt die nog dienst kan doen bij andere werken.

Merci!
 
Bump!

Blijkbaar is onze vloer van de benedenverdieping niet geisoleerd. Enkel welfsels en chape. Hieronder is een (relatief hoge naar mijn mening) kruipkelder waar nu dus veel water staat en dus een niet efficient geheel vormt voor mijn woning.

Zijn er mensen die aannemers voor die isolatie kunnen aanraden in Antwerpen? Mijn Google zoektochten leveren alleen maar schimmige dingen op waar ik zelfs geen offerte wil bij laten opmaken. Liefst van al iemand die isoleert tegen het plafond van de kruipkelder zodzt die nog dienst kan doen bij andere werken.

Merci!
Ik denk niet dat iemand iets gaat willen doen in een kelder die vol water staat...


Ik heb carrobel gebruikt, ondanks dat die ook 60km ver zijn, waren ze de goedkoopste en ik zie die hier regelmatig in de regio. Waren wel een team Polen of zo en de werfleider die wèl een andere taal machtig was, kwam pas een uur later toe... (Was Frans meen ik me te herinneren. 🙈)
Maar volgens mijn pa hebben ze proper werk afgeleverd en vooral heel snel en vlot gewerkt.
 
Ik plaats naast zonnepanelen ook laadpalen. Dit weekend een mailtje binnen om wat extra info.
Klopt het dat bij plaatsing en keuring voor eind 23 nog 30% fiscaal voordeel is om in te brengen bij de belastingen?
Ja madam, mijn agenda is helemaal leeg, ik zat op u te wachten, dus ik kan die paal nog voor het kerstverlof zetten. En de keurders hebben ook helemaal niets te doen, die zullen op 2e kerstdag bij u komen.
 
En de keurders hebben ook helemaal niets te doen, die zullen op 2e kerstdag bij u komen.
Bij een maat van mij zal de plaatser van de zonnepanelen ook de keuring uitvoeren. Zijn hoofdactiviteit is elektricien. Kan dat eigenlijk dat iemand met meerdere petten op het hoofd zijn eigen boeltje mag keuren? Dat lijkt me toch weinig fatsoenlijk?
 
Niet echt een aannemer, maar wel de leverdienst van een meubelzaak. Hebben nu een week of twee een nieuwe zetel, en nu pas zien we dat er op de zijkanten zeker 3 snedes zijn van toen ze de zetel uit de plastic hebben gehaald. Ongelooflijk. :wallbash:

Heel da kot hier verbouwd, altijd miserie bij elke aannemer, en nu gaan we zelfs miserie hebben voor de meubels ook. :rofl::rofl::rofl::crazy::crazy:
 
Niet echt een aannemer, maar wel de leverdienst van een meubelzaak. Hebben nu een week of twee een nieuwe zetel, en nu pas zien we dat er op de zijkanten zeker 3 snedes zijn van toen ze de zetel uit de plastic hebben gehaald. Ongelooflijk. :wallbash:

Heel da kot hier verbouwd, altijd miserie bij elke aannemer, en nu gaan we zelfs miserie hebben voor de meubels ook. :rofl::rofl::rofl::crazy::crazy:

Kan nog wel even aanslepen als je pech hebt.

Mijn schoonmoeder heeft dit jaar een tuintafel gekocht, de tafel is al drie keer geleverd, telkens met gebreken. Tegen dat het vierde exemplaar er is, zijn we letterlijk een jaar verder. :laugh:
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Heb zo een paar jaar geleden een nieuwe stalen buitenpoort in ral kleur laten plaatsen. De installateur komt die plaatsen en ik krijg die poort in het oog. Gans die poort zat gewoon vol met stof in de verfkleur. Ik spreek die gast erop aan en uiteindelijk komen we overeen om die opnieuw te laten doen. Ik werk voor een groot bedrijf waar een lakkerij is en ik zie zo'n dingen dus gewoon keihard dan.

Een paar weken later kwam hij terug met die poort en zag je gewoon overal de verflopers en afdrukken van vingers in de verf. Needless to say dat ik absoluut nie happy hiermee was. Allé, hij gaf mij toen toch weer gelijk en ging de poort wel naar een andere lakkerij doen.

Uiteindelijk had hij toch het verstand om de poort op voorhand is te controleren voor hij naar hier kwam want ze was weer niet goed belde hij toen. Tis uiteindelijk wel in orde gekomen maar wat een gedoe seg.

Toen hij ze kwam plaatsen kreeg ik nog commentaar dat ik te nipt was. Ik heb hem toen gezegd dat als het voor hemzelf was en hij zoveel ervoor betaalde als ik het ook zo perfect mogelijk moet zijn. Ik wou nog de trapleuning laten doen in staal maar ik heb na die commentaar iemand anders genomen.

En zo heb ik nog 10 andere verhalen over aannemers bij onze bijbouw. Een jaar vol miserie geweest toen en uiteindelijk heb ik zoveel mogelijk zelf proberen te doen want tis echt overal hetzelfde. Vrienden van ons zijn nog erger af, ze laten alles doen door een aannemer. Het ging 8 maanden duren had die hun wijs gemaakt. We zijn 2 jaar verder en de ruwbouw is daar nog altijd niet af. Ik zou zot komen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan