Ervaren jullie ook eenzaamheid?

Ik zit ook regelmatig alleen, de paar mensen die ik ken hebben elk een druk leven en gezin of wonen te ver. En dan hoor ik dat er bv een evenementje met muziek in't dorp is 2 straten verder en dan zit ge thuis maar te zitten want der is niemand om er mee naar toe te gaan terwijl ge wel zin hebt om wat onder de mensen te komen, maar niet in uwe alleen daar staan koekeloeren.

Of gewoon eens een pint pakken, wa gamen, sporten, vlezekes op nen bbq gooien..

Vervelend als uw introversie uitstraalt dat ge niet sociaal zijt en ge moeilijk vriendschappen opbouwt, terwijl ge af en toe wel behoefte hebt aan wat volk rond u.

Mensen regio Hasselt die in't zelfde schuitje zitten?
Anders een gaan kijken bij vzw Jag. Het is een vereniging voor singles, niet met de bedoeling om aan een lief te geraken, maar om activiteiten te doen

Gebrek aan leeftijdsgenoten op het werk heeft ook wel een vereenzamingseffect, al zijn leeftijdsgenoten zeker geen garantie op gunstig sociaal contact.

Even kicken met de omgekeerde vraag: nog mensen voor wie eenzaamheid iets totaal vreemd is?
Ben altijd de vreemde eend in de bijt geweest, nooit echte vriendschappen gehad, wel getrouwd.
Twee weken geleden nog aan mijn psychiater verteld dat hij nu de vijfde persoon is dit jaar die ik irl langer dan vijf minuten gesproken heb, maar een gevoel van eenzaamheid ken ik niet.

Even kicken met de omgekeerde vraag: nog mensen voor wie eenzaamheid iets totaal vreemd is?
Ben altijd de vreemde eend in de bijt geweest, nooit echte vriendschappen gehad, wel getrouwd.
Twee weken geleden nog aan mijn psychiater verteld dat hij nu de vijfde persoon is dit jaar die ik irl langer dan vijf minuten gesproken heb, maar een gevoel van eenzaamheid ken ik niet.
Aantallen zijn eigenlijk ook niet van belang, wel de kwaliteit ervan.

Je bent getrouwd, dus het kan dat deze persoon al alles wat een vriendschap maakt, invult.

Aantallen zijn eigenlijk ook niet van belang, wel de kwaliteit ervan.

Je bent getrouwd, dus het kan dat deze persoon al alles wat een vriendschap maakt, invult.
Situatie met mijn vrouw is wat complex nu (geen idee of ik dit al vermeld heb op dit forum), waardoor er nu dus dagen voorbijgaan waarbij ik niemand spreek en toch ervaar ik geen eenzaamheid.

Situatie met mijn vrouw is wat complex nu (geen idee of ik dit al vermeld heb op dit forum), waardoor er nu dus dagen voorbijgaan waarbij ik niemand spreek en toch ervaar ik geen eenzaamheid.

Niet om je aan te vallen maar ik herriner je usernaam uit het alcohol topic, waar je zegt psychiatrisch patient te zijn en er niet om te geven dat alcohol je leven inkort. Dat klinkt toch op zijn minst als een kleine depressie. Waar is de grens tussen depressie/eenzaamheid/andere problemen ? Hoe weet je welke emotie door wat komt ?

Gebrek aan leeftijdsgenoten op het werk heeft ook wel een vereenzamingseffect, al zijn leeftijdsgenoten zeker geen garantie op gunstig sociaal contact.
Voor mannen geldt, nog meer dan voor vrouwen imho, dat mannen vrienden lijken te maken rondom gemeenschappelijke activiteiten, interesses of werk. Dan zou je zeggen, maak een lijst met activiteiten/interesses en kijk of er een bijzit met een grote sociale contekst. Daarnaast kan je altijd jouw vrienden + partner uitnodigen bij jou, thuis ipv alleen afspreken met je vrienden zonder partner.
Vrouwen doen dat vaak vanzelf, bij hun eigen vriendenkring.

In de stad waar ik vandaan kom, is een “gilde” met een bestand van mensen die hun diensten gratis aanboden aan mensen die weinig geld hadden etc.. Het ging om kort advies, begeleiding (bijv een lerares met pensioen die ouders begeleidde met communiceren met school, een oud jurist die hielp bij zelf briefen schrijven bijv.. ). Ideaal om onder de mensen te blijven.

Als je eenzaam bent, kan je hier alle dagen wat chatten. Meer dan de helft van de discussies hier is exact hetzelfde als 8 mensen aan een toog. Maar dan niet irl

Als je eenzaam bent, kan je hier alle dagen wat chatten. Meer dan de helft van de discussies hier is exact hetzelfde als 8 mensen aan een toog. Maar dan niet irl
Zo’n post toont me vooral dat je geen flauw idee hebt wat het is om u echt eenzaam te voelen. Dat kan je niet wegvagen door een paar posts op BG te plaatsen.

Wow, was niet zo bedoeld. Maar je hebt wel gelijk. Ik wou maar helpen.

Als je eenzaam bent raad ik een hobby aan. Je leert onmiddellijk tientallen mensen kennen. Zelfs avondschool kan helpen.

Wow, was niet zo bedoeld. Maar je hebt wel gelijk. Ik wou maar helpen.

Als je eenzaam bent raad ik een hobby aan. Je leert onmiddellijk tientallen mensen kennen. Zelfs avondschool kan helpen.

Tientallen mensen leren kennen doet niets aan iemand die eenzaam is als er geen emotionele verbondenheid is met die mensen.

Dat is net het hele ding van eenzaamheid, je kan honderden mensen kennen en elke avond mee afspreken of activiteiten doen, maar als je met die mensen geen verbondenheid voelt dan kan je je nog steeds zeer eenzaam voelen.

Kijk gewoon even naar Avicii, die was een wereldster en kon honderden mensen ontmoeten die aan zijn lippen hingen en hem verafgoden, reisde de hele wereld af en had een leven waar velen van dromen.
Maar toch heeft hij in interviews gezegd dat hij zich vaak eenzaam voelt, met spijtig genoeg het gekende resultaat.

Emotionele verbondenheid, niet het aantal contacten is doorslaggevend voor het gevoel van eenzaamheid.

Zo’n post toont me vooral dat je geen flauw idee hebt wat het is om u echt eenzaam te voelen. Dat kan je niet wegvagen door een paar posts op BG te plaatsen.
Ik moet wel zeggen: ik kan me hier wel uitleven over bepaalde topics waarover ik anders niet kan praten, tenzij om de x aantal weken dat ik nog eens met een maat afspreek met wie ik over die onderwerpen kan praten. BG is voor mij een welgekomen dagelijkse uitlaatklep.

Tientallen mensen leren kennen doet niets aan iemand die eenzaam is als er geen emotionele verbondenheid is met die mensen.

Dat is net het hele ding van eenzaamheid, je kan honderden mensen kennen en elke avond mee afspreken of activiteiten doen, maar als je met die mensen geen verbondenheid voelt dan kan je je nog steeds zeer eenzaam voelen.

Kijk gewoon even naar Avicii, die was een wereldster en kon honderden mensen ontmoeten die aan zijn lippen hingen en hem verafgoden, reisde de hele wereld af en had een leven waar velen van dromen.
Maar toch heeft hij in interviews gezegd dat hij zich vaak eenzaam voelt, met spijtig genoeg het gekende resultaat.

Emotionele verbondenheid, niet het aantal contacten is doorslaggevend voor het gevoel van eenzaamheid.
Inderdaad. Ik vecht al heel mijn leven tegen de eenzaamheid, maar het is vaak op sociale gelegenheden zoals feestjes dat ik me het meest eenzaam voel.

Probleem is dat mensen daar ingeschreven zijn om een skill aan te leren, niet wegens een gemis aan betekenisvolle vriendschappen... zelf nog enkele jaren avondschool gevolgd, aangename mensen leren kennen, maar mijn gevoel was dat die mensen hun leven vol genoeg zat op sociaal vlak :)

Probleem is dat mensen daar ingeschreven zijn om een skill aan te leren, niet wegens een gemis aan betekenisvolle vriendschappen... zelf nog enkele jaren avondschool gevolgd, aangename mensen leren kennen, maar mijn gevoel was dat die mensen hun leven vol genoeg zat op sociaal vlak :)
Inderdaad. Alsof mensen dat ook zelf niet kunnen bedenken: "doe een hobby" is de raad die je krijgt voor alles, of het nu eenzaamheid, depressie, geen partner hebben, ... of wat dan ook is. Moest het zo eenvoudig zijn, niemand was nog eenzaam.

Zelf 10 jaar avondschool gedaan, met het doel een taal te leren, en daar geen blijvende vriendschappen aan overgehouden. Ook zo'n 18 jaar dezelfde gym, om effectief te sporten, en op twee mensen na, die ook gewoon een druk leven hebben, zijn dat allemaal eerder oppervlakkige contacten.

Inderdaad. Alsof mensen dat ook zelf niet kunnen bedenken: "doe een hobby" is de raad die je krijgt voor alles, of het nu eenzaamheid, depressie, geen partner hebben, ... of wat dan ook is. Moest het zo eenvoudig zijn, niemand was nog eenzaam.

Zelf 10 jaar avondschool gedaan, met het doel een taal te leren, en daar geen blijvende vriendschappen aan overgehouden. Ook zo'n 18 jaar dezelfde gym, om effectief te sporten, en op twee mensen na, die ook gewoon een druk leven hebben, zijn dat allemaal eerder oppervlakkige contacten.
In before "je moet zelf ook wel een beetje moeite doen en initiatief nemen".

Was het allemaal maar zo makkelijk.

Ik merk van mezelf dat ik mij ook wel vaak eenzaam voel. Ik ben niet echt iemand die veel vrienden nodig heeft, maar ik vind het wel belangrijk om een partner te hebben in het leven waarvan je echt weet dat jij voor die persoon door het vuur zou gaan en omgekeerd. Dat jullie de belangrijkste persoon zijn in elkaars leven. Als dat er niet is dan heb ik het enorm moeilijk om me niet eenzaam te voelen.

Over dit forum moet ik wel zeggen dat het zeker en vast zijn nut heeft. Eenzaamheid zal het zeker niet oplossen, maar ik heb wel veel aan de 'online' contacten die je hier hebt. Hier is er altijd wel iemand die iets gelijkaardig meemaakt of waarmee je over sport, films, ... en zoveel andere dingen kan praten. Er is ook wel Reddit en andere plaatsen, maar ik blijf dit wel belangrijk vinden omdat je hier toch een verwantschap voelt met landgenoten.

Eenzaam heb ik mij nog nooit gevoeld, maar ik heb wel een grote groep van verschillende mensen rond mij nodig. Ik heb nogal een (vaak te) drukke en open persoonlijkheid (blame the ADHD), waardoor ik snel contact maak met mensen. Maar ik word mensen vaak ook snel beu als ik ze té vaak zie, wat dus echt niet de beste eigenschap is (zeker professioneel niet). Steek mij dus niet zoals in Big Brother een lange tijd in een kot met dezelfde mensen. :oi22:
Ik heb een 3-tal mensen (buiten m'n lief) die mij écht goed kennen en die ik quasi dagelijks hoor en die ik nooit beu word (en zij mij ook niet), maar ik merk wel dat de groep daarbuiten van "vrienden"/kennissen die eens goed waren om mee te lachen en te zwanzen of te gaan padellen of skiën of weet ik wat, sinds afstuderen echt kleiner wordt en ook véél sneller verandert. Zeker als je zoals mij totaal andere prioritieiten in het leven hebt dan huisje, boompje, kindje, begint die groep soms wel te klein te worden. De meeste mensen worden vanaf een zekere leeftijd ook zo saai imo.

maar het is vaak op sociale gelegenheden zoals feestjes dat ik me het meest eenzaam voel.
Dit is idd de absolute catch 22, als je er dan toch naar toe gaat krijg je de smalende blik van supersociale mensen omdat je het magnetisme niet hebt om heel de avond mensen aan te trekken en dat wordt een sneeuwbal want anderen zien dit.

Terug
Bovenaan