Wij zijn de afgelopen maanden dus volop bezig met offertes vragen voor vanalles en nog wat. 1 ervan zijn manier van werken heeft er voor gezorgd dat we sowieso niet bij hem gaan tekenen.
Eind september belde ik voor een afspraak te maken om te komen kijken voor een offerte op te stellen. 2 weken later was het eerste moment dat hij kon langskomen. Ok, het is druk dus begrijpelijk.
toen hij langskwam is hij meer dan een uur bezig geweest om alles op te meten, foto's te maken en god weet wat nog allemaal.
Toen hij klaar was zei hij dat ik na 3 a 4 weken telefoon ging krijgen om langs te gaan in hun toonzaal om de offerte te bespreken, een offerte doorsturen via mail, daar doen ze niet aan mee. Ze gaan voor een persoonlijke touch.
Toen had ik eigenlijk al iets van "laat dan maar", maar we hadden die offerte nodig om een idee te hebben van de prijs en om een lening te kunnen aanvragen.
Half november eindelijk in hun toonzaal geraakt (30 min rijden, enkel) en daar heeft hij eerst een half uur overlopen wat hij allemaal gezien had en wat de plannen waren. Dan kreeg ik eindelijk de offerte te zien, en heeft hij die ook lijn per lijn overlopen.
toen we uiteindelijk bij de totaalprijs kwamen zag ik dat de offerte geldig was tot half oktober. Dus die was al een maand vervallen.
Ik wees hem erop omdat ik dacht dat dit een typfout was. Maar hij zei dat dit normaal was, omdat ze die offerte half oktober opgesteld hadden en de prijzen heel hard stijgen (I know, dit klopt).
Maar, hij zei me dat als ik toen ter plekke die offerte zou tekenen, dat ik nog die prijzen zou kunnen krijgen.
Toen ik zei dat ik wel eerst nog mijn lening moest aanvragen reageerde hij licht gepikeerd dat ik dat beter al op voorhand zou gedaan hebben. Maar als ik dan zei dat ik uiteraard een offerte nodig had om een lening te kunnen aanvragen gaf hij me wel gelijk.
Hij zei me dat zo snel mogelijk te doen, en dat als ik dezelfde week, of misschien de week daarop zou tekenen, dat het ook nog aan die prijs kon waarop ik zei dat de goedkeuring van die lening 4-8 weken kan duren (die MijnVerbouwLening).
Intussen heeft hij me al 4x proberen bellen.
De uiteindelijke prijs van die offerte vond ik ook wel heel erg hoog. Ik heb zelf online prijzen gezocht voor het nodige materiaal omdat ik even overwoog om het zelf te proberen doen. Maar het is te hoog en te gevaarlijk, ik heb het juiste materiaal ook niet.
Ik kwam qua materiaal op een 10.000€ uit, zijn offerte was 26.000€ (en al gerekend dat ik de afbraak en afvoer van het afval zelf doe)
Het meest irritante is ook dat we zijn offerte 4 weken na alle andere offertes gekregen hebben, en die nu uiteraard ook allemaal vervallen zijn. Hierdoor nu nog steeds die lening niet kunnen aanvragen.
We hebben voor diezelfde werken ook al een andere aannemer aangesproken. Die heeft enkele jaren geleden al werken uitgevoerd bij ons en we zijn daar heel tevreden van. Die heeft zich al geëxcuseerd dat het zolang duurt vooraleer we zijn offerte krijgen omdat hij het heel druk heeft en hij ook wacht op antwoord van zijn leveranciers. Maar dit maakt nu zoveel niet uit, want we kunnen nu toch al die lening aanvragen met die andere offerte.
Dat een bedrijf de offerte terplaatse wil bespreken alvorens deze af te geven in vrij normaal hoor.
Vaak is een project 2/3 manuren en 1/3 materiaal, dus als ik het zo lees, valt dat nog goed mee
Niets houd je tegen terug contact op te nemen en te vragen of de geldigheid van de offerte verlengd kan worden, of om een geupdate offerte te vragen.
Hij was/is enorm drukkend, ik kan daar niet mee om
Het gaat om het plaatsen van simpele geïsoleerde dakpanelen + 3 dakgoten. Ge gaat mij niet zeggen dat ze hier 3 weken aan gaan bezig zijn e?
Een ander stuk dak, groter qua oppervlakte en dat was volledig vervangen van kepers, onderdak, dakpannen, isolatie, ... uitgevoerd door een andere aannemer (die we nu ondertussen ook terug gecontacteerd hebben uiteraard) waren de werkuren 1/3 van de totaalprijs.
Voor het plaatsen van een stelling, toen 2x20m was het de helft van wat deze nu vraagt voor 1x10m.
Hij zei toen dat als ik pas volgend jaar (dus vanaf 1/1/23 zou tekenen, dat er zeker 20% zou bijkomen.
Oh, dit dus...
Een simpele elektrische installatie, een simpele vloerverwarming, simpele CV ketel plaatsen, simpel dit simpel dat.
Zo van die mensen die alles altijd simpel vinden.
Zoals mijn nonkel.
Ik: De verlichting buiten doet het niet
Hij: Nieuwe lamp kopen he. Dat vervangen is poepsimpel, dat kan je zelf en hoef je niemand voor langs te laten komen.
Ik: De inbouwvaatwasser is stuk
Hij: Je gaat toch niet betalen voor de installatie? Dat is poepsimpel, dat kan je zelf.
Ik: Ik heb een ikea meubel gekocht en dat moet in elkaar gezet worden en tegen de muur geplaatst worden.
Hij: Je gaat toch niet betalen voor de montage? Dat is poepsimpel, dat kan je zelf.
Ik: Ik heb hard gewerkt in de tuin en daar een uurke aan gewerkt.
Hij: Een uur? Voor uwe miniscuul kleine tuin? Allé sukkel, dat duurt hoop en al een kwartiertje, en dan is dat toch klaar.
Als ik dan vraag of hij dan even kan komen kijken om .. dan is het eveneens van: Voor zo'n éénvoudige zaken daar kom ik niet voor langs, dat kan je allemaal heel eenvoudig zelf doen.
Maar je hebt toch de andere offertes om te vergelijken ?
Want die offertes waren vervallen. Dus ter plaatse had je rekening houdende met die offertes al direct een inschatting kunnen maken of die prijs goed zat.
Al is het voordeel van een toonzaal, juist dat je de gebruikte materialen kan zien. Wat voor veel mensen toch wel een meerwaarde is zodanig dat ze weten wat ze kopen. En om dat te doen op basis van een papiertje, dat is toch niet altijd duidelijk of even evident om in te schatten wat de aangeboden kwaliteit is of zou kunnen zijn.
PS: @makila volgende keer al die kleine zaakjes opsparen en dan als geheel voorleggen. Dan is het wat gevuld en niet niet de moeite.
Gisteren 2e offerte van een dakwerker (die die al bij ons werken gedaan heeft) gekregen. Simpelweg een mail.
Die zijn offerte is 8000€ goedkoper. Voor hetzelfde werk.