Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

Meer vermogen is deels nuttig omdat wagens gemiddeld zwaarder en groter zijn dan vroeger (zo'n Golf I GTI had 120 pk dacht ik). Deels is het ook gewoon een verkoopsargument. Maar het beïnvloedt versnelling, iets dat je wel legaal kan gebruiken om iemand in te halen of de maximumsnelheid te halen. Beetje vreemd om te focussen op de topsnelheid als argument tegen snelheidslimieten. Met die logica zal er snel een begrenzer in elke wagen steken.

Meer vermogen is deels nuttig omdat wagens gemiddeld zwaarder en groter zijn dan vroeger (zo'n Golf I GTI had 120 pk dacht ik). Deels is het ook gewoon een verkoopsargument. Maar het beïnvloedt versnelling, iets dat je wel legaal kan gebruiken om iemand in te halen of de maximumsnelheid te halen. Beetje vreemd om te focussen op de topsnelheid als argument tegen snelheidslimieten. Met die logica zal er snel een begrenzer in elke wagen steken.
De topsnelheid van mijn Clio met 100PK lag hoger dan die van mijn BMW met bijna 300PK :p

Vertel me eens hoe iemand anders de veiligheid op een trap in mijn huis beïnvloedt? Of in een trap in mijn woning zet en hoe ik daar op en af loop is mijn keuze. Daar zijn geen doodrijders die tegen 200 km/h denken te mogen rijden en anderen mee nemen in het risico dat zij willen nemen.

Indien die snelheidsduivels zich allemaal gewoon te pletter zouden rijden tegen een boom of een muur, zou ik er ook geen probleem mee hebben.

En wat betreft die lijn trekken, voor jou is die grens bereikt, voor de maatschappij niet. België en Vlaanderen scoren nog altijd heel slecht in ongevallenstatistieken in de EU (dat wil zeggen ongeveer gemiddeld, en helemaal achteraan wanneer we alleen de West-Europese landen nemen) .
Ook niet helemaal de schuld van enkel snelheid natuurlijk. Veel heeft te maken met een meer dan gebrekkige weginfrastructuur, een gebrekkige verkeerswetgeving met meer uitzonderingen dan vaste regels en allesbehalve intuïtief reglement, en een slechte mentaliteit van een groot deel van de chauffeurs (waar in veel gevallen snelheid dan weer om het hoekje komt loeren want rijden graag allemaal minstens 5-10km boven de limiet) in zijn totaliteit.

Ook niet helemaal de schuld van enkel snelheid natuurlijk. Veel heeft te maken met een meer dan gebrekkige weginfrastructuur, een gebrekkige verkeerswetgeving met meer uitzonderingen dan vaste regels en allesbehalve intuïtief reglement, en een slechte mentaliteit van een groot deel van de chauffeurs (waar in veel gevallen snelheid dan weer om het hoekje komt loeren want rijden graag allemaal minstens 5-10km boven de limiet) in zijn totaliteit.
Allemaal redenen om de max snelheid niet aan te passen naar boven

Allemaal redenen om de max snelheid niet aan te passen naar boven
Zeker niet, maar verder verlagen gaat de cijfers mijn inziens ook niet meer verlagen.

Duidelijke snelheidslimieten en intuïtief zodat met zonder een bord te zien kan zeggen hoeveel men moet rijden. Ik denk dat er een zeker aandeel is dat te snel rijdt niet uit slechte wil maar gewoon ook omdat het niet duidelijk is. Er zijn gewoon nog altijd te veel uitzonderingen op de regels. Ik woon in zo'n "fantastische" gemeente die zo'n uitzondering is en waarin de borden 50/70/120 die aan de landsgrenzen staan niet gelden. Groot deel van de gemeente is 30 (wat in veel situaties niet slecht is, maar 30 waar in de rest van Vlaanderen wel 50 mag gereden worden absurd is) en de rest van de gemeente is 50, ook buiten de bebouwde kom met het dichtstbijzijnde huis op 2km.
Daarnaast ervoor zorgen dat men zich beter aan de bestaande limieten houdt. Niet zozeer door nog meer te flitsen want daar hebben we wel al van de grootste pakkansen van Europa volgens VIAS. Wel door daadkrachtiger optreden en beboeten van "misdragen" van chauffeurs. Rijbewijs op punten om de hardleerse overtreders er sneller uit te krijgen zeker die qua snelheid want op de manier nu duurt het te lang eer ze er tussenuit gehaald worden. Desnoods zoals in Duitsland flitsen langs voor en niet de eigenaar van de wagen maar de daadwerkelijke bestuurder vervolgen want anders was het toch "toevallig" de partner, of een vriend die met de wagen weg was.
Mentaliteit van de Belgische chauffeur is echt verziekt. Laat in een file een halve auto afstand en er schieten er zich 3 tussen om 20m verder hen weer in een ander gat te schieten. Daarom eens daadwerkelijk optreden tegen bumperklevers en gsm gebruikers zal een goed signaal zijn. De pakkans daar is nihil. Het spijtige is dat het VIAS dat in hun rapporten zelf aangeeft maar dat er ook niets aan gedaan wordt.

Net voor de bocht van Itegem richting Herenhout, een bordje einde "50km/u". Je mag dus in de eerstvolgende bocht 70km/u rijden.
Doe je dit effectief? Misschien zou 70 wel lukken maar dat is dus levensgevaarlijk.

Als je van de andere zijde komt mag je dan 70km/u tot net NA de bocht, en dan is het 50km/u. :unsure:

Kunnen ze dan niet gewoon de bordjes net na die bocht plaatsen? Want je kan er in feite toch geen 70 rijden, in praktijk.

En dan nog het toppunt: Er staat daar dan ook aangegeven: GEVAARLIJKE bocht!:rofl:

Net voor de bocht van Itegem richting Herenhout, een bordje einde "50km/u". Je mag dus in de eerstvolgende bocht 70km/u rijden.
Doe je dit effectief? Misschien zou 70 wel lukken maar dat is dus levensgevaarlijk.

Als je van de andere zijde komt mag je dan 70km/u tot net NA de bocht, en dan is het 50km/u. :unsure:

Kunnen ze dan niet gewoon de bordjes net na die bocht plaatsen? Want je kan er in feite toch geen 70 rijden, in praktijk.

En dan nog het toppunt: Er staat daar dan ook aangegeven: GEVAARLIJKE bocht!:rofl:
Bedoel je dan die bocht met dat Q8 tankstation in het midden?
Ik rij daar gewoon de toegelaten snelheid, dat deed ik daar vroeger ook al, en toen was heel dat stuk gewoon 70?

Of bedoel je dat stuk tussen het kruispunt met café en de baan naar Hallaar)? Want daar is al heel lang iets vreemd qua snelheidslimieten.

Ik heb eerder een probleem met die bocht op de Isschotweg. Die is helemaal verzakt waardoor dat plots een serieuze off-camber bocht wat echt gevaarlijk is als je dat niet weet. Ook de enige plek in wijde omgeving waar er een vangrail staat :p

Bedoel je dan die bocht met dat Q8 tankstation in het midden?
Ik rij daar gewoon de toegelaten snelheid, dat deed ik daar vroeger ook al, en toen was heel dat stuk gewoon 70?
Dat is toch 'link' om daar 70 te rijden. Ik voel me daar toch niet zo veilig bij. Als je weet dat die bocht scherp is, dan zal 70 inderdaad wel lukken maar als je daar vreemd bent en daar vol doorknalt tegen 70km/u dan is dat daar toch effe schrikken se.

Ja op de Isschotweg is het daar inderdaad ook gevaarlijk aan die verzakking.

Ook op de plaats waar je richting Putte (daar aan de Avevee) 70km/u mag rijden, heb je een aantal vluchtheuvels. Als je dat niet weet en niet goed oplet dan maak je daar ook een lelijke smak. Maak van dat stukje dan gewoon 50km/u want je moet continue in de remmen. Nu is dat in de remmen gaan, optrekken gelijk ne 'zot', terug remmen, terug optrekken gelijk ne 'zot' enzovoorts .. en dan met gierende banden over de treinsporen. (die ligt er dan ook nog) :tongue:

En ah ja, die bocht van Itegem richting Wiekevorst. Ze hebben daar nu de hoofdweg van gemaakt. Absurd gewoon. Niemand die ik aanspreek vindt dit een goed idee :)

Of bedoel je dat stuk tussen het kruispunt met café en de baan naar Hallaar)? Want daar is al heel lang iets vreemd qua snelheidslimieten.
Richting de verbrandingsoven reed ik vandaag < 70km/u en daar hingen nu plots waarschuwingsborden en daarop stond: BOETE 53€ (wegens sneller dan 50km/u) :unsure: Volgens mij zijn die "nieuwe" waarschuwingsborden foutief ingesteld?

Voor zover ik weet is het daar nog altijd 70. Ik heb nog eens teruggedraaid en naar een nieuw bordje 50km/u gezocht, maar dat staat daar dus echt nergens.

Dat is toch 'link' om daar 70 te rijden. Ik voel me daar toch niet zo veilig bij. Als je weet dat die bocht scherp is, dan zal 70 inderdaad wel lukken maar als je daar vreemd bent en daar vol doorknalt tegen 70km/u dan is dat daar toch effe schrikken se.

Ja op de Isschotweg is het daar inderdaad ook gevaarlijk aan die verzakking.

Ook op de plaats waar je richting Putte (daar aan de Avevee) 70km/u mag rijden, heb je een aantal vluchtheuvels. Als je dat niet weet en niet goed oplet dan maak je daar ook een lelijke smak. Maak van dat stukje dan gewoon 50km/u want je moet continue in de remmen. Nu is dat in de remmen gaan, optrekken gelijk ne 'zot', terug remmen, terug optrekken gelijk ne 'zot' enzovoorts .. en dan met gierende banden over de treinsporen. (die ligt er dan ook nog) :tongue:

En ah ja, die bocht van Itegem richting Wiekevorst. Ze hebben daar nu de hoofdweg van gemaakt. Absurd gewoon. Niemand die ik aanspreek vindt dit een goed idee :)
Ja, wij wonen in de buurt van Isschotweg, en moeten langs daar rond om van Itegem naar huis te rijden, en dat is gewoon een vreemde situatie. Tussen die verkeersdrempel voor de spoorweg en na de spoorweg had gewoon 50 moeten zijn. En dan heb je daar, compleet uit het niets een stuk fietsstraat (aan Gijsbrechts) ook :p

Ivm dat bord van snelheid: vorige week reed ik in Rijmenam binnen een bebouwde kom gewoon 50, zo'n bord dat ik te snel reed, met eronder in kleine letters "bijna zone 30!" :P

Die 70 is een maximumsnelheid, en geen verplichting of suggestie of zo. Je moet nog altijd uw snelheid aanpassen aan de omstandigheden.

Die 70 is een maximumsnelheid, en geen verplichting of suggestie of zo. Je moet nog altijd uw snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
Ja maar ze konden de borden gewoon anders geplaatst hebben he (die bordjes 50km/u). Nu hebben ze daar een extra waarschuwingsbord geplaatst (omdat er al mensen uit de bocht zijn gevlogen bij een glad wegdek vermoed ik?).

Hadden ze de borden meteen goed geplaatst, dan had dit een (kleine) besparing geweest voor de gemeente.

Maar ja, de gemeente en nadenken? Bestaat dat wel? Alleen als het over het innen van boetes gaat, dan kan nadenken blijkbaar wel. ;)

Maar zou verondersteld toch wel aangepast moeten zijn aan de weg in droge omstandigheden. Omstandigheden noem ik ander verkeer, weersomstandigheden,.... Als je totaal de weg niet kent, is dat bord uw eerste leidraad om uw snelheid in te schatten op de weg die komen gaat. Eens in de bocht is het te laat. Ik heb ook al afritten gehad waar er een bord staat 70 die je vlot aan 90 zou kunnen nemen. Wat nog zo erg niet is. Maar even goed het omgekeerde: afritten waar een bord staat 70 die je uiteindelijk met moeite aan 50 nemen kunt. Dan denk je ook: waar zijn we mee bezig? En dat is een van die zaken waar ik de weginfrastructuur te min vind.

Of banen waar je volgens de borden de ene kant van de straat 50 moogt en de andere kant van de straat 70. Ken ik ook nog een paar zo. 😆

Maar zou verondersteld toch wel aangepast moeten zijn aan de weg in droge omstandigheden. Omstandigheden noem ik ander verkeer, weersomstandigheden,.... Als je totaal de weg niet kent, is dat bord uw eerste leidraad om uw snelheid in te schatten op de weg die komen gaat. Eens in de bocht is het te laat. Ik heb ook al afritten gehad waar er een bord staat 70 die je vlot aan 90 zou kunnen nemen. Wat nog zo erg niet is. Maar even goed het omgekeerde: afritten waar een bord staat 70 die je uiteindelijk met moeite aan 50 nemen kunt. Dan denk je ook: waar zijn we mee bezig? En dat is een van die zaken waar ik de weginfrastructuur te min vind.

Of banen waar je volgens de borden de ene kant van de straat 50 moogt en de andere kant van de straat 70. Ken ik ook nog een paar zo. 😆
Die borden zijn geen leidraad over hoe snel je er kan rijden. Ooit al in de ardennen gereden? Daar mag je overal 90, maar ge gaat met stevig gerief moeten afkomen om daar alles aan 90 te pakken hoor.

Daar rijd ik gewoon 70 over die drempels hoor. :p Zijn geen officiële vluchtheuvels, dus daar moet je niet tegen 30 over rijden.

Die borden zijn geen leidraad over hoe snel je er kan rijden. Ooit al in de ardennen gereden? Daar mag je overal 90, maar ge gaat met stevig gerief moeten afkomen om daar alles aan 90 te pakken hoor.
Ja daar heb je mij. Al zeer lang niet meer geweest, maar in dat opzicht klopt mijn gedacht inderdaad niet.
Maar ik blijf erbij dat dat in het overgrote deel van de gevallen wel zo zou moeten zijn en de borden een snelheid zouden moeten aangeven met een maximale snelheid lager dan de snelheid waarmee de gemiddelde wagen de bocht veilig kan nemen. Zo kan je als overheid ook verkeersongevallen voorkomen.

Ja daar heb je mij. Al zeer lang niet meer geweest, maar in dat opzicht klopt mijn gedacht inderdaad niet.
Maar ik blijf erbij dat dat in het overgrote deel van de gevallen wel zo zou moeten zijn en de borden een snelheid zouden moeten aangeven met een maximale snelheid lager dan de snelheid waarmee de gemiddelde wagen de bocht veilig kan nemen. Zo kan je als overheid ook verkeersongevallen voorkomen.
De scherpe bochten beter aangeven met reflecterende borden zou voldoende moeten zijn. Lagere snelheden afdwingen is te veel bepamperen. Een beetje inzicht zou voldoende moeten zijn om te kunnen inschatten hoe snel je een bocht kan nemen.

Wat ze wel creëren hier is dat ze door het vele bepamperen met lage snelheidslimieten, iedereen er vanuit gaat dat je elke bocht tegen de snelheidslimiet kan nemen. Meestal is dat wel zo, maar niet overal bij alle weersomstandigheden, en mensen zonder inzicht gaan dat wel overal toepassen waardoor er accidenten gebeuren.

ik hou van snelheid (rij met de moto en sportieve auto) maar ook ik besef dat snelheid verhogen een moeilijke zaak zal worden indien de infrastructuur het niet toelaat. Wij hebben bijna geen rechte banen meer waar geen lichten of dergelijke staan.
Ik rij elk weekend in Nederland, Frankrijk of Duitsland en in Duitsland rij je gewoon op de meeste banen 100. Het kan wel zijn dat ik een beetje een mooi beeld heb van het buitenland omdat dit voornamelijk wegen zijn van motorritten, en in Belgie sta ik natuurlijk elke dag in de file net zoals jullie. In ieder geval is de kwaliteit van de baan daar een stuk hoger als hier.

Volvo doet dat al een hele tijd, allemaal begrensd op 180 (hetgeen nog ruim genoeg is natuurlijk).

Terug
Bovenaan