VTM Erfgenaam Gezocht

Interessante materie. Heb jij toevallig tips waar advies hierover in te winnen valt?
De maatschap opgericht bij een Nederlandse notaris (om schenkingsrechten te vermijden).

http://www.neven-partners.be/artikelspdf/De burgerlijke maatschap en de 3 technieken.pdf

Is een eenvoudige en volstrekt legale manier om een vermogen fiscaal gunstig door te geven en er toch nog controle over te behouden. De oprichtingskosten zijn paar 1000 euro dus dit is geen techniek die enkel is weggelegd voor de 1% supervermogenden he. Heb je bij wijze van spreke een een afbetaald huis dan kan je er toch al over denken om je nalatenschap via die manier te plannen. Je erfgenamen zullen dan enkel successierechten (ik noem het erfbelasting want 'rechten' vind ik niet toepasbaar als je verplicht wordt iets te betalen) betalen op het deel vermogen in de maatschap dat van de overledene is.

Bijvoorbeeld gezin van 2 ouders en 2 (meerderjarige kinderen) hebben een woning die pakweg 500.000 euro waard is.

Burgermaatschap met verdeling:
- 1% ouder 1
- 1% ouder 2
- 49% kind 1
- 49% kind 2

Statuten bepalen dat de volledige controle van de maatschap bij de ouders blijft. Dus zolang die leven kunnen ze verder genieten van het huis. Bij overlijden gaat het deel van de ouders via erfenis naar de kinderen. Kinderen zullen erfenisbelasting betalen op die 2%. De 98% is vrij van erfbelasting. Zo eenvoudig is het.

In dit voorbeeld dus 490.000 euro van het vermogen van 500.000 waarop geen erfbelasting moet worden betaald. Een behoorlijke besparing.

Erfbelasting tarieven:
- schijf tot 50K = 3%
- schijf 50K+ tot 250K = 9%
- schrijf > 250K = 27% (!!!)

Dus op de nalatenschap van het huis van 500K zou via normale erfbelasting verschuldigd zijn:
- 1500 (3% op eerste schijf- + 18.000 (9% op tweede schijf) + 67500 (27% op +250 schijf) = 87.000 euro.

In geval van de maatschap:

- oprichtingsakte: 1500 - 2000 euro
- erfbelasting op de 2% van de ouders = 3% op die 10.000 = 300 euro
Totaal: 2300 euro

Een besparing voor je erfgenamen van 84.700 euro! Dus, toch al de moeite om je er 's over in te lezen, niet?
 
Laatst bewerkt:
Kleine aanvulling: de tarieven zijn die voor gehuwden en afstammelingen in rechte lijn. Stel dat je geen kinderen hebt en je vermogen wilt overlaten aan broers, zussen, neefjes of nichtjes dan liggen die nog hoger. Tot 55% op alles boven de 75.000 euro...

En toch, perfect te vermijden mits wat planning.

Edit 2: de kaasroute om de schenkingsbelasting te vermijden is klaarblijkelijk aangepakt (https://www.adriaens-partners.be/de-kaasroute-belast-vanaf-1-december-2020). Dat maakt de maatschap iets minder interessant maar nog steeds fiscaal voordeliger als een normale erfbelasting.
 
Laatst bewerkt:
Kleine aanvulling: de tarieven zijn die voor gehuwden en afstammelingen in rechte lijn. Stel dat je geen kinderen hebt en je vermogen wilt overlaten aan broers, zussen, neefjes of nichtjes dan liggen die nog hoger. Tot 55% op alles boven de 75.000 euro...

En toch, perfect te vermijden mits wat planning.

Edit 2: de kaasroute om de schenkingsbelasting te vermijden is klaarblijkelijk aangepakt (https://www.adriaens-partners.be/de-kaasroute-belast-vanaf-1-december-2020). Dat maakt de maatschap iets minder interessant maar nog steeds fiscaal voordeliger als een normale erfbelasting.
Frappant dat ze niets met terugwerkende kracht hebben voorzien. Kwestie van niet in eigen vingers te snijden wellicht.
 
Frappant dat ze niets met terugwerkende kracht hebben voorzien. Kwestie van niet in eigen vingers te snijden wellicht.
Het was (is?) dan ook een super populaire methode... De helft van de kamerleden die de wet moesten stemmen zitten misschien met dezelfde constructie..? :rolleyes: :p
 
De maatschap opgericht bij een Nederlandse notaris (om schenkingsrechten te vermijden).

http://www.neven-partners.be/artikelspdf/De burgerlijke maatschap en de 3 technieken.pdf

Is een eenvoudige en volstrekt legale manier om een vermogen fiscaal gunstig door te geven en er toch nog controle over te behouden. De oprichtingskosten zijn paar 1000 euro dus dit is geen techniek die enkel is weggelegd voor de 1% supervermogenden he. Heb je bij wijze van spreke een een afbetaald huis dan kan je er toch al over denken om je nalatenschap via die manier te plannen. Je erfgenamen zullen dan enkel successierechten (ik noem het erfbelasting want 'rechten' vind ik niet toepasbaar als je verplicht wordt iets te betalen) betalen op het deel vermogen in de maatschap dat van de overledene is.

Bijvoorbeeld gezin van 2 ouders en 2 (meerderjarige kinderen) hebben een woning die pakweg 500.000 euro waard is.

Burgermaatschap met verdeling:
- 1% ouder 1
- 1% ouder 2
- 49% kind 1
- 49% kind 2

Statuten bepalen dat de volledige controle van de maatschap bij de ouders blijft. Dus zolang die leven kunnen ze verder genieten van het huis. Bij overlijden gaat het deel van de ouders via erfenis naar de kinderen. Kinderen zullen erfenisbelasting betalen op die 2%. De 98% is vrij van erfbelasting. Zo eenvoudig is het.

In dit voorbeeld dus 490.000 euro van het vermogen van 500.000 waarop geen erfbelasting moet worden betaald. Een behoorlijke besparing.

Erfbelasting tarieven:
- schijf tot 50K = 3%
- schijf 50K+ tot 250K = 9%
- schrijf > 250K = 27% (!!!)

Dus op de nalatenschap van het huis van 500K zou via normale erfbelasting verschuldigd zijn:
- 1500 (3% op eerste schijf- + 18.000 (9% op tweede schijf) + 67500 (27% op +250 schijf) = 87.000 euro.

In geval van de maatschap:

- oprichtingsakte: 1500 - 2000 euro
- erfbelasting op de 2% van de ouders = 3% op die 10.000 = 300 euro
Totaal: 2300 euro

Een besparing voor je erfgenamen van 84.700 euro! Dus, toch al de moeite om je er 's over in te lezen, niet?

Een moeilijke constructie dat eigenlijk pas van toepassing is bij een groter vermogen.

Bij normaal vermogen moet je kijken naar schenkingen als je het wil doen

Dit zijn de tarieven voor onroerende goederen

Vanaf 0.01 tot en met 150.0003-
Vanaf 150.000,01 tot en met 250.00094500
Vanaf 250.000,01 tot en met 450.0001813.500
Vanaf 450.000,012749.500

Beste is eigenlijk roerende goederen schenken.

Max tarief is daar 7% als het niet tussen partners of rechte lijn is.
3% voor tussen partners of rechte lijn.
Maar op cashgeld staat geen naam natuurlijk ;)

Voor je woning heb je ook mogelijkheid om op lijfrente te verkopen.
Zo heb je ook som geld dat je kan doorgeven aan je kinderen of anderen. Echter ben je wel het huis kwijt dan.
Wat je op zich ook kan doen is naakte eigendom schenken aan je erfgenamen.
 
Een moeilijke constructie dat eigenlijk pas van toepassing is bij een groter vermogen.

Bij normaal vermogen moet je kijken naar schenkingen als je het wil doen

Dit zijn de tarieven voor onroerende goederen

Vanaf 0.01 tot en met 150.0003-
Vanaf 150.000,01 tot en met 250.00094500
Vanaf 250.000,01 tot en met 450.0001813.500
Vanaf 450.000,012749.500

Beste is eigenlijk roerende goederen schenken.

Max tarief is daar 7% als het niet tussen partners of rechte lijn is.
3% voor tussen partners of rechte lijn.
Maar op cashgeld staat geen naam natuurlijk ;)

Voor je woning heb je ook mogelijkheid om op lijfrente te verkopen.
Zo heb je ook som geld dat je kan doorgeven aan je kinderen of anderen. Echter ben je wel het huis kwijt dan.
Wat je op zich ook kan doen is naakte eigendom schenken aan je erfgenamen.
Zoals ik het begrepen heb is de maatschap net een manier om vermogen roerend te maken.
 
Waarom zou iemand moeten weten wie hij is :unsure: Bellen jullie ook naar een overheidsdienst "Hey 't is Soeplepel" :unsure:
 
Als ik ergens naar toe bel, zeg ik toch altijd mijn naam [soms ook voornaam maar niet altijd].
Is toch elementaire beleefdheid veronderstel ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Erfbelasting is echt iets dat enkel bestaat voor het plebs.

De elite heeft huizen in vennootschappen en aandelen die ze overdragen op naam waarmee ze de boel omzeilen.
Het staat iedereen vrij om gewoon eens binnen te stappen bij een advocaat of notaris om een successieplanning uit te werken. Zelfs het gemiddelde bankkantoor heeft wel altijd iemand die wat basisinfo kan geven of zal u kunnen doorverwijzen. Hoeveel bijlages bij de kranten er al niet hebben gezeten over deze materie (die ook nog eens ruimschoots op te zoeken is op het internet)...wie te veel erfbelasting moet betalen doet het toch vooral zichzelf aan. Het grote probleem is denk ik vooral dat de gemiddelde Vlaming veel te conservatief is omtrent zijn geldzaken en dit niet wil bespreken met zijn gezin, waardoor het meestal te laat is om nog iets te plannen.
De maatschap opgericht bij een Nederlandse notaris (om schenkingsrechten te vermijden).

http://www.neven-partners.be/artikelspdf/De burgerlijke maatschap en de 3 technieken.pdf

Is een eenvoudige en volstrekt legale manier om een vermogen fiscaal gunstig door te geven en er toch nog controle over te behouden. De oprichtingskosten zijn paar 1000 euro dus dit is geen techniek die enkel is weggelegd voor de 1% supervermogenden he. Heb je bij wijze van spreke een een afbetaald huis dan kan je er toch al over denken om je nalatenschap via die manier te plannen. Je erfgenamen zullen dan enkel successierechten (ik noem het erfbelasting want 'rechten' vind ik niet toepasbaar als je verplicht wordt iets te betalen) betalen op het deel vermogen in de maatschap dat van de overledene is.

Bijvoorbeeld gezin van 2 ouders en 2 (meerderjarige kinderen) hebben een woning die pakweg 500.000 euro waard is.

Burgermaatschap met verdeling:
- 1% ouder 1
- 1% ouder 2
- 49% kind 1
- 49% kind 2

Statuten bepalen dat de volledige controle van de maatschap bij de ouders blijft. Dus zolang die leven kunnen ze verder genieten van het huis. Bij overlijden gaat het deel van de ouders via erfenis naar de kinderen. Kinderen zullen erfenisbelasting betalen op die 2%. De 98% is vrij van erfbelasting. Zo eenvoudig is het.

In dit voorbeeld dus 490.000 euro van het vermogen van 500.000 waarop geen erfbelasting moet worden betaald. Een behoorlijke besparing.

Erfbelasting tarieven:
- schijf tot 50K = 3%
- schijf 50K+ tot 250K = 9%
- schrijf > 250K = 27% (!!!)

Dus op de nalatenschap van het huis van 500K zou via normale erfbelasting verschuldigd zijn:
- 1500 (3% op eerste schijf- + 18.000 (9% op tweede schijf) + 67500 (27% op +250 schijf) = 87.000 euro.

In geval van de maatschap:

- oprichtingsakte: 1500 - 2000 euro
- erfbelasting op de 2% van de ouders = 3% op die 10.000 = 300 euro
Totaal: 2300 euro

Een besparing voor je erfgenamen van 84.700 euro! Dus, toch al de moeite om je er 's over in te lezen, niet?
Een maatschap dient vooral om controle te behouden en is meestal maar interessant voor hogere vermogens (en zelf dan afhankelijk van de situatie). In de meeste gevallen is dit wat overkill.

Er zit trouwens wel wat foute info in je post:

1. De kaasroute is afgeschaft dus naar een Nederlandse notaris moet je al niet meer gaan (tenzij zijn erelonen veel goedkoper zijn).
2. In je voorbeeld van spreek je van 2 kinderen: zij betalen elk op hun deel erfbelasting dus het tarief van 27% kan hier nooit van toepassing zijn (aangezien kind 1 op 250k betaalt en kind 2 idem).
3. In de meeste gevallen zijn de mensen met een wettelijk stelsel gehuwd dus zal de helft maar in de nalatenschap vallen.
4. Er wordt gerekend met percentages vruchtgebruik-naakte eigendom dus zelf indien de volledige 500k in de nalatenschap valt zal er nooit belasting op 250k per kind worden berekend.

Jouw voorbeeld van 500k uitgewerkt uitgaande van wettelijk stelsel en ouder1 was 70 jaar:
- 250k is eigendom van ouder2 dus valt niet in nalatenschap.
- overige 250k die wel in nalatenschap valt is als volgt:
--> ouder2 (ook 70 jaar) heeft 24% vruchtgebruik: dus 24% op 250K = 60K waarop belasting wordt geheven , maar de gezinswoning is vrijgesteld dus 0 euro te betalen.
--> kinderen hebben voor 76% naakte eigendom: dus 76% op 250K = 190K, maar elk kind wordt belast op zijn eigen deel dus 190K/2 = 95K.
Elk kind betaalt dus 5.550 euro, waardoor in totaal dus 11.100 euro belasting wordt betaald. Al heel wat anders dan 87.000 euro :) Zelfs indien er zuivere scheiding van goederen is betaalt elk kind 14.100 euro wat nog steeds veraf is van 87.000.

Ik zit trouwens totaal niet in dat vakgebied. Gewoon wat informeren via internet, kranten (de Tijd heeft af en toe een bijlage hierover), eventueel uw bankier en je komt al heel ver. Om het dan uit te werken stap je gewoon een advocatenkantoor of notariskantoor binnen. Ik zeg het nogmaals, te veel erfbelasting betalen is pure luiheid van de erflater of het gebrek aan open communicatie hierover met het gezin. Zoals Bassie92 zegt kan je supergemakkelijk reeds roerende goederen schenken aan 3% met eventueel verschillende modaliteiten aan gekoppeld (voorbehoud vruchtgebruik, betaling van een rente, beheersmandaat, beding van terugkeer,...)
 
Verdomme, in de hype val getrapt, ik dacht da die mens minstens een half miljoen int handje ging ontvangen. :unsure:
74 k scoren via een groottante die je een paar keer in je leven vluchtig gezien hebt is toch aardig verdiend lijkt me. Jammer wel dat die kerel het niet nodig leek te hebben en er niet bepaald bewogen door was. De romanticus in mij hoopte dat een single mom met een gehandicapt kind de erfgename ging zijn die plots een bedrag kreeg waar ze haar leven mee kon verbeteren. Helaas, het leven is geen Disneyfilm.
 
Tja, het is dan ook verre familie, waren er nog dichtere nabestaanden geweest, dan was er minder naar de staat gegaan.
 
Het verhaal van La Esterella werd wel heel lang gerokken, ik denk dat de zoektocht leuker is dan de uitkomst. Die meneer die 77 euro kreeg kon er eens van gaan eten maar niet in Hof Van Cleve 😂

Verre familiebanden, vele erfgenamen en allerlei kosten helpen niet, maar denk dat de meeste erfenissen door Axel groter worden voorgesteld dan het uiteindelijk is. 3 huizen hier, ettelijke goudstaven daar, uiteindelijk blijkt de overblijvende inboedel bescheidener te zijn.
 
Toch positief dat hij het waarschijnlijk aan een goed doel zou gaan schenken.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 'em een groot feest wou geven ter ere van Esterella.


Zouden bewindvoerders nog al die jaren maandelijkse 'dossierkosten' kunnen aanrekenen van die onuitgesproken erfenissen, of wordt alles bevroren?
 
Terug
Bovenaan