Ervaringen EDPnet

Ben aan het twijfelen om EDPnet te nemen in ons nieuw huis (verbouwing). Maar ik zit nog met een aantal vragen:
- Momenteel weet ik niet goed waar (en of) er proximus binnenkomt. Bij de vorige eigenaars kwam er denk ik in de zijmuur een coax binnen, maar dat is allemaal verdwenen (of zit nog ergens in de muur :biglaugh:). Kan het zijn dat er iets binnenkomt in de kelder?
- Mocht er iets nieuws moeten worden aangesloten, moet ik daar dan voor bij Proximus terecht? Of kan ik dat ook aan EDPnet vragen?
- Als er proximus beschikbaar is, is het dan aan te raden om de 'installatie zonder zorgen' te kiezen? Of is het best te doen met enkel de 'telecom installatie'? (Ik ben absoluut geen IT kenner, maar een installatieke kan ik wel als het niet te ingewikkeld is).
- Is de 'FRITZ!Box 7530 AX router' een goeie keuze als modem?

Thx alvast!
 
Ben aan het twijfelen om EDPnet te nemen in ons nieuw huis (verbouwing). Maar ik zit nog met een aantal vragen:
- Momenteel weet ik niet goed waar (en of) er proximus binnenkomt. Bij de vorige eigenaars kwam er denk ik in de zijmuur een coax binnen, maar dat is allemaal verdwenen (of zit nog ergens in de muur :biglaugh:). Kan het zijn dat er iets binnenkomt in de kelder?
Coax en telefoonkabel komen niet per sé op dezelfde plaats binnen. Het kan goed zijn dat er iets in de kelder zit, bvb. bakje waar een multipaarkabel op is afgemonteerd.
- Mocht er iets nieuws moeten worden aangesloten, moet ik daar dan voor bij Proximus terecht? Of kan ik dat ook aan EDPnet vragen?
EDPnet doet alles, zij hebben Proximus gecertifieerde techniekers. Als er nog geen kabel binnenkomt gaat EDPnet eerst Proximus langssturen denk ik.
- Als er proximus beschikbaar is, is het dan aan te raden om de 'installatie zonder zorgen' te kiezen? Of is het best te doen met enkel de 'telecom installatie'? (Ik ben absoluut geen IT kenner, maar een installatieke kan ik wel als het niet te ingewikkeld is).
Met een telecominstallatie komen ze de NTP plaatsen denk ik? De rest kan je perfect zelf. De NTP kan je in principe ook zelf plaatsen als je een beetje handig bent en weet waar de invoer zit maar daarvoor sturen ze tegenwoordig sowieso een technieker denk ik.
- Is de 'FRITZ!Box 7530 AX router' een goeie keuze als modem?
ja, als je zelf één koopt wel zorgen dat je de internationale versie koopt en niet de Duitse (als daar voor dit model nog een verschil in is), op de gekende webshops hier is het normaal sowieso de internationale.
 
Update na 3 maanden.
Redelijk tevreden. Down is +- 75 mbps , Up rond de 35mbps.

Denk dat ik bij Telenet ook zoiets had.
Internet is ook stabiel.
Heel soms dat de LG tv het beeld laat hangen. Duurt 2 seconden of zo.
Ik vermoed dat dit echter met de tv te maken heeft.
LG en apps zoals Play4 en VRT werken niet . VTMGO wel maar das nu net een zender die ik mijd als de pest.

Tv kijken via apps is wel even wennen tov de digicorders maar die 100€ minder elke maand maken veel goed.
 
Nvidia Shield kopen, beste mediaplayer (nog altijd vermoed ik).
Al die apps werken er gewoon perffect op.
Bij mij is dat gecombineerd met Fiber bij Mobile Vikings de beste keus ooit geweest.
Ik heb nog nooit mijn tv decoder gemist.
 
Nvidia Shield kopen, beste mediaplayer (nog altijd vermoed ik).
Topding inderdaad al is zo'n Chromecast with Google TV voor de meesten ook wel voldoende.
Bij mij is dat gecombineerd met Fiber bij Mobile Vikings de beste keus ooit geweest.
Idem hier, weliswaar Google TV in TV ingebouwd hier en nog VDSL maar heb geen klagen van mijn 100/35 profiel. Decoder nog geen seconde gemist.
Heel soms dat de LG tv het beeld laat hangen. Duurt 2 seconden of zo.
Ik vermoed dat dit echter met de tv te maken heeft.
Kan idd. TV gerelateerd zijn, eventueel ook wifi. Je kan eens de TV bekabeld aansluiten en zien of dat helpt. Chromecast with Google TV kan een alternatief zijn, kost niet zo veel. De Shield is nog beter maar een veelvoud in prijs.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen Mobile Vikings en EDPnet qua internet?

Ik ben een behoorlijke leek wat dat betreft dus:
michael-scott-the-office.gif
 
welke snelheid behalen jullie nog met EDPnet? momenteel zit ik hier op 45 wat maar de helft is van ervoor

Code:
Speedtest by Ookla

      Server: Orange Belgium - Evere (id: 30594)
         ISP: EDPNET Belgium BV
Idle Latency:     5.93 ms   (jitter: 0.10ms, low: 5.87ms, high: 6.12ms)
    Download:   522.36 Mbps (data used: 261.7 MB)
                  5.46 ms   (jitter: 5.91ms, low: 4.18ms, high: 214.21ms)
      Upload:    91.42 Mbps (data used: 85.3 MB)
                 16.97 ms   (jitter: 1.82ms, low: 11.42ms, high: 22.86ms)
 Packet Loss:     0.0%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/84e3dc6c-b382-47f5-bfae-903c2ad0e43a

Ik heb wel Fiber, geen VDSL, dus ik weet niet of dit je vraag beantwoord.

Wat is eigenlijk het verschil tussen Mobile Vikings en EDPnet qua internet?

Ik ben een behoorlijke leek wat dat betreft dus:
michael-scott-the-office.gif
Goede vraag nu dat EDPnet ook is overgenomen door Proximus...

Of je nu EDPnet neemt of MV, de kabel die je huis binnenkomt gaat toch de zelfde zijn. (Bij mij zou het toch zo zijn althans)
Het gene dat verschilt tussen de 2 is:
- De modem/router die je zal hebben. Bij EDPnet is dat een Fritzbox die je zelf moet aankopen, bij MV is dat een Proximus BBox (die in de prijs inbegrepen zit denk ik?)
- De facturatie & klantenservice uiteraard, aangezien het een ander bedrijf is.
- De snelheid is bij MV wat meer. (150/50 of 500/100 bij EDPnet vs 1000/500 bij MV)
- De prijs. EDPnet/MV
 
Code:
Speedtest by Ookla

      Server: Orange Belgium - Evere (id: 30594)
         ISP: EDPNET Belgium BV
Idle Latency:     5.93 ms   (jitter: 0.10ms, low: 5.87ms, high: 6.12ms)
    Download:   522.36 Mbps (data used: 261.7 MB)
                  5.46 ms   (jitter: 5.91ms, low: 4.18ms, high: 214.21ms)
      Upload:    91.42 Mbps (data used: 85.3 MB)
                 16.97 ms   (jitter: 1.82ms, low: 11.42ms, high: 22.86ms)
 Packet Loss:     0.0%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/84e3dc6c-b382-47f5-bfae-903c2ad0e43a

Ik heb wel Fiber, geen VDSL, dus ik weet niet of dit je vraag beantwoord.


Goede vraag nu dat EDPnet ook is overgenomen door Proximus...

Of je nu EDPnet neemt of MV, de kabel die je huis binnenkomt gaat toch de zelfde zijn. (Bij mij zou het toch zo zijn althans)
Het gene dat verschilt tussen de 2 is:
- De modem/router die je zal hebben. Bij EDPnet is dat een Fritzbox die je zelf moet aankopen, bij MV is dat een Proximus BBox (die in de prijs inbegrepen zit denk ik?)
- De facturatie & klantenservice uiteraard, aangezien het een ander bedrijf is.
- De snelheid is bij MV wat meer. (150/50 of 500/100 bij EDPnet vs 1000/500 bij MV)
- De prijs. EDPnet/MV
Merci voor de uitleg. Dan denk ik toch dat ik voor MV ga.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen Mobile Vikings en EDPnet qua internet?
EDPnet is voor de wat technischer aangelegde gebruiker. Je krijgt er ook een vaste lijn nr. bij wat je bij MV niet hebt. Bij MV heb je de Viking deals.

EDPnet werd vroeger gekozen als enige echt alternatieve provider op VDSL en voordat MV startte met thuisinternet waren ze ook de enige die op VDSL internet aanboden aan een degelijke prijs maar sinds ze zijn overgenomen door Proximus vervalt het voordeel van "rebelse" provider. Hun backbone is ook kwetsbaarder voor uitval omdat die beperkter is, ze hebben zo al een paar keer issues gehad. Kan ook bij Proximus hé maar die hebben wel meer alternatieven qua routering als er ergens een backbone fiber wordt geraakt.

Persoonlijk zou ik tegenwoordig voor MV gaan, zit er ook zelf bij. Ik zie het voordeel niet meer van een EDPnet nu dat Proximus is en ook als MV klant kan je indien gewenst zelf een FritzBox kopen en die gebruiken (doe ik hier ook).
 
EDPnet is voor de wat technischer aangelegde gebruiker. Je krijgt er ook een vaste lijn nr. bij wat je bij MV niet hebt. Bij MV heb je de Viking deals.

EDPnet werd vroeger gekozen als enige echt alternatieve provider op VDSL en voordat MV startte met thuisinternet waren ze ook de enige die op VDSL internet aanboden aan een degelijke prijs maar sinds ze zijn overgenomen door Proximus vervalt het voordeel van "rebelse" provider. Hun backbone is ook kwetsbaarder voor uitval omdat die beperkter is, ze hebben zo al een paar keer issues gehad. Kan ook bij Proximus hé maar die hebben wel meer alternatieven qua routering als er ergens een backbone fiber wordt geraakt.

Persoonlijk zou ik tegenwoordig voor MV gaan, zit er ook zelf bij. Ik zie het voordeel niet meer van een EDPnet nu dat Proximus is en ook als MV klant kan je indien gewenst zelf een FritzBox kopen en die gebruiken (doe ik hier ook).
Ik wacht nog op het zelfinstallatie kit van MV (half november) en dan ga ik de overstap doen denk ik. Merci voor de info!
 
Idd, al ken ik Citymesh niet zo goed.
Het is een bedrijf wat WiFi netwerken uitbaat in vakantieparken en dergelijke. Ik vermoed dat ze als doel hadden om volledige steden een WiFi dekking te geven. Enkele jaren terug heeft Cegeka zich ingekocht, en sindsdien zien ze het wat grootser en hebben ze ook een 5G licentie bemachtigd, waardoor ze op termijn een eigen GSM netwerk zouden kunnen uitrollen.
 
Gisteren aanvraag ingediend om met die easy switch van proximus over te stappen naar edpnet.
Nog geen half uur daarna tijdens een wandeling met de hond al mails ontvangen met de pppoe login gegevens en toen ik thuis kwam lag Proximus Internet ook al plat.

Ik had de overstap op 'zo snel mogelijk' laten staan maar dit had ik nu ook niet verwacht. :laugh:
Ik heb langer gesukkeld met mijn oude Fritzbox terug te zoeken en op de juiste manier in te stellen (zit nog een Edgerouter X achter die daarvoor achter een proximus internet box in bridge mode stond en een publiek IP adres verwachtte) dan dat edpnet voor de overstap heeft gedaan. :laugh:
 
Beveiligingsmelding en tijdelijk beperkte toegang tot uw edpnet account

Beste Klant,



We hebben vastgesteld dat onbevoegden zich toegang hebben verschaft tot de administratieve systemen bij edpnet door een cyberaanval.



Door snel en adequaat te reageren is het incident beperkt gebleven tot enkele administratieve systemen en is er geen impact op de connectiviteitsdiensten van klanten.



Technische problemen



We ervaren momenteel technische problemen als gevolg van deze inbreuk, wat betekent dat u momenteel niet kan inloggen op my edpnet. We werken met de hoogste prioriteit aan een oplossing om de toegang te herstellen en de beveiliging verder te versterken.



Wat hebben we tot nu toe ondernomen?



We hebben onmiddellijk de nodige stappen gezet om de systemen extra te beveiligen tegen verdere blootstelling, en zijn een onderzoek gestart in samenwerking met cyberbeveiliging experts om ons te helpen bij de aanpak van het incident.



De werking van de diensten naar klanten toe is gevrijwaard, waardoor u geen impact ondervindt in uw connectiviteit.



Het incident is op dit moment onder controle en alle betrokken partijen zijn op de hoogte gebracht.



We hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Van zodra we meer informatie hebben, zullen we verdere communicatie verstrekken.



Met vriendelijke groeten,
Het edpnet team
 
Terug
Bovenaan