VTM Erfgenaam Gezocht

Soeplepel

Well-known member
1400


Axel Daeseleire gaat samen met een deskundige op zoek naar de erfgenamen van nalatenschappen.
 
Gisteren was het de eerste aflevering, maar heb ik het goed voor dat de erfenis 430k bedroeg, maar zij en haar zus kregen elk maar 16k? De rest gaat naar de staat of waren er nog erfgenamen?
 
De nonkel kreeg ook nog een deel geloof ik en aangezien het geen rechtstreekse lijn is, zullen de erfbelastingen wel enorm hoog zijn.
 
De Nonkel kreeg inderdaad ook nog een deel en aangezien het hier toch wel om verre familie ging gaat het grootste deel naar de staat
 
Vond dat ook redelijk rot hoe dat gebracht werd.
Erfenis is 430k!!! *lange stilte* U krijgt 16k.

Heb dat stuk teruggespoeld omdat ik het niet goed verstaan had en er waren idd nog erfgenamen.

Zou interessant geweest zijn om de volledige afrekening te zien, hoeveel erfgenamen, hoeveel notaris krijgt, hoeveel erfbelasting, ...
Er werd ook gesproken over 3 verhuurhuizen + een eigen huis + rekeningen. Dan is 430k ook maar mager.
Wat is er trouwens ook gebeurd met de inboedel van haar huis?
Alles van waarde was precies uit dat huis verwijderd.
Maar dat huis laten ze dan wel verkrotten ipv openbaar te verkopen.
 
Ze hadden inderdaad beter wat meer van die aftekening laten zijn.
Het ging behoorlijk snel maar ik dacht 1/2 voor de nokel en 1/4 elk voor haar en de zus.
Blijft bruto nog altijd meer dan 100K.
Om daar 16K van over te houden.
 
Het is niet echt duidelijk hoe ze op die 16k komen. Zijn die huizen bvb verkocht? Rekenen allerlei partijen (advocaten, notarissen, ...) nog kosten voor de panden aan? Waren er nog achterstallige belastingen (onroerende voorheffing van de panden die de overheid nu kan innen als de erfenis is vrijgegeven)?

Voor de mevrouw is het een meevaller, anders was het gewoon 0 euro. Zou wel lachen zijn als Axel 2 afleveringen iemand zit te zoeken en dan doodleuk zegt "Eindelijk gevonden, u erft enkele vorderingen van Financiën".
 
Als we even op het filmpje van op facebook hier boven kijken en pauzeren wanneer het blad dat Axel in zijn handen heeft in beeld komt kunnen we toch enkele dingen zien.
Namelijk dat zowel de dame uit het filmpje als haar zus elk 1/8 van de erfenis krijgen en hun nonkel 1/4, dat wil dus zeggen dat ze samen maar de helft van de erfenis krijgen en dat er dus nog de helft overblijft voor nog één of meerdere andere erfgenamen.
Ik heb en sterk vermoeden dat het hier zou kunnen gaan over familie van de overleden man van Maria Cordie???
 
Gisteren was het de eerste aflevering, maar heb ik het goed voor dat de erfenis 430k bedroeg, maar zij en haar zus kregen elk maar 16k? De rest gaat naar de staat of waren er nog erfgenamen?
Als ze dan van dat geld iets kopen. Of bijleggen voor een auto bvb, mogen ze uiteraard nog 21%( of 6% naargelang wat) btw aan de staat afgeven.
Dan schiet er van die 16k nog minder dan 13k over. :rolleyes:
 
Vond dat ook redelijk rot hoe dat gebracht werd.
Erfenis is 430k!!! *lange stilte* U krijgt 16k.

Heb dat stuk teruggespoeld omdat ik het niet goed verstaan had en er waren idd nog erfgenamen.

Zou interessant geweest zijn om de volledige afrekening te zien, hoeveel erfgenamen, hoeveel notaris krijgt, hoeveel erfbelasting, ...
Er werd ook gesproken over 3 verhuurhuizen + een eigen huis + rekeningen. Dan is 430k ook maar mager.
Wat is er trouwens ook gebeurd met de inboedel van haar huis?
Alles van waarde was precies uit dat huis verwijderd.
Maar dat huis laten ze dan wel verkrotten ipv openbaar te verkopen.

Tijdens gesprek met de vaste klusjesman kwam duidelijk naar voor dat er nooit geld werd ingestoken in de huizen. Alles moet opgelapt worden liefst met de dingen die er al lagen.
Dan ga je natuurlijk wel niet zoveel krijgen voor zo'n huis.


Op zich wel grappig dat er hier zo'n spil wordt gemaakt dat het maar 16.000€ is. Zulke voorbeelden tonen aan dat het een als een cadeau is.
Ze wisten zelfs niet wie ze was. Een foto van een trouw van de jaren 60 was zo goed als het enigste dat ze van haar wisten.
Dan kan je afvragen of 55% belastingen veel of weinig is. Ik heb dan liever dat ze de erfbelastingen in rechte lijn verlagen maar zo'n erfenis ontvangen dan vind ik niet dat er mag geklaagd worden erover.
 
Ik vind ook dat er terecht zoveel verontwaardiging over is. Er is al een hoop belasting afgehouden voor persoon a het in zijn zak krijgt. Dan een hoop erfbelasting erop als het naar persoon B gaat, en als die er dan iets mee wil doen, nog maar eens belasting betaling. Op een generatie of 2 is dat volledig verwaterd.
 
Het is idd een zure. Je betaalt bij leven inkomstenbelastingen op de vruchten van arbeid, registratierechten op grond, btw op roerende goederen en op nieuwbouw, roerende en onroerende voorheffing, etc. En bij overlijden gaat daar nog eens een hele schijf van af...
 
Ik vind het toch raar dat een notaris in dat geval van die Maria Cordie er in al die jaren niet achter kan komen dat die nog ergens een achterachternicht ofzo heeft.

Verder zou ik er als verre erfgenaam niet echt mee kunnen lachen mocht ik met naam en toenaam in een tv-programma verschijnen met vermelding van het bedrag dat ik uiteindelijk gekregen heb.
 
Ik vind het toch raar dat een notaris in dat geval van die Maria Cordie er in al die jaren niet achter kan komen dat die nog ergens een achterachternicht ofzo heeft.

Verder zou ik er als verre erfgenaam niet echt mee kunnen lachen mocht ik met naam en toenaam in een tv-programma verschijnen met vermelding van het bedrag dat ik uiteindelijk gekregen heb.
Die geven daar gewoon de toestemming voor hoor.
 
Erfbelasting is echt iets dat enkel bestaat voor het plebs.

De elite heeft huizen in vennootschappen en aandelen die ze overdragen op naam waarmee ze de boel omzeilen.
Ik ga deels akkoord. Erfbelasting kan je, mits wat financiële kennis en planning, grotendeels omzeilen maar je hoeft daar echt niet de elite voor te zijn. IMO toepasbaar van zodra je vermogen van 6 cijfers hebt en vermits veel Belgen in de herfst van hun leven een eigen woning hebben zal dat dus voor velen toepasbaar zijn. Mensen missen de competenties om zoiets goed te plannen en een notaris gaat je daar niet bij helpen: die voert uit! Successieplanning is niet iets voor de elite maar belangrijk voor iedereen die zijn vermogen (wat het ook is) maximaal wil laten doorvloeien naar zijn afstammelingen of een goed doel of whatever...

Sta je daar niet bij stil dan zal je vermogen toch worden verdeeld na je overlijden en roomt de staat het grootste deel af.

Vanuit een filosofisch/economisch standpunt kan je op 2 manieren naar een erfenis kijken:

- Erfrecht creëert ongelijkheid want je welvaart zal grotendeels bepaald worden door je afkomst. Als een overheid wilt dat iedereen bij geboorte dezelfde kansen heeft dan zou er eigenlijk geen erfrecht mogen bestaan. Geloof het of niet, maar dit is eigenlijk een liberaal standpunt.
- Erfrecht is het recht om te beschikken over je vermogen na je dood en dus heilig als het recht op eigendom. In een maatschappij waar je eigenaar kan zijn is het dus normaal dat je zelf kan beschikken over wat je met je eigendom doen. Belasting op erfenissen is dus onwettelijk want tast het recht op eigendom aan.
 
Ik ga deels akkoord. Erfbelasting kan je, mits wat financiële kennis en planning, grotendeels omzeilen maar je hoeft daar echt niet de elite voor te zijn. IMO toepasbaar van zodra je vermogen van 6 cijfers hebt en vermits veel Belgen in de herfst van hun leven een eigen woning hebben zal dat dus voor velen toepasbaar zijn. Mensen missen de competenties om zoiets goed te plannen en een notaris gaat je daar niet bij helpen: die voert uit! Successieplanning is niet iets voor de elite maar belangrijk voor iedereen die zijn vermogen (wat het ook is) maximaal wil laten doorvloeien naar zijn afstammelingen of een goed doel of whatever...

Sta je daar niet bij stil dan zal je vermogen toch worden verdeeld na je overlijden en roomt de staat het grootste deel af.

Vanuit een filosofisch/economisch standpunt kan je op 2 manieren naar een erfenis kijken:

- Erfrecht creëert ongelijkheid want je welvaart zal grotendeels bepaald worden door je afkomst. Als een overheid wilt dat iedereen bij geboorte dezelfde kansen heeft dan zou er eigenlijk geen erfrecht mogen bestaan. Geloof het of niet, maar dit is eigenlijk een liberaal standpunt.
- Erfrecht is het recht om te beschikken over je vermogen na je dood en dus heilig als het recht op eigendom. In een maatschappij waar je eigenaar kan zijn is het dus normaal dat je zelf kan beschikken over wat je met je eigendom doen. Belasting op erfenissen is dus onwettelijk want tast het recht op eigendom aan.
Interessante materie. Heb jij toevallig tips waar advies hierover in te winnen valt?
 
Terug
Bovenaan