Eens wat ergernissen langs de andere kant als (zeer kleine) aannemer.
Ik zet laadpalen en zonnepanelen, en proberen enorm individueel te werken aan de wensen van de klant, er zijn veel opties die elkaar beïnvloeden etc. Ik ga vaak langs, en denk mee hoe alles zo proper mogelijk geïnstalleerd kan worden, welke componenten er nodig zijn bij slimme sturing in hun bestaande woning etc. Allemaal gratis in de offertefase natuurlijk, en dan doe ik een gedetailleerd voorstel.
Al zeker niet zeldzaam gaan mensen dan nadien met mijn plan bij iemand anders die het dan nét iets goedkoper kan uitvoeren. Maar ja, al mijn expertise en productkennis heb ik dan gratis weggegeven; want betalen voor een offerte is not done.
Ik wil zelf als koper/klant ook graag zo goed mogelijk geïnformeerd zijn als ik iets aanschaf, maar als verkoper werkt dit vaak averechts om te doen.
Mensen vragen ook zonder gene overal offertes op, die ze dan niet goed kunnen vergelijken, of met service die compleet anders is (onderaannemers die komen wnr het hun uit komt vs duidelijke communicatie "dan ben ik er"). Voor een werk heb je dan al snel 3 mannen die een offerte hebben moeten opstellen; allemaal gratis uren die op een of andere manier moeten terugverdiend worden. Dan kiezen ze de goedkoopste, of 1 van een grote firma met allerlei departementen, en zijn ze voor maanden gesukkel vertrokken.
Ik snap zeker dat mensen vergelijken en een juiste offerte willen, maar dat komt met een kost voor beide (of meerdere) partijen. Mensen die mij via via kennen en bellen "kom maar installeren wat ge denkt dat het beste is en nodig is" zijn altijd veel goedkoper af. Of mensen die gewoon al heel concreet een project hebben en niet zomaar eens vrijblijvend komen shoppen. Klanten worden boers of achterdochtig door slechte ervaringen uit het verleden (begrijpelijk!), maar dat creëert dan ook minder enthousiasme aan de andere kant.
En dan volg ik vaak nog zelf op na offertes als ik lange tijd niet iets gehoord heb.
"Ja we gaan het niet meteen doen hoor, was gewoon om een idee te hebben van wat zoiets kost" -> had mij dat dan meteen gezegd, dan had ik via telefoon in 5 min grote lijnen de kostenposten uitgelegd om u te informeren ipv een gedetailleerde offerte te maken aangepast aan uw persoonlijke situatie en wensen
Zo word je nogal aangemoedigd om ook gewoon nooit meer langs te komen, geen maatwerk te doen, 1 size fits all en een vaste grote prijs erop te plakken en wel te zien wie blijft plakken. Dat is voor de klant zeker niet interessant, maar dat wek je zo in de hand.
My unpopular opinion: als offertes betalend zouden zijn, zouden projecten voor de eindklant goedkoper worden (want veel gedetailleerder, en minder verspilling van effort en resources)