Ervaringen met aannemers

Wij zijn de afgelopen maanden dus volop bezig met offertes vragen voor vanalles en nog wat. 1 ervan zijn manier van werken heeft er voor gezorgd dat we sowieso niet bij hem gaan tekenen.

Eind september belde ik voor een afspraak te maken om te komen kijken voor een offerte op te stellen. 2 weken later was het eerste moment dat hij kon langskomen. Ok, het is druk dus begrijpelijk.
toen hij langskwam is hij meer dan een uur bezig geweest om alles op te meten, foto's te maken en god weet wat nog allemaal.
Toen hij klaar was zei hij dat ik na 3 a 4 weken telefoon ging krijgen om langs te gaan in hun toonzaal om de offerte te bespreken, een offerte doorsturen via mail, daar doen ze niet aan mee. Ze gaan voor een persoonlijke touch.
Toen had ik eigenlijk al iets van "laat dan maar", maar we hadden die offerte nodig om een idee te hebben van de prijs en om een lening te kunnen aanvragen.

Half november eindelijk in hun toonzaal geraakt (30 min rijden, enkel) en daar heeft hij eerst een half uur overlopen wat hij allemaal gezien had en wat de plannen waren. Dan kreeg ik eindelijk de offerte te zien, en heeft hij die ook lijn per lijn overlopen.
toen we uiteindelijk bij de totaalprijs kwamen zag ik dat de offerte geldig was tot half oktober. Dus die was al een maand vervallen.
Ik wees hem erop omdat ik dacht dat dit een typfout was. Maar hij zei dat dit normaal was, omdat ze die offerte half oktober opgesteld hadden en de prijzen heel hard stijgen (I know, dit klopt).
Maar, hij zei me dat als ik toen ter plekke die offerte zou tekenen, dat ik nog die prijzen zou kunnen krijgen.
Toen ik zei dat ik wel eerst nog mijn lening moest aanvragen reageerde hij licht gepikeerd dat ik dat beter al op voorhand zou gedaan hebben. Maar als ik dan zei dat ik uiteraard een offerte nodig had om een lening te kunnen aanvragen gaf hij me wel gelijk.
Hij zei me dat zo snel mogelijk te doen, en dat als ik dezelfde week, of misschien de week daarop zou tekenen, dat het ook nog aan die prijs kon waarop ik zei dat de goedkeuring van die lening 4-8 weken kan duren (die MijnVerbouwLening).

Intussen heeft hij me al 4x proberen bellen.


De uiteindelijke prijs van die offerte vond ik ook wel heel erg hoog. Ik heb zelf online prijzen gezocht voor het nodige materiaal omdat ik even overwoog om het zelf te proberen doen. Maar het is te hoog en te gevaarlijk, ik heb het juiste materiaal ook niet.
Ik kwam qua materiaal op een 10.000€ uit, zijn offerte was 26.000€ (en al gerekend dat ik de afbraak en afvoer van het afval zelf doe)





Het meest irritante is ook dat we zijn offerte 4 weken na alle andere offertes gekregen hebben, en die nu uiteraard ook allemaal vervallen zijn. Hierdoor nu nog steeds die lening niet kunnen aanvragen.


We hebben voor diezelfde werken ook al een andere aannemer aangesproken. Die heeft enkele jaren geleden al werken uitgevoerd bij ons en we zijn daar heel tevreden van. Die heeft zich al geëxcuseerd dat het zolang duurt vooraleer we zijn offerte krijgen omdat hij het heel druk heeft en hij ook wacht op antwoord van zijn leveranciers. Maar dit maakt nu zoveel niet uit, want we kunnen nu toch al die lening aanvragen met die andere offerte.

Dat een bedrijf de offerte terplaatse wil bespreken alvorens deze af te geven in vrij normaal hoor.

Vaak is een project 2/3 manuren en 1/3 materiaal, dus als ik het zo lees, valt dat nog goed mee

Niets houd je tegen terug contact op te nemen en te vragen of de geldigheid van de offerte verlengd kan worden, of om een geupdate offerte te vragen.

Hij was/is enorm drukkend, ik kan daar niet mee om ;)
Het gaat om het plaatsen van simpele geïsoleerde dakpanelen + 3 dakgoten. Ge gaat mij niet zeggen dat ze hier 3 weken aan gaan bezig zijn e?

Een ander stuk dak, groter qua oppervlakte en dat was volledig vervangen van kepers, onderdak, dakpannen, isolatie, ... uitgevoerd door een andere aannemer (die we nu ondertussen ook terug gecontacteerd hebben uiteraard) waren de werkuren 1/3 van de totaalprijs.
Voor het plaatsen van een stelling, toen 2x20m was het de helft van wat deze nu vraagt voor 1x10m.


Hij zei toen dat als ik pas volgend jaar (dus vanaf 1/1/23 zou tekenen, dat er zeker 20% zou bijkomen.

Oh, dit dus...
Een simpele elektrische installatie, een simpele vloerverwarming, simpele CV ketel plaatsen, simpel dit simpel dat.
Zo van die mensen die alles altijd simpel vinden.

Zoals mijn nonkel.

Ik: De verlichting buiten doet het niet
Hij: Nieuwe lamp kopen he. Dat vervangen is poepsimpel, dat kan je zelf en hoef je niemand voor langs te laten komen.

Ik: De inbouwvaatwasser is stuk
Hij: Je gaat toch niet betalen voor de installatie? Dat is poepsimpel, dat kan je zelf.

Ik: Ik heb een ikea meubel gekocht en dat moet in elkaar gezet worden en tegen de muur geplaatst worden.
Hij: Je gaat toch niet betalen voor de montage? Dat is poepsimpel, dat kan je zelf.

Ik: Ik heb hard gewerkt in de tuin en daar een uurke aan gewerkt.
Hij: Een uur? Voor uwe miniscuul kleine tuin? Allé sukkel, dat duurt hoop en al een kwartiertje, en dan is dat toch klaar.

Als ik dan vraag of hij dan even kan komen kijken om .. dan is het eveneens van: Voor zo'n éénvoudige zaken daar kom ik niet voor langs, dat kan je allemaal heel eenvoudig zelf doen. :unsure:

Maar je hebt toch de andere offertes om te vergelijken ?
Want die offertes waren vervallen. Dus ter plaatse had je rekening houdende met die offertes al direct een inschatting kunnen maken of die prijs goed zat.

Al is het voordeel van een toonzaal, juist dat je de gebruikte materialen kan zien. Wat voor veel mensen toch wel een meerwaarde is zodanig dat ze weten wat ze kopen. En om dat te doen op basis van een papiertje, dat is toch niet altijd duidelijk of even evident om in te schatten wat de aangeboden kwaliteit is of zou kunnen zijn.

PS: @makila volgende keer al die kleine zaakjes opsparen en dan als geheel voorleggen. Dan is het wat gevuld en niet niet de moeite.


Gisteren 2e offerte van een dakwerker (die die al bij ons werken gedaan heeft) gekregen. Simpelweg een mail.

Die zijn offerte is 8000€ goedkoper. Voor hetzelfde werk.
 
Om nog eens op de ikea hacking terug te komen :)

33040782-10215992682995122-3839598533812420608-n.jpg



33125716-10215992683355131-3529375760441671680-n.jpg


33126654-10215994336996471-3670099900038643712-n.jpg


34309138-10216080264104595-3016287851886149632-n.jpg
Dit is exact wat wij willen in onze nieuwe bergingsruimte. Toevallig meer info over wat je hebt gekocht om dit te doen? Is denk ik zelfs dezelfde grootte van wat wij willen :unsure:
 
Dit is exact wat wij willen in onze nieuwe bergingsruimte. Toevallig meer info over wat je hebt gekocht om dit te doen? Is denk ik zelfs dezelfde grootte van wat wij willen :unsure:
Ik ben hier ook mee bezig, en de opstelling van Chickenlal is op basis van de Ikea METOD keukenkasten gemaakt. Je kan dit dus nabouwen in hun keukenplanner: https://kitchen.planner.ikea.com/be/nl/

Vorige maand heb ik trouwens een gelijkaardige opstelling gezien in de showroom van Ikea Gent, maar dan nog beter omdat er uittrekbare planken vlak onder de machines zitten, zodat je de wasmand ook op een hoogte kan zetten: https://www.ikea.com/be/nl/p/utrusta-uittrekbaar-werkblad-00510577/

Jammer genoeg heb ik enkel het boodschappenlijstje meegenomen, zonder foto. En die opstelling staat vreemd genoeg ook niet op hun website. Bij interesse wil ik de link wel delen van mijn configuratie als ik ze gemaakt heb.
 
Dit is exact wat wij willen in onze nieuwe bergingsruimte. Toevallig meer info over wat je hebt gekocht om dit te doen? Is denk ik zelfs dezelfde grootte van wat wij willen :unsure:
Ikea Metod keukenkasten

Die onderste zijn 2 keukenkasten met 2 lades die ik in 2 heb gezaagd. zodat er 4 lades overblijven :)
En dan links en rechts boven gewoon 2 keukenkasten met legplak.
 
Ik ben hier ook mee bezig, en de opstelling van Chickenlal is op basis van de Ikea METOD keukenkasten gemaakt. Je kan dit dus nabouwen in hun keukenplanner: https://kitchen.planner.ikea.com/be/nl/

Vorige maand heb ik trouwens een gelijkaardige opstelling gezien in de showroom van Ikea Gent, maar dan nog beter omdat er uittrekbare planken vlak onder de machines zitten, zodat je de wasmand ook op een hoogte kan zetten: https://www.ikea.com/be/nl/p/utrusta-uittrekbaar-werkblad-00510577/

Inderdaad, enkel de ladekasten die in 2 gezaagd zijn zal je niet in de planner kunnen nabouwen :D
Zo'n uitrekbare plank voor onder de machines wil ik er eigenlijk nog wel aan toevoegen.

Ik wist niet van het bestaan van dat uittrekbaar werkblad, ofwel was dat er 6j geleden nog niet.

Allemaal goed en wel dat je machines op hoogte staan, is makkelijk, maar de heflt van de keren valt er wel iets op de grond door te versteken van machine naar machine.
 
Gisteren toch ook even een baal dagje gehad.

-Vrijdag kwamen ze opmeten voor de deuren. Ik had afgesproken om 10:00 op de bouw, om 11:00 nog steeds niemand te zien en gehoord. Ik kon hem ook niet bereiken. Uiteindelijk belde hij zelf terug om 11:30 dat hij er pas ten vroegste om 12:30 zal zijn. Uiteindelijk was hij er om 14:00.
Ik moest al weg voor mijn werk, maar mijn vriendin heeft dan verlof gepakt om erbij te zijn. Dan was hij aan het zagen hoever wij wel niet lagen tov zijn woonplaats. Ja vriend zegt dan tegen de firma dat jij geen plaatsing in die regio wilt doen hé. Daar hebben wij niks mee te maken als klant. (was een onder aannemer)

Zaterdag ben ik dan op de bouw geweest en had hij de maten opgeschreven op de muren en lijnen getekend bij de deuren om die te verbeteren (slijpen). Ik zei tegen mijn vriendin wat hij allemaal gezegd heeft, want klopt langs geen kanten. Mijn vriendin weet van zo'n zaken niet veel, dus kan geen antwoord op geven. Als ik de deuren aanpas aan deze maten, dan is dat compleet verkeerd voor de deuren die wij willen.

Maandag dus telefoon van de firma waar wij de deuren kopen. Zeg meneer die maten die wij doorkrijgen, die zijn verkeerd. Je gaat dan wel wat moeten betalen om die daar allemaal te laten bijwerken. Jama, dat zijn helemaal niet de maten die er zijn, maar de maten waarop hij wilt dat wij de deuren moeten aanpassen. Geen idee wat hij wilt. Hij had nochtans de juiste deur voor.
Ik was gisteren heel de dag thuis en was van plan om verder te werken aan de elektriciteit. Maar het is een dag geweest van rondrijden en bellen.

Om het verhaal kort te houden. Stond ik terug in de showroom en heb gevraagd achter de technische details van die deur (ik heb die deuren in mijn vorige bouw zelf gezet, dus ik wist nog wel redelijk goed welke maten het waren). Er was dus helemaal geen probleem en er moet helemaal niet geslepen te worden. Uiteindelijk samen naar de opmeter/plaatser gebeld om verhaal te horen. Gesprek was grotendeels rond de pot te draaien. Dus nu komt hij terug en zal ik erbij zijn. Vandaag ga ik de deuren dan toch al zelf opmeten. Want het vertrouwen in die plaatser is compleet zoek.

-Dan komt uiteraard ook aan het licht dat de hoogte van de deuren te klein zijn. Dat wist ik, omdat de loodgieter zijn afvoer te hoog had geplaatst. Toen hij de afvoer van bad had geplaatst vond ik deze al vrij hoog liggen. Dus ik had dat uitgemeten met de laser en zag dat deze te hoog lag. Had dan per mail gestuurd dat hij deze best verlaagd, want die ligt te hoog. Hij kon ook makkelijk deze nog verlagen er was geen beperking. Antwoord dat ik kreeg was: De persoon die deze afvoer heeft geplaatst zegt dat deze niet te hoog ligt.
Paar weken verder spoelen naar de chape. Tijdens het opmeten voor de chape zegt de man van de chape. Tja meneer deze afvoer ligt iets te hoog, we gaan toch zeker 1cm extra chape moeten voorzien. :wallbash:
De collector van de vloerverwarming boven hadden ze ook zodanig gemonteerd dat deze 3cm voorbij het deurgat komt. Ik snap zelfs niet waarom je dat überhaupt doet. Ik had dat ook al direct gemeld. De plaatser wilt daar nu uiteraard geen deur plaatsen.
De rekening van de aanpassing van de deuren zal ik doorsturen naar de loodgieter, met mijn mail waarbij ik toen zei dat de afvoer te hoog is. Ben benieuwd. Zal waarschijnlijk niks worden en zal zelf voor de kosten mogen opdraaien.
Loodgieter heeft nog wel wat fouten gemaakt. Maar ik moet wel zeggen dat hij ze snel terug komt recht zetten. Langs de andere kant zorgde wij steeds voor dat alles mooi op papier stond hoe het moest en zelf zegt hij ook steeds. Amai jullie zijn echt goed voorbereid. Maar dan toch nog fouten maken, waarbij ik zelf nog mijn meter niet moet boven pakken omdat ik de fout al met mijn bloot oog kan zien.

Dit zijn echt momenten dat ik spijt heb dat ik het niet zelf had gedaan. Ik zei vorige week nog tegen mijn vriendin, dit is een chille periode voor mij. Want nu zijn veel zaken uitgegeven aan aannemers en moet ik niet veel doen. Het geeft mij nu al meer stress, dan dat ik het zelf zou doen. En uiteindelijk ben ik straks zelf al de opmeting aan het doen van de deuren.


-Gisteren kwam dan de firma van de ramen wat afwerkingen doen. Ik had op de oprit 2 palen geslagen met een blauw vlaggetje aan, dat het zeker zichtbaar is. Deze dient als aanduiding voor de grachtinbuizing.
Die mannen komen eraan en trekt 1 paal eruit, zodat hij zijn camionette daar kan wegzetten. (je hebt letterlijk 1000m² om te parkeren naast ons). Dus waarom trek je in godsnaam die paal eruit.
Als ik dat dan vraag, kijkt hij mij ook vragend aan. Euhm euhm...... Ik steek die straks wel terug zei hij. Tja later op de avond zie ik dat die dat dus verkeerd gestoken heeft.
Dus ik kon gisteren dan ook weer die gracht inbuizing opnieuw na meten.
Voor de rest kan ik daar niks slecht over zeggen. Want komen hun eigen afspraken goed na. Tot nu toe werk ik er graag mee samen.

Gisteren dus heel de dag bezig geweest om het rotzooi van een ander op te lossen. En nu uit frustratie dit uitgetypt. :p

Ook ineens eens gevraagd hoeveel die deuren nu zouden kosten. De prijzen waren tov een paar maanden geleden nog eens verhoogd met €80 excl btw per deur. Ik hoor nog steeds veel prijsstijgingen, ondanks je hier en daar hoort dat het gedaan is. €80 per deur is nu ook niet niks.
Blij dat ik toch al wat offertes heb ondertekend heb eind 2021.
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn al enkele weken na elkaar verschillende aannemers bezig met afwerking in de nieuwbouwwoning. Als ze aan het werk zijn moeten ze regelmatig eens iets halen in hun camionette. Ik heb al meerdere malen gevraagd of ze als ze terug binnen zijn mijn voordeur kunnen sluiten. Ik zit hier met vloerverwarming en een warmtepomp, en als het hier afkoelt heeft dat systeem altijd zeer veel tijd en energie nodig om terug op temperatuur te komen, energie die veel geld kost. Neen, keer op keer laten ze mijn voordeur open staan zodat ik vanuit mijn bureau moet komen om telkens die deur achter hun gat dicht te doen, het herhalen doet niets uit. Gisteren moest ik even weg, en toen ik terug thuis kwam stonden zowel mijn voordeur als de deur naar mijn living wagenwijd open. De temperatuur in de living was gezakt tot 16,5 °C en mijn warmtepomp stond vollenbak te geven. Het heeft tot 's avonds laat geduurd eer het terug opgewarmd was en hier is zo een 15 kWh ingekropen.

Het wordt tijd dat die werken hier afgelopen zijn, want dag in dag uit die werkmannen over de vloer die niet het minste respect hebben en waarbij je dan ook nog eens gegijzeld zit in je eigen woning.
 
Vraagje:
Je hebt verbouwingen gedaan en er zijn nog een aantal punten die niet in orde zijn( nu al zeggen tegen de aannemer betekend dat ze alle uren die nodig zijn hiervoor aanrekenen)
Ik ga alle punten die niet in orde zijn na de afsluitfactuur via mail met foto's doormailen dat ze dit nog in orde moeten brengen vooraleer ik de factuur betaal ..
Best ook aangetekend of niet?
 
Vraagje:
Je hebt verbouwingen gedaan en er zijn nog een aantal punten die niet in orde zijn( nu al zeggen tegen de aannemer betekend dat ze alle uren die nodig zijn hiervoor aanrekenen)
Ik ga alle punten die niet in orde zijn na de afsluitfactuur via mail met foto's doormailen dat ze dit nog in orde moeten brengen vooraleer ik de factuur betaal ..
Best ook aangetekend of niet?
Dat hangt er van af hoe je de werken hebt afgesproken?

Als dat in regie is (werkuren gewoon afrekenen) dan gaat hij u daar achteraf evengoed een factuur voor sturen.
Als dat per eenheid was, op basis van een meetstaat dan kan je hem dat evengoed nu al melden om in orde te brengen. Idealiter zijn die zaken in orde voor de slotfactuur (of restbedrag voor open punten, want dat is meestal toch maar klein) betaald is.
 
Ik ben hier ook mee bezig, en de opstelling van Chickenlal is op basis van de Ikea METOD keukenkasten gemaakt. Je kan dit dus nabouwen in hun keukenplanner: https://kitchen.planner.ikea.com/be/nl/

Vorige maand heb ik trouwens een gelijkaardige opstelling gezien in de showroom van Ikea Gent, maar dan nog beter omdat er uittrekbare planken vlak onder de machines zitten, zodat je de wasmand ook op een hoogte kan zetten: https://www.ikea.com/be/nl/p/utrusta-uittrekbaar-werkblad-00510577/

Jammer genoeg heb ik enkel het boodschappenlijstje meegenomen, zonder foto. En die opstelling staat vreemd genoeg ook niet op hun website. Bij interesse wil ik de link wel delen van mijn configuratie als ik ze gemaakt heb.


Die hoge kasten hebben een handig schuifsysteem voor oa strijkplank en stofzuiger
 
Hier zijn al enkele weken na elkaar verschillende aannemers bezig met afwerking in de nieuwbouwwoning. Als ze aan het werk zijn moeten ze regelmatig eens iets halen in hun camionette. Ik heb al meerdere malen gevraagd of ze als ze terug binnen zijn mijn voordeur kunnen sluiten. Ik zit hier met vloerverwarming en een warmtepomp, en als het hier afkoelt heeft dat systeem altijd zeer veel tijd en energie nodig om terug op temperatuur te komen, energie die veel geld kost. Neen, keer op keer laten ze mijn voordeur open staan zodat ik vanuit mijn bureau moet komen om telkens die deur achter hun gat dicht te doen, het herhalen doet niets uit. Gisteren moest ik even weg, en toen ik terug thuis kwam stonden zowel mijn voordeur als de deur naar mijn living wagenwijd open. De temperatuur in de living was gezakt tot 16,5 °C en mijn warmtepomp stond vollenbak te geven. Het heeft tot 's avonds laat geduurd eer het terug opgewarmd was en hier is zo een 15 kWh ingekropen.

Het wordt tijd dat die werken hier afgelopen zijn, want dag in dag uit die werkmannen over de vloer die niet het minste respect hebben en waarbij je dan ook nog eens gegijzeld zit in je eigen woning.
Tzelfde hier... Wij wonen er nog niet, maar gisteren 30kWh verbruik. Die thermostaat stond savonds op 20 graden terwijl ik hem zelf op 15°C laat staan. En heel de dag met de deur en schuifraam open. Liefst ook nog een velux op zolder openzetten
 

Die hoge kasten hebben een handig schuifsysteem voor oa strijkplank en stofzuiger
Ben ondertussen teruggeweest en heb een foto met de schuif open en de legplank uitgetrokken:



Uiteindelijk vind ik het zo toch maar suboptimaal, omdat die uittrekbare legplank zich in de schuif bevindt.

We gaan de toestellen gewoon op de grond zetten en ik ga er een mini Ikea keuken rond maken met een Ekbacken laminaat werkblad.
 
Offertes aan het vragen voor het reinigen en coaten van een dak.

Eén die alle truuken van de foor gebruikt, van horrorverhalen over wat hij al van andere firma's gezien heeft, korting beloven als ik binnen de week beslis, ter plaatse spreken over 20 jaar ervaring, op de offerte staat er nu al 40 jaar. Lijkt me straf voor iemand van in de 50 en een bedrijf dat nog geen 10 jaar bezig is, het zou kunnen maar op 1 week tijd je ervaring verdubbelen is wel een kunst. Net als overdrijven...

Als kers op de taart heel de offerte in Nederlands dat al in 1954 antiek was en een lettertype dat nog het meest aansluit bij "French Script" én van begin tot einde in bold 😋
 
Eén die alle truuken van de foor gebruikt,
Zo had ik er zaterdag ook ene voor onze ramen en deuren. Moesten kost wat kost naar het kantoor komen om de prijs te weten en eens te kijken naar de profielen in het echt. Voor dat laatste kan dat wel eens interessant zijn.

Offerte bevatte zoals verwacht weinig details en als ik bij de eerste 100 ben die intekenen, kan ik een korting krijgen op de exuberante dossierkosten van 450 euro. Uit de losse pols kon hij meegeven dat het er al een 70 zouden zijn. Bij het aangeven dat we er nog even over willen denken, direct de vraag waar we dan over willen denken Bij zo'n bedrijven is mijn goesting meestal al over, ondanks dat de prijs en materialen in lijn zaten met de rest.
 
Laatst bewerkt:
Zo had ik er zaterdag ook ene voor onze ramen en deuren. Moesten kost wat kost naar het kantoor komen om de prijs te weten en eens te kijken naar de profielen in het echt. Voor dat laatste kan dat wel eens interessant zijn.

Offerte bevatte zoals verwacht weinig details en als ik bij de eerste 100 ben die inteken kan ik een korting krijgen op de exuberante dossierkosten van 450 euro. Uit de losse pols kon hij meegeven dat het er al een 70 zouden zijn. Bij het aangeven dat we er nog even over willen denken, direct de vraag waar we dan over willen denken Bij zo'n bedrijven is mijn goesting meestal al over, ondanks dat de prijs en materialen in lijn zaten met de rest.

Bij de eerste 100 intekenen voor korting? voor ramen? wut?
Van die mannen blijf je idd best ver weg.
 
Als kers op de taart heel de offerte in Nederlands dat al in 1954 antiek was en een lettertype dat nog het meest aansluit bij "French Script" én van begin tot einde in bold 😋
To be fair, in mijn ervaring zijn het de mannen met offertes in comic sans en een logo uit clipart die ge moet hebben Die liggen niet wakker van dat soort dingen omdat ze werk genoeg hebben. Als het gepaard gaat met de mentaliteit van continu te vragen of je al een beslissing hebt genomen, geldt deze regel dan weer niet. En zo zit er een hele flowchart in m'n hoofd bij het kiezen van een vakman:biglaugh:
 
To be fair, in mijn ervaring zijn het de mannen met offertes in comic sans en een logo uit clipart die ge moet hebben Die liggen niet wakker van dat soort dingen omdat ze werk genoeg hebben. Als het gepaard gaat met de mentaliteit van continu te vragen of je al een beslissing hebt genomen, geldt deze regel dan weer niet. En zo zit er een hele flowchart in m'n hoofd bij het kiezen van een vakman:biglaugh:

Comic sans: helemaal akkoord. Maar een krullerig gotisch lettertype, dat is weer het omgekeerde ;)

En inderdaad, als ze voor relatief beperkte bedragen / kleinere werken veel druk zetten om snel te beslissen, vind ik dat ook geen goed teken...
 
Het onnozele was dan nog eens dat ik snel moest beslissen, maar ze wel de ramen pas konden leveren tussen de 14 en 18 weken. Ondertussen nog wat extra aan het vergelijken en rondgaan en aan het einde van de rit zal ik hopelijk wel kunnen bepalen waar te shoppen.

Ook van die offertes waarbij staat dat ik 80% voor de werken dien te betalen, gaan er niet doorkomen.
 
Dat is nu toch bij redelijk wat bedrijven zo heb ik de indruk, ook betrouwbare.
Voor mijn nieuwbouw zijn mijn ramen ingepland voor binnen 2 weken. Ik heb nog geen euro op voorhand moeten betalen.
Misschien dat hij het meer vertrouwt omdat het loopt via een (mijn) architect waar ze vaker mee samen werken, maar tot hiertoe heb ik alleen nog maar vorderingsstaten betaald van aannemers, geen voorschotten.
 
Terug
Bovenaan