Ervaringen met aannemers

Plus nog het feit dat men overal personeel zoekt. Men heeft eigenlijk te weinig volk en kunnen dan ook gewoon veel werken niet uitvoeren.
Ja zeg wel. Bij ons is er iemand weg en die wordt niet vervangen omdat deftig volk zoeken geen zin meer heeft in de baas zijn ogen. De laatste 2 die hier waren: 1 is 3 maand gebleven en dan buiten gesmeten omdat hij te veel brokken maakte en zijn werk niet goed deed. De 2e was een interim. Dag 1 was hij er niet, dan wel gewerkt. Week 2 was hij ziek. Dan stopt het ook he.
 
Wat is er gebruikelijk om als geschenk te geven aan de ruwbouwaannemer (5 mannen) van een nieuwbouw waar ze redelijk op gevloekt hebben omwille van het ontwerp van de architect :unsure:?
 
Eigenlijk kan uw aannemer daar niks meer tegen doen, gezien een getekende offerte bindend is.

Ask me how I know :sop:

Over de irritaties ivm geen offertes krijgen: vergeet niet dat de meeste aannemers maar een man alleen zijn of met misschien een knecht of 2. De zaakvoerder is dan 99% van de keren mee op de werf en moet al die papieren nog achteraf doen.
Wij zijn hier met 4, ik maak de offertes. Wij krijgen zo veel aanvragen dat het bij ons minstens 2 weken wachten is op een offerte. Meeste aanvragen hebben een deadline en ik werk eigenlijk constant tegen die deadlines aan.

Er is zó veel opvolging met de huidige projecten dat het gewoon te druk is. Dan zwijg ik nog over prospecties die regelmatig te lang blijven liggen wegens tijdsgebrek.
Voor een gewone zelfstandige die zelf een hele dag in de field zit en dan na zijn uren of zondag nog zijn offertes moet maken, die krijgt respijt van mij. Maar bij beide natuursteenbedrijven waar wij zijn geweest is het duidelijk de man in de field en de vrouw in de toonzaal. Kijk ik accepteer dat ik lang moet wachten maar je zegt niet "ok, binnen 2-3 dagen", na een telefoontje "morgen, uiterlijk maandag" en ondertussen zijn we weeral vrijdag... beetje serieus blijven hé.

Ik werk zelf ook als calculator, als ik iets zie binnen komen waarvan ik weet 'dit lukt niet' dan communiceer ik gewoon direct naar die klant met de vraag of ik een paar dagen, desnoods een week uitstel krijg. En meestal is dat geen probleem. Weet je welke klanten wél moeilijk doen? Diegene die je iets beloofd en die belofte nadien niet nagekomen wordt.
 
Wat is er gebruikelijk om als geschenk te geven aan de ruwbouwaannemer (5 mannen) van een nieuwbouw waar ze redelijk op gevloekt hebben omwille van het ontwerp van de architect :unsure:?
Waarom een geschenk zelfs? Dat is gelijk klappen voor de piloot na een moeilijke landing. Het is hun job.
 
Ga binnenkort mijn plat dak herdoen inclusief lichtstraat ipv die oude lelijke koepel die er nu opligt. Had ik dus een glasrenovatiebedrijf gecontacteerd om voor mij dat glas op maten te laten maken + te komen 'installeren' (eigenlijk gewoon het glas erop leggen want houten opstand + profielen afwerken doe ik zelf).

Hebben ze me afgewimpeld omdat dat voor hen niet kwalificeert als een renovatieproject maar als een nieuwbouwproject, omdat momenteel de nieuwe opstand voor de lichtstraat nog niet voorzien is. En daar ik volgens hen dus niet kan garanderen dat die opstand klaar gaat zijn op de moment dat zij het glas kunnen komen opleggen, willen zij niet riskeren dat ze met agendaproblemen komen te zitten.

OK maar waarom zijn jullie dan een glasrenovatiebedrijf... 😬 De ironie is dat als er some time from now een storm zou zijn en mijn (nieuwe) lichtstraat zou barsten ze de herstelling wel kunnen komen doen. :laugh:
 
Waarom een geschenk zelfs? Dat is gelijk klappen voor de piloot na een moeilijke landing. Het is hun job.

Goh ja, ik word ook betaald voor mijn job maar ben toch blij dat ik soms een kleine attentie of compliment krijg.

Ze hebben ons een forfaitaire prijs gegeven die 25% lager lag dan de andere offertes en met de aanhoudende prijsstijgingen, die ze duidelijk verkeerd ingeschat hadden in ons voordeel, lijkt mij dit maar een kleinigheidje voor het goede werk dat ze geleverd hebben. Als ik ze daarmee wat kan motiveren om later eventueel nog kleine werkjes te doen...
 
Ga binnenkort mijn plat dak herdoen inclusief lichtstraat ipv die oude lelijke koepel die er nu opligt. Had ik dus een glasrenovatiebedrijf gecontacteerd om voor mij dat glas op maten te laten maken + te komen 'installeren' (eigenlijk gewoon het glas erop leggen want houten opstand + profielen afwerken doe ik zelf).

Hebben ze me afgewimpeld omdat dat voor hen niet kwalificeert als een renovatieproject maar als een nieuwbouwproject, omdat momenteel de nieuwe opstand voor de lichtstraat nog niet voorzien is. En daar ik volgens hen dus niet kan garanderen dat die opstand klaar gaat zijn op de moment dat zij het glas kunnen komen opleggen, willen zij niet riskeren dat ze met agendaproblemen komen te zitten.

OK maar waarom zijn jullie dan een glasrenovatiebedrijf... 😬 De ironie is dat als er some time from now een storm zou zijn en mijn (nieuwe) lichtstraat zou barsten ze de herstelling wel kunnen komen doen. :laugh:
Wat heb je juist nodig qua lichtstraat? En wat ligt er nu op?
 
Goh ja, het klinkt misschien cliché maar frisse pintjes/frisdrank of wat koffiekoeken, taart,.... stellen we altijd op prijs.
Dit. Of zelfs nog gewoon maar een bedankje of een uiting van respect voor die werkmannen doet al veel hoor.
 
Wat heb je juist nodig qua lichtstraat? En wat ligt er nu op?

Nu ligt er een koepel van 200*100 op. Dagmaat van de dakvloeropening is echter 220 op 115; heb nu geimpregneerd hout gekocht van 6cm dik om een opstand te maken... Profielen ga ik (normaliter) bij een Hollandse firma kopen voor 200 euro ex btw; zoek nu eigenlijk enkel nog het (gelaagd HR++) glas zelf..

Resultaat zal iets in deze richting zijn:

amsterdam-8405.jpg
 
Nu ligt er een koepel van 200*100 op. Dagmaat van de dakvloeropening is echter 220 op 115; heb nu geimpregneerd hout gekocht van 6cm dik om een opstand te maken... Profielen ga ik (normaliter) bij een Hollandse firma kopen voor 200 euro ex btw; zoek nu eigenlijk enkel nog het (gelaagd HR++) glas zelf..

Resultaat zal iets in deze richting zijn:

amsterdam-8405.jpg
Als je het simpel wilt houden kan je even goed een Skykux iDome of iWindow kopen. Kost ook de wereld niet en je legt die gewoon in de plaats van je huidige koepel. De iDome heeft glas met een koepel over.

Ik ken nog wel een adres of 2 waar ze prefab lichtstraten hebben ook. Zij maken ze voor u. De ene met opstand in 1 geheel zelfs.

Ben je zelf aannemer dat je zonder btw koopt?
 
Ben je zelf aannemer dat je zonder btw koopt?

Nah slechte gewoonte... 😬 Zo'n Skylux gaat sws duurder zijn... Hout voor de opstand was 200 euro (inc BTW); profielen +- 240 euro; en bij glasopmaat.be is het glas incl levering 370 euro... Reken nog wat klein materiaal en huur van een goederenlift and we should finish onder de 1000 euro. 😁
 
Eigenlijk kan uw aannemer daar niks meer tegen doen, gezien een getekende offerte bindend is.

Ask me how I know :sop:

Over de irritaties ivm geen offertes krijgen: vergeet niet dat de meeste aannemers maar een man alleen zijn of met misschien een knecht of 2. De zaakvoerder is dan 99% van de keren mee op de werf en moet al die papieren nog achteraf doen.
Wij zijn hier met 4, ik maak de offertes. Wij krijgen zo veel aanvragen dat het bij ons minstens 2 weken wachten is op een offerte. Meeste aanvragen hebben een deadline en ik werk eigenlijk constant tegen die deadlines aan.

Er is zó veel opvolging met de huidige projecten dat het gewoon te druk is. Dan zwijg ik nog over prospecties die regelmatig te lang blijven liggen wegens tijdsgebrek.
Het is niet verboden om gewoon aan te geven dat het te druk is en voorlopig geen nieuwe werken worden aanvaard. Precies of dat mag niet.
 
Ik had hier onlangs iets positief gezet over de timmerman die onze buitendeuren is komen zetten. Nu net de factuur gekregen met extra bericht dat hij de prijs wat heeft aangepast omdat het werk minder lang duurde dan hij had berekend bij offerte. €350 minder op factuur dan bij offerte. Die offerte was gewoon een all-in prijs, dus ik had er eigenlijk nooit op gelet, maar dus alweer aangenaam verrast. Als je dan weet dat de offerte al een half jr oud is en de prijzen voor het materiaal gestegen zijn, is dat toch een serieus schone geste.
 
Leuk voor u als klant, maar dat is het typische verschil tussen een ’zelfstandige’ en een ondernemer.

Hardwerkende timmerman die over 10 jaar nog net zo ‘rijk’ is als vandaag.

Wij geven top service en vakwerk maar ik maak geen offertes voor particulieren want dan vallen die van hun stoel.
Bij onze offertes hoort standaard de vraag wat de deadline is, en die is er vrijwel altijd. En afhankelijkheid van hoe absurd die is bepalen we mee de prijs.

Het hele concept van een all-in prijs is dat de klant exact weet wat hij moet betalen. En dan is langs onze kant ook wel eens rode cijfers. Daarom net moet je ook goede werven hebben waar je die 350 extra of verdient.
Als die timmerman de dag erna een deur laat kapot vallen vlak voor het monteren denkt hij wel eens terug aan die 350 die hij laten liggen heeft.
 
Werkmannen geef je een bak bier, wat anders
Ja, want beeld je eens in dat ze niet zat naar huis willen rijden... De gruwel!

(Ik geef vriendelijke werkmannen in de winter de keuze tussen koffie en warme chocolademelk en een chocolaatje erbij, de tuinmannen kregen ne koude cola/chocolademelk/water aangeboden bij warmer weer met iets lekkers erbij en als de factuur aankomt die de dag zèlf nog betalen. Behandel de mannen met respect, dat is idd het meeste waard. Wil je iets meer doen? Een bon voor de cinema of een etentje zullen ze normaal niet afslaan. )
 
Ja, want beeld je eens in dat ze niet zat naar huis willen rijden... De gruwel!

(Ik geef vriendelijke werkmannen in de winter de keuze tussen koffie en warme chocolademelk en een chocolaatje erbij, de tuinmannen kregen ne koude cola/chocolademelk/water aangeboden bij warmer weer met iets lekkers erbij en als de factuur aankomt die de dag zèlf nog betalen. Behandel de mannen met respect, dat is idd het meeste waard. Wil je iets meer doen? Een bon voor de cinema of een etentje zullen ze normaal niet afslaan. )
Koude pintjes gvd!!
 
Terug
Bovenaan